- Kauno.diena.lt inf.
- Teksto dydis:
- Spausdinti
Ateinančią savaitę Vilniaus technologijų ir dizaino kolegijoje (VTDK) garsiai riaumos varikliai – šitaip simboliškai JDM LT komanda drauge su sostinės benzingalviais pradės automobilininkų sezoną. Antrą kartą entuziastai iš visos Lietuvos sostinėje rinksis pasimatuoti, kiek arklių gyvena po jų automobilių kapotais.
Indikuoja problemą
Kolegijos atstovų teigimu, tokie matavimai skirti ne tik ypatingiems modifikuotiems modeliams – jie gali parodyti kasdienių automobilių ligas ir bėdas.
„Galios matavimas yra vienas iš būklės patikros būdų. Proceso metu pirmiausia išmatuojamas sukimo momentas, tada pagal variklio sukimosi greitį apskaičiuojama galia. Nors šis matavimas tiesiogiai automobilio amžiaus neišduoda, galimas problemas parodo“, – kalbėjo VTDK Automobilių transporto inžinerijos katedros doc. dr. Alfredas Rimkus.
Pasak jo, prasidėjus automobilio techninėms problemoms, pirmiausia dingsta sukimo momentas. Tai lemia pačios įvairiausios priežastys: tiek mechaninės, tiek elektroninio valdymo, tiek daugybė kitų.
Proceso metu pirmiausia išmatuojamas sukimo momentas, tada pagal variklio sukimosi greitį apskaičiuojama galia.
„Galios netektį gali lemti ir įvairių jutiklių, ir degalų purkštuvų gedimai, EGR vožtuvo problemos, be to, gali būti pablogėjęs oro tiekimo sistemos laidumas. Vienas dažniausiai trūkumų yra turbokompresoriaus gedimas, kai jis netiekia numatyto oro kiekio į variklį, – vardijo A. Rimkus. – Gali būti sutrikęs turbokompresoriaus ar jo geometrijos valdymas, pažeistos turbokompresorių sparnuotės, o gal įsiurbimo sistema yra nesandari ir dar daug kitų gedimų.“
Ar saugu didinti galią?
Panorus didinti variklio galią, sakė ekspertas, vieno atsakymo, kiek saugu ją kilstelėti, nėra. Kalbant apie šiuolaikinius automobilius, akivaizdu, kad gamintojų palikti galios ištekliai menksta.
„Senesnės kartos automobiliuose 20 proc. variklio galios padidinimas buvo saugi riba. Aišku, yra ir didesnių galios rezervų“, – pasakojo A. Rimkus.
Žinovas perspėjo, kad galios didinimas ne visada yra saugu. Pasak jo, gali nutikti taip, kad, esant didelei variklio apkrovai, bus pažeistas variklio metalas, atsiras mikroįtrūkimų.
„Po kurio laiko net ir dėl nedidelės apkrovos gali būti pažeistos detalės, pavyzdžiui, trūks cilindras, ar bus ištempti variklio galvutės varžtai ir ji praras sandarumą“, – dalijosi pašnekovas.
Be to, panorus didinti galią, svarbu pasirūpinti ir kitais mazgais, tokiais kaip sankaba ar pusašiai. Taip pat reikėtų išspręsti ir automobilio saugumo klausimus.
Dūsta: vienas dažniausių yra turbokompresoriaus gedimas, kai jis netiekia numatyto oro kiekio į variklį. / JD Visual nuotr.
„Variklio galios atrakinimas yra susijęs su valdymo sistemos algoritmu. Automobilio gamintojai šį algoritmą yra parengę taip, kad variklis turėtų tam tikrą galios atsargą. Norint algoritmą pakeisti, turi būti naudojami arba paties gamintojo, arba gerų specialistų programiniai pakeitimai. Be to, programa turi būti saugi ir išbandyta“, – pabrėžė A. Rimkus.
Savalaikė priežiūra
Jei nusprendžiama galios didinimą patikėti bet kam, o ne specialistams, gali nutikti taip, kad bus sutrikdytas variklio šiluminis režimas, jo aušinimas nebus pakankamas. Tokiu atveju labiau kais stūmokliai ir, jei nebus užtikrinta, kad tarp stūmoklių ir cilindrų būtų didesni tarpeliai, stūmoklis gali užstrigti ar kilti kitų bėdų.
Anot VTDK Automobilių transporto inžinerijos katedros docento, būdų, kaip kuo ilgiau išsaugoti variklio gyvybingumą, yra ne vienas. Pirmiausia, anot eksperto, reikia tinkamai prižiūrėti variklį: laiku keisti alyvą, naudoti ją tinkamos sudėties, pasirūpinti, kad darbo režimas būtų optimalus.
„Taip pat reikėtų ir pagal gamintojo reikalavimus laiku keisti tam tikrus komponentus. Tarkime, uždegimo žvakes. Sklandžiam variklio darbui aktualus net aušinimo skystis“, – komentavo specialistas.
Savomis akimis pamatyti, kaip vyksta automobilių galios matavimas, pasižvalgyti į išskirtinius išpuoselėtus automobilius, taip pat pamatyti, kaip tikrinamas jų svorio pasiskirstymas, bus galima balandžio 18 d. nuo 12 val. VTDK rūmuose.
NAUJAUSI KOMENTARAI
SUSIJĘ STRAIPSNIAI
-
Plikledžio sezonas prasidėjo – ką verta prisiminti vairuotojams?
Artėjant žiemai, į darbą skubantys vairuotojai vis dažniau susiduria su slidžia kelio danga. Ryte netikėtai susiformavęs plikledis pastarosiomis savaitėmis sukėlė ne vieną eismą paralyžavusią avariją. Ką reikėtų prisiminti vairuojant slidži...
-
Naujus pokyčius lėmė poreikiai ir prognozės1
Keleivių vežimo bendrovė „LTG Link“ parengė naują traukinių metinį tvarkaraštį, įsigaliosiantį gruodžio 15 d. Daugiau reisų suplanuota populiariausiuose maršrutuose, trumpės kelionių trukmė. ...
-
Pasaulyje – „Toyota“, Europoje – „Dacia“7
Visų laikų geriausiai parduodamų lengvųjų automobilių lyderė „Toyota Corolla“ pernai pasaulyje buvo tik ketvirta, bet šiemet rudenį susigrąžino prarastą poziciją. ...
-
Griežto žingsnio atsisakė, bet trūkumų netoleruos1
Nuo 2025 m. vasario 1-osios turėjęs įsigalioti griežtesnis valstybinio numerio ženklų būklės vertinimas Techninės apžiūros centre (TAC) atšaukiamas. Taip nusprendė Lietuvos transporto saugos administracija (LTSA). ...
-
Atšvaitai – niekis? Keiskime požiūrį1
Baltijos šalyse eismo sąlygos šaltuoju sezonu panašios, tačiau pėsčiųjų požiūris į savo saugumą keliuose itin skiriasi. ...
-
Svajonių automobilio kaina – tik išlaidų pradžia
Mažiau patyrę vairuotojai, planuodami įsigyti automobilį, žiūri tik į kainą. Sumokėjai 4 ar 5 tūkst. eurų ir nerūpestingai švilpi Lietuvos keliais! Tačiau realios tokio pirkinio sąnaudos gali nustebinti. ...
-
Primena: dalis vairuotojų nuo sausio gali netekti teisės vairuoti3
Svarbi žinia vairuotojams: lieka pusantro mėnesio pasitikrinti sveikatą tiems, kurie dar to nepadarė. Jeigu jūsų medicininė pažyma nebegalioja, nuo sausio 1-osios nebegalėsite vairuoti. Nuo naujųjų metų įvedama nauja tvarka: vairuotojo pažymėjim...
-
Dėmesio, vairuotojai: demaskavo, kaip jūs elgiatės, pravažiavę greičio matuoklius35
Jau daugiau nei savaitę turėtume važinėti lėčiau, nes įsigaliojo žiemos sezono taisyklės. Autostradoje bei greitkeliuose lengvieji automobiliai iki balandžio mėnesio galės važiuoti ne didesniu nei 110 km/val. greičiu. Automobilininkai kelia klaus...
-
Sukritikavo dėl vairuotojų siaubo – greičio matuoklių: persistengė?5
Vairuotojus drausminančių momentinių ir vidutinio greičio matuoklių kasmet vis daugiau tiek miestuose, tiek užmiesčio keliuose. Tačiau valstybės kontrolė nustatė, kad už kelius atsakinga įmonė „VIA Lietuva“ kelias dešimtis vidu...
-
Lietuvoje labai išaugo greičio matuoklių skaičius: ar jų ne per daug?29
Vairuotojus drausminančių momentinių ir vidutinio greičio matuoklių kasmet vis daugiau tiek miestuose, tiek užmiesčio keliuose. Tačiau Valstybės kontrolė nustatė, kad už kelius atsakinga įmonė „Via Lietuva“ kelias dešimtis vidu...