- Kauno.diena.lt inf.
- Teksto dydis:
- Spausdinti
Elektriniai arba motoriniai dviračiai – vis populiarėjanti ekologiška transporto priemonė, kurios privalumus ypač įvertina miestų gyventojai. Įprastą dviratį pastarieji nukonkuruoja dėl kur kas patogesnio ir greitesnio įkalnių įveikimo, priešingai nei automobiliai, neteršia aplinkos ir nesukelia parkavimo problemų. Pasak Elektronikos platintojų asociacijos (EPA) atstovės Lauros Vanagienės, nors tai ir transporto priemonė, nereikia pamiršti, kad ją renkantis ir naudojant galioja panašūs kriterijai, kaip ir kitiems elektronikos prietaisams.
Įvertinti, kokia danga ir kokius atstumus norima įveikti
Susisiekimo ministerijos duomenimis, transporto priemonė, kurios projektinis greitis neviršija 25 km/h ir kurios galia ne didesnė nei 1 kW, yra laikoma motoriniu dviračiu ir naudojama tokiomis pat eismo sąlygomis kaip ir dviračiai. Tai reiškia, kad tokia transporto priemone galima važiuoti dviračių takais, dviračių juostomis, leidžiama važiuoti tiek šaligatviu, tiek važiuojamąja kelio dalimi.
Pirmiausia, renkantis elektrinį dviratį pirmą kartą reikėtų sau atsakyti į klausimą, kam jis bus naudojamas, nes skirtingiems poreikiams yra skirtingų tipų dviračiai. Todėl reikia apgalvoti, ar dviratis bus skirtas vaikams vežioti, krovinių transportavimui, važinėjimui kalnuose ar tiesiog ramiems pasivažinėjimams mieste, o gal reikia storų padangų, kad dviratis galėtų važiuoti per smėlį ir sniegą. Taip pat verta apgalvoti ir kokius atstumus ketinama įveikti dažniausiai – nuo to priklausys baterijos pajėgumas, o kartu ir kaina.
Dėmesys baterijai
Pasak EPA komunikacijos projektų vadovės, reikia nepamiršti, kad daugeliu atvejų elektrinis dviratis turėtų būti vertinamas kaip elektronikos prietaisas. „Jis dažniausiai varomas ličio jonų baterija, todėl tiek renkantis, kokį pirkti, tiek naudojant ir prižiūrint reikėtų vadovautis tais pačiais saugumo reikalavimais, kurie įprastai galioja telefonams ar kitiems prietaisams su tokio tipo baterija. Pirmiausia, perkant nebe naują dviratį būtina įsitikinti, ar baterija išoriškai nepažeista, ar neteka skystis, išsiaiškinti, kiek metų jau naudojama ir kokį pajėgumą vis dar išlaiko. Sandėliuojant, kuomet dviratis nenaudojamas vengti greitai iki aukštos temperatūros įšylančių vietų – radiatorių, tiesioginių ilgalaikių saulės spindulių“, – pataria L. Vanagienė.
Baterijos pajėgumas ilgai naudojant mažėja, todėl labai svarbu, kai perkant naują elektrinį dviratį suteikiama 2 ar 3 metų garantija. Bet kokiu atveju, naujo dviračio baterija turėtų atlaikyti bent 600 – 800 įkrovimų. Nauja baterija turėtų būti naudojama mažiausiai 3 metus, net jei važinėjama kasdien.
Tai, kiek kilometrų su įkrauta baterija gali nuvažiuoti elektrinis dviratis, priklauso ne tik nuo baterijos amžiaus, bet ir nuo vairuotojo svorio, maršruto kalvotumo, greičio, vairuotojo indėlio minant pedalus. Jei, pvz., kasdienis maršrutas nesiekia 10 km, neverta ieškoti dviračio su pajėgumu įveikti 70 km įkrovus bateriją. Tačiau visuomet verta rinktis šiek tiek didesnį pajėgumą, nei reikia – apsisaugant nuo tokių atvejų, kai tenka suprasti, kad baterija išseko viduryje stačios įkalnės.
Perkant naudotą – išsiklausinėti ir išbandyti
Perkant naudotą elektrinį dviratį tausojami gamtos ištekliai, mokama gerokai mažesnė kaina, tačiau atsiranda papildomų dalykų, į kuriuos reikėtų atkreipti dėmesį. Pirmiausia – pardavėjo patikimumas. Būtina paklausti, kodėl jis parduoda dviratį ir pabandyti suprasti ar parduoda, nes daugiau nebenaudoja – tokiu atveju kyla rizika, kad prietaisas bus ilgai sandėliuotas, prastai prižiūrėtas. Gal parduoda todėl, kad nori naujesnio – tokiu atveju, greičiausiai dviratį vis dar naudoja, kol neturi kito ir tinkamai prižiūri. Taip pat reikėtų paklausti, kiek laiko jį turi bei kaip dažnai važinėjo, kaip išsilaikiusios mechaninės ir ypač elektrinės dalys, bei kokį atstumą galima nuvažiuoti su įkrauta baterija.
Daugelis dalykų paaiškėja per bandomąjį važiavimą – jis būtinas prieš perkant dviratį, nesvarbu, ar jis būtų naujas, ar naudotas. Puiku, jei suteikiamas ilgas laikas išsibandymui, kad būtų galima pravažiuoti maršrutu, kuriuo ketinama dažniausiai važinėti. Svarbu pabandyti įvažiuoti į skirtingo aukščio įkalnes. Taip pat išbandyti važiavimą ir visai išjungus bateriją – tai padės suprasti, su kokiomis sąlygomis gali tekti susidurti išsikrovus baterijai. Kuo daugiau skirtingų dviračių su skirtingomis baterijomis išbandoma – tuo paprasčiau išsirinkti, todėl bandomiesiems važiavimams laiko geriau negailėti.
Nebetinkamas naudoti elektrinis dviratis – rūšiavimui
Jei elektrinis dviratis nebenaudojamas ir nebetinkamas parduoti ar dovanoti, pirmiausia reikėtų nuo jo atskirti bateriją ir ja saugiai atsikratyti. Elektrinio dviračio baterijoje yra cinko, mangano, ličio, vario bei nikelio, kurie patekę į aplinką gali būti žalingi ir gamtai, ir žmogui. Tiek ličio jonų, tiek nikelio metalo hidrido baterijos, dažniausiai naudojamos šiuose dviračiuose, laikomos industrinėmis baterijomis, todėl negalima jomis atsikratyti kartu su buitinėmis atliekomis.
Pasak L. Vanagienės, elektrinio dviračio baterija ir kitos elektroninės dalys, įskaitant ir įkroviklį, priskiriamos smulkioms elektroninėms atliekoms ir turi būti išmestos į tam skirtus specialius konteinerius. Kitas saugus būdas atsikratyti elektrinio dviračio neatskiriant jo elektrinių dalių – atvežti sertifikuotiems antrinių žaliavų supirkėjams, kurie pasirūpins dviračio perdirbimu.
Smulkiąją elektroniką (pavyzdžiui, mobiliuosius telefonus, ausines, įkroviklius) galima išmesti specialiose tam skirtose vietose, kurių EPA visoje Lietuvoje įkūrė per 4 tūkst.: bibliotekose, prekybos centruose, pašto skyriuose ir pan. Nebepataisoma arba dėl kitų priežasčių naudojimui nebetinkama pilnos komplektacijos stambiagabaritė elektronika (pavyzdžiui, šaldikliai, skalbimo mašinos, indaplovės) nemokamai išvežama iš namų užregistravus iškvietimą telefonu 8 695 55 111 arba užpildžius formą internete adresu epa.lt/surinkimas.
SUSIJĘ STRAIPSNIAI
-
Plikledžio sezonas prasidėjo – ką verta prisiminti vairuotojams?
Artėjant žiemai, į darbą skubantys vairuotojai vis dažniau susiduria su slidžia kelio danga. Ryte netikėtai susiformavęs plikledis pastarosiomis savaitėmis sukėlė ne vieną eismą paralyžavusią avariją. Ką reikėtų prisiminti vairuojant slidži...
-
Naujus pokyčius lėmė poreikiai ir prognozės1
Keleivių vežimo bendrovė „LTG Link“ parengė naują traukinių metinį tvarkaraštį, įsigaliosiantį gruodžio 15 d. Daugiau reisų suplanuota populiariausiuose maršrutuose, trumpės kelionių trukmė. ...
-
Pasaulyje – „Toyota“, Europoje – „Dacia“7
Visų laikų geriausiai parduodamų lengvųjų automobilių lyderė „Toyota Corolla“ pernai pasaulyje buvo tik ketvirta, bet šiemet rudenį susigrąžino prarastą poziciją. ...
-
Griežto žingsnio atsisakė, bet trūkumų netoleruos1
Nuo 2025 m. vasario 1-osios turėjęs įsigalioti griežtesnis valstybinio numerio ženklų būklės vertinimas Techninės apžiūros centre (TAC) atšaukiamas. Taip nusprendė Lietuvos transporto saugos administracija (LTSA). ...
-
Atšvaitai – niekis? Keiskime požiūrį1
Baltijos šalyse eismo sąlygos šaltuoju sezonu panašios, tačiau pėsčiųjų požiūris į savo saugumą keliuose itin skiriasi. ...
-
Svajonių automobilio kaina – tik išlaidų pradžia
Mažiau patyrę vairuotojai, planuodami įsigyti automobilį, žiūri tik į kainą. Sumokėjai 4 ar 5 tūkst. eurų ir nerūpestingai švilpi Lietuvos keliais! Tačiau realios tokio pirkinio sąnaudos gali nustebinti. ...
-
Primena: dalis vairuotojų nuo sausio gali netekti teisės vairuoti3
Svarbi žinia vairuotojams: lieka pusantro mėnesio pasitikrinti sveikatą tiems, kurie dar to nepadarė. Jeigu jūsų medicininė pažyma nebegalioja, nuo sausio 1-osios nebegalėsite vairuoti. Nuo naujųjų metų įvedama nauja tvarka: vairuotojo pažymėjim...
-
Dėmesio, vairuotojai: demaskavo, kaip jūs elgiatės, pravažiavę greičio matuoklius35
Jau daugiau nei savaitę turėtume važinėti lėčiau, nes įsigaliojo žiemos sezono taisyklės. Autostradoje bei greitkeliuose lengvieji automobiliai iki balandžio mėnesio galės važiuoti ne didesniu nei 110 km/val. greičiu. Automobilininkai kelia klaus...
-
Sukritikavo dėl vairuotojų siaubo – greičio matuoklių: persistengė?5
Vairuotojus drausminančių momentinių ir vidutinio greičio matuoklių kasmet vis daugiau tiek miestuose, tiek užmiesčio keliuose. Tačiau valstybės kontrolė nustatė, kad už kelius atsakinga įmonė „VIA Lietuva“ kelias dešimtis vidu...
-
Lietuvoje labai išaugo greičio matuoklių skaičius: ar jų ne per daug?29
Vairuotojus drausminančių momentinių ir vidutinio greičio matuoklių kasmet vis daugiau tiek miestuose, tiek užmiesčio keliuose. Tačiau Valstybės kontrolė nustatė, kad už kelius atsakinga įmonė „Via Lietuva“ kelias dešimtis vidu...