- Gabrielė Grigošaitytė / lnk.lt
- Teksto dydis:
- Spausdinti
Ypatingos svarbos geležinkelio projektas „Rail Baltica“ nebus nei laiku užbaigtas, nei jam pakaks pinigų, taip skelbia bendras lietuvių, latvių ir estų auditas. Europinei vėžei nutiesti gali pritrūkti 19 mlrd. eurų, o vien Lietuvai – 9 mlrd.
Tarptautinės geležinkelio linijos kontūrai ryškėja šalia Jonavos, ten nutįs beveik 30 kilometrų atkarpa, vėžės sujungs Kauną su Latvija.
„Lietuvoje statybų tempai įsibėgėja, statybų mastai gerokai didesni nei pas mūsų kaimynus“, – šnekėjo susisiekimo ministras Marius Skuodis.
Ypatingos svarbos geležinkelio projektas „Rail Baltica“ jau statomas keturiolika metų, bet nuo grafiko atsilieka penkmetį ir kitąmet nebus baigtas, kaip planuota. Taip skelbia lietuvių, latvių ir estų bendras auditas.
„Tiek žemės paėmimo klausimai, projektavimas, teritorijų planavimas užtruko ilgiau nei buvo planuota“, – kalbėjo valstybės kontrolierius Mindaugas Macijauskas.
„Šiuo metu pasiruošę projektą padaryti iki 2030 m.“, – teigė „Rail Baltica Lietuva“ direktorius Arenijus Jackus.
Man labai gaila, bet turiu pasakyti: ne tik ministras, bet ir Vyriausybė, valdantieji turėjo suprasti, kad tai ne šiaip projektas.
Anot susisiekimo ministro, geležinkelis jau turėjo būti ties Panevėžiu, bet dvejus metus projektų nepateikia atsakinga Baltijos šalių įmonė „RB Rail“.
„Jeigu Lietuvos geležinkelių vadovybė, kuri įgyvendina projektą Lietuvoje, neišsireikalaus atsakomybės iš atsakingų asmenų bendroje įmonėje, dalis jų jau nedirba, tai Susisiekimo ministerija bus priversta tą padaryti“, – nurodė susisiekimo ministras.
„Man labai gaila, bet turiu pasakyti: ne tik ministras, bet ir Vyriausybė, valdantieji turėjo suprasti, kad tai ne šiaip projektas. Tai projektas, kuris tęsiasi ilgai, kaštai didžiuliai“, – sakė Seimo Audito komiteto narė (LSDP) Rasa Budbergytė.
Visas LNK reportažas – vaizdo įraše:
Net nutiesus geležinkelio liniją per tris Baltijos valstybes, po šešių metų, kyla rizika, kad bėgiais neriedės nė vienas traukinys.
„Mes iki traukinių dar nepriėjome. Deja, mes dar kalbame apie statybas“, – pabrėžė M. Skuodis.
Anot auditorių, iki šiol neaišku, ar traukiniai bus perkami, išnuomojami, ar vežėjai turės savus vagonus.
„Mūsų vertinimu, tam, kad turėtume traukinius, reikia inicijuoti jų pirkimus prieš aštuonerius metus“, – aiškino valstybės kontrolierius.
„Į šį klausimą turi atsakyti vežėjai, kaip planuoja tą daryti. Kai statome autostradą, turbūt negalvojame pirkti autobusų ar automobilių“, – nurodė „Rail Baltica Lietuva“ direktorius.
Mes net nesutvarkėme mokestinės sistemos, kad sugeneruotume didesnes pajamas.
Per septynerius metus europinio geležinkelio kaina jau išaugo keturis kartus, bet pinigų reikės dar. Tam, kad geležinkelis būtų pabaigtas, vien Lietuvai iš savo biudžeto reikės ieškoti 9 mlrd. eurų. Estijai – triskart mažesnės sumos – arti 3 mlrd., Latvijai – 7,5 mlrd. eurų.
„Vadinasi, paimsi pinigus iš tų sričių, kurios susiję su paslaugomis, pas mus susiję – švietimas, sveikatos apsauga, socialinė apsauga“, – aiškino MRU Viešojo administravimo instituto vadovas Andrius Stasiukynas.
„Mes net nesutvarkėme mokestinės sistemos, kad sugeneruotume didesnes pajamas. Nežinau, sėdime baloje, iš kurios dabar išėjimo nematau“, – tikino R. Budbergytė.
Pasak auditorių, dėl milijardų nepagelbės ir Briuselis. Mat iš naujo europinio biudžeto papildomų lėšų dar niekas nė neprašė.
„Gali atsirasti tarpas 2027–2028 m., kai bus pats darbų įkarštis ir didelis poreikis finansuoti statybų darbus, o mes jų neturėsime“, – šnekėjo M. Macijauskas.
„Mūsų išrinkti europarlamentarai, naujas eurokomisaras ir kiti asmenys, dirbantys dėl Europos Sąjungos finansinės perspektyvos, turės išsiderėti mums, kaip ir kitoms Baltijos šalims, palankias sąlygas“, – pabrėžė susisiekimo ministras.
Geležinkelis brango ir dėl pandemijos, ir dėl karo Ukrainoje, ir kainų šuolio, bet išlaidas esą atsvers nauda.
„Projektas duos 6,6 mlrd. tiesioginę naudą trims Baltijos valstybėms“, – teigė „Rail Baltica Lietuva“ direktorius.
Atnaujinta „Rail Baltica“ kaštų ir naudos analizė rodo, kad projektas brangsta mažiau nei paskaičiavo auditoriai – ne keturis, o tris kartus. Iki 15 mlrd. eurų. Ekspertas mano, kad kainos nesutampa sąmoningai.
„Mes matome reklaminį pranešimą, siekiant sumažinti galimą visuomenės susirūpinimą“, – sakė MRU Viešojo administravimo instituto vadovas.
SUSIJĘ STRAIPSNIAI
-
Seimas sugriežtino sankcijas už aplinkosaugos pažeidimus3
Seimas sugriežtino sankcijas už aplinkosaugos pažeidimus – baudos nuo liepos 2-osios bus skiriamos ir gyventojams, ir įmonėms bei jų vadovams. ...
-
Seimas patvirtino kovos su klimato kaita planą3
Seimas pritarė Klimato kaitos valdymo įstatymo pakeitimams, kuriais į nacionalinę teisę bus perkeltas Europos Sąjungos (ES) teisėkūros paketas. Juo siekiama kovoti su šiltnamio efektą kuriančiomis emisijomis. ...
-
Seimas linkęs pritarti „Vieno langelio prievolėms valstybei“ reformai
Ketvirtadienį Seimas po svarstymo pritarė Finansų ministerijos parengtam projektui „Vienas langelis prievolėms valstybei sumokėti“, kuriuo numatoma perkelti į elektroninę erdvę paskirtų baudų, priteistų sumų administravimą bei suvienod...
-
Kova su mobingu: ragina parengti nacionalinę strategiją, nepadėti problemos į stalčių2
Seimas ketvirtadienį priėmė rezoliuciją, kuria ragina Vyriausybę parengti ir įgyvendinti nacionalinę kovai su mobingu darbo vietoje skirtą strategiją. ...
-
Seimas įteisino trečiųjų šalių darbuotojų kvotą, griežtesnį jų įdarbinimą
Seimas ketvirtadienį priėmė Vyriausybės teiktas pataisas, siūlančias įvesti 40 tūkst. kvotą į Lietuvą dirbti atvykstantiems trečiųjų šalių piliečiams. ...
-
K. Budrys: po „Foxpay“ skandalo, prezidentas paragino tarnybas patikrinti, kaip suveikė procedūros
Prezidento Gitano Nausėdos vyriausiasis patarėjas nacionalinio saugumo klausimais Kęstutis Budrys sako, jog šalies vadovas išreiškė lūkestį specialiosioms tarnyboms įsivertinti, kodėl informacija apie finansinių technologijų įmo...
-
Seimas nepritarė siūlymui dvigubai padidinti laidojimo pašalpą3
Seimas nepritarė parlamentaro socialdemokratas Liudo Jonaičio pasiūlymui dvigubai – nuo 440 iki 880 eurų padidinti laidojimo pašalpą. ...
-
Žiniasklaida: I. Trinkūnaitės aplinka turi grėsmę keliančių ryšių su užsienio valstybėmis7
Nacionaliniam saugumui užtikrinti svarbių objektų apsaugos koordinavimo komisija nusprendė, kad „Foxpay“ savininkė Ieva Trinkūnaitė aplinka neatitinka nacionalinės svarbos objektų apsaugos įstatyme keliamų reikalavimų, praneša po...
-
Valstybės valdomų įmonių indėlis į valstybės biudžetą 2023 m. siekė 231 mln. eurų
2023 m. beveik visos valstybės valdomos įmonės (VVĮ) dirbo pelningai, o jų pelnas siekė apie 610 mln. eurų, o indėlis į valstybės biudžetą siekė apie 231 mln. eurų praneša Valdymo koordinavimo centras (VKC). Anot institucijos, nuo 2020 m. ...
-
Baisogaliečiai iš „Rheinmetall“ investicijų tikisi naudos: tikriausiai pabrangs ir butai7
Dar šį rudenį vokiečių karinės pramonės milžinė „Rheinmetall“ pradės statyti savo įmonę Baisogaloje. Kadangi įmonei valdžia uždegė žalią šviesą, projektas vystomas itin sparčiai. Tačiau vietos gyventojams, vos sp...