Kaip žinoti, kad vaikas pasiruošęs pirmai klasei?

  • Teksto dydis:

Vaikas moka skaityti ir rašyti – tokius reikalavimus ir svarbiausius kriterijus pradėti lankyti pirmą klasę dažniausiai išskiria būsimų pirmokų tėvai. Psichologė Virginija Rekienė teigia, kad akademinis pasiruošimas ne toks svarbus kaip psichologinė vaiko branda.

Patys svarbiausi įgūdžiai

Anot specialistės, be akademinių, svarbūs ir kiti gebėjimai. Naujausi vaikų raidos tyrimai rodo, kad socialiniai emociniai ir intelektiniai įgūdžiai kur kas labiau nusako vaiko pasirengimą mokyklai. Įrodyta, kad stiprūs mokinių socialiniai emociniai įgūdžiai gerina jų požiūrį į save ir ugdymo procesą.

„Patikėkite, rašyti ir skaityti vaikas vis tiek išmoks, tačiau jeigu šiuo amžiaus tarpsniu nepadėsime ugdyti socialinių ir emocinių įgūdžių, pasmerksime vaikus dideliems iššūkiams paauglystėje“, – įsitikinusi V. Rekienė.

Kodėl šie įgūdžiai tokie svarbūs? Anot psichologės, išmokyti vaiką savireguliacijos ir vykdomosios funkcijų įgūdžių svarbu dar ir todėl, kad jais paremtas šiuolaikinis ugdymas: bandymais, eksperimentais grįstas patirtinis ugdymas, kontekstualus, integruotas ugdymas, projektinės veiklos, gebėjimas dirbti komandoje ir pan.

„Vaikai būtent pradinėse klasėse išmoksta bendradarbiauti, dirbti komandoje, dalytis užduotimis ir atsakomybėmis. Socialiniai emociniai įgūdžiai moko kritiškai ir kūrybiškai mąstyti. Be tinkamai išlavintų vykdomosios ir savireguliacijos funkcijų tai sunkiai pasiekiami dalykai. Šios funkcijos labiausiai lavėja būtent priešmokyklinėje klasėje, taigi šiuo amžiaus tarpsniu suformuojami visi pagrindiniai įgūdžiai“, – tikina pašnekovė.

Pažintinis lankstumas

Socialiniai emociniai ir intelektiniai įgūdžiai skirstomi į dvi dideles kompetencijų (arba įgūdžių) grupes – vykdomosios funkcijos ir savireguliacijos funkcijos kompetencijas (arba įgūdžius). Vykdomoji funkcija apibrėžia vaiko sugebėjimą susitelkti, gebėjimą atlikti įvairias nesudėtingas, su kasdieniu gyvenimu susijusias užduotis, dėliotis prioritetus, įsiminti ir atgaminti įsimintą informaciją, numatyti tikslus, planuoti ir pan.

V. Rekienė. Asmeninio archyvo nuotr.

Vykdomąją funkciją sudaro pažintinis lankstumas (gebėjimas pritaikyti elgesį ir mąstymą reaguojant į aplinką ar situaciją) ir slopinančioji kontrolė (gebėjimas slopinti automatiškai kylančius impulsus). Pavyzdžiui, jei namie vaikui neteko su niekuo dalytis daiktais, atėjus į pirmą klasę reikės keisti mąstymo modelį ir išmokti dalytis bendromis mokyklos priemonėmis su kitais ugdymo proceso dalyviais – taip ugdomas pažintinis lankstumas. Anot psichologės, pradinėse klasėse ypač svarbu lavinti vaiko pažintinį lankstumą ir mokyti pamatyti situaciją iš kito perspektyvos.

Savireguliacijos funkcija – tai gebėjimas stebėti save, savo mintis, reakcijas, emocijas, impulsus ir juos reguliuoti atsižvelgiant į socialinę situaciją. Pasak V. Rekienės, paprastai šešerių septynerių metų amžiaus vaiko slopinančioji kontrolė yra gerai išlavėjusi, jei vaikas moka laukti eilėje nesistumdydamas, netrukdydamas kitiems ir pan.

Savarankiškumas ir atsakingumas

Būsimo pirmoko vykdomosios funkcijos kompetencijas rodo jo savarankiškumas ir atsakingumas: vaikas geba susitvarkyti savo priemones, sklandžiai atlikti įprastines kasdienes veiklas, pavyzdžiui, pasiruošti miegui, atlikti paskirtas namų pareigas.

Šios funkcijos kompetencijas atskleidžia ir gebėjimas atkurti sudėtingesnio pobūdžio informaciją, pavyzdžiui, vaikas geba gana vaizdžiai ir tiksliai nupasakoti kelią nuo ugdymo įstaigos iki namų. Jei vaikas geba lanksčiai prisitaikyti prie netikėtai pasikeitusio plano ar pokyčio, laikytis susitarimų ir instrukcijų, supranta susitarimų prasmę, geba jų laikytis, tai irgi rodo jo vykdomosios funkcijos teigiamus įgūdžius.

Rašyti ir skaityti vaikas vis tiek išmoks, tačiau jeigu šiuo amžiaus tarpsniu nepadėsime ugdyti socialinių ir emocinių įgūdžių, pasmerksime vaikus dideliems iššūkiams paauglystėje.

Kas rodo, kad savireguliacijos funkcija pakankamai išlavinta? Vaikas geriau susidoroja su nerimu, nusivylimu, geba įvardyti, kaip jaučiasi, supranta savo emocinę būseną ir kad ji gali kisti. Jam geriau sekasi užmegzti santykius ir bendrauti su bendraamžiais, dirbti komandoje, jis geriau toleruoja įvairius dirgiklius, geba geriau perkelti dėmesį nuo vienos veiklos prie kitos, geba išreikšti stiprias emocijas (tiek džiaugsmą, tiek pyktį, tiek nusivylimą) savęs ir kitų nežeidžiančiais būdais.

„Vaikai, kurių savireguliacijos funkcija yra stipriau išlavėjusi, paprastai patiria įvairiopą sėkmę, – teigia V. Rekienė. – Patyrę nesėkmę tokie vaikai jos netapatina su savęs vertinimu, nebijo vėl bandyti.“

Ką gali padaryti tėvai?

Vaiko vykdomąją funkciją galima lavinti ir namuose. Pasak psichologės, tam tinka visos veiklos, kurios lavina atmintį ir dėmesį (dėlionės, galvosūkiai, net žaidimas „Minecraft“ ir pan.), vaizduotės ir fantazijos reikalaujantys žaidimai, kurie, be kita ko, dar ir stiprina tėvų ir vaikų tarpusavio ryšį, mąstymą leidžiančios praplėsti veiklos (įvairūs eksperimentai), pasiruošti mokyklai padedančios knygelės (pvz., Evelinos Daciūtės „Meškiai eina į mokyklą“, Tomo Dirgėlos „Tomas ir Domas. Mokyklos vaiduoklio mįslė“ ir pan.).

„Šiuos įgūdžius lavinsime, jei suteiksime galimybių lavinti planavimo ar organizavimo įgūdžius , – sako psichologė. – Kodėl gi neleisti vaikui suorganizuoti namie, tarkime, kino vakaro?“

Vykdomąją kontrolę ir ypač slopinančiosios kontrolės įgūdį lavina namų pareigos. „Pareigos vaikams leidžia pajusti savo svarbą šeimoje, tad labai raginu tėvelius namuose nustatyti vaikams pareigas, kurias jie gebėtų atlikti“, – pataria psichologė.

Savireguliacijos įgūdžius stiprina pratimai, padedantys pažinti visus žmogaus pojūčius, lėto ir gilaus kvėpavimo praktikavimas, veiklos, kurios padeda pažinti jausmus, emocijas, pojūčius, vidines būsenas, moko būti dabartyje, čia ir dabar momentu.

V. Rekienė primena, kad šiuo amžiaus tarpsniu tėvai yra absoliutūs vaikų autoritetai, todėl teigiamų poslinkių gali duoti ir asmeninis pavyzdys. „Leiskitės su vaikais į nuotykius, žaiskite, rodykite savo pavyzdžiu – taip paspartinsite jų įgūdžių formavimąsi“, – ragina specialistė.

Ji įspėja, kad ne visose situacijose ir ne visada vaikas demonstruos socialinį emocinį brandumą. „Vaiko gebėjimas demonstruoti tam tikrus įgūdžius priklauso nuo įvairių faktorių – nuovargio, alkio, fiziologinių ir psichologinių poreikių patenkinimo. Tačiau jeigu dažnesniais atvejais pastebime vaiko vykdomosios ir savireguliacijos funkcijos įgūdžius, vadinasi, ji lavėja pozityvia trajektorija, taigi vaikas yra pasirengęs pirmai klasei.



NAUJAUSI KOMENTARAI

Prirašyta nesąmonių

Prirašyta nesąmonių portretas
Jie neišmoksta skaityti nei iki 18-19 metų, nei iki 25 metų, nei vėliau. Skaityti nemoka, apie gebėjimą raštu reikšti mintis iš viso užmirškite. Pliurpalai apie komandas ir vaikus kolektyvinius idiotus gal ir reikalingi, bet reikia suprasti, kas tai yra praktikoje. O yra paprastai. Vienas iš maždaug 10 000 pirmokų sugeba skaityti, rašyti, skaičiuoti, visi kiti ne. Kai mokyklas tikrins, rodys komisijai tik tą vieną vaiką ir taip mokytojų darbas bus užskaityti, mokyklos nepraras pinigų iš biudžeto. O vaikučiai visi kaip iš Simona filmuko kur viena mergaitė Liza moka skaityti, o visa mokykla nuo pirmos klasės iki paskutinės tik sugeba su mokyklos autobusu atsirioglinti iki mokyklos. Daugiau nieko. Ne tik neskaito, nerašo, nesuskaičiuoja net penkių pirštų ant rankos, bet ir nesugeba atlikti paprastų fizinių pratimų, nusivalyti snarglys ir nemoka savarankiškai tualete nusituštinti, iki 25 metų krauna į kelnes, tai yra, į sauskelnes. Taigi, šita publikacija apie purmokėlius yra ištisa nesąm
VISI KOMENTARAI 1

Galerijos

Daugiau straipsnių