Kaip žinoti, kad vaikas pasiruošęs pirmai klasei?

  • Teksto dydis:

Vaikas moka skaityti ir rašyti – tokius reikalavimus ir svarbiausius kriterijus pradėti lankyti pirmą klasę dažniausiai išskiria būsimų pirmokų tėvai. Psichologė Virginija Rekienė teigia, kad akademinis pasiruošimas ne toks svarbus kaip psichologinė vaiko branda.

Patys svarbiausi įgūdžiai

Anot specialistės, be akademinių, svarbūs ir kiti gebėjimai. Naujausi vaikų raidos tyrimai rodo, kad socialiniai emociniai ir intelektiniai įgūdžiai kur kas labiau nusako vaiko pasirengimą mokyklai. Įrodyta, kad stiprūs mokinių socialiniai emociniai įgūdžiai gerina jų požiūrį į save ir ugdymo procesą.

„Patikėkite, rašyti ir skaityti vaikas vis tiek išmoks, tačiau jeigu šiuo amžiaus tarpsniu nepadėsime ugdyti socialinių ir emocinių įgūdžių, pasmerksime vaikus dideliems iššūkiams paauglystėje“, – įsitikinusi V. Rekienė.

Kodėl šie įgūdžiai tokie svarbūs? Anot psichologės, išmokyti vaiką savireguliacijos ir vykdomosios funkcijų įgūdžių svarbu dar ir todėl, kad jais paremtas šiuolaikinis ugdymas: bandymais, eksperimentais grįstas patirtinis ugdymas, kontekstualus, integruotas ugdymas, projektinės veiklos, gebėjimas dirbti komandoje ir pan.

„Vaikai būtent pradinėse klasėse išmoksta bendradarbiauti, dirbti komandoje, dalytis užduotimis ir atsakomybėmis. Socialiniai emociniai įgūdžiai moko kritiškai ir kūrybiškai mąstyti. Be tinkamai išlavintų vykdomosios ir savireguliacijos funkcijų tai sunkiai pasiekiami dalykai. Šios funkcijos labiausiai lavėja būtent priešmokyklinėje klasėje, taigi šiuo amžiaus tarpsniu suformuojami visi pagrindiniai įgūdžiai“, – tikina pašnekovė.

Pažintinis lankstumas

Socialiniai emociniai ir intelektiniai įgūdžiai skirstomi į dvi dideles kompetencijų (arba įgūdžių) grupes – vykdomosios funkcijos ir savireguliacijos funkcijos kompetencijas (arba įgūdžius). Vykdomoji funkcija apibrėžia vaiko sugebėjimą susitelkti, gebėjimą atlikti įvairias nesudėtingas, su kasdieniu gyvenimu susijusias užduotis, dėliotis prioritetus, įsiminti ir atgaminti įsimintą informaciją, numatyti tikslus, planuoti ir pan.

V. Rekienė. Asmeninio archyvo nuotr.

Vykdomąją funkciją sudaro pažintinis lankstumas (gebėjimas pritaikyti elgesį ir mąstymą reaguojant į aplinką ar situaciją) ir slopinančioji kontrolė (gebėjimas slopinti automatiškai kylančius impulsus). Pavyzdžiui, jei namie vaikui neteko su niekuo dalytis daiktais, atėjus į pirmą klasę reikės keisti mąstymo modelį ir išmokti dalytis bendromis mokyklos priemonėmis su kitais ugdymo proceso dalyviais – taip ugdomas pažintinis lankstumas. Anot psichologės, pradinėse klasėse ypač svarbu lavinti vaiko pažintinį lankstumą ir mokyti pamatyti situaciją iš kito perspektyvos.

Savireguliacijos funkcija – tai gebėjimas stebėti save, savo mintis, reakcijas, emocijas, impulsus ir juos reguliuoti atsižvelgiant į socialinę situaciją. Pasak V. Rekienės, paprastai šešerių septynerių metų amžiaus vaiko slopinančioji kontrolė yra gerai išlavėjusi, jei vaikas moka laukti eilėje nesistumdydamas, netrukdydamas kitiems ir pan.

Savarankiškumas ir atsakingumas

Būsimo pirmoko vykdomosios funkcijos kompetencijas rodo jo savarankiškumas ir atsakingumas: vaikas geba susitvarkyti savo priemones, sklandžiai atlikti įprastines kasdienes veiklas, pavyzdžiui, pasiruošti miegui, atlikti paskirtas namų pareigas.

Šios funkcijos kompetencijas atskleidžia ir gebėjimas atkurti sudėtingesnio pobūdžio informaciją, pavyzdžiui, vaikas geba gana vaizdžiai ir tiksliai nupasakoti kelią nuo ugdymo įstaigos iki namų. Jei vaikas geba lanksčiai prisitaikyti prie netikėtai pasikeitusio plano ar pokyčio, laikytis susitarimų ir instrukcijų, supranta susitarimų prasmę, geba jų laikytis, tai irgi rodo jo vykdomosios funkcijos teigiamus įgūdžius.

Rašyti ir skaityti vaikas vis tiek išmoks, tačiau jeigu šiuo amžiaus tarpsniu nepadėsime ugdyti socialinių ir emocinių įgūdžių, pasmerksime vaikus dideliems iššūkiams paauglystėje.

Kas rodo, kad savireguliacijos funkcija pakankamai išlavinta? Vaikas geriau susidoroja su nerimu, nusivylimu, geba įvardyti, kaip jaučiasi, supranta savo emocinę būseną ir kad ji gali kisti. Jam geriau sekasi užmegzti santykius ir bendrauti su bendraamžiais, dirbti komandoje, jis geriau toleruoja įvairius dirgiklius, geba geriau perkelti dėmesį nuo vienos veiklos prie kitos, geba išreikšti stiprias emocijas (tiek džiaugsmą, tiek pyktį, tiek nusivylimą) savęs ir kitų nežeidžiančiais būdais.

„Vaikai, kurių savireguliacijos funkcija yra stipriau išlavėjusi, paprastai patiria įvairiopą sėkmę, – teigia V. Rekienė. – Patyrę nesėkmę tokie vaikai jos netapatina su savęs vertinimu, nebijo vėl bandyti.“

Ką gali padaryti tėvai?

Vaiko vykdomąją funkciją galima lavinti ir namuose. Pasak psichologės, tam tinka visos veiklos, kurios lavina atmintį ir dėmesį (dėlionės, galvosūkiai, net žaidimas „Minecraft“ ir pan.), vaizduotės ir fantazijos reikalaujantys žaidimai, kurie, be kita ko, dar ir stiprina tėvų ir vaikų tarpusavio ryšį, mąstymą leidžiančios praplėsti veiklos (įvairūs eksperimentai), pasiruošti mokyklai padedančios knygelės (pvz., Evelinos Daciūtės „Meškiai eina į mokyklą“, Tomo Dirgėlos „Tomas ir Domas. Mokyklos vaiduoklio mįslė“ ir pan.).

„Šiuos įgūdžius lavinsime, jei suteiksime galimybių lavinti planavimo ar organizavimo įgūdžius , – sako psichologė. – Kodėl gi neleisti vaikui suorganizuoti namie, tarkime, kino vakaro?“

Vykdomąją kontrolę ir ypač slopinančiosios kontrolės įgūdį lavina namų pareigos. „Pareigos vaikams leidžia pajusti savo svarbą šeimoje, tad labai raginu tėvelius namuose nustatyti vaikams pareigas, kurias jie gebėtų atlikti“, – pataria psichologė.

Savireguliacijos įgūdžius stiprina pratimai, padedantys pažinti visus žmogaus pojūčius, lėto ir gilaus kvėpavimo praktikavimas, veiklos, kurios padeda pažinti jausmus, emocijas, pojūčius, vidines būsenas, moko būti dabartyje, čia ir dabar momentu.

V. Rekienė primena, kad šiuo amžiaus tarpsniu tėvai yra absoliutūs vaikų autoritetai, todėl teigiamų poslinkių gali duoti ir asmeninis pavyzdys. „Leiskitės su vaikais į nuotykius, žaiskite, rodykite savo pavyzdžiu – taip paspartinsite jų įgūdžių formavimąsi“, – ragina specialistė.

Ji įspėja, kad ne visose situacijose ir ne visada vaikas demonstruos socialinį emocinį brandumą. „Vaiko gebėjimas demonstruoti tam tikrus įgūdžius priklauso nuo įvairių faktorių – nuovargio, alkio, fiziologinių ir psichologinių poreikių patenkinimo. Tačiau jeigu dažnesniais atvejais pastebime vaiko vykdomosios ir savireguliacijos funkcijos įgūdžius, vadinasi, ji lavėja pozityvia trajektorija, taigi vaikas yra pasirengęs pirmai klasei.



NAUJAUSI KOMENTARAI

Prirašyta nesąmonių

Prirašyta nesąmonių portretas
Jie neišmoksta skaityti nei iki 18-19 metų, nei iki 25 metų, nei vėliau. Skaityti nemoka, apie gebėjimą raštu reikšti mintis iš viso užmirškite. Pliurpalai apie komandas ir vaikus kolektyvinius idiotus gal ir reikalingi, bet reikia suprasti, kas tai yra praktikoje. O yra paprastai. Vienas iš maždaug 10 000 pirmokų sugeba skaityti, rašyti, skaičiuoti, visi kiti ne. Kai mokyklas tikrins, rodys komisijai tik tą vieną vaiką ir taip mokytojų darbas bus užskaityti, mokyklos nepraras pinigų iš biudžeto. O vaikučiai visi kaip iš Simona filmuko kur viena mergaitė Liza moka skaityti, o visa mokykla nuo pirmos klasės iki paskutinės tik sugeba su mokyklos autobusu atsirioglinti iki mokyklos. Daugiau nieko. Ne tik neskaito, nerašo, nesuskaičiuoja net penkių pirštų ant rankos, bet ir nesugeba atlikti paprastų fizinių pratimų, nusivalyti snarglys ir nemoka savarankiškai tualete nusituštinti, iki 25 metų krauna į kelnes, tai yra, į sauskelnes. Taigi, šita publikacija apie purmokėlius yra ištisa nesąm
VISI KOMENTARAI 1

Galerijos

  • Smurtas – ne tik mėlynės ant kūno
    Smurtas – ne tik mėlynės ant kūno

    Kartą su kolege diskutavome, kaip klientes paveikia ilgalaikiai smurtiniai santykiai. Ir kaip vis sunkiau, tokiems santykiams tęsiantis, padėti moterims vėl iš naujo patikėti savimi, savo prigimtiniu vertingumu ir teise į saugų, auginantį artim...

  • Sutuoktinių skyrybos: vaiko poreikiai negali būti „pastumiami“ į šoną
    Sutuoktinių skyrybos: vaiko poreikiai negali būti „pastumiami“ į šoną

    Pastebima, kad besiskiriančios poros atsakingiau žiūri į vaiko jausmus ir stengiasi padėti vaikams išgyventi permainas. Tačiau vaiko teisių gynėjams vis dar tenka įsitraukti į pagalbą poroms, kurioms per skyrybas arba po jų iškyla sun...

  • Kaip padėti paaugliui išgyventi savęs pažinimo etapą?
    Kaip padėti paaugliui išgyventi savęs pažinimo etapą?

    „Pasikliauk tėvų patarimais – jie geriausiai žino, ko reikia vaikams“, „nemesk kelio dėl takelio“, „neskubėk suaugti“ – dešimtys ir net šimtai patarimų karta po kartos keliauja iš tėv...

    1
  • Nusikaltimas prieš mane – ne mano kaltė
    Nusikaltimas prieš mane – ne mano kaltė

    Į konsultacijas Austėja ateina ne viena. Jau antras mėnuo, kai nuolatinėmis Austėjos gyvenimo palydovėmis tapo Kaltė ir Gėda. Artimiau su jomis Austėja susipažino vieną pavasario rytą, kuris buvo visai ne toks, kokio ji tikėjosi. ...

    3
  • Jau ketverius metus Lietuvoje veikia neviešinta programa: tėvai čia ateina ir kamuojami kaltės
    Jau ketverius metus Lietuvoje veikia neviešinta programa: tėvai čia ateina ir kamuojami kaltės

    Nuo realaus bendravimo vengimo ir pykčio priepuolių. Kokios psichologinės problemos kamuoja vaikus ir paauglius, ir ar užtenka pagalbos? Sveikatos apsaugos ministerija tikina, kad vaikai psichologinę pagalbą turėtų gauti mokyklose, bet kalbama ir apie ...

    4
  • Kaip padėti pykstančiam vaikui?
    Kaip padėti pykstančiam vaikui?

    Dėl amžiaus ar patirties stokos vaikams ne visada pakanka įgūdžių reikšti savo jausmus. Tad kartais stiprios jų emocijos perauga į pyktį, smurtinius santykius su kitais vaikais. Tyrimai rodo, kad vaikų pykčio valdymas šiandien yra vien...

    5
  • 10 požymių, kad moteris nori su jumis permiegoti
    10 požymių, kad moteris nori su jumis permiegoti

    Vyrai ir moterys savo susidomėjimą, ypač intymų, išreiškia skirtingai. Dėl socialinių normų, vyrams dažnai tai yra paprasta ir tai jie gali parodyti gana tiesmukai. Moterims viskas kitaip – daugelis jų atvirai nepasakys, kad nori s...

    35
  • Kaip rasti kelią į vaiko širdį?
    Kaip rasti kelią į vaiko širdį?

    Geri santykiai šeimoje yra pagrindas vaiko asmenybės formavimuisi. Todėl, vaikui augant, tėvams svarbu ne tik būti dėmesingiems jo poreikiams, bet ir sukurti darnius ir saugius santykius. Gegužės 17-ąją Lietuvoje pirmą kartą minimos Vaiko die...

    1
  • Apklausa: translytį savo vaiką palaikytų tik ketvirtadalis
    Apklausa: translytį savo vaiką palaikytų tik ketvirtadalis

    6 iš 10 Lietuvos gyventojų teigia žinantys, kas yra translyčiai asmenys. Būstą tokiam asmeniui išnuomotų mažiau nei pusė, o savo translytį vaiką palaikytų tik ketvirtadalis – parodė Lygių galimybių kontrolieriaus tarnybos užs...

    13
  • „Vilties knyga“ – išeitis visuomet yra
    „Vilties knyga“ – išeitis visuomet yra

    Klaipėdos apskrities I. Simonaitytės viešojoje bibliotekoje vyko „Jaunimo linijos“ inicijuotos knygos „Vilties knyga“ pristatymas. Joje aprašyti psichoterapeutės Ingos Juodkūnės pokalbiai su garsiais ir mažiau žinom...

Daugiau straipsnių