- „Kauno dienos“, BNS inf.
- Teksto dydis:
- Spausdinti
Dauguma transporto priemonių vis dar naudoja dyzeliną ar benziną, tačiau nuo 2035 m. automobiliai su vidaus degimo varikliais galės būti gaminami tik tuo atveju, jei bus varomi aplinkai draugiškesniais degalais.
Perspektyvi kryptis
CO2 emisija gali būti mažinama įvairiais būdais – tobulinant vidaus degimo variklius ir mieste naudojant hibridinius automobilius arba naudojant degalus, kurių sudėtyje yra mažiau anglies ir daugiau vandenilio.
„Analizuodami iškastinius degalus matome, kad neblogas sprendimas naudoti gamtines dujas (metaną), nes jose anglies elementinė masė sudaro 75 proc., o vandenilio masė – 25 proc. Iš naftos pagamintame benzine ar dyzeline anglies yra apie 85–86 proc., todėl CO2 emisija gerokai didesnė. Vidaus degimo variklio katalizatorius neutralizuoja anglies monoksido, angliavandenilių ir azoto oksidų teršalus, bet CO2 emisijas gali net šiek tiek padidinti, oksiduodamas variklio išmetamus nepilno degimo produktus“, – sakė VILNIUS TECH automobilių inžinerijos katedros profesorius doc. dr. Alfredas Rimkus.
Iš atsinaujinančiųjų energijos šaltinių ir iš biomasės tvariai gaminami degalai CO2 emisiją per gyvavimo ciklą sumažina nuo 60 net iki 90 proc. Šiuo atveju itin dideles perspektyvas turi vandenilis – jis gali reikšmingai sumažinti iškastinių degalų sąnaudas ir šiltnamio efektą sukeliančių dujų emisiją.
„Vandenilį galima gaminti iš vandens elektrolizės būdu, naudojant atsinaujinančiąją elektros energiją – saulės, vėjo, vandens. H2 gamybai gali būti naudojamas ir biometanas. Visais atvejais, kai vandenilio gamybai naudojami atsinaujinantieji energijos šaltiniai, CO2 emisija žymiai sumažėja, palyginti su iškastiniais degalais, o H2 degant CO2 emisijos nėra“, – teigė A. Rimkus.
Emisija – vandens garai
Pasak profesoriaus, vienas dažniausių vandenilio naudojimo transporto sektoriuje būdų – kuro elementai, kuriais vykdomas elektrolizei atvirkščias procesas.
Nacionalinė strategija numato vystyti vandenilio energetiką ne tik automobilių transportui.
Susijungiant vandeniliui ir deguoniui, generuojama elektros energija, kuri ir varo automobilį. Tokio automobilio emisija – švarūs vandens garai.
„H2, degdamas cilindruose, išskiria šiluminę energiją, kuri paverčiama į mechaninį darbą. Gali būti naudojamas ne tik grynas vandenilis, bet ir dvejopi degalai, kai H2 papildomai tiekiamas į variklio įsiurbiamą orą ir dega kartu su įprastais degalais. Dvejopų degalų atveju užtikrinama variklio galia, kuri gali sumažėti naudojant tik vandenilį“, – pasakojo mokslininkas.
H2 naudojimas transporto sektoriuje padėtų žymiai sumažinti CO2, tačiau yra nemažai iššūkių. Vandenilio dujos – itin degios, skvarbios ir dėl labai mažo tankio lengvai sklinda, todėl H2 dujomis varomus automobilius reikia remontuoti specialiai įrengtose patalpose.
Be to, automobilio, kurio kuro elementai naudoja vandenilį, konstrukcija sudėtingesnė nei automobilio su vidaus degimo motoru – jame turi būti elektros variklis, papildomos baterijos ir visų šių sistemų kompleksinis valdymas.
A. Rimkus pridūrė, kad vandenilį tiekiant į automobilius jį būtina suslėgti dideliu slėgiu, o tam sunaudojama daug energijos. Dideli energijos nuostoliai patiriami ir gaminant vandenilį elektrolizės būdu.
Racionali strategija
Nepaisant sudėtingos gamybos technologijos ir kitų iššūkių, vandeniliu varomas transportas turi daug privalumų, todėl vystyti vandenilio technologijas – verta.
„Lietuvos nacionalinė energetikos strategija numato artimoje ateityje įrengti vandenilio degalinių tinklą ir vystyti vandenilio energetiką ne tik automobilių, bet ir vandens transportui, nes racionalu naudoti įvairius energijos resursus, ypač kai jie atsinaujina“, – sakę VILNIUS TECH transporto inžinerijos fakulteto mokslininkas.
Vandenilio naudojimo transporte plėtra racionali ir vystant energetinę nepriklausomybę. Vandenilis gali būti intensyviai gaminamas ir kaupiamas, naudojant perteklinę žalią elektros energiją, esant žemai jos kainai.
„Akumuliuojant energiją, suslėgtu vandeniliu galima užpildyti tam pritaikytus rezervuarus automobilyje, vėliau H2 naudoti energijos gamybai. Toks energijos akumuliavimas yra tvaresnis, palyginti su elektros baterijų naudojimu, nes nereikalauja tiek retųjų metalų, energijos vienetui saugoti reikalinga masė yra mažesnė“, – reziumavo doc. dr. A. Rimkus.
SUSIJĘ STRAIPSNIAI
-
Viskas, nuo šiandien gali nebegalioti jūsų vairuotojo pažymėjimas2
Nuo sausio 1 d. įsigalioja transporto priemonių vairuotojams aktualūs pokyčiai – neturint galiojančios medicininės pažymos, negalios ir turimas vairuotojo pažymėjimas. ...
-
Svarbus įspėjimas vairuotojams: liko tik viena diena11
Antradienį paskutinė diena, kuomet sveikatos pasitikrinti dar nespėję vairuotojai gali tą padaryti. „Regitros“ duomenimis, tokių asmenų iš viso yra daugiau nei 72 tūkst. ...
-
Vairuotojams Kaune – svarbi žinia3
Kauno savivaldybė pranešė, kad nuo gruodžio 31 d. Kaune nutraukiamas parkavimo rinkliavos surinkimas per „m.Parking“ programėlę. ...
-
Pokyčiai „Regitroje“: paaiškino, kada registracija į vairavimo egzaminą bus ribojima pusmečiui3
Nuo 2025-ųjų sausio „Regitroje“ penkis kartus pakeitus vairavimo egzaminų datą, registracija į jį bus apribojama pusmečiui. ...
-
Prieš žiemos žygį – pratybos Suomijoje
Šaltuoju metų sezonu motociklininkai įprastai skaičiuoja savaites laukdami, kai vėl galės išvažiuoti iš garažo. Kitokiu ritmu gyvena Karolis Mieliauskas. ...
-
Kinų BYD įvažiavo į Taliną ir Tartu4
Vienas didžiausių pasaulyje elektromobilių ir iš tinklo įkraunamų hibridinių automobilių gamintojų – kinų BYD – pradėjo veiklą Baltijos šalyse: Estijos miestuose Taline ir Tartu atidaryti prekybos centrai. ...
-
2025-ųjų aukcionai: bus iš ko rinktis2
Jau pirmieji 2025 m. mėnesiai kolekcionieriams ar tiesiog išskirtinių transporto priemonių gerbėjams žada gundančių naujienų – savo eilės aukcionuose laukia ypatingi eksponatai. ...
-
Tamsioji Dakaro pusė: žūtys, terorizmas ir kiti pavojai3
Dakaro ralis netrukus vėl prikaustys Lietuvos automobilių sporto entuziastų dėmesį. Pirmosiomis sausio dienomis startuosiantis smėlynų maratonas jau seniai tapo ne tik lenktynėmis, bet ir viso pasaulio nutrūktgalvių didžiausiu metų nuotykiu. ...
-
LTG: šis maršrutas – ypač populiarus ir pasiteisino su kaupu
2023 metų gruodžio 27 d. pradėjusiu veikti traukinių maršrutu Vilnius–Ryga–Vilnius per 12 mėnesių važiavo kone 62 tūkst. keleivių, praneša LTG grupė. ...
-
„Regitra“ keičia tvarką: ką svarbu žinoti užsiregistravusiems, bet neatvykusiems į egzaminą1
„Regitra“ ketina pusę metų neleisti registruotis vairavimo egzaminui asmenims, kurie per metus 5 kartus užsiregistravo laikyti šį egzaminą, tačiau į jį neatvyko. Anot bendrovės paslaugų valdymo ir vystymo departamento direktoriaus ...