- Zigmas Jurevičius
- Teksto dydis:
- Spausdinti
Seimui adresuotos peticijos, kone paromis trunkantis bambėjimas eilėje prie "Regitros" durų ir kritikos strėlės valdžiai. Gegužės pradžioje įvestas Savininko deklaravimo kodas (SDK) jau pirmosiomis gyvavimo savaitėmis sukėlė nepasitenkinimo audrą. Vis dėlto SDK autoriai neabejoja naujovės būtinybe.
Prie peticijos – tūkstančiai parašų
"Parduosiu laiką automobilio iš užsienio registravimui", "Pirkčiau vietą šią savaitę "Regitroje", – tokiais ir panašiais skelbimais mirga socialinių tinklų grupės. Dar gausiau jose – iškalbingų komentarų, o peticija Seimui dėl SDK kodo atšaukimo per savaitę sulaukė daugiau nei 2 000 parašų.
"Milžiniškos eilės, neįmanoma priregistruoti automobilio. Visiškas bardakas", – piktinosi vienas internautų iš Kauno. "Sistema neparengta naudoti, labai daug nesklandumų. Net lietuviškos registracijos nepavyksta perrašyti jau kelias savaites", – jam pritarė kolega iš Klaipėdos.
Vien per pirmąją savaitę naujų SDK kodų sugeneruota apie 22,4 tūkst., iš jų internetu– net apie 16,7 tūkst. Be to, dar apie 2 mln. kodų buvo sugeneruota automatiškai šalyje jau registruotoms transporto priemonėms.
Žmonės stebėjosi šį mėnesį "Regitrai" taip ir neprisiskambinę. Nemažai pasipiktinusių buvo ir dėl išaugusių mokesčių registruojant automobilį. Esą ir taip dažnam vairuotojui už standartinį automobilį tenka pakloti gerokai per 100 eurų taršos mokesčio, o dar prisideda keli eurai už SDK. Tačiau daugiau vairuotojams kainuoja sugaištas laikas.
"Savaitę negalima nei nupirkti mašinos, nei parduoti. Kas įvertins mano sugaištą laiką pinigais? Esu pirkęs ir Prancūzijoje, ir Italijoje, ir Vokietijoje. Niekur tokios nesąmonės nėra", – tvirtino prekeivis iš Vilniaus.
Kenčia ir sąžiningi
Keiksmų valdžiai negailėjo ir stovėję milžiniškose eilėse, nutįsusiose prie valstybės įmonės "Regitra" sostinės biuro. Vieni vairuotojai LNK reporteriams skundėsi negalintys priregistruoti mašinų, nes artimiausia laisva data galima tik po mėnesio. Kiti teigė neįstengiantys deklaruoti pardavimo, nes lūžinėja internetinė "Regitros" sistema.
Vytauto Liaudanskio nuotr.
Naujovė, kai, kaskart keičiant automobilio savininką, išduodamas SDK, buvo sukurta siekiant pažaboti šešėlį automobilių rinkoje, manoma, siekiantį apie 40 mln. eurų per metus. Tačiau šešėliui mažinti parengta sistema paveikė ne tik naudotų automobilių pardavėjus ir pirkėjus. Ne procentais, o kartais kritusi apyvarta – tokius nuostolius dėl išaugusios biurokratijos ir milžiniškų eilių konstatuoja naujų automobilių salonų vadovai.
"Praeitą savaitę mums pavyko registruoti ir atiduoti tiktai apie penkiolika automobilių. Vadinasi, mes išrašėme tris kartus mažiau sąskaitų faktūrų. Bankai už automobilius nemoka todėl, kad automobiliai neregistruoti jų vardu arba naujas savininkas, kuris yra įsigijęs, taip pat su mumis iki galo neatsiskaito, nes automobilis neregistruojamas", – žurnalistams kalbėjo vieno salonų pardavimo vadovas Gediminas Jekenta.
Specialistą piktina tai, kad įstatymas, skirtas nustatyti dažnai nuslepiamas perpardavinėtojų apyvartas, skriaudžia tuos, kurie visada tvarkingai moka mokesčius. Jam pritarė Mindaugas Šimėnas, vadovaujantis KTM motociklų parduotuvei.
"Suprantu, kai yra vežamos dėvėtos transporto priemonės, bet kai naujos – klientai tikisi iš mūsų aukščiausio lygio aptarnavimo, o mes stringame dėl registracijos. Ir šis strigimas yra ne dienos ar dviejų, o dviejų trijų savaičių, tai nesuprantama, – stebėjosi M.Šimėnas. – Juk negalime klientui, perkančiam motociklą už 20 tūkst. eurų, pasakyti, kad jis bus užregistruotas gal tik po mėnesio ar dviejų."
Net ir pavykus transporto priemonę deklaruoti ir gauti specialų kodą, pardavėjų žodžiais, kyla dar vienas sunkumas – ją užregistruoti. Esą artimiausią mėnesį to padaryti dėl didelių eilių "Regitroje" neįmanoma.
Pritrūko laiko pasirengti
VĮ "Regitra" atstovai pripažįsta, kad naujai deklaravimo sistemai nebuvo spėta tinkamai pasirengti. Pasak "Regitros" generalinio direktoriaus pavaduotojo Sauliaus Šumino, įmonės specialistai iš anksto perspėjo, kad iki gegužės pradžios dėl laiko stokos nebus padaryta tam tikrų būtinų pasirengimo darbų, tačiau politikai nurodė, jog sistemą būtina įvesti kuo greičiau.
Iki rugsėjo 1 d. bus taikomas tolerancijos laikotarpis, jei asmuo nespėja prievolių atlikti laiku.
Anot mūsų dienraščio kalbintos "Regitros" komunikacijos atstovės Emilijos Bardauskienės, didesnis klientų srautas pastebėtas dar anksčiau, nes pavasarį, kaip įprastai, suaktyvėja automobilių prekyba. Tikėtina, kad tam įtakos turėjo ir tam tikri karantino ribojimų atlaisvinimai. Tačiau nuo gegužės 1-osios klientų srautas dar labiau išaugo. Vien per pirmąją savaitę naujų SDK kodų sugeneruota apie 22,4 tūkst., iš jų internetu – net apie 16,7 tūkst. Be to, dar apie 2 mln. kodų buvo sugeneruota automatiškai šalyje jau registruotoms transporto priemonėms.
E.Bardauskienė pabrėžė, kad, siekiant valdyti srautus, dėl besitęsiančios pandemijos įmonės padaliniuose pirmenybė teikiama iš anksto užsiregistravusiems klientams. Neužsiregistravę asmenys aptarnaujami tik tuomet, jei yra laisva vieta. Klientai išankstinėje registracijoje mato tik dviejų savaičių, o ne visą šio mėnesio grafiką. Šis grafikas kasdien pildomas. Laisvų vietų pagausėja ir dėl planus pakeitusių klientų, kurie atšaukia registraciją, tad jų rezervuotos vietos vėl sugrįžta į grafiką ir tampa matomos visiems.
Kančia: vairuotojams, menkai įvaldžiusiems kompiuterį, užregistruoti transporto priemonę šiomis savaitėmis ypač sudėtinga. / „Regitros“ nuotr.
Šalina techninius trikdžius
Kaip žinome, "Regitra" didžiąją dalį transporto priemonių registracijos paslaugų teikia ir skaitmeniniais kanalais. Internetu galima ne tik įregistruoti Lietuvoje prieš tai registruotą transporto priemonę, bet ir užsisakyti valstybinio numerio ženklus ar registracijos liudijimą vietoj prarasto ar sugadinto bei kitas paslaugas.
"Regitros" atstovai neslepia, kad, pradėjus veikti SDK sistemai, neišvengta ir vien techninio pobūdžio trikdžių, dėl kurių dalis žmonių paslaugas buvo priversti rinktis atvykę į padalinius. Specialistų žodžiais, tikėtina, kad, sistemai veikiant sklandžiai, situacija padaliniuose stabilizuosis, nes vis aktyviau bus pasirenkamos elektroninės paslaugos. Šiuo metu didžioji dalis nesklandumų pašalinta, o įmonė sprendžia likusias problemas. Verslo įmonėms, prekiaujančioms transporto priemonėmis, paspartinti registravimo procesą turėtų planuojamas atverti atskiras padalinys.
Prekyba: internete imta pardavinėti vietas aptarnavimui įmonės skyriuose./ „Regitros“ nuotr.
"Bet kuriuo atveju nuoširdžiai atsiprašome klientų, susidūrusių su nepatogumais. Atsižvelgiant į tai, kad pokyčiai liečia didelę dalį gyventojų ir į tai, kad šiuo metu "Regitroje" yra didesnis užimtumas ir gali pasitaikyti tam tikrų paslaugų teikimo sutrikimų, iki rugsėjo 1 d. bus taikomas tolerancijos laikotarpis, jei asmuo nespėja prievolių atlikti laiku. Pavyzdžiui, jei pirkėjas ar pardavėjas per 5 darbo dienas po įvykusio sandorio nespėja deklaruoti nuosavybės pasikeitimo", – priminė E.Bardauskienė.
Ragina apsidrausti
Anot jos, kadangi iš esmės keičiasi ilgą laiką nusistovėję procesai, natūralu, kad klientams kyla daug klausimų. Atitinkamai auga ir konsultacijų poreikis, bet ne į visas užklausas spėjama operatyviai atsakyti. Kad situacija pagerėtų, nuo gegužės ilginamas informacijos centro darbo laikas darbo dienomis. Daug aktualios informacijos apie naujoves ir kitas "Regitros" teikiamas paslaugas pateikiama įmonės interneto svetainėje, dažniausiai užduodamų klausimų ir kitose skiltyse.
Pašnekovė priminė, kad nuo gegužės 1-osios vienas esminių pokyčių yra ir tas, jog nuo šiol transporto priemonių savininkų pasikeitimas ir registracija yra du atskiri procesai. Pirmas į "Regitrą" turi kreiptis pirkėjas, kuris deklaruoja transporto priemonės nuosavybės įgijimą. Po to pardavėjas patvirtina perleidimą ir tik tuomet pirkėjas gali kreiptis dėl registracijos.
Abi pusės yra suinteresuotos deklaruoti sandorį kiek įmanoma greičiau. Pirkėjas tam – kad nuosavybė būtų deklaruota jo vardu, o pardavėjas – kad jam netektų atsakomybė už kito asmens padarytus nusižengimus. Todėl abiem sandorio dalyviams rekomenduojama apsaugoti savo interesus iš anksto. Pavyzdžiui, galutinai atsiskaityti už automobilį ar atiduoti jo raktelius pirkėjui tik abiem pusėms deklaravus nuosavybės pasikeitimą.
Specialistų rekomendacijos
Jungiantis prie "Regitros" elektroninės sistemos, rekomenduojama atkreipti dėmesį į šiuos dalykus:
– jei nepavyksta prisijungti arba neveikia kažkokia funkcija, pabandykite tai padaryti per kitą naršyklę;
– jei norite paslaugą gauti kaip įmonė, atkreipkite dėmesį, ar esate prisijungę kaip juridinis asmuo;
– būkite atidūs ir kuo tiksliau įveskite reikiamus duomenis, pvz., transporto priemonės VIN numerį;
– jei prašymas yra atmestas, konkrečias priežastis galite rasti suformuotame PDF dokumente;
– jei prašymo nepavyksta pateikti ir nurodoma kreiptis į administratorių, tai reiškia, kad problema yra užfiksuota ir bus sprendžiama. Tokiu atveju prašymą pakartotinai reikėtų pateikti vėliau.
SUSIJĘ STRAIPSNIAI
-
Plikledžio sezonas prasidėjo – ką verta prisiminti vairuotojams?
Artėjant žiemai, į darbą skubantys vairuotojai vis dažniau susiduria su slidžia kelio danga. Ryte netikėtai susiformavęs plikledis pastarosiomis savaitėmis sukėlė ne vieną eismą paralyžavusią avariją. Ką reikėtų prisiminti vairuojant slidži...
-
Naujus pokyčius lėmė poreikiai ir prognozės1
Keleivių vežimo bendrovė „LTG Link“ parengė naują traukinių metinį tvarkaraštį, įsigaliosiantį gruodžio 15 d. Daugiau reisų suplanuota populiariausiuose maršrutuose, trumpės kelionių trukmė. ...
-
Pasaulyje – „Toyota“, Europoje – „Dacia“7
Visų laikų geriausiai parduodamų lengvųjų automobilių lyderė „Toyota Corolla“ pernai pasaulyje buvo tik ketvirta, bet šiemet rudenį susigrąžino prarastą poziciją. ...
-
Griežto žingsnio atsisakė, bet trūkumų netoleruos1
Nuo 2025 m. vasario 1-osios turėjęs įsigalioti griežtesnis valstybinio numerio ženklų būklės vertinimas Techninės apžiūros centre (TAC) atšaukiamas. Taip nusprendė Lietuvos transporto saugos administracija (LTSA). ...
-
Atšvaitai – niekis? Keiskime požiūrį1
Baltijos šalyse eismo sąlygos šaltuoju sezonu panašios, tačiau pėsčiųjų požiūris į savo saugumą keliuose itin skiriasi. ...
-
Svajonių automobilio kaina – tik išlaidų pradžia
Mažiau patyrę vairuotojai, planuodami įsigyti automobilį, žiūri tik į kainą. Sumokėjai 4 ar 5 tūkst. eurų ir nerūpestingai švilpi Lietuvos keliais! Tačiau realios tokio pirkinio sąnaudos gali nustebinti. ...
-
Primena: dalis vairuotojų nuo sausio gali netekti teisės vairuoti3
Svarbi žinia vairuotojams: lieka pusantro mėnesio pasitikrinti sveikatą tiems, kurie dar to nepadarė. Jeigu jūsų medicininė pažyma nebegalioja, nuo sausio 1-osios nebegalėsite vairuoti. Nuo naujųjų metų įvedama nauja tvarka: vairuotojo pažymėjim...
-
Dėmesio, vairuotojai: demaskavo, kaip jūs elgiatės, pravažiavę greičio matuoklius35
Jau daugiau nei savaitę turėtume važinėti lėčiau, nes įsigaliojo žiemos sezono taisyklės. Autostradoje bei greitkeliuose lengvieji automobiliai iki balandžio mėnesio galės važiuoti ne didesniu nei 110 km/val. greičiu. Automobilininkai kelia klaus...
-
Sukritikavo dėl vairuotojų siaubo – greičio matuoklių: persistengė?5
Vairuotojus drausminančių momentinių ir vidutinio greičio matuoklių kasmet vis daugiau tiek miestuose, tiek užmiesčio keliuose. Tačiau valstybės kontrolė nustatė, kad už kelius atsakinga įmonė „VIA Lietuva“ kelias dešimtis vidu...
-
Lietuvoje labai išaugo greičio matuoklių skaičius: ar jų ne per daug?29
Vairuotojus drausminančių momentinių ir vidutinio greičio matuoklių kasmet vis daugiau tiek miestuose, tiek užmiesčio keliuose. Tačiau Valstybės kontrolė nustatė, kad už kelius atsakinga įmonė „Via Lietuva“ kelias dešimtis vidu...