- Zigmas Jurevičius
- Teksto dydis:
- Spausdinti
Prie vairo sėdinti išsiblaškiusi mergina netikėtai nusprendė apsisukti viduryje judrios gatvės ir metėsi į priešingą eismo juostą. Manevras gal ir būtų pavykęs, jei ne pagrindiniu keliu riedėjęs mano automobilis. Nespėjusi užbaigti posūkio, vairuotoja savo senu mašiniuku metėsi prieš pat maniškio priekį. Po susidūrimo išvydęs priklijuotą klevo lapą supratau – pernelyg griežtai auklėti nelaimėlės nereikėtų.
Atsisveikino su pažymėjimu
Paaiškėjo, kad mergina nesukėlusi eismo įvykių pavažinėjo vos pora mėnesių – prieš tiek laiko ji buvo išsilaikiusi vairavimo egzaminą. Suprasdama savo kaltę, ji puolė atsiprašinėti, tad labai pykti dėl nubraukto priekinio bamperio nebuvo pagrindo. Tačiau tą patį vakarą suskambo telefonas, kuriame išgirdau ne kaltininkės, o jos motinos balsą.
Moteris ne itin mandagiu tonu pareikalavo paaiškinti avarijos aplinkybes ir teigė abejojanti dėl dukros kaltės. Išsakyti loginiai argumentai, paminint net kelis šiurkščius Kelių eismo taisyklių pažeidimus, moteriškės akivaizdžiai neįtikino. Ji, nors įvykio metu buvo už kelių tūkstančių kilometrų užsienyje, pareiškė esanti tikra, kad eismo įvykio aplinkybės galimai suklastotos, o jos atžala negalėjo sukelti avarijos. Esą po susidūrimo dukrelė išgyveno didžiulį stresą, tad, tikriausiai, leidosi suklaidinama, todėl ji ketinanti kreiptis į teismą. Emocingi išvedžiojimai ir grasinimai sukėlė tik šypseną, tačiau nusprendžiau dar kurį laiką leistis į diskusijas.
Daugiau nei 40 proc. visų eismo įvykių yra sukeliama dėl leistino greičio viršijimo, o to galima lengvai išvengti.
Žodis po žodžio paaiškėjo, kad mūsų emigrantė iš kailio šitaip nėrėsi ne šiaip sau. Ir ne dėl gresiančios nedidelės piniginės baudos ar išlaidų už mano automobilio remontą, kurias jai padengs draudimas, o dėl skaudesnių padarinių. Mat vairuoti taip dorai ir neišmokusi mergužėlė (beje, spėjusi įsidarbinti maisto išvežiotoja!), turės ilgam laikui padėti vairuotojo pažymėjimą, kurį atgaus tik perlaikiusi B kategorijos praktikos egzaminą. Jai tai padaryti bus nelengva. Mat prieš tai neišlaikytų egzaminų apskaitai nepakako vienos rankos pirštų. Galiausiai įsitikinusi, kad dukros kaltę patvirtina ir eismo įvykio deklaracija, ir atvykę policijos pareigūnai, madam nutraukė pokalbį.
Taisyklės: jauniems vairuotojams sunkumų kyla net parkuojantis. / Skaitytojo nuotr.
Tendencijos gerėja
Lietuvos kelių policijos tarnybos duomenimis, šių metų sausio mėnesį vairuotojai, neturintys dvejų metų vairavimo stažo, sukėlė 43 proc. mažiau eismo įvykių nei per analogišką laikotarpį pernai. Nors skaičiai vis pozityvesni, draudimo ekspertai pabrėžia vieną svarbų dalyką, kuris padės išvengti nemalonumų ir didesnių nuostolių ateityje, – pasirinkti tinkamą draudimą ir nesinaudoti tėvų ar kitų didesnį stažą turinčių asmenų vardu.
Anot specialistų, esant intensyviam eismui ar blogoms oro sąlygoms, net ir patyrę vairuotojai padaro klaidų. Natūralu, kad pradedantieji vairuotojai tam tikrose situacijose greičiau išsigąsta ir nespėja laiku priimti teoriškai išmoktų sprendimų, kurie galėtų padėti išvengti eismo įvykių. Pasak „Lietuvos draudimo“ Operacijų departamento vadovo Artūro Juodeikio, pradedantieji vairuotojai dažniausiai eismo įvykius sukelia dėl nesaugiai pasirinkto greičio, neįvertina oro ir kelio sąlygų, pasirenka netinkamą atstumą iki kitos transporto priemonės.
„Daug eismo įvykių nutinka intensyvaus eismo vietose, sankryžose, tačiau netrūksta įvykių ir užmiesčio keliuose. Smulkūs incidentai fiksuojami automobilių aikštelėse ir daugiabučių kiemuose. Nelaimingi atsitikimai kelyje įvyksta greitai ir netikėtai, todėl itin svarbu nuolat išlikti atidiems ir laikytis Kelių eismo taisyklių“, – komentavo A.Juodeikis.
Sutaupyti nepavyks
Pastaraisiais metais pastebima tendencija, kad jaunieji vairuotojai naudojasi tėvų ar kitų didesnį stažą turinčių asmenų draudimu, taip siekdami sutaupyti pinigų. Draudikų patirtis rodo, kad taip sutaupyti klientams nepavyks. Pirmiausia dėl to, kad jaunasis vairuotojas, besinaudodamas kito vardu drausta transporto priemone, nekaups savo draudimo istorijos. Vadinasi, vėliau, įsigijus automobilį savo vardu, draudimo kaina išliks aukšta.
Be to, draudžiantis labiau patyrusių vairuotojų vardu ir patekus į eismo įvykį, naujasis kelių eismo dalyvis sugadins jam paslaugą dariusių klientų draudimo istoriją.
„Renkantis privalomąjį vairuotojų civilinės atsakomybės draudimą, itin svarbu nurodyti, kas vairuos transporto priemonę. Jei transporto priemonė yra vairuojama kelių asmenų, svarbu nurodyti mažiausią stažą turintį asmenį. Tai būtini duomenys, reikalingi tinkamai apskaičiuoti draudimo riziką. Kuo tikslesni duomenys pateikiami, tuo didesnė tikimybė, kad klientas ir jo automobilis bus apsaugoti nuo visų galimų rizikų“, – pabrėžė A.Juodeikis.
Neįvertina sąlygų
Lietuvos kelių policijos tarnybos duomenys rodo, kad eismo įvykių, kuriuos sukelia pradedantieji vairuotojai, mažėja. Lyginant 2021 ir 2020 m. duomenis, nemaloni statistika susitraukė 12 proc. Tačiau nerimą kelia tai, kad daugiau nei 40 proc. visų eismo įvykių yra sukeliami dėl leistino greičio viršijimo, o to galima lengvai išvengti.
Kuriozai: kartais avarijos aplinkybės atrodo sunkiai tikėtinos. / Eitvydo Kinaičio nuotr.
„Žvelgiant į pradedančiųjų vairuotojų eismo įvykių statistiką, skaičiai išties džiuginantys. Pastebime jaunųjų eismo dalyvių sąmoningumo ir atsakomybės augimą. Vairuotojai vis dažniau įvertina riziką netekti vairuotojo pažymėjimo. Didelės įtakos turi naujausios žinios ir įpročiai, susiformavę pamokų metu, – naudojami signalai, taisyklingai apsižiūrima aplink“, – vardijo draudimo ekspertas.
SUSIJĘ STRAIPSNIAI
-
Plikledžio sezonas prasidėjo – ką verta prisiminti vairuotojams?
Artėjant žiemai, į darbą skubantys vairuotojai vis dažniau susiduria su slidžia kelio danga. Ryte netikėtai susiformavęs plikledis pastarosiomis savaitėmis sukėlė ne vieną eismą paralyžavusią avariją. Ką reikėtų prisiminti vairuojant slidži...
-
Pasaulyje – „Toyota“, Europoje – „Dacia“
Visų laikų geriausiai parduodamų lengvųjų automobilių lyderė „Toyota Corolla“ pernai pasaulyje buvo tik ketvirta, bet šiemet rudenį susigrąžino prarastą poziciją. ...
-
Griežto žingsnio atsisakė, bet trūkumų netoleruos1
Nuo 2025 m. vasario 1-osios turėjęs įsigalioti griežtesnis valstybinio numerio ženklų būklės vertinimas Techninės apžiūros centre (TAC) atšaukiamas. Taip nusprendė Lietuvos transporto saugos administracija (LTSA). ...
-
Atšvaitai – niekis? Keiskime požiūrį1
Baltijos šalyse eismo sąlygos šaltuoju sezonu panašios, tačiau pėsčiųjų požiūris į savo saugumą keliuose itin skiriasi. ...
-
Primena: dalis vairuotojų nuo sausio gali netekti teisės vairuoti3
Svarbi žinia vairuotojams: lieka pusantro mėnesio pasitikrinti sveikatą tiems, kurie dar to nepadarė. Jeigu jūsų medicininė pažyma nebegalioja, nuo sausio 1-osios nebegalėsite vairuoti. Nuo naujųjų metų įvedama nauja tvarka: vairuotojo pažymėjim...
-
Dėmesio, vairuotojai: demaskavo, kaip jūs elgiatės, pravažiavę greičio matuoklius35
Jau daugiau nei savaitę turėtume važinėti lėčiau, nes įsigaliojo žiemos sezono taisyklės. Autostradoje bei greitkeliuose lengvieji automobiliai iki balandžio mėnesio galės važiuoti ne didesniu nei 110 km/val. greičiu. Automobilininkai kelia klaus...
-
Sukritikavo dėl vairuotojų siaubo – greičio matuoklių: persistengė?5
Vairuotojus drausminančių momentinių ir vidutinio greičio matuoklių kasmet vis daugiau tiek miestuose, tiek užmiesčio keliuose. Tačiau valstybės kontrolė nustatė, kad už kelius atsakinga įmonė „VIA Lietuva“ kelias dešimtis vidu...
-
Lietuvoje labai išaugo greičio matuoklių skaičius: ar jų ne per daug?29
Vairuotojus drausminančių momentinių ir vidutinio greičio matuoklių kasmet vis daugiau tiek miestuose, tiek užmiesčio keliuose. Tačiau Valstybės kontrolė nustatė, kad už kelius atsakinga įmonė „Via Lietuva“ kelias dešimtis vidu...
-
Mopedus ir lengvąsias keturrates priemones vairuoti galės tik 16 metų sulaukę jaunuoliai
Seimas šią savaitę pritarė Saugaus eismo automobilių keliais įstatymo pataisoms, kuriomis mopedus ir lengvąsias keturrates priemones galės vairuoti tik 16 metų sulaukę jaunuoliai. ...
-
Gamintojai – tarp optimizmo ir rūpesčių
Transporto priemonių ir joms skirtų reikmenų gamintojų stovyklose – permainingos nuotaikos: vieni džiaugiasi ūgtelėjusiu pardavimu, kiti kremtasi dėl sumenkusio pelno ar ketina atleisti darbuotojus, uždaryti gamyklas. ...