- Ignas Dobrovolskas, ELTA
- Teksto dydis:
- Spausdinti
Lietuvos grūdų augintojų asociacijos prezidentas Aušrys Macijauskas tvirtina, kad Lietuvos ūkininkai palaiko Ukrainą ir mano, jog Ukrainos grūdų praeitų metų derlių būtina išvežti kuo greičiau. Tačiau, jam abejonių kelia galimas grūdų transportavimo kelias per jūrą.
„Aš asmeniškai labai abejoju, ar jūros keliu grūdai gali iš Ukrainos iškeliauti ir visiškai nesuprantu, kaip galima pasitikėti teroristine valstybe ir tartis, daryti kažkokius susitarimus su jais. Man atrodo, tai yra absurdas. Vietoje to, kad gaišti laiką visokiuose pseudo derybose su Rusija, geriau reiktų organizuoti grūdų išvežimą sausumos keliu per Lenkiją, Rumuniją, Lietuvos uostus, tai yra žymiai realiau ir naudingiau Ukrainai“, – pirmadienį „Žinių radijui“ teigė A. Macijauskas.
Jo manymu, jūrų kelias yra pasirinktas, nes ukrainiečiai tikisi, kad galimybė gabenti grūdus per jūrą yra reali. Tačiau, A. Macijauskas nemato, kad toks kelias būtų įmanomas.
„Gal ir bus išplukdyti keli laivai, bet didesnės įtakos tai neturės. Vietoje to, reiktų stiprinti infrastruktūrą, statyti elevatorius, grūdų sandėlius vakarų Ukrainoje, stiprinti transportą, tiek geležinkelio, tiek autotransportą, tartis su partneriais, Lenkija, Rumunija, Bulgarija, Lietuva ir didinti išgabenimą“, – sakė Lietuvos grūdų augintojų asociacijos prezidentas.
A. Macijauskas tikina, kad dabar sausumos keliu Ukraina išgabena 2 mln. tonų grūdų per mėnesį, kai prieš karą būdavo išgabenama apie 5 mln. tonų produkcijos. Tačiau, pasak jo, šiemet Ukrainos derlius bus gerokai mažesnis, pagal prognozes, Ukraina turėtų prikulti apie 18 mln. tonų kviečių.
„Lietuva viso prikula 6–7 mln. tonų grūdų. Ukraina iš viso prikula 40–50 mln. tonų grūdų, priklausomai nuo metų, koks derlius, tačiau tai, kad dėl situacijos Ukrainoje badaus afrikiečiai yra Rusijos naratyvas. Šiek tiek jam pritaria ir ukrainiečiai, nes jie yra suinteresuoti, kad pasaulis rūpintųsi jų grūdų išvežimu, tai pilnai suprantama, bet labiausiai suinteresuoti tuo naratyvu yra rusai, tai yra Putino koziris“, – aiškino jis.
Grūdų augintojų asociacijos prezidentas teigia, kad ukrainietiškai grūdai gali kažkiek nusmukdyti pasaulines kainas, bet lemiamo įtakos nei grūdų kiekiui, nei kainoms turėti negali.
„Bent jau dėl Ukrainos grūdų, badas Afrikai tikrai negresia, nes 18 mln. tonų grūdų negali nieko pakeisti, o jeigu kalbame apie Ukrainos kviečių eksportą, tai jis gali siekti maksimum 10 mln. tonų“, – sakė A. Macijauskas.
Pasak jo, toks kiekis pasaulinėje prekyboje yra tikrai nedidelis, ir jį galima lengvai pakeisti kitais grūdais, iš kitų valstybių. A. Macijauskas aiškina, kad grūdų kaina yra lemiamas veiksnys, o ne pats grūdų buvimas ar nebuvimas.
„Grūdų kaina labiau priklauso nuo naftos kainos, čia yra tiesioginė priklausomybė, todėl, kad tiek Pietų, tiek Šiaurės Amerikoje yra labai išvystyta grūdų perdirbimo į degalus pramonė, ir naftos kainai pakilus, vis daugiau grūdų yra perdirbama į degalus ir tiesiog į spiritą, kuris yra pilamas į automobilių bakus“, – tvirtino Lietuvos grūdų asociacijos prezidentas.
ELTA primena, kad Rusija ir Ukraina su Jungtinėmis Tautomis (JT) bei Turkija pasiekė susitarimą dėl milijonų tonų grūdų eksporto iš karo alinamos šalies.
Tarpininkaujant JT generaliniam sekretoriui Antonio Guterresui, ir Rusija, ir Ukraina Stambule atskirai pasirašė atitinkamą susitarimą. Ukraina prieš karą buvo viena svarbiausių pasaulyje grūdų eksportuotojų.
Susitarimas „atveria kelią plačiam komerciniam maisto produktų eksportui iš trijų svarbių Ukrainos uostų Juodojoje jūroje – Odesos, Čornomorsko ir Južnyj“, – sakė A. Guterresas. Tai esą „susitarimas pasauliui“. Turkijos prezidentas Recepas Tayyipas Erdoganas, kuris taip pat dalyvavo ceremonijoje, dieną pavadino „istorine“.
Dėl karo Ukraina negalėjo eksportuoti apie 20 mln. tonų grūdų.
JT duomenimis, susitarta dėl humanitarinio koridoriaus tarp Ukrainos ir Bosforo – Juodąją ir Viduržemio jūras jungiančio sąsiaurio. Eksportą prižiūrės bendras koordinavimo centras Stambule, kuriam priklausys JT, Rusijos ir Ukrainos, taip pat Turkijos atstovai.
Be to, šalys susitarė, kad į Ukrainą plaukiantys laivai pradžioje bus tikrinami Stambule, jog būtų įsitikinta, kad jie negabena ginklų. Dar viena kontrolė Turkijoje numatyta, kai jau iš Ukrainos plaukiantys laivai norės palikti Juodąją jūrą. Bus siekiama įsitikinti, kad jie plukdo tik grūdus. Tai buvo viena Rusijos sąlygų.
Laivai humanitariniame koridoriuje ir uostai, iš kurių gabenami grūdai, negalės būti puolami. Šis punktas Niujorke interpretuojamas taip, kad šiose strategiškai svarbiose vietose, pavyzdžiui, Odesos uoste, faktiškai turės galioti paliaubos.
Susitarimas pradžioje galios keturis mėnesius.
NAUJAUSI KOMENTARAI
SUSIJĘ STRAIPSNIAI
-
KT spręs dėl nuostolių už laikinąsias apsaugos priemones AEI rezervacijų bylose
Konstitucinis Teismas (KT) ketvirtadienį paskelbs sprendimą, ar įstatyme numatytas įpareigojimas atlyginti nuostolius už laikinųjų apsaugos priemonių taikymą bylose dėl atsinaujinančių energetikos išteklių (AEI) rezervavimo nepriešta...
-
LB: valiutos atsargomis tiesiogiai finansuoti Vyriausybę draudžia ES sutartis
Lietuvai ketinant iki 2030-ųjų gynybai skirti gerokai didesnį finansavimą, o prezidentui Gitanui Nausėdai siūlant tai daryti panaudojant ir Lietuvos valiutos atsargas, Lietuvos bankas (LB) pareiškė, kad tiesiogiai iš šio šalt...
-
Paluckas: norintieji iki pensijos pasitraukti iš kaupimo turėtų susimokėti GPM
Premjeras Gintautas Paluckas iš esmės pritaria idėjai, kad iš pensijų kaupimo galima būtų pasitraukti bet kada. Visgi politikas priduria – norint tai padaryti iki pensinio amžiaus, reikėtų susimokėti gyventojų pajamų mokestį (GP...
-
„LTG Link“ traukiniai pernai pervežė 5,5 mln. keleivių
LTG grupės keleivių vežimo bendrovė „LTG Link“, preliminariais duomenimis, pernai pervežė daugiau nei 5,5 mln. keleivių. 5 mln. iš šių keleivių vyko traukiniais Lietuvoje – tai yra 330 tūkst. daugiau nei 2023 metais, p...
-
„airBaltic“ didins reisų skaičių tarp Vilniaus ir Amsterdamo
Oro bendrovė „airBaltic“ nuo kovo pabaigos pabaigos dvigubins skrydžių tarp Vilniaus oro uosto ir Amsterdamo skaičių, pranešė Lietuvos oro uostai. ...
-
Šadžius: tikrai nevardinsiu šaltinių, nes beprasmiška tą dabar daryti
Lietuvai planuojant iki 2030 metų gerokai padidinti gynybos finansavimą, o prezidentui Gitanui Nausėdai siūlant pasitelkti ir Lietuvos valiutos atsargas, finansų ministras Rimantas Šadžius teigia, kad dar per anksti įvardyti galimus naujus gynybo...
-
Premjeras dėl pensijų fondų turi kategorišką nuomonę: reikia pasitikėti žmonėmis
Vyriausybei svarstant, kokiomis sąlygomis leisti žmonėms anksčiau laiko pasitraukti iš antros pensijų pakopos, premjeras Gintautas Paluckas pasisako už galimybę žmogui pasitraukti bet kada, tačiau sumokant gyventojų pajamų mokestį (GPM), kur...
-
Paluckas išdėstė, iš kur galima paimti pinigų gynybai
Lietuvai planuojant iki 2030 metų gerokai padidinti gynybos finansavimą premjeras Gintautas Paluckas sako, kad tam būtų naudingas bendras Europos Sąjungos valstybių paskolų fondas. ...
-
Jau netrukus sulauksime pokyčių: kasoje grąža bus skaičiuojama kitaip
Nuo gegužės parduotuvės grąžą skaičiuos kitaip. Atsiskaitantiems grynaisiais nebeduos grąžos 1 ir 2 euro centų. Vietoj to kasos aparatai automatiškai apvalins bendrą pirkinių krepšelio sumą iki 0 arba 5. Prekybininkai pokyčiams jau ...
-
Degalų kainos: įvardijo veiksnius, dėl ko mokėsime daugiau
Naujieji metai atnešė naujas degalų kainas. Benzinas vidutiniškai pabrango 10 centų, o dyzelinas – 20 centų. Kilus kainoms, vairuotojai ieško būdų, kaip sutaupyti, praneša LNK. ...