- Audrius Poderys
- Teksto dydis:
- Spausdinti
"Ugnies bus, o žirgų, deja, ne", – sako Vytautas Rumšas, režisuojantis legendinę Juozo Grušo dramą "Herkus Mantas", kuri liepos 2-ąją bus parodyta prie Kauno pilies.
"Ugnies bus, o žirgų, deja, ne", – sako Vytautas Rumšas, režisuojantis legendinę Juozo Grušo dramą "Herkus Mantas", kuri liepos 2-ąją bus parodyta prie Kauno pilies.
Tai vienas iš šios vasaros Pažaislio muzikos festivalio renginių. Simboliška, kad šį kartą pagrindinį vaidmenį atliks Vytautas Rumšas jaunesnysis – režisieriaus V.Rumšo, praeityje prie Kauno pilies jau vaidinusio H.Mantą, sūnus.
– Režisieriau, kaip sekėsi repetuoti, ar rengiantis spektakliui nekilo nenumatytų nesklandumų?
– Mes visi – judantys žmonės. Ankstesniais laikais viskas būtų buvę paprasčiau, nes gyvenome uždarame Sovietų Sąjungos rate – niekas niekur nesiblaškė, negalėjo išvažiuoti. O dabar – visiškai kitoks etapas. Mano atveju norint sušaukti komandą nėra lengva. Tad tikriausiai suderinamumas, planavimas ir yra sunkiausias darbas, kurį reikia atlikti.
– Kas jums buvo lengviau – vaidinti H.Mantą ar režisuoti šią dramą?
– Žinoma, kad lengviau vaidinti vieną vaidmenį. Režisieriui sunkiau, juk jeigu statai spektaklį – be širdies jo nepastatysi. Šalta nosimi nieko nepadarysi. Šio spektaklio tema – ne aš ir jis. Jeigu tauta susikoncentruoja vien tik išlikti, kaip tai atsitiko ir su prūsais, iš esmės jai rūpi savi interesai, tad ji pasmerkta išnykti. Man regis, laikui bėgant dauguma žmonių supras tai ir tada bus galima tikėtis visai kitokio bendravimo tarp tautų, tikėjimų, rasių.
– Savo sūnui davėte patarimų, kaip kurti H.Mantą, ar jis dirba savarankiškai?
– Surinkau žmonių, kad pasakyčiau, kaip aš suprantu šią pjesę, ko norėčiau. Vis dėlto mes, žmonės, susikalbame. Tik trūksta laiko, per kurį žmogus galėtų pilnai priimti kito mintis, norus, idėjas ir paversti visa tai savo troškimais. Tai ypač susiję su aktoriais. Kiekvienas dirbame su įvairiais režisieriais ir pirmiausia privalome suprasti juos, kad galėtume realizuoti režisieriaus supratimą apie kūrinį, jo personažus. Mano manymu, tai yra svarbiausia.
– Kuo skirsis ar bus panašus jūsų "Herkus Mantas" į Irenos Bučienės pastatymą? Ko šį kartą galėtų tikėtis žiūrovas, matęs ankstesnį spektaklį?
– Tada buvo ir žirgų, ir laužų. Šį kartą irgi bus ugnies, tik žirgų, deja, ne. Kadangi viskas vyks mažame plote, žaisti pavojinga. Taip pat skirsis aktorių amžius – dabar vaidins jaunesni. Manau, tai irgi gana svarbu, kad išreikštume mintį. Taip pat šiuo atveju bus skirtingas trumpinimas. O kalbant apie tapatumą, idėja, kurią pradėjo I.Bučienė ir Pažaislio festivalio įkūrėjai Justinas Krėpšta, Petras Bingelis – nuostabi. Šių žmonių dėka lietuviška dramaturgija prie Kauno pilies sutraukė beveik visus mūsų šio žanro kūrėjus.
– Kaip pastatymą, vaidybą veikia atvira erdvė?
– Teatre, kur salėje telpa 150–650 žiūrovų, galioja savi dėsniai. Kad girdėtų ir paskutinės eilės, aktorius priverstas forsuoti balsą. Šiuo atveju jis visada turi mažą mikrofoną, kuris perduoda ne tik kvėpavimą, šnabždesį, bet kartais ir širdies dūžius. Man atrodo, tai – pagrindinis skirtumas. Be to, atviroje erdvėje žiūrovas priartinamas prie artisto.
– Kaip jūs jaučiatės darbuodamasis Kaune?
– Čia jaučiuosi ramiau negu Vilniuje. Gal turi įtakos tai, kad prošal teka dvi upės. Kaune – ramesnis gyvenimas, nesijaučia tokios skubos, kokią galima patirti Vilniuje. Žmonės taip pat ramesni, sakyčiau, netgi nuoširdesni. Jau tuoj nagrinėčiau ir nacionalinį klausimą, bet gal – ne šį kartą?
Kas jis – H.Mantas?
Prūsai buvo baltai. XIV a. lenkų istorikas Jonas Dlugošas rašė: "Prūsai, lietuviai, žemaičiai turi tuos pačius papročius, vieną kalbą ir yra gentainiai."
Prūsiją sudarė Pamedė, Varmija, Notangija, Sambija, Bartija, Nadruvija. Valstybingumo formų nebuvo. Vyravo ugnies, akmenų, senų medžių, šaltinių, ežerų, miškelių garbinimas. Žmonės augino gyvulius, žvejojo, medžiojo, užsiiminėjo kalvyste ir drevininkyste (dabar 4/5 prūsų žemės atitenka Lenkijai).
Prūsų žemių jungimas prie Lietuvos vyko tuo metu, kai prūsus užkariauti buvo pradėjęs Vokiečių ordinas (1226 m.) ir tai labai komplikavo baltų žemių vienijimą. Pirmojo prūsų sukilimo metu prieš vokiečių ordiną, kuris prasidėjo 1242 m. rudenį, aktyviai kariavo ir Mindaugas.Tačiau 1949 m. prasidėjo vidaus karas tarp Mindaugo ir Tautvilo. Mindaugas nebegalėjo padėti, todėl kryžiuočiai pirmąjį prūsų sukilimą numalšino.
Lietuvos politika XIII a. V dešimtmetyje spėjo subrandinti baltų vienybės idėją, kurią įkūnijo Lietuvos valstybė. Prūsai turėjo rinktis: priklausyti Vokiečių ordinui ar būti Lietuvoje. Didysis prūsų sukilimas prasidėjo 1260 m. rugsėjo 20 d. Jame dalyvavo sembai (vadas Glandas), notangai (vadas H.Mantas), varmiai (vadas Glapas), pagudėnai (vadas Auktumas) ir bartai (vadas Divonis Klokinis). 1262–1263 m. prūsų sukilimą parėmė Mindaugo Lietuva. Pasinaudoti istorine galimybe sujungti Prūsiją su Lietuva vėl sutrukdė vidaus kovos Lietuvoje. Mindaugo nužudymas (1263 m.) ir po jo prasidėjusi sumaištis lėmė visišką Didžiojo prūsų sukilimo numalšinimą (1274 m.). Tūkstančiai prūsų buvo išžudyta, vieni tapo kryžiuočių tarnais, o kiti pasitraukė Lietuvos link.
1957 m. parašyta J.Grušo drama "Herkus Mantas" – tai nedidelis Didžiojo prūsų sukilimo laikotarpis. H.Mantas gimė Notangijoje, buvo vieno iš prūsų vitingų (didikų) sūnus. Jaunystėje kaip įkaitas pateko į kryžiuočių rankas ir su jais pragyveno dešimt metų. Magdeburge jis buvo apkrikštytas. Mokėjo vokiečių, lotynų kalbas, susipažino su kryžiuočių karo mokslu. Pabėgęs į Prūsiją ir palikęs savo mylimąją, kuri nesutiko bėgti kartu, ten tapo prūsų kariuomenės vadu. Jis – naujas žmogus, jo pasaulėžiūra taip pat nauja. H.Mantas ne diktatorius, tai savo genties žmogus. Nuo kryžiuočių pabėgusi jo didžioji meilė Kristina kelia sumaištį tarp pagonių. Vitingai reikalauja atsikratyti meilės vokietei ir priverčia Herkų sudeginti ant laužo riterį Hirchalsą – jo mokytoją, kaip auką pagonių dievams. H. Mantas kaltinamas veidmainyste: viena ranka vadovauja sukilimui, kita – globoja vokiečius. Jis bando atmesti vitingų valią ir išlaikyti dvasinę autonomiją, nori būti pats atsakingas už save ir tiki žmogiškumo idėja.
Kaip niekada šiandien artima J.Grušo mintis: "Atskirai reikia pabrėžti nacionalinę tapatybę, tautinę ambiciją: mažos tautos neturi teisės gyventi be dorovės stabdžių, nes tai veda prie išsigimimo ir nykimo. Maža tauta lygi didelei tautai tik moraline ir dvasine stiprybe."
Spektaklyje "Herkus Mantas" vaidina žavios ir talentingos aktorės: Toma Vaškevičiūtė, Adrija Čepaitė, Marcelė Zikaraitė. Taip pat – puikūs aktoriai: V.Rumšas jaunesnysis, Mindaugas Capas, Evaldas Jaras, Jokūbas Bareikis, Albinas Arkauskas, Ramutis Rimeikis, Šarūnas Puidokas, Jonas Braškys, Algimantas Butvilas, Mantas Vaitiekūnas, Mindaugas Jusčius, Paulius Markevičius, Martynas Vaidotas, Arūnas Vozbutas, Džiugas Siaurusaitis. Tai aktoriai, užgrūdinti lietaus, vėjo ir ugnies. Scenografė – Virginija Idzelytė, režisierius – V.Rumšas.
"Už laisvę reikia brangiai mokėti. Dovanai duodama tik vergija". J.Grušas "Herkus Mantas".
SUSIJĘ STRAIPSNIAI
-
Menas, drąsinantis išvalyti gyvenimo peizažą nuo svetimkūnių
Norint pagyti iš toksiškų santykių, reikia pripažinti senus randus ir savo jausmus, kurie ilgai buvo užkasti, sako menininkė Akvilė Linkevičienė, šiemet įsijungusi į labdaros ir paramos fondo „Frida“ organizuojamo &bd...
-
Triušių parodoje Kaune – daugiau kaip 200 pūkuotų ilgaausių3
Ateinantį savaitgalį, lapkričio 30–gruodžio 1 d., kauniečiai ir miesto svečiai galės pasigrožėti įvairiausių veislių triušiais, sužinoti naudingų dalykų apie jų auginimą ir dalyvauti kitokiose veiklose. Visa tai vyks prekybos mies...
-
Parodoje – roboto atspausdintas porcelianas3
„Nors darbus sukūrė robotas, kūrybinis procesas reikalavo žmogiškos širdies“, – sako šiuolaikinės keramikos kūrėjas dr. Rokas Dovydėnas. Nacionaliniame M. K. Čiurlionio muziejuje pristatoma jo 3D molio spausdintu...
-
Kauno sporto halėje po 20 metų pertraukos ir vėl skambėjo „G&G Sindikatas“10
Lapkričio 23-iąją Kauno sporto halėje įvyko ilgai lauktas „G&G Sindikato“ koncertas, kuris subūrė pilnutėlę salę lietuviško repo gerbėjų. Šis koncertas buvo ypatingas dėl dviejų sentimentalių progų: grupė sugr...
-
Šokio spektaklyje – saiko ir pertekliaus ribos
Du atlikėjai, valandą trunkantis pasirodymas, nenutrūkstamas ryšys, balansuojantis tarp pusiausvyros ir ribų nebuvimo. Taip jau visai netrukus žiūrovus pasitiks naujausias „Nuepiko“ šokio trupės kūrybinis darbas, šokio ...
-
Ilgai laukta „Bohemos“ premjera įvyko!4
Kauno valstybinis muzikinis teatras lapkričio 23 ir 24 dienomis pristatė jau antrąją šio sezono premjerą – scenoje karaliavo legendinė, po šešių dešimtmečių į Kauno teatrą sugrįžusi, Giacomo Puccini opera „B...
-
Kultūros ir sporto renginiai Kauno rajone lapkričio 26–gruodžio 1 d.
LAPKRIČIO 26 D. Babtų kultūros centras: 10 val. – Kauno rajono ikimokyklinio ir priešmokyklinio amžiaus vaikų dainų festivalis „Skambėk, dainele“. Rokų laisvalaikio salė: 18 val. – Ričardo Elijošiaus (Nakvi&s...
-
Jaunieji muzikos lyderiai išpildys svajonę groti su orkestru2
„Užlipusi ant scenos pasimėgausiu akimirka, kurios taip ilgai laukiau“, – sako keturiolikmetė pianistė Kotryna Janavičiūtė. Su kitais aštuoniais jaunaisiais muzikantais ji pasirodys Kauno valstybinės filharmonijos scenoje. Kart...
-
Mitologinėse ganyklose: V. K. Slavinsko atminimui
Gaivinu atmintyje ne taip seniai įvykusį apsilankymą menininko Viliaus Ksavero Slavinsko (1943–2023) namuose. Senojo Kauno dvasią tebesaugančioje vietoje – Žaliakalnyje, prie pat Ąžuolyno. Namuose, kuriuos galima vadinti galerija dėl juose...
-
Kauno miesto muziejus kviečia laukti šv. Kalėdų kartu1
Penki Kauno miesto muziejaus (KMM) padaliniai – Kauno rotušė, Kauno pilis, M. ir K. Petrauskų namai, Tautinės muzikos muziejus bei Juozo Gruodžio namai – pradeda gyventi šv. Kalėdų laukimu. Nuo laiko kartu kuriant kalėdines dov...