- Kauno.diena.lt inf.
- Teksto dydis:
- Spausdinti
-
Menininkė S. Vanhee į festivalį „Nerk į teatrą“ atveža išskirtinę riksmų kolekciją
-
Menininkė S. Vanhee į festivalį „Nerk į teatrą“ atveža išskirtinę riksmų kolekciją
-
Menininkė S. Vanhee į festivalį „Nerk į teatrą“ atveža išskirtinę riksmų kolekciją
-
Menininkė S. Vanhee į festivalį „Nerk į teatrą“ atveža išskirtinę riksmų kolekciją
-
Menininkė S. Vanhee į festivalį „Nerk į teatrą“ atveža išskirtinę riksmų kolekciją
Kovo pabaigoje Žalgirio arenoje menininkė Marina Abramović skaitė paskaitą apie performanso meną, pateikdama pavyzdžius. Birželio 3 d. tarpdisciplininio meno kūrėja Sarah Vanhee iš Belgijos Nacionaliniame Kauno dramos teatre pristatys riksmų kolekciją. Paskaita-performansas jungia keletą metų trukusius menininkės tyrinėjimus ir projektus. Nemėgstančius triukšmo riksmų kolekcijos rinkėja ramina, jog galima užsikimšti ausis, jei garsas viršys priimtiną slenkstį.
Tyrinėti riksmus
Sarah Vanhee yra belgų menininkė, atlikėja, tarpdisciplininio meno kūrėja, pasitelkianti įvairias medijas ir formatus. Ji dirba atvirose erdvėse, kalėjimuose, privačiose svetainėse, teatruose, įmonių posėdžių salėse. Daug metų ji tyrinėja riksmą kaip reiškinį. Ji teigia, kad rėkimas yra betarpiškas emocinis veiksmas, atskleidžiantis stipriausią galią ir giliausią pažeidžiamumą. Pasigedusi esamų darbų – akademinių, meninių ar kitokių – kurie būtų sutelkti į rėkimą kaip reiškinį, ji sumanė sujungti kai kuriuos riksmus į antologiją, išreikštų ir neišreikštų riksmų rinkinį, atspindintį, kaip istorija, politika, tapatybė ir sudėtinga galios dinamika daro įtaką mūsų gebėjimui rėkti. Taip gimė „Riksmų kolekcija“, kurioje ji dalinasi riksmų ir rėkiančiųjų pavyzdžiais iš mokslo, literatūros, istorijos, vaizduojamojo meno, filosofijos, muzikos, mitologijos, psichoanalizės, sporto, kino ir kitų sričių.
Atlikėja daug dirbo su savo balsu ir akustika, todėl žino, kaip svarbu pripratinti ausį prie didesnių garsų: žiūrovams ji pademonstruoja keletą skirtingų tylą draskančių garsų ir pradeda paskaitą. S. Vanhee teigimu, šaukimas – tai veiksmas, kuris pirmiausia paveikia mūsų emocinius centrus, paliečiant ar išdarinėjant kažką itin intymaus – negalima imituoti kito žmogaus riksmo, todėl, kad jis yra unikalus ir išskirtinis kaip piršto atspaudas. Vienu metu riksmas padaro mus labai galingais ir ypač pažeidžiamais.
Riksmas kaip reiškinys ir demokratijos įrankis
Riksmų kolekciją menininkė pradėjo rinkti dar 2013 m., surengusi riksmų performansą „Aš šaukiau ir šaukiau, ir šaukiau“ („I Screamed and I Screamed and I Screamed“). Jis vyko prie Mecheleno kalėjimo sienų (Belgija) ir kvietė įsiklausyti į įrašytus kalinių šauksmus, sklindančius iš už plytų sienos, taip žiūrovams primenant apie jų kaip žmonių egzistavimą, keliant tapatybės klausimą.
Sarah Vanhee praktiniai tyrinėjimai atskleidė, jog fiziškai riksmas yra išraiška, kai vidinė jėga ar energija išsiskiria nenumatytu, neplanuotu būdu, balsui transformuojant kūną, o kūnui – balsą. Ji suformulavo keletą riksmų formatų ir sukūrė technikas bei metodikas, kurias naudoja su norinčiais rėkti, ir su tais, kurie niekada anksčiau to nedarė.
2019 m. gegužės mėn. menininkė kartu su tarpdisciplininio meno kūrėja kolege Britt Hatzius ir balso treneriu Christian Reiner surengė riksmų seminarą Austrijoje su Donaustadt regiono gyventojais. Aštuoniolikos žmonių grupė dalyvavo intensyviame keturių dienų seminare, rėkaudami skirtingose miesto vietose. Surinkti riksmai virto projektu „Požeminės srovės“ („Undercurrents“), kuriame riksmai skirtingai skleidėsi miesto pakraštyje, laukuose, lyjant ar esant geram orui.
Individualiuose ir grupiniuose riksmų performansuose menininkė sukaupė didžiulę patirtį ir ėmė suvokti psichologinę, estetinę ir politinę riksmų galią. Ne visi turi drąsos klykti. Tačiau susiradus savo saugią vietą, įvaldžius tam tikras technikas ir gerai pasitreniravus ši veikla gali būti smagi, išlaisvinanti ir terapinė. Išsivadavus iš stereotipų, tokių kaip moteriška isterija ar siaubo filmų krūpčiojimai, išaugus pasitikėjimui savo balsu, atsiveria kur kas platesnis garsų spektras. Bendri klyksmai taip pat gali turėti teigiamą poveikį grupės energetikai – bendras klyksmas reikalauja ypatingo pasitikėjimo vienas kitu. Estetine prasme, pasak menininkės, riksmas nėra nei kalba, nei muzika ir kuria visiškai kitokią erdvės ir laiko dimensiją.
Nuo 2019 m. Sarah Vanhee skaito-demonstruoja paskaitą „Riksmų kolekcija“. Ją išvys festivalio „Nerk į teatrą“ publika birželio 3 d. 19 val. Išreikštų ir neišreikštų riksmų kolekcijoje pinasi riksmai tapyboje, jo kinematografinės interpretacijos, pateikiamos literatūrinės istorijos ir atsekami įvairūs jo panaudojimo būdai teatro praktikoje ar muzikoje. S. Vanhee apmąsto rėkimą net sporte, pateikdama gerbėjų šūksnių ir skanduočių.
Ši riksmų antologija kelia klausimus, kas visuomenėje nusprendžia, kada rėkti yra neteisinga, o kada priimtina? Jeigu riksmus tapatiname su vaikyste, neigiamų emocijų išreiškimu, ar neskriaudžiame savęs, prikaupę neiššauktų riksmų? Pasak menininkės, patriarchalinėje visuomenėje, kur svarbiausiomis vertybėmis laikomas racionalumas, susivaldymas ir savikontrolė, riksmas tampa pasipriešinimo aktu, tai mūsų prigimtinė teisė ir demokratijos įrankis.
Ar riksmas yra dalelė mūsų vidaus, kurią „išmetame“ į išorę, kažkas labai intymaus ir kartu viešo? Ar tai srovė kuri tiesiog prateka mūsų kūnais ir susieja mus su kitais – ne tik žmonėmis, bet ir paukščiais arba šunim? Kodėl būtinai klyktelėsime kalnų tarpeklyje ar po griuvėsių kupolais ir kas per malonumas mus užlieja, kai į mūsų riksmą atsako aidas?
„Įdomu, kodėl mes nerėkėme, kai galėjome rėkti? Aš bandau teigti, kad rėkimas yra įrankis, ginklas, greitas gydymas, būdas atsipalaiduoti ar priemonė išreikšti skausmą, susijaudinimą, baimę, pyktį, džiaugsmą ar kažką neapsakomo. Rėkimas priklauso mums kaip teisė, jis gydo mus, padeda mums, išreiškia tai, kas esame ir ką jaučiame. Mes nusipelnėme rėkti,“ – sako menininkė Sarah Vanhee.
SUSIJĘ STRAIPSNIAI
-
Kas spalvotesnis už juodą ir baltą spalvas?2
Prisimenant 2023-iųjų parodą „Juoda / Balta“, vykusią Lietuvos dailininkų sąjungos Kauno skyriaus galerijoje „Drobė“, ir lyginant ją su šiuo metu veikiančia paroda, apima malonus lengvumo jausmas. Ne tik dėl galerinės ...
-
Litvakai: čia ir ten6
Litvakai, jų kultūrinis palikimas – šiandien viena populiariausių temų. Džiugu, kad ši dailės srovė atgimsta ir vis dažniau sulaukia asmenio kolekcininkų susidomėjimo ne tik Lietuvoje, bet ir pasaulyje. Šį kartą kolekcin...
-
Kaune – nemokami Europos kultūros kanalo ARTE koncertai6
Vis dar vyraujant šventinei nuotaikai, Kauno miesto simfoninis orkestras kviečia į įspūdingus didžiausio Europos kultūros kanalo ARTE koncertus. ...
-
Tapytojų kelionė žvaigždžių takais1
Raudondvario dvaro Menų inkubatorius naujuosius metus pasitinka tapytojų Simonos Juškevičiūtės ir Raimundo Dzimidavičiaus jungtine paroda „Žvaigdžių takais“. ...
-
Galingas, ryškus, džiaugsmingas! Toks Prūsaičio „Metų koncertinis SHOW 2024“19
Gruodį jis apkeliaus visą Lietuvą, o Naujuosius su dviguba jėga pasitiks Kauno „Žalgirio“ arenoje su legendine grupe RONDO! ...
-
Meilės dienos koncertą Vagelis surengs Kauno sporto halėje12
2025 m. vasario 14-ąją, per Valentino dieną, Kauno sporto halė taps ypatinga vieta, kurioje gerbėjai galės mėgautis nepakartojamu Gabrieliaus Vagelio koncertu. Per solinį meilės dienos koncertą atlikėjas lips ant scenos su žinomiausiais ir geriausi...
-
Į Rumšiškes susirinko vilkti ir sudeginti blukio4
Kartu su blukiu Lietuvos etnografijos muziejuje Rumšiškėse supleškintos visos besibaigiančių metų blogybės. Visa tai palydėta šokiais, dainomis ir vaišėmis. ...
-
Ne duonos, o kultūros: keleri metai – trys projektai ir pakeliui ketvirtas13
Treji metai – trys projektai ir pakeliui ketvirtas. Augantį kultūros poreikį, anot Karolio Banio ir Petro Gaidamavičiaus, diktuoja augantis ne daiktų, bet patirčių poreikis. ...
-
„Musica sacra“ užbaigė muzikos maratoną1
Gruodžio 1-ąją nuskambėjo paskutinis tarptautinio festivalio „Musica sacra“ koncertas, pažymėjęs visą rudenį trukusią vargonų muzikos šventę. ...
-
Parodoje – ekspresyvūs sielos atspindžiai13
Atvaizdo atvaizdas, arba kaip sugriauti nusistovėjusį portreto žanrą... Paroda, kuri nepaliks abejingų: vieni nesupras ar net piktinsis ekspozicija, kiti atras tai, kas nematoma ir atpažins sielos portretus. Vis dėlto, vieno sakinio per maža Galaunių ...