- Kauno.diena.lt inf.
- Teksto dydis:
- Spausdinti
Kauno technologijos universiteto (KTU) mokslininkės ir studentės atliko kokybinį tyrimą, kurio metu apklaustos 24-ios 20–59 metų amžiaus moterys. Tyrimas parodė: nors moterys suvokia tvarumo svarbą, šį suvokimą paversti prasmingais veiksmais tebėra iššūkis. Tarp tyrimo išvadų – ir moterų noras spintoje turėti drabužius, kurie yra paveldimi karta į kartos.
Kaip dažnai, kiek vienetų, kokios kokybės ir už kokią kainą perkate drabužius? Ką darote su savo apranga, kai drabužiai suplyšta, nusibosta ar Jums tiesiog norisi atlaisvinti vietos spintoje naujiems pirkiniams? Ar ir kaip dažnai susimąstote, kokį poveikį mados industrija sukelia aplinkai ir kiekvienam iš mūsų? Tokius klausimus KTU Ekonomikos ir verslo (EVF) fakulteto Verslo ir antreprenerystės studijų programos (bakalauro studijų) studentė Ieva Jarmalavičiūtė, vadovaujama profesorės Živilės Stankevičiūtės, uždavė tyrime dalyvavusioms lietuvėms
Priima tvarumą
„Tyrime dalyvavusios moterys puikiai supranta greitosios mados poveikį aplinkai: vandens tarša, kenksmingi dažymo procesai, kasmet susidarantis didžiulis tekstilės atliekų kiekis. Jos pripažįsta darbo jėgos išnaudojimo ir nesaugių darbo sąlygų, paplitusių globaliose tiekimo grandinėse, etinius padarinius. Ekonominiu požiūriu, jos pamini vartotojiškumą“, – komentuodama tyrimo išvadas pabrėžia KTU mokslininkė Ž. Stankevičiūtė.
KTU profesorės teigimu, moterys įvardija tvarumo iniciatyvas kaip reikšmingus pokyčius, kurie įkvepia jas bendradarbiauti su prekių ženklais, savo gamybos procesuose teikiančiais pirmenybę ekologiškoms medžiagoms ir užtikrinančiais saugias darbo sąlygas darbuotojams. Jos sako, kad drabužių dovanojimas, tekstilės perdirbimas ir kitos alternatyvos, tokios kaip platforma „Vinted“, yra naudingos skatinant tvariąją madą.
Požiūris: daugeliui moterų tvarumas, I. Jarmalavičiūtės teigimu, yra ne tik tendencija, bet ir vertybė, kuri atitinka jų asmeninius įsitikimus. / KTU archyvo nuotr.
Tyrimą atlikusios KTU studentės Ievos Jarmalavičiūtės teigimu, ją labiausiai nustebino tai, kad moterys randa kūrybiškų sprendimų, kaip atnaujinti atsibodusius drabužius ir taip prailginti jų naudojimo laiką.
„Tyrimas leidžia teigti, kad asmeninės vertybės daro dar didesnį poveikį moterų požiūriui ir elgesiui. Daugeliui tvarumas yra ne tik tendencija, bet ir vertybė, kuri atitinka jų asmeninius įsitikimus. Daugelis moterų į madą žvelgia kaip į saviraiškos formą ir ieško drabužių, atspindinčių jų tvarumo, etikos ir socialinės atsakomybės vertybes. Pavyzdžiui, kai kurios moterys džiaugiasi savo spintoje turėdamos drabužių, kurie yra paveldimi karta iš kartos“, – pasakoja KTU studentė.
Nors moterys pripažįsta ilgalaikę vertę ir etinius aspektus, susijusius su tvariąja mada, didelė gaminių kaina tampa svarbesnis aspektas, kuris dažniausiai nusveria norą pirkti tvariai.
Iššūkiai tvariosios mados plėtrai
Nepaisant to, kad moterys domisi tvarumu, joms dažnai sunku susigaudyti dideliame informacijos kiekyje ir atskirti tvarias drabužių alternatyvas. Dėl šio aiškumo stokos joms sudėtinga priimti pagrįstus pirkimo sprendimus.
Moterys taip pat pastebi, kad „antrų rankų“ parduotuvės dažnai siūlo ribotą drabužių dizaino, dydžių ir kokybės asortimentą. Tai gali tapti nemažu iššūkiu jaunesnėms moterims, kurios dažniau renkasi šiuolaikiškesnę ir naujomis tendencijomis paremtą madą.
„Didelė tvarių drabužių kaina yra dar viena kliūtis, kurią ypač pabrėžia moterys, kurių biudžetas yra ribotas. Nors jos pripažįsta ilgalaikę vertę ir etinius aspektus, susijusius su tvariąja mada, didelė gaminių kaina yra svarbesnis aspektas, kuris dažniausiai nusveria norą pirkti tvariai. Tvarus apsipirkimas reikalauja daugiau planavimo ir laiko investicijų, lyginant su greitąja mada, kuri siūlo patogų apsipirkimą. Moterims, kurios yra užsiėmusios ir nenori įdėti didelių pastangų perkant tvariai, tai tampa dar vienu iššūkiu“, – tyrimo rezultatus komentuoja KTU profesorė Ž. Stankevičiūtė.
Žingsneliai: Ž. Stankevičiūtė akcentuoja, kad tvariosios mados srityje svarbus kiekvienas pasirinkimas, net iš pirmo žingsnio ir nežymūs pokyčiai. / KTU archyvo nuotr.
Tarp noro ir realybės
Greitosios mados industrija daug investuoja į reklamos kampanijas ir skaitmeninę rinkodarą, siekdama komunikuoti apie naujus produktus, sezonines kolekcijas. Šis į rinkodarą orientuotas požiūris skatina vartojimo ir vienkartiškumo ciklą, kai drabužiai yra laikomi vienkartinėmis prekėmis, o ne ilgalaikėmis investicijomis.
Dėl spaudimo nuolat atnaujinti savo spintą, kad neatsiliktų nuo nuolat kintančių tendencijų, ir dėl per didelės informacijos, riboto asortimento, didelių laiko ir finansų investicijų iššūkių, moterims sunkiau atsispirti greitosios mados žavesiui ir rinktis tvaresnes alternatyvas.
Tyrimo išvados atskleidė daugialypį šios problemos pobūdį. Nors moterys suvokia tvarumo svarbą, šį suvokimą paversti prasmingais veiksmais tebėra iššūkis. Nepaisant kliūčių, akivaizdu, kad tyrime dalyvavusios moterys ne tik žino, kad reikia pokyčių, bet ir stengiasi ieškoti sprendimų.
Pasak KTU EVF profesorės Ž. Stankevičiūtės, tvariosios mados srityje svarbus kiekvienas pasirinkimas, net iš pirmo žvilgsnio ir nežymūs pokyčiai, tokie kaip drabužio gyvavimo laiko prailgimas jį dovanojant arba įsigijimas vieno, bet kokybiško, o ne trijų ar keturių greitosios mados gaminių. Visa tai prisideda prie neigiamo poveikio aplinkai ir žmonėms mažinimo
SUSIJĘ STRAIPSNIAI
-
Prie šventinio stalo kasdieniams drabužiams – ne vieta2
Įsisukus į kalėdinius reikalus, lengva pamiršti bene svarbiausią žmogų per šventes: save. Reikalams ar nuovargiui gundant prie stalo sėsti apsirengus kasdieniškai, mados ekspertai pabrėžia – išskirtinis įvaizdis gali...
-
Spalvoto gyvenimo ambasadorės – apie spalvų terapiją ir misiją kelti nuotaiką
Niūrusis sezonas. Dangus – cepelinų spalvos, žmonės – prislopintų žemės spalvų drabužiais. Nuo lietuviško pilkumo atbukęs žvilgsnis gaudo kiekvieną gyvesnę spalvą ir ją spinduliuojančią asmenybę. Neatsitiktinai: juk Lietuvo...
-
Kazlų Rūdai sukurtas specialus kvapas7
Kazlų Rūda yra bene vienintelis miestas Lietuvoje, kuris turi specialiai jam sukurtą kvapą. Šio kvapo kūrime dalyvauti galėjo kiekvienas norintis – miesto Turizmo ir verslo informacijos centre (TVIC) buvo galimybė išbandyti įvairius...
-
Kas tinka mamai, tiks ir dukrai?
Augdami vaikai anksčiau ar vėliau pradeda domėtis veido prausikliais, kremais, kitomis veido priežiūros priemonėmis. Jei ir nesidomi, tėvams natūraliai kyla klausimas – ar vaikams ieškoti specialių priemonių, ar jiems tinka ir tai, ką n...
-
Floristė L. Grieštaragytė: visų puošmenų rasite gamtoje1
Vieni jau pasipuošė namus Kalėdoms, o kiti dar tik ieško dekoracijų ir, žinoma, idėjų. „Svarbiausia – susikurti sau artimą stilių, kuris jums keltų teigiamų emocijų, o namuose skleistų šventinę nuotaiką“, &n...
-
5 kalėdinių dovanų idėjos tiems, kurie viską turi1
Sugalvoti dovaną žmogui, kuris, atrodo, jau turi viską, o į klausimą „Ką norėtum gauti dovanų?“ atsako „Man nieko nereikia.“, gali tapti nemenkas iššūkis. Tikėtina, kad toks atsakymas visgi nesukels noro nieko ne...
-
Audinių likučiai siuvėjos rankose virsta spalvingomis suknelėmis2
„Princesė ant žirnio“? Gal „Princesė ir varlius“ ar princesė iš „Ilgo plauko istorijos“? Nesvarbu, iš kurios pasakos jūsų mažoji princesė – suknelių iš audinių likučių kūrėja Jurgita ...
-
Šaltuoju metų laiku – ypatingas dėmesys aprangai
Tradicinė žiema Lietuvoje pasižymi gana šaltais ir drėgnais orais, nors dėl klimato kaitos pastaraisiais dešimtmečiais pastebima reikšmingų pokyčių. Ne kiekvienais metais žiemą tenka pajusti tikrą dviženklę minusinę temperat...
-
Lūpų dažų spalva po 40 metų: atspalviai, kurių geriau nenaudoti
Jokiu būdu nenaudokite šių lūpų dažų atspalvių, jei nenorite atrodyti kaip sena moteris. ...
-
Kalėdinis megztinis – ne tik šventiškas, bet ir tvarus
Linksmi kalėdiniai megztiniai savo populiarumo nepraranda ir šiemet. Vis dėlto jie kritikuojami dėl savo trumpalaikiškumo, nes iškart po švenčių tampa nebeaktualūs. Kokiu megztiniu pasipuošti, kad jis ne tik kurtų &sca...