- „Kauno dienos“, am.lrv.lt inf.
- Teksto dydis:
- Spausdinti
Aplinkos ministerija parengė ir Europos Komisijai (EK) pateikė Nacionalinės šiltnamio efektą sukeliančių dujų (ŠESD) apskaitos ataskaitos projektą, kuriame įvertintos 1990–2022 m. tendencijos.
Lyderis – transportas
2022 m. Lietuvoje į atmosferą pateko 19,3 mln. t šiltnamio efektą sukeliančių dujų – apie 4,7 proc. mažiau nei 2021 m.
Daugiausia ŠESD susidarė transporto (31,2 proc.) ir energetikos (29,8 proc.) sektoriuose. Trečioje vietoje – žemės ūkis (22,9 proc.), kiek mažiau ŠESD išmetė pramonės (11,8 proc.) ir atliekų (4,3 proc.) sektoriai.
Palyginti su 2021 m., ŠESD kiekis mažėjo visuose šalies ūkio sektoriuose – energetikos (–6,6 proc.), transporto (–1,8 proc.), pramonės (–17,1 proc.), atliekų (–4,4 proc.), išskyrus žemės ūkio sektorių, kuriame buvo stebimas 1,8 proc. ŠESD emisijų padidėjimas.
Skaičiuojant absoliučiais dydžiais, labiausiai emisijos sumažėjo pramonės sektoriuje (0,47 mln. t CO2 ekv.). Tai daugiausia susiję su chemijos pramonės gamybos apimties mažėjimu ir tuo, kad šiluminėse elektrinėse buvo pagaminta mažiau elektros energijos deginant iškastinį kurą (0,25 mln. t CO2 ekv.).
Dėl šių priežasčių ES prekybos apyvartiniais taršos leidimais sistemoje dalyvaujančio sektoriaus emisijos 2022 m. krito daugiau kaip 15 proc., palyginti su praeitų metų lygiu.
Prekybos apyvartiniais taršos leidimais sistemoje nedalyvaujančio sektoriaus (transportas, žemės ūkis, pastatai, smulkioji pramonė ir atliekų sektorius) emisija, palyginti su 2021 m., sumažėjo vos 0,4 proc.
Daugiausia ŠESD susidarė transporto (31,2 proc.) ir energetikos (29,8 proc.) sektoriuose.
Sąlygos dėl kvotų
Vertinant Lietuvos ŠESD mažinimo įsipareigojimų perspektyvas, palyginti su 2005 m., išmetimai prekybos apyvartiniais taršos leidimais sistemoje nedalyvaujančiame sektoriuje 2022 m. yra išaugę 9,1 proc.
Todėl šaliai gali būti sudėtinga įgyvendinti ES pastangų pasidalijimo reglamente prekybos apyvartiniais taršos leidimais sistemoje nedalyvaujančiam sektoriui įtvirtintą tikslą: 2030 m., palyginti su 2005 m., ŠESD sumažinti 21 proc.
Be to, nuo 2021 m. Lietuvai jau taikomos šiltnamio efektą sukeliančių dujų kvotos šiame sektoriuje. Norint tilpti į nustatytas kvotas, į taršos leidimų prekybą neįtrauktos emisijos 2021–2030 m. laikotarpiu kasmet turėtų mažėti vidutiniškai po 3–4 proc., tačiau 2021 m. šio sektoriaus emisijos kilo ir pasiekė priešpandeminį lygį, o 2022 m. sumažėjo iki 0,5 proc.
Daugiausia iššūkių kelia transportas, žemės ūkis ir pramonė, kadangi juose emisijos, palyginti su 2005 m., augo labiausiai: transporto sektoriuje – 40,5 proc., žemės ūkio sektoriuje – 6,7 proc., o pramonės – 13,6 proc. Kituose sektoriuose ŠESD kiekis sumažėjo: atliekų sektoriuje – 45 proc., mažojoje energetikoje (pastatai) – beveik 12 proc.
Iškėlė tikslų
Nacionalinėje klimato kaitos valdymo darbotvarkėje įtvirtinti šie atskirų prekybos apyvartiniais taršos leidimais sistemoje nedalyvaujančiame sektorių ŠESD sumažinimo tikslai iki 2030 m.: transportui – 14 proc., žemės ūkiui – 11 proc., pramonei – 19 proc., atliekoms – 65 proc., mažajai energetikai – 26 proc., o iki 2050 m. užsibrėžtas tikslas pasiekti neutralumą klimatui.
Nepasiekus ŠESD mažinimo tikslų, Lietuva privalės trūkstamus metinius ŠESD kvotos vienetus įsigyti iš kitų ES valstybių narių, tai šalies biudžetui gali kainuoti vidutiniškai iki 400 mln. eurų 2021–2030 m. laikotarpiu.
SUSIJĘ STRAIPSNIAI
-
„Regitra“ atnaujina transporto priemonės registracijos liudijimą
Nuo šių metų liepos 1 dienos vairuotojams bus išduodami atnaujinti transporto priemonių registracijos liudijimai. ...
-
Svarstys, ar vairuojantiems mopedus turėtų būti privalomas praktinis egzaminas5
Seimas šią savaitę po pateikimo priėmė svarstyti parlamentarės Ligitos Girskienės siūlymą įpareigoti mopedų ir lengvųjų keturračių vairuotojus išlaikyti praktinį egzaminą. ...
-
Vaikas liko įkalintas „Tesloje“: ši mašina gali būti mirtinai pavojinga6
Amerikietei ir jos anūkei kelionė į zoologijos sodą vos nesibaigė tragedija. Įsodinusi dviejų metų neturinčią mergytę į „Teslą“, močiutė įlipti į automobilį nebegalėjo, nes išsikrovė „Teslos“ baterija. Mergait...
-
Kainos Baltijos šalių degalų rinkoje kinta skirtingai1
Kainų tendencijos Baltijos valstybių mažmeninėje degalų rinkoje buvo skirtingos ir pastarąją savaitę – Lietuvoje degalai brango, Latvijoje ir Estijoje – tik dyzelinas, o benzinas Estijoje atpigo, rodo agentūros BNS kaupiami duomenys pagal ...
-
Elektromobilių pardavimai Europoje mažėja, hibridinių automobilių – auga
Elektromobilių pardavimai Europoje, siekiančioje ambicingų kovos su klimato kaita tikslų, mažėja, tuo tarpu hibridinių transporto priemonių – auga. ...
-
Liūtys, kruša, škvalas. Kaip apsisaugoti?5
Ekstremalūs meteorologiniai reiškiniai vis dažniau užklumpa Lietuvą. Specialistai ragina vairuotojus orų prognozes stebėti ir tada, kai pavojus dar nėra grėsmingai priartėjęs. ...
-
Kondicionierius – nepamainomas draugas ne tik vasarą1
Atėjus vasarai kondicionieriai tampa nepamainoma pagalba vairuotojams. Sklandžiai veikianti oro vėsinimo sistema užtikrina mūsų kelionių komfortą. Norint, kad ji veiktų tinkamai ir būtų ilgaamžė, svarbu laikytis priežiūros taisyklių. ...
-
Į greitkelį – su rokerių grupe „Metallica“6
Istorinę partnerystę su gerai žinoma sunkiojo metalo grupe „Metallica“ užmezgusi bendrovė „Iveco“ leidosi į neužmirštamą turą. ...
-
Kiemuose taisyklės galioja ne visiems: rizikuoja prarasti vairuotojo pažymėjimą15
Dažnas vairuotojas mano, kad, įsukus į kiemą, Kelių eismo taisyklės nustoja galioti, o pirmenybę išsikovoti vietą galima atkaklumu, įžūlumu ar spaudžiant garsinį signalą. Požiūris, kas pirmesnis, tas gudresnis, kiemuose pridaro daugiausi...
-
Kaip apsaugoti automobilį nuo krušos?4
Škvalas, kruša – tokia šios dienos prognozė Lietuvai. Lietuvą įvairios stichijos talžo retai, tačiau tokių atvejų daugėja. Uraganinis vėjas, liūtys ir kruša pridaro didžiulių nuostolių gyventojams. Pavyzdžiui, pa...