- Kauno.diena.lt inf.
- Teksto dydis:
- Spausdinti
Lietuvos Aukščiausiojo Teismo (LAT) teisėjų kolegija nusprendė, kad per eismo įvykį apgadinus automobilį, apdraustą privalomuoju civilinės atsakomybės draudimu, jo savininkui draudimo bendrovė privalo sumokėti išmoką, tam tikrais atvejais padengiančią naujų, o ne naudotų detalių pakeitimo vertę.
Kreipėsi į teismą
Ieškovai, kurių tapatybė neatskleidžiama, kreipėsi į draudimo bendrovę dėl išmokos. Ji atsisakė mokėti remdamasi tuo, kad bendrovėje apdraustos transporto priemonės valdytojui civilinė atsakomybė esą neatsirado.
Draudimo bendrovė, atsisakydama mokėti draudimo išmoką, sugadintos transporto priemonės neapžiūrėjo ir žalos dydžio nenustatė.
Ieškovai kreipėsi į teismą prašydami priteisti iš atsakovės turtinės žalos atlyginimą. Šioje byloje ieškovai savo patirtos žalos dydį įrodinėjo gamintojo atstovų servise parengta sąmata.
Atsakovė ginčijo šį dydį teigdama, kad nukentėjusio asmens automobilis yra nenaujas, todėl pagal Kelių transporto priemonių vertinimo instrukcijoje nustatytą apskaičiavimo principą žala turi būti nustatyta taikant atitinkamą keistinų automobilio dalių ir detalių nusidėvėjimo koeficientą.
Kasacinis teismas, gindamas automobilio savininko teises į draudimo išmoką, padengiančią automobilio atkūrimo vertę, pažymėjo, kad ne visais atvejais naudotų detalių keitimu būtų atkuriama automobilio būklė iki eismo įvykio.
Teisėjų kolegija pažymėjo, kad sugadintos transporto priemonės keistinų dalių ir detalių nuvertėjimo dydis nustatomas kiekvienoje konkrečioje byloje, o ne taikomas standartizuotu būdu ar automatiškai.
Svarbūs kriterijai
Teisėjų kolegija atkreipė dėmesį, kad žala dėl transporto priemonės sugadinimo turi apimti išlaidas dėl tokių detalių ir dalių, kurios leistų naudoti transporto priemonę pagal jos paskirtį atitinkant techninius reikalavimus, kaip ji buvo naudojama iki įvykio. Todėl naujų dalių ar detalių naudojimas siekiant suremontuoti transporto priemonę atitiks visiško nuostolių atlyginimo nukentėjusiam asmeniui principą, nes automobilio būklė bus vėl tokia, kaip ir iki įvykio.
Teisėjų kolegija pažymėjo, kad sugadintos transporto priemonės keistinų dalių ir detalių nuvertėjimo dydis nustatomas kiekvienoje konkrečioje byloje, o ne taikomas standartizuotu būdu ar automatiškai. Tam tikrų transporto priemonių dalių ar detalių nusidėvėjimui gali turėti įtakos ne tik transporto priemonės senumas, bet ir rida.
"Nustatant žalos dydį konkrečioje byloje, pavyzdžiui, gali paaiškėti, kad keičiamos tam tikros sugadintos transporto priemonės dalys ar detalės prieš pat eismo įvykį buvo pakeistos naujomis, arba aplinkybė, kad rinkoje nėra tokių pat ar panašių naudotų dalių ar detalių, kad po remonto transporto priemonė atitiktų techninius aktyvios ir pasyvios saugos reikalavimus, arba jų įsigyti būtų pernelyg sunku, tai objektyviai lemtų būtinumą remontuojant transporto priemonę naudoti naujas dalis ar detales", – akcentavo LAT.
Net neapžiūrėjo
Nagrinėjamu atveju ieškovai turėjo įrodyti savo patirtos žalos dydį, o draudimo bendrovė, nesutikdama su ieškovų įrodinėjamu žalos dydžiu, turėjo paneigti nuostolių dydį patvirtinančius įrodymus.
Draudimo bendrovė sugadintos transporto priemonės keistinų dalių ir detalių apskaičiuotiną nusidėvėjimo dydį grindė standartiniu vertinimo instrukcijoje nustatytu apskaičiavimo koeficientu, net neapžiūrėjusi sugadinto automobilio. Tokiu būdu draudimo bendrovė šį dydį įrodinėjo tik hipotetiškai. Draudikai nesinaudojo teise skirti ekspertizę, kad byloje būtų nustatytas realus nusidėvėjimo dydis.
Todėl teisėjų kolegija padarė išvadą, kad draudimo kompanija nepaneigė nuostolių dydį patvirtinančių įrodymų. Teisėjų kolegija apeliacinės instancijos teismo sprendimą, kuriuo priteista daugiau kaip 2,6 tūkst. eurų draudimo išmoka pagal autoserviso sąmatoje nurodytą naujų detalių ir darbų vertę, paliko nepakeistą. LAT nutartis yra galutinė ir neskundžiama
SUSIJĘ STRAIPSNIAI
-
Netekus vairuotojo pažymėjimo užsienyje, Lietuvoje vairuoti galima
Jei užsienyje dėl Kelių eismo taisyklių (KET) pažeidimo yra netenkama vairuotojo pažymėjimo, ar galima vairuoti parvykus į Lietuvą? Kitoje valstybėje skirta tokia bausmė galios ar negalios grįžus į tėvynę? ...
-
Monte Karlo ralyje startavo Vitkevičiaus ir Žvinakevičiaus ekipažas
Sausio 30 dieną 19 val. startavo prestižinės „Rallye Monte Carlo Historique“ lenktynės, kuriose nelengvą kelionę pradėjo ir mūsų šalies istorinių automobilių gerbėjų Tado Vitkevičiaus ir Lino Žvinakevičiaus ekipažas, važiuo...
-
Galimybė karjeros proveržiui – „Lithuanian Rally4 Trophy“
Jauniesiems automobilių ralio talentams šie metai gali tapti didžiuliu šuoliu jų karjeroje, nes, laimėję Lietuvos automobilių sporto federacijos (LASF) rengiamas „Rally4 Trophy“ varžybas, turės galimybę dalyvauti keturiuose E...
-
Elektromobilių parkas: tendencijos ir prioritetai
„Regitros“ duomenimis, Lietuvoje jau trečią kartą iš eilės elektromobilių autoparkas per metus paaugo apie 50 proc. ...
-
Siūlomi pakeitimai po autoįvykio kursto aštrias diskusijas
Siekiant mažinti didmiesčiuose dėl mažareikšmių autoįvykių susidarančias spūstis, Seimo Demokratų frakcijos „Vardan Lietuvos” atstovai siūlo įpareigoti į eismo įvykį patekusius vairuotojus kuo skubiau atlaisvinti važiuojamąj...
-
Atskleidė, kiek milijardų reikėtų visų blogos būklės kelių sutvarkymui
1 mlrd. eurų per metus siekiantis kelių tinklo priežiūros ir plėtros finansavimas nėra pakankamas, teigia „Via Lietuva“ generalinis direktorius Marius Švaikauskas. Pasak jo, visų blogos būklės kelių sutvarkymui šiandien reik...
-
Prie vairo – ir po 30 metų pertraukos
Uostamiesčio vairavimo mokyklos sulaukia ne tik vairuoti norinčių išmokti jaunuolių. Papildomų vairavimo pamokų prireikia ir tiems, kurie vairavimo pažymėjimus į stalčius padėjo prieš penkerius, dešimt ar dar daugiau metų. Toki...
-
Absurdas „Regitroje“: dešimtys žmonių buvo palikti „ant ledo“
Kai kurie žmonės negalėjo laikyti egzaminų „Regitroje“, nes jie buvo atšaukti. Plačiau apie tai LNK žurnalistė kalbėjosi su Lietuvos sveikuolių sąjungos prezidentu Simonu Dailide. ...
-
Elektromobilių populiarumas blėsta: atskleidė priežastis
Nors elektromobilių po truputį daugėja, pirmą kartą per kelerius metus užfiksuoti mažesni naujų elektromobilių pardavimai. Pranešama, kad priežasčių daug: nuo nepatogumo iki karo grėsmės. ...
-
Parkavimo sistemos pokyčiai Nidoje: pateikti nauji siūlymai
Apibendrinus gyventojų nuomones ir Neringos savivaldybės tarybos narių išsakytus pastebėjimus, pakoreguotas sprendimo projektas, numatantis parkavimo sistemos pokyčius Nidoje. ...