- Kauno.diena.lt inf.
- Teksto dydis:
- Spausdinti
Pastaraisiais metais vis dažniau pasirodo pranešimų apie nelaimes, kurių priežastimi tampa netinkamas darbas su kėlimo mechanizmais. Saugos taisyklių pažeidimai, atsaini priežiūra, elementarus nemokšiškumas kainuoja darbuotojų sveikatą ir net gyvybes. Ką daryti, kad šiurpios nelaimės nesikartotų?
Nelaimių virtinė
Šios vasaros pradžioje Lietuvą sukrėtė tragedija, kai Vokietijoje grūdų perdirbimo įmonėje keltuvas užkrito ir sužalojo gabų 24-erių Lietuvos muzikos ir teatro akademijos studentą. Nors medikai tris savaites kovojo dėl jaunuolio gyvybės, jos išgelbėti nepavyko.
Netrūko nelaimių ir mūsų šalyje. Rugpjūtį statybvietėje Vilniaus rajone keltuvu prispaustas prie angaro lubų žuvo 48-erių vyras. Dėl šio įvykio pradėtas ikiteisminis tyrimas dėl darbuotojų saugos ir sveikatos reikalavimų pažeidimo. Darbdaviui, jei bus nustatytas darbuotojų saugos ir sveikatos reikalavimų pažeidimas, gresia net laisvės atėmimas iki aštuonerių metų.
Prasidėjus rudeniui tragedija nutiko Marijampolėje – krautuvo vairuotojas darbo vietoje nepastebėjo žmogaus, ar nesuveikė stabdžiai, ir jį mirtinai prispaudė. Panaši nelaimė šiemet neaplenkė ir Kauno, kai buvusio Dailės kombinato teritorijoje buvo mirtinai prispausta dailininkė.
Sauga: kai kurios bendrovės ar asmenys, oficialiai priėmę naują darbuotoją, įsigudrina jau tą pačią dieną jį prileisti prie keltuvo ar kito potencialiai pavojingo įrenginio. Regimanto Zakšensko asociatyvi nuotr.
„Mūsų mechanikas, atvykęs į nelaimės vietą, pamatė tą kraupų vaizdą ir kitą dieną parašė prašymą išeiti iš darbo. Tokia didelė psichologinė trauma jam buvo“, – pasakojo bendrovės „Kauno liftai“ vadovas Jonas Guzavičius.
Anot jo, vėliau paaiškėjo, kad to keltuvo neaptarnauja jokia specializuota įmonė ar specialistas. Ir tokių neprižiūrimų kėlimo įrenginių Lietuvoje yra labai daug.
Statistika neguodžia
Didžiąją kėlimo mechanizmų dalį sudaro liftai, tačiau jų įvairovė tuo neapsiriboja. Lietuvoje naudojami tūkstančiai keltuvų, krautuvų, kranų ir t. t. Mums įprasti keleiviniai liftai nuo keltuvų skiriasi keliamąja galia ir greičiu. Jie yra greitesni, bet kelia gal ir mažiau, kai kurie keltuvai gali pakelti net ir 10 t.
Krovinių ir, juolab, žmonių kėlimas yra atsakinga ir pavojinga veikla, patenkanti į oficialų tokių darbų sąrašą. Lietuvoje fiksuojama liūdna statistika – kasmet nuo kėlimo įrenginių rimtai nukenčia dešimtys asmenų. Pagal oficialius duomenis, kasmet žūsta trys keturi žmonės ir dar bent šeši septyni stipriai sužalojami.
Apie šią aktualią problemą ir jos sprendimo būdus kalbėjomės su bendrovės „Kauno liftai“ generaliniu direktoriumi J. Guzavičiumi.
Jonas Guzavičius. Regimanto Zakšensko nuotr.
„Iš tiesų, tai yra žiaurūs skaičiai, nes už jų slypi žmonių likimai. Net ir tie sužalojimai dažniausiai būna labai rimti, neretai ir fatališki“, – dėstė pašnekovas.
Geras verslininkas nebūtinai turi inžinerinį išsilavinimą ar bent aiškų suvokimą, kaip iš tiesų veikia ir kokie pavojingi yra tokie įrenginiai.
Tiria ne visus atvejus
J. Guzavičiaus teigimu, nelaimės atveju Valstybinė darbo inspekcija tiria tik tuos incidentus, kuriuose yra susiję su darbo santykiais. Tačiau neretai net ir nesant darbo santykių, nukenčia žmonės. Šie incidentai lieka nuošalyje. Pašnekovo įsitikinimu, į visus sužalojimų atvejus privaloma žiūrėti rimtai.
„Traumos atveju paprastas žmogus kenčia ne mažiau nei susižeidęs darbuotojas. Mirties atveju jo artimiesiems skauda ne mažiau nei žuvus kitomis aplinkybėmis. Gyvybės ir sveikatos vertė yra lygiai tokia pat didelė. Todėl visi atvejai turėtų būti atidžiai tiriami“, – pabrėžė jis.
Prie pavojingiausių atvejų specialistai priskiria kritimus į lifto šachtą, ypač neapšviestą. Kartais krentama iš trečio aukšto ir atsiperkama sąlyginai nedideliais sužalojimais, o griūnant iš pirmo aukšto užsimušama, nors kritimo aukštis būna vos 1,5 m. Situaciją apsunkina, kad šachtose yra įrengtos amortizacinės spyruoklės ir betoninės tumbos. Nelaimės atveju, atsitrenkęs į jas žmogus patiria daugybinius lūžius ir stiprius sumušimus.
Pasak pašnekovo, geras verslininkas nebūtinai turi inžinerinį išsilavinimą ar bent aiškų suvokimą, kaip iš tiesų veikia ir kokie pavojingi yra tokie įrenginiai. E. Šemioto asociatyvi nuotr.
Iš kitos pusės, statistika rodo, kad įmonėse, kur kėlimo įrangą prižiūri profesionalai, tokių nelaimių su sunkiais padariniais beveik nebūna. Pasitaiko nebent smulkių nutikimų. Pasak pašnekovo, „Kauno liftai“ ir kelios kitos specializuotos bendrovės turi mokymo kombinato teises, profesionaliai apmoko specialistus, norinčius išmanyti atitinkamų įrenginių priežiūrą.
Atsirūgo liberalizmas
Įstatymai sako, kad už kėlimo įrenginį ir jo darbo padarinius yra atsakingas įrenginio savininkas. Jei technika neprižiūrima ar prižiūrima netinkamai, smarkiai didėja neplanuoto gedimo ar lūžimo tikimybė.
Prieš keletą metų Seimas potencialiai pavojingų įrenginių įstatymo pataisomis supaprastino priežiūros tvarką. Tai padaryta nepaisant specialistų perspėjimo, kad nevalia pernelyg liberalizuoti šios tvarkos, nes tai didins pavojų žmonių sveikatai ir gyvybei. Pagal naują tvarką įrenginio savininkas pats gali apmokyti darbuotoją ar naudotoją, ir tam nereikia jokio licencijavimo.
Statistika: Lietuvoje vien šiemet įvyko ne vienas tragiškas incidentas su kėlimo įranga, bet iš liūdnų atvejų vis dar nepasimokoma. Regimanto Zakšensko asociatyvi nuotr.
„Įprastai įrenginio savininkas būna įmonės vadovas. Galbūt jis yra geras savo srities specialistas, pavyzdžiui, vadybininkas ar pardavėjas. Tačiau geras verslininkas nebūtinai turi inžinerinį išsilavinimą ar bent aiškų suvokimą, kaip iš tiesų veikia ir kokie pavojingi yra tokie įrenginiai. Tad kaip jis gali apmokyti kitus saugiai naudotis mechanizmais?“ – klausė J. Guzavičius.
Apmokymas – ne smulkmena
Dar viena problema, kad kai kurios bendrovės ar asmenys, oficialiai priėmę naują darbuotoją, įsigudrina jau tą pačią dieną jį prileisti prie keltuvo ar kito potencialiai pavojingo įrenginio, kaip neva visiškai susipažinusį ir apmokytą darbų saugos.
Iš tiesų, patirtis rodo, kad būtina skirti gerokai daugiau laiko pirminiam apmokymui, tinkamai instruktuoti darbuotoją. Net tokios, atrodytų, smulkmenos, kaip įsisąmoninti priešgaisriniai reikalavimai, evakuacijos planas ir panašiai, reikalauja pakankamai nemažai laiko. Nelaimės atveju lemtinga gali tapti kiekviena sekundė, todėl darbuotojas privalo viską greitai atsiminti.
Anot pašnekovo, bent viena visa darbo diena, skirta tinkamam apmokymui, yra tikrai mažesnė investicija nei įvykus nelaimei paaukota darbuotojų sveikata. O kur dar paties savininko gadinami nervai ir pinigai, įrodinėjant savo teisybę, kas kaltas dėl nelaimės.
NAUJAUSI KOMENTARAI
SUSIJĘ STRAIPSNIAI
-
Konkurencijos taryba neprašys antstolių išieškoti baudą iš įmonės „Filmai ir kvapai“
Gavusi banko garantiją, jog daugiau nei 100 tūkst. eurų bauda bus sumokėta, Konkurencijos taryba neprašys antstolių išieškoti pinigų iš prekės ženklo „Dr. Ohhira“ produkcijos platintojos „Filmai ir kvapai&l...
-
Teismas atmetė Latvijos „Araji“ ieškinį dėl e. tollingo nuomos konkurso
Teismas atmetė Latvijos bendrovės „Araji Holding“ skundą dėl „Via Lietuvos“ skelbto kelių rinkliavos informacinės sistemos, vadinamojo e. tollingo, nuomos konkurso. ...
-
Turto bankas valstybei sutaupė maždaug ketvirtį milijono eurų
Valstybės nekilnojamojo turto valdytojo Turto banko saulės elektrinės per metus pagamino daugiau nei 2,8 mln. kilovatvalandžių (kWh) elektros energijos ir valstybei sutaupė maždaug ketvirtį milijono eurų, pranešė Turto bankas. ...
-
„Bayer“ fiasko dėl konkurentų vaistų Lietuvoje
Vokietijos farmacijos milžinei „Bayer“ užsienio šalių teismuose ginčijantis su Slovėnijos farmacijos bendrove „Sandoz Pharmaceuticals“ ir Vokietijos „Stada Arzneimittel“ dėl teisių į panašius vaistus, b...
-
Prekybos centre „Savas“ nelieka „Rimi“ parduotuvės: jau aišku, kas bus vietoj jos17
Kauniečių pamėgtame prekybos centre „Savas“ laukia pokyčiai. Eina paskutinės dienos, kai čia dirba „Rimi“ parduotuvė. Kalbama, kad kitų metų pradžioje čia duris atvers „Maxima“. ...
-
LFF stadioną įsigyja vienas iš Vilniaus „Žalgirio“ klubo dalininkų už įspūdingą kainą1
Vilniaus „Žalgirio“ futbolo klubo dalininkas ir įmonės „Ollex“ bendrasavininkas Edvinas Radionovas trečiadienį pasirašė Lietuvos futbolo federacijos (LFF) stadiono įsigijimo sutartį. Kartu pasirašytas ir ketinimų ...
-
Didžiausią vidutinę algą mokėjusių įmonių penketukas: sumos atima žadą4
Didžiausią vidutinę algą Lietuvoje lapkritį mokėjo konsultacijų įmonė „Schonfeld Strategic Advisors“ – visą arba ne visą mėnesį dirbę du bendrovės darbuotojai gavo vidutiniškai 46,8 tūkst. eurų, rodo „Sodros&ldqu...
-
Populiariausios lietuvių atostogų kryptys per šventes: dažnas Kalėdas ar Naujuosius sutiks saulės atokaitoje1
Artėjant gražiausioms žiemos šventėms, lietuviai intensyviau dairosi atostogų krypčių svetur. Dauguma tautiečių kelionių paketus suskumba įsigyti iš anksto ir renkasi Kalėdas ar Naujuosius metus pasitikti kepinant saulei. ...
-
Veterinarijos tarnybos ir „InnoForce“ ginče paskelbtas verdiktas
Informacinių technologijų (IT) įmonei „InnoForce“ nepavyko įrodyti, kad Valstybinė maisto ir veterinarijos tarnyba (VMVT) neteisėtai nutraukė IT sistemų diegimo sutartis, bei prisiteisti iš jos skolą. ...
-
Kėbulo geometrijos atstatymas: kodėl jis svarbus?
Po avarijos ar kitokio poveikio automobilio kėbului, geometrijos pažeidimai gali likti nepastebėti, tačiau jų pasekmės – rimtos. Tokie pažeidimai ne tik turi įtakos važiavimo komfortui, bet ir kelia pavojų saugumui. Automobilio geometrijos atst...