Vartotojams patariama daugiau dėmesio skirti nesąžiningai konkuruojantiems verslininkams

Už nesąžiningos komercinės veiklos vartotojo atžvilgiu kontrolę atsakingos institucijos šiemet ištyrė 16 nesąžiningos komercinės veiklos atvejų bei priėmė 12 sprendimų dėl baudų nesąžiningiems pardavėjams/paslaugų tiekėjams. Praėjusiais metais 20 proc. Lietuvos vartotojų teigė susidūrę su nesąžininga komercine veikla.

Pasak vartotojų teisių ekspertų, tai reiškia, jog vartotojai turėtų gerokai atidžiau sekti nesąžiningą komercinę veiklą bei rašyti skundus dėl pastebėtų atvejų. Nesąžiningos komercinės veiklos vartotojo atžvilgiu įstatymas įsigaliojo nuo praėjusių metų vasario.

Anot Zitos Čeponytės, vartotojų nevyriausybinės organizacijos „Lietuvos vartotojų institutas“ vadovės, skundai ir yra esminė problema, mat valstybinės institucijos - Konkurencijos taryba, Valstybinė vartotojų teisių apsaugos tarnyba - tyrimus gali pradėti tik po vartotojo skundo (išskyrus Vartotojų teisių apsaugos tarnybą, kuri tyrimus inicijuoti gali ir savarankiškai).

12 baudų nesąžiningiems verslininkams

Valstybinė vartotojų teisių apsaugos tarnyba ir Konkurencijos taryba yra atsakingos už nesąžiningos komercinės veiklos kontrolę. Institucijos praneša, kad šiemet buvo priimta 12 sprendimų nubausti nesąžiningus verslininkus.

Pavyzdžiui, viena kabelinės ir skaitmeninės televizijos tiekėja gavo baudą už tai, jog reklamavo nemokamą televiziją papildomiems to patiems abonento televizoriams, tačiau neužsiminė apie tai, kad tam reikės įsigyti brangios papildomos įrangos, mokėti aktyvavimo mokestį ir pan. Dar vienas bendrovė nubausta už tai, kad reklamavo skyrybas per tris dienas, nors tai teisiškai neįmanoma. Šiuo metu įstaigos vykdo 16 galimai nesąžiningos komercinės veiklos tyrimų.

Z.Čeponytė sako, kad ir institucijos, ir patys vartotojai turėtų daugiau dėmesio skirti nesąžiningos verslininkų veiklos kontrolei.

„Pagal Europos Sąjungos (ES) „Vartotojų rinkų suvestinės“ statistiką, vidutiniškai penktadalis Lietuvos vartotojų pastebi vienokias ar kitokias nesąžiningos, klaidinančios reklamos ar komercinės veiklos formas. Kita vertus, vykdoma ne itin daug tyrimų, o ir skundų praėjusiais metais sulaukta vos kelių dešimčių. Tai aiškiai parodo, kad ši sritis turi būti gerokai atidžiau kontroliuojama.

Vartotojai turėtų aktyviau stebėti nesąžiningą komercinę veiklą ir rašyti skundus. Nors ir pati Valstybinė vartotojų teisių apsaugos tarnyba galėtų imtis iniciatyvos ir, nelaukusi vartotojų skundų, tirti įtartinus atvejus, nes jiems įstatymas suteikia tokią galimybę“, - sako vartotojų teisių ekspertė.

Šiek tiek daugiau dėmesio valstybinės institucijos skiria klaidinančios reklamos kontrolei. Valstybinė vartotojų teisių apsaugos tarnyba ir Konkurencijos taryba vien šiais metais už klaidinančią reklamą jau nubaudė 14 pažeidėjų.

Penktadalis vartotojų susidūrė su nesąžininga reklama

ES „Vartotojų rinkų suvestinė“ rodo, jog pernai su klaidinančia, apgaulinga reklama ar pasiūlymais susidūrė beveik ketvirtadalis (24 proc.) Lietuvos vartotojų, o nesąžiningus pasiūlymus gavo - 20 proc. Šie skaičiai yra mažesni negu ES vidurkis - atitinkamai 42 proc. ir 27 proc. Tačiau tai nereiškia, kad pardavėjai ir verslininkai Lietuvoje yra sąžiningesni nei Europos Sąjungoje, sako Z. Čeponytė.

„Priešingai, greičiausiai Lietuvos vartotojai sunkiai atpažįsta nesąžiningą komercinę veiklą. Dėl to jų švietimas yra dar svarbesnis“, - teigia Europos Sąjungos inicijuotos vartotojų švietimo kampanijos „Žinok savo teises ir laimėk“ ekspertė.

Ji priduria, kad panaši situacija yra ir Latvijoje. Vos 27 proc. latvių teigia susidūrę su klaidinančia ar apgaulinga reklama/pasiūlymais ir vos 17 proc. - su nesąžininga reklama/pasiūlymais. Tuo tarpu, tikėtina, kad estai yra geriau susipažinę su nesąžininga komercine veikla - 2008 m. su klaidinančia ar apgaulinga veikla susidūrė net 37 proc., o su nesąžininga - 26 proc.

31 draudžiama nesąžininga veikla

Nuo 2008 m. Europos Sąjungoje sukurtas nesąžiningos komercinės veiklos „juodasis sąrašas“, kuris padeda Lietuvos vartotojams atpažinti nesąžiningą pardavėjo ar paslaugų tiekėjo veiklą. Sąrašas apima 31 draudžiamą veiklą nuo agresyvaus pardavimo metodų iki melagingų pardavėjo teiginių.  

Išsamų nesąžiningos komercinės veiklos juodąją sąrašą galima rasti adresu
http://www.isitfair.eu/unfair_lt.html

Keli veiksmai, kuriuos gali atlikti vartotojas, pastebėjęs nesąžiningos komercinės veiklos atvejus:
• pirmiausia, susidūręs su nesąžininga komercine veikla, vartotojas gali parašyti skundą Konkurencijos tarybai ar Valstybinei vartotojų teisių apsaugos tarnybai. Šios institucijos ištirs, ar verslininko veikla buvo tikrai nesąžininga, klaidinanti;
• jeigu skundas pagrįstas, institucijos imsis reikalingų veiksmų, kad vartotojų klaidinimas būtų sustabdytas.

Daugiau informacijos apie nesąžiningą komercinę veiklą galima rasti kampanijos tinklalapyje http://www.ecc.lt/zinokteises/.

Apie ES „Vartotojų rinkų suvestinę“:

„Vartotojų rinkų suvestinė" yra tyrimas, padedantis nustatyti, kur ES rinkos taisyklės nepakankamai gerai apsaugo vartotojus ir kur reikalingas papildomas įsikišimas.

Tyrimas paskelbtas šių metų vasarį. Visa ataskaita pateikiama kampanijos svetainėje http://www.ecc.lt/zinokteises/ir http://ec.europa.eu/consumers/strategy/docs/2nd_edition_scoreboard_en.pdf

Apie kampaniją

Europos Sąjungos inicijuota vartotojų informavimo kampanija „Žinok savo teises ir laimėk" prasidėjo balandžio 6 d. Vilniuje ir tęsis iki 2010 m. vasario. Panašios kampanijos įgyvendinamos naujosiose ES valstybėse narėse nuo 2005 m. Šiais metais analogiški projektai vykdomi ir visose trijose Baltijos šalyse: Lietuvoje, Latvijoje ir Estijoje. Kampanijos tikslas yra informuoti Lietuvos vartotojus apie jų teises savo šalyje ir kitose Europos Sąjungos valstybėse. Pagrindinės kampanijos Lietuvoje temos yra vartotojų teisės perkant internetu, imant vartojimo kreditą ar įsigyjant organizuotą turistinę kelionę.

Daugiau apie vartotojų teises galima rasti kampanijos svetainėje www.ecc.lt/zinokteises.



NAUJAUSI KOMENTARAI

Galerijos

Daugiau straipsnių