- Kauno.diena.lt inf.
- Teksto dydis:
- Spausdinti
Motyvuotų darbuotojų trūkumas – jau daugelį metų vyraujanti tendencija. Darbo rinkos ekspertai pastebi, kad prastėjanti demografinė situacija Lietuvoje šią problemą tik gilina. Vis dėlto kai kurios įmonės šioje aplinkoje sugeba atrasti impulsą augti. Verslas sėkmingai įgyvendina programas, kurios didina darbuotojų įsitraukimą ir taip keičia visą organizacijos kultūrą. Tiesa, praktika rodo, kad šiems pokyčiams reikia laiko ir užsispyrimo.
„Įsitraukęs darbuotojas nėra tas pats, kas patenkintas darbuotojas“, – pabrėžė Diana Palivonienė, bendrovės „OVC Consulting“ partnerė ir konsultantė, padedanti organizacijoms keisti savo kultūrą ir tobulėti. Ekspertė pripažįsta, jog kai kurios įmonės gerai veikia tiesiog užtikrindamos pakankamą darbuotojų pasitenkinimą. Kitos stengiasi pasiekti dar daugiau – kad darbuotojai būtų ne tik patenkinti, bet ir įsitraukę: jaustųsi šeimininkai, imtųsi iniciatyvos, aktyviai mokytųsi naujų dalykų, aiškiai matytų savo darbo prasmę ir savo ateitį sietų su organizacija, kurioje dirba.
Pasak D. Palivonienės, daugybė mokslinių tyrimų patvirtina koreliaciją tarp darbuotojų įsitraukimo ir jų produktyvumo, taip pat – ilgalaikę įtaką geresniems verslo rezultatams. Taigi, įsitraukę darbuotojai organizacijai yra vertingas turtas.
Įsitraukęs darbuotojas nėra tas pats, kas patenkintas darbuotojas.
Jų vertė dar labiau išauga, kai visas sektorius ar net rinka jaučia įsitraukusių darbuotojų stygių. Dėl to konsultantė pritaria požiūriui, kad įsitraukusio darbuotojo nepasamdysi – jį ar ją reikia išugdyti, palaipsniui integruojant į organizaciją ir įgalinant produktyviai veikti.
Pokyčių startas prasideda nuo tyrimo
Anot D. Palivonienės, tikslingos pastangos didinti darbuotojų įsitraukimą liudija organizacijų brandą ir orientaciją į ilgalaikės vertės kūrimą klientams, akcininkams, darbuotojams ir verslo partneriams. Žinoma, į organizacijos kultūrą ir darbuotojus nuosekliai investuojantis verslas gauna ir tiesioginę naudą, nes įsitraukusių darbuotojų produktyvumas yra didesnis, jie labiau palaiko inovacijas ir pokyčius, yra linkę rečiau keisti savo darbovietę ir pozityviai atsiliepdami apie įmonę, padeda jai pritraukti naujų talentų. Visa tai padeda pasiekti geresnius įmonės pelningumo rodiklius.
Diana Palivonienė. Partnerio nuotr.
„Siekiant padidinti darbuotojų įsitraukimą, visų pirma, reikėtų jį išmatuoti ir žinoti šiandieninį įsitraukimo lygį. Tyrimo išvados ir įžvalgos parodo tobulėjimo bei augimo prioritetus. Vėliau išmatuotas įsitraukimo lygis leis sekti įsitraukimo pokyčius, remiantis ne tik intuicija ir patirtimi, bet konkrečiais skaičiais“, – pastebėjo „OVC Consulting“ partnerė D. Palivonienė.
Įsitraukimo tyrimas leidžia žinoti ir pasiektą įsitraukimo lygį, ir įvertinti jį nulemiančius organizacinius veiksnius: sutelkiančią lyderystę, darbuotojų pasitikėjimą savo organizacija, darbo prasmingumą, įgalinančią darbo aplinką, pripažinimą ir augimą. Šių veiksnių įvertinimo rezultatai padeda pagrįstai suplanuoti įsitraukimo didinimo priemones.
Pasitelkę „OVC Consulting“ sukurtą metodiką, kurios patikimumas ir validumas patvirtintas moksliniais metodais, savo rodiklius jau ne pirmus metus matuoja viena didžiausių verslo grupių Baltijos šalyse – MV GROUP, valdanti įmones, veikiančias 4 sektoriuose.
Pripažinimas – svarbus, bet kaip jį išreikšti?
MV GROUP įmonių grupėje ne vienus metus atliekami tyrimai rodo, kad darbuotojų įsitraukimas kasmet nuosekliai auga, tačiau kartu užčiuopta, jog darbuotojų pripažinimo aspektas galėtų būti sustiprintas. Šį uždavinį kaip iššūkį išsikėlė grupės įmonių personalo ir komunikacijos specialistų komanda, įgyvendinanti strateginį organizacijos pokyčių projektą – vertybėmis pagrįstą įtraukią kultūrą.
„Tyrimas parodė, kad turime aktyviau išreikšti darbuotojų pripažinimą, kad kiekvienas žmogus stipriau pajustų savo indėlį į bendrą veiklą ir žinotų, kad tas indėlis bus įvertintas“, – sakė „MV GROUP Distribution“ personalo vadovė Baltijos šalims ir Lenkijai Rūta Urbytė. Ji prisimena, kad kalbėdami apie pripažinimą konsultantai akcentavo vidurinės grandies vadovų svarbą, mat būtent jų įgūdžiai ir tiesioginis bendravimas su darbuotojais: dėmesingumas, empatija, paskatinimas, palaikymas ir kt. pastariesiems daro didžiausią poveikį.
Rūta Urbytė. Partnerio nuotr.
Siekiant stiprinti šias kolektyvo savybes, buvo sukurtas darbuotojų apdovanojimų projektas – 9 nominacijos, kurios atliepia grupės vertybes, o darbuotojus skatina pamatyti pokyčius, kuriuos įgyvendina jie patys.
Įžanga į apdovanojimus tapo dokumentinio filmo „Svajotojai“ premjera, į kurią sukviesti įmonės darbuotojai ekrane stebėjo savo kolegų lūpomis pasakojamą kompanijos istoriją – kelią nuo vienos mažos parduotuvės iki vienos didžiausių verslo grupių Baltijos šalyse.
„Į kino sales grupės darbuotojus šiemet sukvietę „Svajotojai“ išryškino, kad kolegos yra pagrindiniai verslo herojai. Jie turi būti matomi. Dėl to paskelbėme apdovanojimų nominacijas, kurioms savo kolegas galėjo siūlyti kiekvienas“, – dalijosi R. Urbytė.
Tyrimas parodė, kad turime aktyviau išreikšti darbuotojų pripažinimą, kad kiekvienas žmogus stipriau pajustų savo indėlį į bendrą veiklą ir žinotų, kad tas indėlis bus įvertintas.
Skaičiai kalba patys už save
Iš įvairių MV GROUP įmonių atstovų sudarytą apdovanojimų komisiją užplūdo įspūdingas paraiškų skaičius – daugiau kaip 460. Tačiau komisijos nariai pripažino, kad vertinimo darbas buvo vienas maloniausių – kiekviena paraiška skleidė pozityvumą, nuoširdumą ir dėkingumą. Tai tik įrodo, kad daugybė grupės darbuotojų žavisi savo kolegų savybėmis, vertina kompetenciją ir indėlį, dėkoja už pagalbą.
Didžiausio aktyvumo sulaukė „Metų kolegos“ nominacija, kurioje darbuotojai nominavo net 77 skirtingus kolegas – paliko nuoširdžius atsiliepimus su padėkomis ir aprašymais, kodėl konkretus asmuo vertas įspūdingo trofėjaus – bronzinės dobermanės statulėlės.
R. Urbytės teigimu, džiugina tai, kad į nominacijų procesą aktyviai įsitraukė visuose 4 sektoriuose veikiančių įmonių darbuotojai Lietuvoje ir užsienyje. Tai rodo, kad komunikacija grupės viduje veikia sklandžiai. „Verslo rezultatų augimas mūsų grupėje neįsivaizduojamas be žmonių ir kultūros augimo“, – apibendrino „MV GROUP Distribution“ personalo vadovė.
Per mokymus įgytos žinios virsta sėkminga praktika
MV GROUP personalo ir komunikacijos komanda sutaria, kad darbuotojų aktyvumas ir nuoširdūs žodžiai yra tarsi savotiško egzamino rezultatai. Darbuotojų mokymai, vidinė „MV GROUP Akademija“ ir daug kitų iniciatyvų užtikrina komandų tobulėjimą. Dėl to grupėje dirbantys žmonės išlieka atviri ir imlūs naujovėms, kuria bei palaiko inovacijas.
„Apdovanojimai suteikia progą stabtelėti ir atsigręžti į nueitą kelią, pasidžiaugti pasiekimais. Vos kelios minutės, skirtos pastebėti ir pagalvoti apie gerus dalykus, kaipmat praskaidrina darbo dieną ir suteikia gerų emocijų. Kolegos pamato, kiek jų darbo aplinka ir atmosfera priklauso nuo jų pačių ir kaip ją galima pagerinti. Šis suvokimas įgalina“, – dėstė R. Urbytė. Ji daro išvadą, jog apdovanojimų iniciatyva atskleidė, kad didelė dalis darbuotojų lengvai atpažįsta elgsenas, kurios atitinka įmonės vertybes.
Keisti organizacijos kultūrą – kantrybės ir atkaklumo išbandymas
Per tradicinę darbuotojams skirtą vasaros šventę neseniai įteikti apdovanojimai yra svarbi ilgos kelionės stotelė. „MV GROUP Production“ personalo vadovė skaičiuoja, kad nuosekliai vertybių komunikacijai ir mokymams įmonių grupėje jau skirta daugiau negu treji metai.
Vaiva Vaidelė. Partnerio nuotr.
„Teigiamas organizacijos kultūros pokytis – ilgas ir sudėtingas procesas, tačiau pasiryžimas ir troškimas nugalėti yra grupės charakterio savybė, kuri pasireiškia mūsų pačių sprendimais ir veiksmais. Tad pasiraitojom rankoves ir labai daug dirbome komunikacijos srityje, kad pasiektume kiekvieną darbuotoją, užmegztume su juo ryšį“, – pasakojo V. Vaidelė.
Pašnekovė teigia, kad šiandien jau galima jausti įdedamo darbo rezultatus, nors vidinėje įmonės komunikacijoje netrūksta iššūkių, susijusių su gamybine bendrovės veikla. Kiekvienam savo srities specialistui – nuo gamybos ar sandėlio darbuotojo iki administracijos darbuotojo – reikia kalbėti suprantama kalba, kartu išlaikant viso kolektyvo vienybę. V. Vaidelės teigimu, pokyčių kelionė yra ilga, tačiau pilna atradimų ir labai įdomi, o kai keliaujama nuoširdžiai – tai padeda geriau suprasti ir pažinti vieniems kitus.
MV GROUP konsultuojanti „OVC Consulting“ partnerė D. Palivonienė priduria, kad kultūros pokyčiai organizacijoje neįvyksta per vieną dieną ar savaitę – jiems įsitvirtinti reikia kur kas daugiau laiko, todėl kartais gali pasirodyti, kad pritaikytų priemonių ar ištisų programų poveikis vėluoja. Tad vadovų kantrybė ir atkaklumas organizacijos pokyčių kelyje yra ypač svarbūs.
SUSIJĘ STRAIPSNIAI
-
Šileika: e. tollingo sistema turės įtakos krovos Klaipėdos uoste apimtims
Lietuvos jūrų krovos kompanijų asociacijos vadovas Vaidotas Šileika sako, kad elektroninės kelių rinkliavos informacinės sistema, vadinamasis e. tollingas pabrangins krovinių pervežimus automobiliais, todėl turės įtakos Klaipėdos jūrų uost...
-
Naujųjų naktį viešbučiai bus užpildyti, tačiau metų pradžia bus sunkesnė5
Naujųjų metų naktį Lietuvos viešbučiai bus beveik visiškai užimti, tačiau pirmoji sausio savaitė jiems bus sunki, sako šio verslo atstovai. ...
-
LEA – apie prieššventinės savaitės vidutinę elektros kainą biržoje2
Prieššventinės savaitės vidutinė elektros kaina biržoje sudarė 0,056 Eur/kWh ir buvo viena mažiausių 2024-aisiais, o per savaitę šalyje pagaminta net 88 proc. visos suvartotos elektros energijos. Kaip praneša Lietuvos energe...
-
Interneto parduotuvių atstovai: „Juodojo penktadienio“ savaitė ateityje aplenks kalėdinę
Prekybininkai pastebi, kad „Juodojo penktadienio“ išpardavimų savaitė ne vienerius metus iš eilės tampa bene didžiausiu apsipirkimo įvykiu Baltijos šalyse ir reikšmingai konkuruoja su kalėdinio laikotarpio pardavim...
-
LEA: degalai šiuo metu pigesni nei pernai
Šiemet švenčių dienomis degalai Lietuvos degalinėse 3–4 proc., arba 4–5 centais už litrą pigesni nei pernai tuo pačiu metu, praneša Lietuvos energetikos agentūra (LEA). ...
-
Ekonomistai įvertino, kas 2025 m. brangs labiausiai1
Statistikams gruodį fiksuojant 1,8 proc. išankstinę metinę bei 0,1 proc. mėnesio infliaciją, BNS kalbinti ekonomistai prognozuoja, jog vartotojų kainų indeksas kitais metais toliau augs. ...
-
Panevėžio savivaldybė: pabėgėliai iš Ukrainos ir kitąmet galės naudotis lengvatomis1
Penktadienį posėdžiavusi Panevėžio miesto savivaldybės taryba nusprendė pratęsti nuo 2022 m. pavasario Ukrainos karo pabėgėliams taikomas viešojo transporto lengvatas. ...
-
Čmilytė-Nielsen: Žemaitaitis kelia įtampą koalicijoje visai kitu tikslu46
Liberalų sąjūdžio pirmininkė Viktorija Čmilytė-Nielsen sako, kad socialdemokratų vedamos Vyriausybės programos vykdymas reikalaus ambicingų ir skausmingų planų, kaip surinkti daugiau lėšų į valstybės biudžetą. Politikė jau dabar įžv...
-
Uostamiesčio skolų kreivė: kaip klaipėdiečiai tvarko savo finansus?
Baigiantis kalendoriniams metams, paprastai siekiama nepalikti skolų naujiesiems. Tačiau tarp klaipėdiečių yra tokių, kurie šių nuostatų nepaiso. Vis dėlto antstoliai, vertinantys uostamiesčio skolininkų situaciją, konstatuoja, kad Klaipėdo...
-
Mažmeninė prekyba šiemet augo, o restoranų apyvarta smuko1
Mažmeninė prekyba per 11 šių metų mėnesių, palyginti su tuo pat laiku 2023 metais, augo 4,3 proc. ir siekė 17,6 mlrd. eurų. ...