- Gabrielė Grigošaitytė / lnk.lt
- Teksto dydis:
- Spausdinti
Lietuvos kelių būklei – prastas šešetas. Tokį pažymį rašo Valstybės kontrolė po atlikto audito valstybinės reikšmės kelius valdančioje įmonėje „Via Lietuva“.
„Vienas dirba, trise prie kastuvo šneka“, – spalio 11 dieną teigė pašnekovas.
Vaizdingais posakiais gyventojai jau kurį laiką šneka apie magistralės tiesimą iki Lenkijos. Darbai įgriso, o ir sutvarkytose atkarpose vyrauja chaosas.
„Kodėl nežiūri į Vakarus, pavyzdžiui, Vokietijoje tokių nesąmonių kaip čia nėra. Pridarė žiedų, nesąmonių, čia ant Kauno daug kas pasiklysta“, – šnekėjo kitas pašnekovas.
Magistralei iki Lenkijos kantrybės reikės iki kitų metų. Dar nenutiesti 12 kilometrų, o tada „Via Balticos“ darbai persikels ties Latvija dar bent šešeriems metams.
„Žemės paėmimas, projektavimas, planų parengimas – trys geri metai, tikimės, kad ranga galėtų prasidėti 2028 metais“, – kalbėjo susisiekimo viceministras Julius Skačkauskas.
LNK stop kadras.
Užsitempė ne tik jungtys su kaimynais. Iš 21 tūkst. kilometrų kelių daugiau nei trečdalis – nesutvarkyti ir darbai jau vėluoja nuo pusmečio iki trejų metų. Taip konstatuoja Valstybės kontrolė po atlikto audito.
„Matematiškai skaičiuojant 36 proc. kelių yra prastos būklės, apvertus iš kitos pusės – prastas šešetas galėtų būti“, – nurodė valstybės kontrolierius Mindaugas Macijauskas.
Prastą pažymį auditoriai rašo valstybinės reikšmės kelius valdančiai įmonei „Via Lietuva“, o ši teisinasi, kad kalta ne ji, o samdomi kelininkai.
„Tie vėlavimai dažniausiai buvo nustatomi dėl rangovų vėlavimų atlikti darbus, dėl defektų taisymo ir dėl atsiradusio poreikio papildomiems darbams“, – teigė „Via Lietuvos“ atstovė Jolita Orentaitė.
Apverktinos būklės keliuose žmonės, vykdami į darbus, gydymo įstaigas, mokyklas, praranda laiką, mažina greitį ir gadina savo automobilius.
„Kiekvienais metais kelių būklė tik blogėja, negerėja. Jeigu laiku neinvestuoji į kelių būklės priežiūrą, po keleto metų tai pačiai kelio atkarpai turėsi skirti 30–40 proc. daugiau lėšų“, – pabrėžė Seimo narys (DS-VL) Algirdas Butkevičius.
D. Labučio/ELTA nuotr.
Valstybės kontrolę apstulbino ir finansavimas. Keliams tvarkyti iš valstybės biudžeto kasmet skiriami šimtai milijonų. Kaip lėšos panaudojamos, auditoriai taip ir nesuprato.
„Pasigedome skaidrumo, kokiais kriterijais vadovaujantis priimami sprendimai asfaltuoti, taisyti vienokią ar kitokią kelio atkarpą“, – kalbėjo M. Macijauskas.
„Via Lietuvos“ pagrindinė akcininkė – Susisiekimo ministerija – aiškina, kad šios problemos jau praeityje. Pernai kelius valdanti įmonė iš valstybės pertvarkyta į akcinę bendrovę.
„Visos reformos padarytos, pirkimai vyksta laiku, konkurencija padidėjusi, daugeliu atvejų nuperkamos paslaugos pigiau“, – aiškino susisiekimo viceministras Julius Skačkauskas.
D. Labučio/ELTA nuotr.
Pateikiamas ir pavyzdys. Anksčiau kelių tvarkymo įmonių ieškodavo pavasarį, šiemet tą padarė dar žiemą.
„Tai reiškia, visi didieji darbai keliuose gali prasidėti pavasarį, kai prasideda darbų keliuose sezonas, o ne nusitempti į vasarą, rudenį“, – sakė „Via Lietuvos“ atstovė.
Tačiau pertvarka turėjo leisti lengviau pritraukti viešų pinigų keliams remontuoti. Valstybės kontrolė pažymi, kad įmonė jau trejus metus vėluoja surinkti papildomų pajamų iš elektroninės kelių rinkliavos sistemos, įsteigti infrastruktūros plėtros fondą.
„Šiuo metu pagal paskaičiavimus įdiegtos finansavimo priemonės galėtų per metus atnešti apie 90 milijonų eurų“, – tvirtino M. Macijauskas.
O ir ateinantys metai keliams nežada nieko gero. Auditoriai skaičiuoja, kad realus poreikis bus 3–4 kartus didesnis nei planuojama skirti pinigų.
LNK stop kadras.
„Reikia palaikymo Finansų ministerijos, Vyriausybės, tas palaikymas buvo ne visą laiką“, – kalbėjo susisiekimo viceministras.
„Ar galime mes daugiau pasiskolinti ir padidinti, šiai dienai tik galima pasakyti, jeigu surasime galimybę mažinti biudžeto išlaidas“, – aiškino A. Butkevičius.
Visas LNK reportažas – vaizdo įraše:
Viceministrui belieka apgailestauti, kad susisiekimas tik blogės.
„Turime, berods, 110 tiltų, kurių būklė bloga arba labai bloga, jie gali būti uždaromi, ribojamas eismas“, – pabrėžė susisiekimo viceministras.
Kelių finansavimas kitąmet smunka dėl mažesnio laikinojo bankų solidarumo įnašo.
NAUJAUSI KOMENTARAI
SUSIJĘ STRAIPSNIAI
-
Pasipylė bankrotai – po tris įmones kasdien
Pernai Lietuvoje darbus sustabdė daugiau nei 1000 įmonių arba po tris įmones kasdien. Daugiausia bankrotų fiksuojama statybos sektoriuje, bet netikėtumas kavinėse ir restoranuose. Nepaisant padidėjusio pridėtinės vertės mokesčio, maitinimo verslas ...
-
Poderskis žada pokyčius dėl žemės politikos
Aplinkos ministras Povilas Poderskis žada siūlyti Seimui įstatymo pakeitimus, susijusius su Nacionalinės žemės tarnybos (NŽT) veikla ir žemėtvarkos procesais miestuose bei miesteliuose. Ministro teigimu, bus teikiami siūlymai susiję su valstybinės ...
-
Parama pirmajam būstui: viskas, ką reikia žinoti
Socialinės apsaugos ir darbo ministerija jaunoms šeimoms, norinčioms pasinaudoti galimybe gauti finansinę paskatą pirmojo būsto įsigijimui, primena apie subsidijų suteikimo tvarką, įsigaliojusią nuo šių metų pradžios. ...
-
„Via Baltica“ projektui reikalinga žemė: šis teismo sprendimas kai kuriems labai nepatiks
Lietuvos vyriausiasis administracinis teismas (LVAT) nusprendė, kad valstybinės svarbos tarptautinės magistralės „Via Baltica“ projektui reikalingi žemės sklypai, už juos tinkamai atlyginant savininkams, gali būti paimami visuomenės reikm...
-
Viena šilčiausių žiemų Lietuvos istorijoje kelia nerimą ūkininkams
Šilumos rekordais pasižyminti žiema Lietuvoje auginamoms grūdinėms kultūroms gali turėti tiek įvairių pasekmių, sako žemės ūkio specialistai. Anot jų, nors ankstesnis žiemkenčių pabudimas gali tapti geresniu derliumi, šiltesni ora...
-
Kas rūpinsis maistu, jei ateis diena X?
Lietuvoje sudaryta gyventojų aprūpinimo maistu sistema. Rimtos krizės ar karo atveju maistu rūpinsis ne tik gyventojai, bet ir savivaldybės, maisto gamintojai bei prekybos tinklai. Keičiamas ir valstybės rezervas. Vietoje grūdų – greitai paruo&s...
-
Siūlo grąžinti buvusią tvarką: be šios paramos mokyklos susidurs su sunkumais
Grupė Seimo socialdemokratų siūlo grąžinti iki šių metų pradžios buvusią galimybę skirti iki 1,2 proc. gyventojų pajamų mokesčio (GPM) valstybinėms ir savivaldybių švietimo įstaigoms bei religinėms bendruomenėms. ...
-
Poderskis: priėmus šiuos sprendimus, būstų kainos natūraliai kris
Aplinkos ministras Povilas Poderskis mano, kad jau vasario mėnesį bus pristatyta ministerijos atlikta statybų sektoriaus apžvalga. Anot jo, remiantis šiais duomenimis, bus bandoma sumažinti biurokratijos perteklių sektoriuje ir palengvinti naujų ...
-
Paradoksas: žiemos šiltėja, bet sąskaitos už šildymą nemažėja
Šiemet sumuštas ne vienas šilumos rekordas, dienomis temperatūra kai kur kilo net iki 10 laipsnių. Tačiau gyventojai sulaukia didesnių sąskaitų už šildymą nei pernai ir nesupranta, kodėl turi mokėti daugiau. Šilumos...
-
Vilnius palaipsniui ketina pereiti prie maisto atliekų surinkimo konteinerine sistema
Vilnius palaipsniui ketina diegti konteinerinę sistemą maisto atliekų surinkimui, šeštadienį pranešė LRT televizija. ...