- technologijos.lt
- Teksto dydis:
- Spausdinti
Gali būti, jog ateities automobiliai sugebės iš savo išmetamųjų dujų absorbuoti visą šilumą, ją paversdami naudinga energija. Purdue universiteto (JAV) mokslininkai, bendradarbiaudami su kompanija "General Motors", jau dabar kuria termoelektrinius generatorius, kuriuos tikimasi pritaikyti naujausiose transporto priemonėse.
Toks techninis patobulinimas leistų konvertuoti dujų emisijose liekančią šilumą į elektrą, o tai savo ruožtu leistų sumažinti kuro sąnaudas, kadangi elektra taip pat būtų panaudojama arba pagalbiniams prietaisams maitinti, arba pačiam automobiliui varyti. Jau ateinantį sausį Purdue universiteto mokslininkų komanda tokios naujovės prototipą sumontuos realiame automobilyje.
Termoelektrinis generatorius turėtų būti talpinamas iškart už katalizatoriaus - įtaiso, mažinančio kenksmingų medžiagų kiekį išmetamosiose dujose. Prototipas yra palyginti nedidelių matmenų ir susideda iš keturių keliolikos kvadratinių centimetrų pločio metalinių plokštelių. Tačiau, jei išradimas pasiteisins, mokslininkai pasiryžę sukonstruoti didesnės galios keitiklį.
Termoelektriniai keitikliai nėra naujovė, tačiau tai bene pirmas kartas, kai juos rimtai bandoma panaudoti degiuoju kuru varomuose automobiliuose. Šie įtaisai elektros energiją gamina tada, kai jie patalpinami į skirtingų temperatūrų aplinką. Šiuo atveju viena keitiklio pusė bus kaitinama išmetamosiomis dujomis, kita liesis su išorės oru.
Teoriškai toks patobulinimas turėtų leisti išgauti nemažą elektros kiekį, kadangi išmetamosios dujos gali įkaisti net iki 700 laipsnių temperatūros pagal Celsijaus skalę. Keitikliui gaminti reikalingi specialūs metalai, galintys atlaikyti didelį temperatūrų skirtumą. Norint nepertraukiamai generuoti elektros srovę, būtina palaikyti pastovų temperatūrų skirtumą, aiškina tyrimui vadovaujantis Purdue universiteto mechanikos inžinerijos profesorius Xianfan Xu.
Vienas iš didžiausių iššūkių, kuriuos tenka įveikti tyrinėtojų grupei, yra tas, kad jiems tenka ieškoti kuo mažiau šilumai laidaus metalo. Toks techninis reikalavimas keliamas siekiant padidinti termoelektrinio keitiklio efektyvumą, kadangi šiluma iš šildomos jo pusės idealiu atveju neturėtų pasiekti vėsiosios įtaiso dalies.
"General Motors" mokslininkai šiuo metu atlieka bandymus su kobalto arsenido mineraline medžiaga - skuteriditu. Jeigu šiuo tikslu būtų panaudoti retieji žemės metalai, uždavinys spręstųsi daug lengviau. Tačiau, atsižvelgdami į pastarojo meto globalius ekonominius nesklandumus, susijusius su retųjų metalų tiekimu, specialistai ieško pigesnių ir labiau paplitusių alternatyvų.
Patobulintą termoelektrinę technologiją būtų galima panaudoti ne tik automobiliuose. Tokie keitikliai galėtų surinkti gyvenamuosiuose namuose ir gamyklose į aplinką patenkančią šilumą. Be to, Xu įsitikinęs, jog juos būtų galima sėkmingai panaudoti kuriant naujos kartos Saulės jėgaines.
NAUJAUSI KOMENTARAI
SUSIJĘ STRAIPSNIAI
-
Eismo sąlygas naktį sunkins rūkas
Penktadienio naktį eismo sąlygas sunkins rūkas, įspėja Automobilių kelių direkcija. 16 val. duomenimis, dėl dulksnos ir silpno lietaus didžiojoje Lietuvos dalyje magistralinių, krašto ir rajoninių kelių dangos buvo šlapios. Klaipėdo...
-
Į ekonomiškiausio titulą pretenduoja ir dyzeliniai, ir hibridiniai automobiliai3
Jau trečią savaitę vykstančiame konkurse „Metų automobilis 2014” vis didesnio šalies gyventojų dėmesio susilaukia ne tik pretendentai į „Tautos automobilį 2014“. Pastaruoju metu, kai degalinėse paliekamos sumos sudaro ...
-
Keičiamas eismas Vakarinio aplinkkelio, Sidaronių ir Šešuolių gatvėse
Vilniaus miesto savivaldybė informuoja, kad nuo lapkričio 21 dienos keičiamas eismas Vakarinio aplinkkelio, Sidaronių, Šešuolių gatvėse. Iš Sidaronių g. ir Viršuliškių skg. išvažiavimai bus galimi deši...
-
Šiemet vilkikų sukeltiems eismo įvykiams atlyginti BTA jau skyrė 23 mln. litų
Ne gyvybės draudimo bendrovės BTA duomenimis, per 2013 m. 10 mėnesių vilkikų patiriamoms žaloms atlyginti bendrovė skyrė daugiau kaip 23 milijonus litų. O tai yra 5 procentais daugiau nei pernai tuo pačiu laikotarpiu. Vilkikų eismo įvyk...
-
Rytoj 10 Vilniaus autobusų ir troleibusų stotelių savanoriai dalins gerves ir tulpes4
VŠĮ „Savanorių centras“ rytoj Vilniuje rengs akciją „Labas rytas, Vilniau!“, kurios metu 40 savanorių dešimtyje Vilniaus autobusų ir troleibusų stotelių išdalins 3000 gervių ir tulpių. Pasak centro vadov...
-
Rekonstruos dar vieną transeuropinio tinklo kelio E77 ruožą
"Avesko kelių" įmonių grupei priklausanti kelių tiesimo ir tiltų statybos įmonė "Šiaulių plentas" už 32,867 mln. litų rekonstruos transeuropinį kelią Ryga-Kaliningradas. Automobilių kelių direkcija pranešė, jog...
-
Naktį eismo sąlygas sunkins rūkas
Trečiadienio naktį eismo sąlygas sunkins rūkas, perspėja Automobilių kelių direkcija. Be to, vietomis gali palyti, temperatūra kai kur nukris iki 0 laipsnių. 16 val. duomenimis, antradienį Telšių apskrityje bei Akmenės rajone magistralini...
-
Ar Kauno autobusuose ir troleibusuose – saugu?8
Statistika teigia, kad nusikalstamų veikų viešajame transporte mažėja. Vis dėlto visuomenę vis dar sukrečia ciniški chuliganizmo, vagysčių atvejai, o kartais net kraujo dėmės troleibuso salone. ...
-
Kelių direkcijos vadovas: pavasarį penktadalis kelių gali būti nepravažiuojami
Lietuvos automobilių kelių direkcijos vadovas perspėjo, kad trūkstant finansavimo keliams, kitą pavasarį penktadalis šalies kelių gali tapti nepravažiuojami. Skirmanto Skrinsko teigimu, po 2009 metų ekonominės krizės metinis kelių finansavi...
-
Vakarinio aplinkkelio II etapas užbaigtas, projekto vertė – 211 mln. Lt
Vilniuje Vakarinio aplinkkelio II etapo statybos darbus, pradėtus prieš kiek daugiau nei dvejus metus, rangovams pavyko pabaigti šešiais mėnesiais anksčiau. Automobiliams nuo šiandien jau atverta šešių eismo ...