STT primena apie dovanas mokytojams: kada gali traktuoti kaip papirkinėjimą?

Dovanoti mokytojams gėles ar kokį menkniekį tarsi įprasta ir nėra jokio kriminalo, bet Specialiųjų tyrimų tarnyba (STT) primena, kad tėvelių apmokamos mokytojų kelionės ar dovanojami didesnės vertės čekiai pirkiniams ar pramogoms jau gali balansuoti ant papirkinėjimo ribos.

Apie tai LNK žurnalistas kalbėjosi su STT Antikorupcinio švietimo skyriaus vadovu Benu Aldakausku.

– Kaip STT vertina dovanas iš tėvų mokytojams, mokyklų vadovams ar pačioms įstaigoms?

– Turbūt neišskirčiau mokyklų, apskritai, kaip vertina dovanas už kažką – vertina neigiamai. Žmogus neturėtų gauti dovanos už tai, kad eina savo pareigas ar atlieka darbą. Mokytojas jau gauna atlyginimą, taip pat kaip ir gydytojas. Todėl smagu matyti, kad mokyklose situacija keičiasi ir vyksta daugybė diskusijų – kodėl dovanojame, kodėl reikia dovanas dovanoti, kaip tai daryti ir už ką. Tokiose diskusijose galima atrasti sprendimus, kaip susitarti, kad nereikia tų dovanų.

– Ar esate gavę pranešimų šia tema ir pradėję tyrimus dėl per didelės vertės mokytojų gautų dovanų?

– Esame gavę daug informacijos, ypač užklausimų apie tai, ką dovanoti, kaip elgtis ir ką daryti. Iki šiol išsamesnių tyrimų nėra pradėta, bet visada rekomenduojama, kad mokyklos bendruomenė susitartų dėl dovanojimo klausimų. Ką traktuojame kaip dovaną mokytojui, kaip į tai reaguojame ir ką dėl to darome. Tiek mokyklos administracija, tiek tėvai, tiek mokiniai ir mokytojai turi turėti aiškų susitarimą, kodėl ir kaip dovanojame.

Kelionės ar SPA procedūros turėtų būti vertinamos atsargiau, remiantis paprastais etikos principais.

– Kokios dovanos mokytojams yra galimos? Nes būna, kad tėvai dovanoja atostogas, keliones ar didelės vertės dovanų kuponus pramogoms ar procedūroms.

– Kaip turime tradiciją Rugsėjo 1-ąją, Mokytojų dieną – gėlės, kardeliai yra įprasta dovana, kuri traktuojama kaip normali. Tačiau kelionės ar SPA procedūros turėtų būti vertinamos atsargiau, remiantis paprastais etikos principais. Mokykla ir mokytojai turėtų apsispręsti, kaip reaguoti į dovanas. Šioje vietoje rekomenduojame nesirinkti brangių dovanų, tokių kaip kelionės, bet vietoje to bendruomenėje susitarti, kada ir ką dovanojame.

– Jeigu mokykla susėdo prie stalo, kur susirinko mokytojai, vadovybė, tėvų komitetas ir sprendžiama, ką padovanoti, kad nebūtų traktuojama kaip kyšis, kokia suma yra protinga ir kokia ta forma turėtų būti?

– Skaidrumas yra geras dalykas – jeigu mes visi sutariame ir esame deklaravę, kodėl ir kaip mes dovaną vertiname, tai jau nelieka vietos galvoti, kad čia kyšis ar kažkas panašaus. Jeigu mokytojai susitaria mokyklos bendruomenėje, kad jie atsisako dovanų, o tėvai supranta, kad nereikia dovanoti, tai jau viskas yra gerai. O jeigu kyla klausimų dėl tinkamos ar netinkamos sumos, tada, mano manymu, pirmas žingsnis būtų giliau pasidomėti šiuo klausimu. Visada rekomenduojama kreiptis į STT. Jie gali patarti, kaip susitarti, ką daryti, kad visiems būtų aiškiau.

Visas LNK reportažas – vaizdo įraše:

 

– Kaip susitarti, kad dovanų nevertintų kaip kyšio? Kokia suma yra tinkama? Ar jūs tiesiog rekomenduojate nedovanoti, o kitai pusei – nepriimti? Nes tai valstybinės mokyklos ir jos yra išlaikomos valstybės.

– Trumpai tariant, valstybė prasideda nuo mokyklos. Šioje vietoje tikrai siūlome nedovanoti ir pamąstyti, kad iš mokyklos išeina jaunas žmogus, kuris ateina į mūsų visuomenę. Todėl kviečiu mokyklos bendruomenę pagalvoti, kaip tas mokinys elgsis po 10, 15 ar 20 metų, ir pagal tai susitarti dėl vidinių mokyklos taisyklių. Dėl dovanų – gėlės Rugsėjo 1-ąją gali būti normalu, bet kelionės ar prašymai kitoms vertingoms dovanoms jau būtų nusižengimas paprastoms etikos taisyklėms.

Skatintume bent vieną grupę pradėti dialogą bendruomenėje.

– Kaip vertinamos mokytojų renkamos lėšos per tėvų susirinkimus ir tarsi prašymas kažkokios dovanos?

– Grįžtame prie tų pačių principų. Nesvarbu, kokia proga prašo ar gauna dovaną, – jei yra aiškus susitarimas tarp tėvų, mokinių ir mokytojų bendruomenėje, kodėl nereikia dovanoti, arba kas galėtų būti laikoma tinkama dovana, viskas tampa aišku.

– O jeigu susitarimo nėra?

– Tuomet skatintume bent vieną grupę pradėti dialogą bendruomenėje. Esmė ta, kad jei susitarimo nėra, jo gali nebūti 10, 15 ar net 20 metų, bet iš viešųjų diskusijų ir gaunamų klausimų matome, kad reikia pradėti kalbėtis. Jei apie tai nesikalbėsime, situacija nesikeis ir tik toliau piktinsimės.

– Lietuvoje mokslas yra nemokamas, bet jei mokykla prašo tėvų prisidėti prie klasės remonto, inventoriaus pirkimo, mokymo priemonių – ar tai legalu?

– Negaliu komentuoti legalumo ar nelegalumo klausimo. Tėvai, pagal susitarimą, gali investuoti pinigus į tai, ką mano esant tinkama. Tačiau skatinu pagalvoti, iš kur gaunami valstybės pinigai ir kur jie nueina, o tuomet pažiūrėti, ar tikrai reikia to papildomo prisidėjimo.

– Ar galima sakyti, kad jau išgyvendinome atsidėkojimus, kurie iš esmės yra kyšiai, medikams ir pareigūnams? Mes po truputį išgyvendinsime tokius atsidėkojimus ir mokyklose?

– Situacija gerėja. Vis dar galime išgirsti klausimų, ar galima dovanoti medikams, kiek ir ką galima dovanoti. Dabar vyksta panašios diskusijos ir dėl mokytojų. Tačiau situacija gerėja, ir tikiu, kad laikui bėgant situacija pasikeis į gerą.



NAUJAUSI KOMENTARAI

Tai

Tai  portretas
mokytojams gėlės-normalu? O gydytojams-ne?
VISI KOMENTARAI 1

Galerijos

Daugiau straipsnių