- Kauno.diena.lt inf.
- Teksto dydis:
- Spausdinti
Sovietinė šeimos politika ir propaganda neišvengiamai paveikė visas Lietuvos gyventojų grupes, ypač šeimas. Šis poveikis turi įtakos ir šių dienų šeimos kultūrai. Istorikė, VDU profesorė Dalia Leinartė skurdo, smurto, alkoholizmo, nepritekliaus ir nevilties paženklintai sovietmečio šeimai skyrė monografiją, kuri buvo nominuota 2022 m. knygos rinkimuose.
Skausminga tyla
Knygoje „Neplanuotas gyvenimas. Šeima sovietmečio Lietuvoje“ pasitelkdama dokumentinius šaltinius, asmeniškus liudijimus, autorė tyrinėja, kaip vyrų ir moterų darbo sąlygos, šeimos politika, buitis, visuotinis kišimasis į privatų gyvenimą turėjo įtakos sprendimams tuoktis, skirtis, darė įtaką šeimos intymumui.
Jungtinių Tautų Moterų diskriminacijos panaikinimo komitetui priklausanti prof. D. Leinartė prie šeimos fenomeno prisilietė nebe pirmą kartą. Santykiai mažiausioje bendruomenėje nagrinėjami ir jos knygose „Vedusiųjų visuomenė. Santuoka ir skyrybos Lietuvoje XIX amžiuje–XX amžiaus pradžioje“, „Prijaukintos kasdienybės. Autobiografiniai moterų interviu, 1945–1970 m.“.
Atidžiau patyrinėti sovietmečio šeimų kasdienybę mokslininkę ir paskatino medžiagos pastarajai knygai rinkimas. Net ir 2000-aisiais kalbindama moteris istorikė, savo nuostabai, pamatė, kad šeimos tema respondenčių gyvenimo naratyvuose užėmė menką vietą – pašnekovės nebuvo linkusios atvirauti, o kartais su didesniu entuziazmu kalbėjo apie politines aktualijas nei apie savo šeimą.
„Turėjau viltį, kad, praėjus dešimčiai metų po Sovietų Sąjungos griūties, moterys gal jau apmąstė savo sovietinį gyvenimą, papasakos man viską, bus didelė pagalbą archyviniams dokumentams. Milžiniška mano nuostaba: moterys, kurios norėjo kalbėti apie šeimos gyvenimą, praktiškai negalėjo to padaryti“, – interviu LRT yra sakiusi prof. D. Leinartė.
Iš pašnekovių mokslininkė neišgirdo pasakojimų apie romantišką meilę, ypač fragmentiški prisiminimai buvo kalbant apie šeštąjį dešimtmetį.
„Pradėjusi dirbti su archyvine medžiaga buvau šokiruota, kaip iš tikrųjų blogai buvo sovietmečiu, – Nacionalinės Martyno Mažvydo bibliotekos laidai pasakojo istorikė. – Kaip vėlai atsirado darželiai, kaip sunkiai moterys tvarkėsi buityje, kaip mažai buvo vyrų ir moterų savitarpio pagalbos. Nustebau, kaip mes pradėjo pamiršti, koks juodas buvo tas sovietmetis.“
Iliuzijų žlugimas
Po Antrojo pasaulinio karo Lietuvoje įsitvirtinus sovietų valdžiai, moterims teko susitaikyti su radikaliai pasikeitusiu gyvenimo būdu: sovietinė valdžia įtraukė moteris į darbo rinką, tačiau nepaisė individualių žmonių poreikių, ignoravo subtilias aplinkybes, kuriomis gyveno šeimos.
Anot dr. D. Lenartės, nors po Stalino mirties buvo toleruojama kiek didesnė visuomeninės minties ir veiksmo įvairovė, būtent politinio atlydžio metu šeima ir moterys patyrė didžiulį sovietinės ideologijos spaudimą.
Tie, kas spėjo pagyventi sovietmečiu, sužinos apie tikrąją nerūpestingos vaikystės kainą, kurią turėdavo sumokėti tėvai ir motinos.
„Privalomas vyrų ir moterų darbas, ikimokyklinių įstaigų trūkumas, dažnai nesutampančios sutuoktinių vasaros atostogos, dešimtmečiais trukęs lytinio gyvenimo tabu, atsižvelgiant į šeiminę padėtį centralizuotai skirstomas gyvenamasis plotas ir gerovės prekės, privalomi paskyrimai į darbo vietas baigus studijas turėjo įtakos sprendimams dėl santuokos sudarymo, vedybiniam gyvenimui ir santykiams šeimoje“, – knygos įžangoje pabrėžia prof. D. Leinartė.
Kaip mokslo studija pristatomas leidinys yra papildytas autentiškais pasakojimais, įtaigiomis iliustracijomis (knygos dizainerę Miglę Vasiliauskaitę diplomu įvertino 2022 m. meniškiausių knygų komisija), tad pagrįstai pretenduoja sulaukti ir plačiosios visuomenės dėmesio.
Nepriklausomybės epochos skaitytojai knygoje išvys dramatišką vos prieš keliasdešimt metų Lietuvoje vyravusios šeimos paveikslą. Net jei jame ir manys radę šiandien aktualių vaiko priežiūros organizavimo problemų, iš pateiktų pavyzdžių, statistikos duomenų netruks įsitikinti: visas gyvenimo sritis valdžiusi valstybė tik kėlė reikalavimus šeimoms, nepasiūlydama išeičių, versdama atsisakyti savo asmeninių poreikių, dažnai stūmė vaikus auginančius tėvus ir motinas į neviltį, sudarė idealias sąlygas ne gyventi santarvėje, bet jaučiant nuolatinę įtampą.
Tie, kurie spėjo pagyventi sovietmečiu, kam jis asocijuojasi su esą dieviško skonio ledais ar draugystėmis šeimyniniame bendrabutyje, iš knygos teksto sužinos tikrąją nerūpestingos vaikystės kainą, kurią turėjo sumokėti jų tėvai ir motinos.
Vos pasirodžius knygai, monografija sulaukė vertinimo kaip šaltinis žinių apie vadinamąją tradicinę šeimą. Anot prof. D. Leinartės, būtent sovietmečiu įsitvirtino neopatriarchalinė šeima su labai nelygiaverčiais vyro ir moters santykiais. Skirtingai nei XIX a. Lietuvos šeimos, kuriai autorė yra skyrusi savo mokslinę disertaciją, sovietmečio Lietuvos šeimos negalima lyginti net su vadinamojo sovietinio bloko šalių šeimų modeliu.
Alfonsas Beresnevičius. Vestuvės, 1980 m. Saugoma Žemaičių muziejuje „Alka“ (pirminės apskaitos numeris ŽAM ŽVM GEK 3210/1382. Paimta iš limis.lt)
Užaugę pas močiutę
Sovietinės propagandos bruktas neva idealios šeimos modelis – sutuoktiniai ir du vaikai – į paribius nustūmė neįgalius vaikus auginančias šeimas, kurioms net materialinė parama buvo pradėta teikti tik septintojo dešimtmečio pabaigoje, ar nepilnas šeimas, kurių sovietmečiu nuolat daugėjo.
Būta ir dar vieno paradokso: skatindama kurti šeimą ir auginti vaikus, valstybė nesudarė tinkamų sąlygų. Moterims buvo suteikiamos tik simbolinės gimdymo ir vaikų priežiūros atostogos, dėl būsto deficito šeimos neretai iki vaikų pilnametystės glausdavosi per ankštuose butuose ar net bendrabučiuose.
Pensininkių, dažnai kitame mieste ar kaime gyvenančių motinų ir anytų auginami vaikai – tai siejo net taip toli visuomenės piramidėje esančias moteris kaip kolūkio fermose dirbusias melžėjas ir ilgametę LSSR Ministrų Tarybos vicepirmininkę Leokadiją Diržinskaitę. Galima tik pratęsti mintijimus apie santykius, kuriuos su epizodiškai matomu savo vaiku mezgė motinos, kokias vidines dramas jos išgyveno, kai, aplinkybių verčiamos, su savo visiškai mažais vaikais galėjo matytis tik savaitgaliais.
Knygoje autorė taip pat kritiškai žvelgia į vadinamąją virtuvės kultūros idėją, teigiančią, kad lietuvių namai buvo vieta, kur gyvavo tylus pasipriešinimas sovietiniam režimui ir buvo puoselėjamos tradicinės lietuvių vertybės.
„Sovietinė propaganda ir režimas trynė takoskyrą tarp viešumo ir privatumo. Uždariusi namų duris, reta Lietuvos šeima jautėsi visiškai saugi dalytis mintimis apie okupaciją, tremtį ir valdžios politiką. Namų erdvė nesaugojo nuo režimo ir jo propagandos“, – sako istorikė, savo studijoje atskleidžianti, kaip totalitarinis režimas iš tiesų palaipsniui galutinai sunaikino privatumą lietuvių šeimose.
Skyrybų paradoksai
Dirbtini papročiai, disonuojantys su senosiomis lietuviškos šeimos tradicijomis; net intymiausias gyvenimo sferas persunkianti ideologija; teisinė ir kultūrinė aplinka, kuriomis tuoktasi ir skirtasi; vaikai su raktu ant kaklo ir prižiūrintis kitus vaikus; chroščiovinė estetika ir neformalus buitinių problemų sprendimas, – knygos skaitymas prilygsta kelionei po nebeegzistuojančią šalį. Sykiu atrandama reiškinių, apie kuriuos vargiai nutuokė net ir gyvenę anuomet. Vienas tokių – bigamija, dvigubų santuokų fenomenas, atsiradęs pokariu.
1946 m. pakeitus Civilinį kodeksą, tarpukariu bažnytinę santuoką sudarę asmenys privalėjo užregistruoti ją civilinėje metrikacijoje. Asmenims, nuslėpusiems ankstesnę santuoką, buvo atrištos rankos tuoktis dar kartą ir tapti dvipačiais. Tokių santuokų Lietuvoje būta iki pat septintojo dešimtmečio, kai dėl natūralių priežasčių ėmė mažėti dar tarpukariu susituokusių gyventojų.
Skyrybos neretai virsdavo dramomis, kai skurdžios buities slegiamiems žmonėms materialinė gerovė tapdavo priežastimi tęsti nepakenčiamą santuoką, o turto dalybos virsdavo muilo operų verta ginčų virtine.
„Po skyrybų vyrams dažniausiai atitekdavo kitas sunkiai įgytas sovietinis turtas – šeimos automobilis. Teisėjų sprendimą lemdavo faktas, kad automobilį vairavo vyras, o moteris neturėjo vairuotojo pažymėjimo. Buvusios žmonos gaudavo piniginę kompensaciją, bet automobiliai dažnai būdavo perkami juodojoje rinkoje arba duodant kyšius ir kompensacija neatitikdavo iš tikrųjų automobiliui išleistų pinigų. Galbūt todėl moterys iš nevilties reikalaudavo, kad teismas grąžintų arba kompensuotų iš jų paimtus net smulkius buities daiktus: „palapinę – 70 rub., basutes – 35 rub., tris basutes – 85 rub., 2 sukneles ir chalatą – 80 rub., skėtį – 35 rub., megztuką – 48 rub., kosmetinių dažų komplektą – 40 rub.“, – apie šią situaciją, iliustruodama 1981 m. skyrybų bylos ir turto dalybų pavyzdžiu, rašo D. Leinartė.
Knygoje susitelkiama ties šeimos situacijomis, nesileidžiant į gilesnį ekonomikos nagrinėjimą, tačiau skyrybų bylose esantys dokumentai, įvairūs sutuoktinių laiškai, testamentai ir pasiaiškinimai iliustruoja ir savitas buitines sąlygas, kuriomis gyventa.
Nors 1953–1964 m. Lietuvos parduotuvių asortimentas buvo gerokai platesnis nei Rusijoje, statistika byloja, kad Baltijos respublikų gyventojai (skaičiuojant tūkstančiui gyventojų) turėjo keliskart daugiau lengvųjų automobilių, gyventa nuolatiniame nepritekliuje. „Lengvosios pramonės gamintojams vyriausybė iškėlė uždavinį iki 1965 m. pagaminti po tris poras batų kiekvienam respublikos gyventojui“, – planinės ekonomikos ir visuotinio deficito laikus iliustruoja knygos autorė.
SUSIJĘ STRAIPSNIAI
-
Karalius Karolis ir „Amazon“ kurs išskirtinį dokumentinį filmą
Didžiosios Britanijos Karalius Karolis III kartu su vaizdo perdavimo srautu milžine „Amazon“ kurs išskirtinį dokumentinį filmą, kuriame daugiausiai dėmesio bus skiriama jo „harmonijos filosofijai“. ...
-
Londono požeminiuose tuneliuose – pamiršta šnipų buveinė
Už mėlynų durų siaurame Londono praėjime giliai po žeme slypi menkai žinomas tunelių tinklas, kadaise naudotas britų šnipų, ten įrengusių slaptą tolimojo ryšio telefonų stotį. ...
-
Maironio muziejuje atgijo baltų raštų ženklai ir simboliai
Maironio lietuvių literatūros muziejaus parodų menėje, tautodailininkės Nijolės Jurkuvienės ir jos mokinių darbuose atgijo baltų raštų ženklai ir simboliai. ...
-
Vilniaus savivaldybė dar šiais metais ketina paskelbti konkursą Smetonos paminklo projektui
Vilniaus miesto savivaldybė ketina dar šiais metais paskelbti konkursą dėl paminklo pirmajam Lietuvos prezidentui Antanui Smetonai įamžinti. ...
-
Senjorams atsivėrė saugykla
Uždarieji Ąžuolyno bibliotekos fondai atsivėrė smalsiems senjorams. Iš septinto aukšto jie mėgavosi Kauno panorama, kilnojo sunkiausias knygas, susipažino su knygose paliktų daiktų kolekcija. ...
-
Iš muitinės – į pilvo šokius: išlįsti iš uniformos labai norėdavosi
Moterys nenuspėjamos. Aiste Sabaliauskienė – akivaizdus šių žodžių įrodymas. 20 metų dirbusi muitinėje, išėjusi į pensiją ji ėmė šokti pilvo šokius ir burti bendramintes. ...
-
Siuvinėtose fotografijose – namų ilgesys
Sausio 31 d. Klaipėdos kultūrų komunikacijų centre (KKKC) bus atidaryta personalinė Ulos Kociūtės paroda „Namų beieškant“. Tai – trijų dalių siuvinėtų nuotraukų serija, pasakojanti intymią ir tuo pat metu universalią ist...
-
Senelis tapo legenda: papasakojo ir apie neįtikėtiną rankos istoriją
Keli tūkstančiai tapytojo Eugenijaus Kulviečio paveikslų yra pasklidę po visą pasaulį. Šį įstabų kūrėją likimas nubloškė į tolimąją Kolumbiją, tačiau jis visada norėjo grįžti į gimtinę. Dailininko svajonę įgyvendino jo a...
-
Vienys ukrainiečių ir lietuvių muzika
Šiandien 11.30 val. Klaipėdos tautinių kultūrų centre vyks lietuvių ir ukrainiečių koncertas, kuriame akordeonu bus atliekami lietuvių ir ukrainiečių autorių kūriniai. O vasario pabaigoje centre bus prisimintos trečiosios karo Ukrainoje met...
-
Vaizdo pasakojimų autoriai: fotografas, vaikai ir juos globojančios šeimos
„Lietuvoje neturėtų būti nė vieno mūsų vaiko, augančio ne šeimoje“, – įsitikinęs fotografas, fotomenininkas Artūras Morozovas. Naujausias jo projektas – fotografijų paroda-manifestas „Tada, kai pamačiau Tave&ldq...