- Kauno.diena.lt inf.
- Teksto dydis:
- Spausdinti
-
M. Prymačenko: kai fantazijos pasaulis susitinka su realybe
-
M. Prymačenko: kai fantazijos pasaulis susitinka su realybe
-
M. Prymačenko: kai fantazijos pasaulis susitinka su realybe
-
M. Prymačenko: kai fantazijos pasaulis susitinka su realybe
-
M. Prymačenko: kai fantazijos pasaulis susitinka su realybe
-
M. Prymačenko: kai fantazijos pasaulis susitinka su realybe
-
M. Prymačenko: kai fantazijos pasaulis susitinka su realybe
-
M. Prymačenko: kai fantazijos pasaulis susitinka su realybe
-
M. Prymačenko: kai fantazijos pasaulis susitinka su realybe
Marija Prymačenko (1909–1997) – viena ryškiausių Ukrainos liaudies meno atstovių, kurios kūryba šiandien tapo ne tik ukrainietiškos kultūros simboliu, bet ir tautos atsparumo ženklu. Jos gyvenimo ir kūrybos istorija – pasakojimas apie tai, kaip asmeninę tragediją galima paversti triumfu, o skausmą – spalvingu menu.
Kelio pradžia
Būsimoji menininkė gimė ir visą gyvenimą praleido Bolotnios kaime, Kyjivo srityje. Jos kelias į meną prasidėjo nuo tragedijos – būdama septynerių, susirgo poliomielitu. Liga pasmerkė ją visą gyvenimą vaikščioti su ramentais ir kentėti nuolatinius skausmus. Tačiau būtent ši negalia, neleidusi jai dirbti įprastų ūkio darbų, atvėrė kelią į meną, kuris buvo nesvetimas jos šeimai.
Tėvas Oksentijus buvo stalius, močiutė užsiėmė velykinių kiaušinių marginimu, o motina Paraska buvo žinoma dėl savo siuvinėjimo įgūdžių. Būtent iš motinos Marija gavo pirmąsias menines pamokas ir išmoko siuvinėjimo meno.
Lemtingas posūkis įvyko, kai būdama septynerių Marija susirgo poliomielitu. Liga ne tik pasmerkė ją visą gyvenimą vaikščioti su ramentais, bet ir pakeitė jos gyvenimo trajektoriją, – negalėdama dirbti ūkio darbų, ji visą savo energiją skyrė kūrybai. Nors formalus išsilavinimas apsiribojo vos keturiomis klasėmis, jos meninis talentas atsiskleidė anksti – jau paauglystėje piešė gėles ant smėlio ir dekoravo namus.
1930-ieji tapo lūžio tašku Marijos gyvenime. Audimo meistrė iš Kyjivo Tetiana Flora pastebėjo jos talentą ir pakvietė į eksperimentines dirbtuves prie Kyjivo ukrainiečių meno muziejaus. Šis periodas sutapo su sovietų valdžios bandymu sujungti profesionalųjį meną su liaudies menu – buvo paskelbta, kad komunizmo sąlygomis visi žmonės yra menininkai. Paradoksas, tačiau tokia ideologinė nuostata atvėrė M. Prymačenko kelią į platesnį pripažinimą.
Labdaros fondo „Marijos Prymachenko šeimos kūrybos paveldas“, Lietuvos nacionalinio muziejaus nuotr.
Kūrybos laikotarpiai
M. Prymačenko kūrybos kelias nebuvo tolygus – jį žymėjo pakilimo ir nuosmukio periodai, glaudžiai susiję su istoriniais įvykiais. 1936 m. menininkės darbas „Gyvūnai iš pelkės“ buvo eksponuojamas Visos Ukrainos liaudies meno parodoje, o 1937 m. jos kūriniai demonstruoti Paryžiuje. Šį kūrybos pakilimą nutraukė Antrasis pasaulinis karas.
Karo metai pažymėti asmenine tragedija – jos mylimasis žuvo fronte, taip ir nepamatęs savo naujagimio sūnaus. Ši netektis kuriam laikui atėmė norą kurti. M. Prymačenko liko viena su mažamečiu sūnumi ir senais tėvais griūvančiame name, o pokariu jos kūryba neatitiko socialistinio realizmo kanonų.
Kad išgyventų, ji ėmėsi neįprastų darbų – siuvo vestuvines sukneles kaimo moterims savitu metodu: kirpo audinį be žirklių, tiesiog plėšydama jį rankomis. Tik ketvirtojo dešimtmečio pabaigoje moteris grįžo prie tapybos.
Ypač reikšmingas M. Prymačenko kūrybos etapas prasidėjo nuo 60-ojo gimtadienio, kai ji pradėjo rašyti dedikacijas savo paveikslų nugarinėse pusėse.
Jos paveiksluose realūs ir įsivaizduojami gyviai, augalai ir žmonės sugyvena vienoje erdvėje, sukurdami unikalų vaizduotės pasaulį.
1986 m. įvykusi Černobylio katastrofa, dėl kurios M. Prymačenko kaimas atsidūrė evakuacijos zonoje, tapo dar vienu išbandymu. Tačiau, užuot pasitraukusi, ji liko su sūnumi ir šį istorinį įvykį įamžino savo kūryboje.
Per savo ilgą gyvenimą M. Prymačenko tapo tikra Ukrainos kultūros legenda, sukūrė daugiau nei 650 darbų. „Vizionieriška menininkės kūryba yra tapusi legenda ir atpažįstamu ukrainietiškos kultūros simboliu, – sako Lietuvos nacionalinio dailės muziejaus (LNDM) Vytauto Kasiulio dailės muziejaus direktorė, čia vykstančios M. Prymačenko kūrinių parodos kuratorė dr. Ilona Mažeikienė. – Savamokslė tautodailininkė yra viena mėgstamiausių šalies menininkių. Jos atvaizdas puošia šalies banknotus, o kūriniai – iliustruotas pasakų knygas, pašto ženklus, animacinius filmukus. Net šešiolika Ukrainos atminties institucijų saugo M. Prymačenko darbų kolekcijas, jos kūrybos parodos rengiamos visame pasaulyje.“
Labdaros fondo „Marijos Prymachenko šeimos kūrybos paveldas“, Lietuvos nacionalinio muziejaus nuotr.
Kaip pabrėžiama LNDM pranešime, nuo 2022 m. M. Prymačenko kūriniai, tapę karo niokojamos Ukrainos kultūros simboliais, jau eksponuoti Dresdeno, Kyjivo, Londono, Niujorko, Varšuvos, kitų miestų muziejuose ir galerijose. 2022 m. balandį M. Prymačenko kūrinys „Mano namai, mano tiesa“ (1989) paramos Ukrainai aukcione buvo parduotas už 110 tūkst. eurų. Paveikslo „Balandis išskleidė sparnus ir prašo taikos“ (1982) atvaizdai pasklido internete, plakatuose ir palaikymo žinutėse.
Unikalus braižas
M. Prymačenko kūryba išsiskiria ypatingu stiliumi, kuriame susipina keli svarbūs elementai. Jos darbai remiasi šimtmečių senumo liaudies kultūra ir Polesės regiono folkloru. Tačiau menininkė šiuos tradicinius elementus transformuoja į visiškai naują, originalią vizualinę kalbą. Jos paveiksluose realūs ir įsivaizduojami gyviai, augalai ir žmonės sugyvena vienoje erdvėje, sukurdami unikalų vaizduotės pasaulį.
Ypatingu primityvistės kūrinių bruožu vadinamas nepriekaištingas ritmo pojūtis. Jos darbuose nėra nieko statiško – net gėlių žiedlapiai, regis, juda. Kiekvienas paveikslo elementas tampa didesnio ansamblio dalimi, kuriame amžino judesio rate sukasi ornamentai. Šis dinamiškumas derinamas su ryškiomis, drąsiomis spalvomis, atspindinčiomis ukrainietiškos liaudies meno tradicijas ir suteikia darbams ypatingo gyvybingumo.
M. Prymačenko darbai skirstomi į kelis tipus: siužetinius (figūratyvinius), ženklinius, ritminius ir ornamentinius. Juose atsispindi ne tik tradicinės folkloro temos, bet ir XX a. istoriniai įvykiai. Moters reakcija į Černobylio katastrofą atsispindi paveiksle, kuriame karvė su specialiais batais ėda radiacijos užnuodytą žolę – tai stiprus socialinis komentaras, išreikštas per liaudies meno prizmę.
Saugomi: Ukrainos kultūros vertybe laikomi M. Prymačenko (nuotraukoje – su sūnumi Fediru) kūriniai dėl nepatvarios atlikimo technikos yra itin trapūs, tad turi būti restauruoti itin meistriškai ir atsakingai. / Labdaros fondo „Marijos Prymachenko šeimos kūrybos paveldas“, Lietuvos nacionalinio muziejaus nuotr.
Ypač įdomus M. Prymačenko kūrybos aspektas – reversai su dedikacijomis ir eiliuotais tekstais. Šie tekstai, dažnai parašyti liaudies tarme, be skyrybos ženklų, tampa integralia kūrinio dalimi ir suteikia papildomą dimensiją menui suvokti. Pavyzdžiui, viename darbe ji rašo: „Dovanoju tau Kyjive gėlių iš Polesės ir skaisčią saulę ir taikų dangų ir žemę su varpom ir žiedais“ (1982).
Galiausiai M. Prymačenko palikimas tapo kultūrinės rezistencijos simboliu – kai per prasidėjusią Rusijos plataus masto invaziją į Ukrainą buvo sudegintas Ivankivo muziejus, vietos gyventojai rizikavo gyvybe, kad išgelbėtų garsiosios tautietės darbus.
Išsaugojimo svarba
Rugsėjį iš Ukrainos į Lietuvą evakuota šimto M. Prymačenko kūrinių kolekcija, kuriai reikia skubaus restauratorių dėmesio.
„51 kūrinys buvo pasportuotas ir įrėmintas organiniu stiklu. 32 kūriniai – tik pasportuoti, pritvirtinti prie nekokybiško kartono pagrindo. Septyniolika ypač pažeistų kūrinių buvo perkloti įvairiu popieriumi. Jų autorinių dažų sluoksnis pakilęs nuo pagrindo, byrantis ar fragmentiškai nutrupėjęs, pakraščiuose gausu įplyšimų“, – pranešime spaudai cituojama LNDM Prano Gudyno restauravimo centro eksperto kvalifikacinės kategorijos meno kūrinių ant popieriaus restauratorė Eglė Piščikaitė.
Labdaros fondo „Marijos Prymachenko šeimos kūrybos paveldas“, Lietuvos nacionalinio muziejaus nuotr.
Restauravimo procesas yra sudėtingas ir reikalauja ypatingų įgūdžių. Pirmiausia atliekami išsamūs technologiniai tyrimai, naudojant FTIR spektrinę, rentgenofluorescencinę ir mikrocheminę analizę. Šie tyrimai padeda identifikuoti autorinių dažų rišamąją medžiagą ir naudotus pigmentus. Ypač sudėtinga restauruoti darbus, atliktus guašo technika, kuri itin nepatvari.
„Įvertinus M. Prymačenko kūrinių pažeidimų pobūdį ir itin nepatvarią kūrinių atlikimo techniką – tapybą guašu – galima prognozuoti, kad laukia sudėtingi, itin daug laiko, įtampos ir išlaidų reikalaujantys restauravimo procesai“, – sako LNDM Prano Gudyno restauravimo centro direktorė dr. Jūratė Senvaitienė.
LNDM ir labdaros fondas „Marijos Prymačenko šeimos kūrybos paveldas“ yra pasirašę sutartį dėl šiuo metu LNDM esančių kūrinių restauravimo, kurį paremti kviečiama ir visuomenė – pervesti pinigų į specialią Jono Karolio Chodkevičiaus paramos ir labdaros fondo sąskaitą.
NAUJAUSI KOMENTARAI
SUSIJĘ STRAIPSNIAI
-
Klaipėdoje nuvilnijo kalėdinių giesmių festivalis
Prieš Naujuosius metus uostamiestyje tęsiasi šventinių renginių maratonas. ...
-
Į gyvenimą žiūrėti kaip į dovaną
Kiekvieno menininko kelias yra unikalus, o kelionės pradžia dažnai tampa pagrindu, ant kurio statoma visa kūryba. Monikos Jagusinskytės kuriamas meninis pasaulis - tai subtili sintezė tarp tekstilės, kūno ir vaizdo, pasakojimas apie moterišką p...
-
Ant mirties slenksčio balansavęs Valentinas Masalskis: atsitiktinumų gyvenime nėra12
Panevėžyje žinomas Lietuvos aktorius ir režisierius Valentinas Masalskis, statydamas spektaklį Juozo Miltinio dramos teatre, netikėtai atsidūrė realaus ligonio vaidmenyje. Menininkas sutiko viešai pasidalinti istorija apie užslėptą sveikatos ...
-
Amerikoje gyvenanti menininkė: svajonėse ir sapnuose regiu save gimtinėje15
Dažnai tikime, kad Naujieji metai gali atnešti stebuklą, o štai JAV gyvenanti menininkė Jolanta Talaikienė sako, kad stebuklai esame mes patys. „Kiekvienas gimstame po savo žvaigžde, kiekvienas gimęs jau apdovanotas. Tačiau kaip tas...
-
Dialogas tarp magiškojo realizmo ir realizmo magijos
„Kas moka pasakoti, tas turi viską.“ Tarasas Prochaska ...
-
„Musica sacra“ užbaigė muzikos maratoną
Gruodžio 1-ąją nuskambėjo paskutinis tarptautinio festivalio „Musica sacra“ koncertas, pažymėjęs visą rudenį trukusią vargonų muzikos šventę. ...
-
Parodoje – ekspresyvūs sielos atspindžiai13
Atvaizdo atvaizdas, arba kaip sugriauti nusistovėjusį portreto žanrą... Paroda, kuri nepaliks abejingų: vieni nesupras ar net piktinsis ekspozicija, kiti atras tai, kas nematoma ir atpažins sielos portretus. Vis dėlto, vieno sakinio per maža Galaunių ...
-
Gatvės menas – laikina puošmena ar nesuprastas paveldas?1
Kauną būtų galima pavadinti tikru gatvės meno miestu. Pastatų sienas ir kitas viešąsias erdves čia puošia ne viena įspūdinga neofreska, dažną praeivį priverčianti bent trumpam stabtelėti. Piešinių tiek daug, kad netgi siūlo...
-
99 proc. erdvės, 1 proc. šokio lygu 100 proc. tikroviškumo
Neseniai susimąsčiau: kur ir kaip baigiasi mūsų galaktika? Kas slypi už jos ribų? Ar už visatos ribų tęsiasi tiesiog beribė tuštuma, kurioje net aidas nuskęstų nepasiekiamoje tyloje? Apie tokius dalykus galvojau dar vaikystėje – dar...
-
Valstybės kontrolierius: sudėtinga užtikrinti UNESCO vertybių priežiūrą
Atlikus auditą paaiškėjo, kad Lietuvoje nesilaikoma kai kurių tarptautinių reikalavimų, siekiant apsaugoti UNESCO vertybes. Valstybės kontrolieriaus teigimu, komunikacijos trūkumas, neatliekamas poveikio paveldui vertinimas bei tikslių duomen...