- Vidmantas Matutis
- Teksto dydis:
- Spausdinti
Po rinkimų Amerikoje pasigirsta vis daugiau vertinimų, kad bent per artimiausius metus pasaulyje nurims kalbos apie kokį nors alternatyvų ateities laivų kurą.
Jūrinio mazuto alternatyvos
Galbūt kokie nors amoniako, vandenilio, metanolio, kaip galimo laivų kuro testavimai, ir vyks, bet masinio perėjimo prie šių degalų nebus.
Viena priežasčių tai, kad JAV ir kitos didžiosios pasaulio šalys turi pernelyg daug iškastinio kuro. Jos neatsisakys gaminti kurą iš naftos produktų, dujų ar kitų įprastų dabartinės energetikos šaltinių.
Jau pasigirdo vertinimų, kad Donaldo Trumpo išrinkimas JAV prezidentu bent iš šios šalies smarkiai stabdys žaliojo kuro kurso programas. Esą JAV nenaudinga imtis kokio nors žaliojo kurso, kol ji turi daug iškastinio kuro.
Gali atsitikti ir taip, kaip ne kartą yra buvę, įvedant griežtesnius nei kitur pasaulyje reikalavimus Baltijos ar Šiaurės jūrose, kad žaliojo kurso gerbėja visame kontinente liks tik Europos Sąjunga.
Netgi Norvegijoje, kuri yra viena iš elektromobilių lyderių Europoje ir turi bene daugiausiai elektra varomų vietinių keltų, jų jau nebenori, tiksliau, laiko prasta alternatyva iškastiniam laivų kurui. Didžiausias problemas kelia elektra varomų laivų saugumas, nes būna ypač intensyvių gaisrų, kai dega laivo baterijos.
Nevaldomas degimas vyksta ir užsiliepsnojus elektromobilių baterijoms. Nenuostabu, kad kai kurios tos pačios Norvegijos vietinių keltų bendrovės atsisakė priimti į laivus elektromobilius.
Pagal „Eurostat“ duomenis, 2023 m. vos 2 proc. pasaulio laivų naudojo alternatyvų kurą, daugiausia suskystintas gamtines dujas (LNG). Iš 2 357 alternatyviu kuru varomų laivų 1 239 naudojo dujas. Apie 1 tūkst. laivų, daugiausia keltai, yra elektriniai arba hibridiniai laivai. Amoniaku ir vandeniliu varomų laivų 2023 m. dar beveik nebuvo. Kelios dešimtys, tiksliau 35 laivai, buvo varomi metanoliu.
Didelės energijos sąnaudos
Iš esmės jau mažai kalbama apie tai, kad jūrose reikėtų masiškai diegti elektra varomus laivus. Pripažįstama, kad elektra gali varyti tik nedidelius pakrantės zonos laivelius – vietinius keltus, apžvalgoms ir kitokioms turizmo reikmėms skirtus nedidelius laivelius.
Dideliuose tarpkontinentiniuose arba per kelias jūras ir vandenynus plaukiojančiuose laivuose pagrindinį dabar naudojamą kurą – jūrinį mazutą – ateityje teoriškai turėtų pakeisti amoniakas, vandenilis, biokuras ar metanolis.
Apie biokuro (biomasė iš atliekų) ar metanolio (metilo alkoholio ar medžio spirito) kaip kuro naudojimą laivuose kalbama itin retai.
Viena gamykla amoniaku kaip kuru galės aprūpinti vos septynis didžiausius pasaulio laivus.
Biokuras laivybą tarsi sugrąžintų į XVIII amžių, kai gariniai katilai ir kietas kuras (anglys) į kūryklas buvo metami rankomis. Biokuras iš esmės yra sausas kuras, gaminamas iš atliekų, kurį naudoti šiuolaikiniuose laivuose būtų nepatogu.
Metanolis yra gana pavojingas kuras. Ji yra nuodingas, garuoja prie mažos temperatūros. Jei toks kuras nutekėtų, laivai gali virsti vaiduokliais, kai laivas sveikutėlis, o įgula negyva.
Kaip tinkamiausias laivų kuras lieka vandenilis ir amoniakas. Didžiausias jų minusas yra tai, kad tiek amoniako, tiek vandenilio gamyba reikalauja daug energetikos sąnaudų ir yra itin brangi.
Lietuvoje pasigirdo teiginių, kad įsirengus vėjo jėgaines jūroje Vakarų Lietuvoje galėtų būti statomos dvi vandenilio kaip laivų, o galbūt ir ateities kelių transporto kuro gamyklos. Iš karto pasigirdo vertinimų, kad vandenilio, kaip kuro, gamyba būtų naudinga tik tuo atveju, jei elektros energijos kilovatvalandė kainuotų ne daugiau kaip 5 eurocentus, pigiai būtų tiekiamas didelis kiekis vandens, kurį panaudojus būtų galima pumpuoti į žemės gelmes.
Vandenilio gamyba vyksta vykdant vandens elektrolizę. Specialiuose įrenginiuose vanduo naudojant elektros energiją skaidomas į vandenilį ir deguonį. Vienam kilogramui vandenilio pagaminti naudojama apie 20 litrų vandens, įskaitant ir įrangos aušinimą.
Kol kas laivybos kompanijos nėra smarkiai susidomėjusios vandeniliu kaip galimu laivų kuru. Vandenilis pramoniniu būdu pasaulyje išgaunamas apie 20 metų. Daugiausia iš dujų, naftos anglies ir vos 4 proc. elektrolizės būdu. Vandenilis daugiausiai naudojamas amoniako gamybai, naftos apdorojimo pramonėje.
Didžiausia jo ateities naudojimo perspektyva siejama su automobilių pramone, nes jau gaminami vandeniliu varomi netgi lengvieji automobiliai.
Gamykla – septyniems laivams
Laivybos kompanijos labiausiai domisi ir testuoja amoniaką kaip galimą ateities laivų kurą. Šio kuro privalumas, kad degdamas jis neišskiria anglies dvideginio, su kuriuo, kaip ozono sluoksnio naikintoju, priversti kovoti žemės gyventojai.
Šiuo metu amoniaką, kaip galimą ateities laivų kurą, testuoja ir didžiausios konteinerių gabenimo kompanijos.
Nustatyta, kad vietoje dabar naudojamo 1 litro jūrinio mazuto, laive reikės maždaug 2,1 kilogramo amoniako. Jo kaina šiuo metu yra maždaug 4–5 kartus didesnė už jūrinio mazuto kainą. Tai reikštų, kad dėl žaliojo kurso laukia didžiulis vartojimo prekių kainų augimas.
Bet gali būti ir taip, kad laivų kuro kainos vers daugiau produkcijos gaminti regionuose ir negabenti jos laivais iš kito žemės planetos krašto.
Amoniako, kaip laivų kuro, gamybos niuansas yra taip pat didelės energetikos sąnaudos. Kaip ir vandenilio gamyboje, amoniakui pagaminti taip pat reikia didelio kiekio elektros energijos. Lietuvoje toks variantas, bent šiuo metu, vargiai tiktų. Kaip parodė „Teltonikos“ pavyzdys, Lietuvoje nėra lengva gauti didesnio kiekio elektros energijos pajėgumo.
Šiuo metu Europoje amoniako, kaip laivų kuro gamyklą, planuojama statyti Norvegijoje Bremangerio vietovėje, kuri yra tarp Bergeno ir Olesiundo. Specialiai šiai gamyklai planuojama statyti ir naują elektrinę, nes dabar regione esančios elektros energijos nepakaktų. Planuojama, kad amoniako gamykla per metus pagamintų apie 225 tūkst. tonų amoniako. Šio kiekio užtektų eksploatuoti tik septyniems didžiausiems konteineriniams laivams, jei jie būtų varomi vien amoniaku. Tam, kad pakeistų iškastinį kurą laivuose, per visą pasaulį turi būti statomi ne šimtai, o tūkstančiai amoniako gamyklų.
Verta prisiminti, kad laivyba išmeta 3 procentus viso pasaulio šiltnamio efektą sukeliančių dujų. Jei vien laivams nuspalvinti žaliai reikės tūkstančių gamyklų, tai kiek gamyklų reikės kitiems 97 procentams Žemės rutulio teršėjų?
SUSIJĘ STRAIPSNIAI
-
Erdoganas vėl atmetė JAV pasiūlymą perkelti palestiniečius iš Gazos
Turkijos prezidentas Recepas Tayyipas Erdoganas vėl atmetė JAV pasiūlymą perkelti palestiniečius iš Gazos Ruožo ir pareiškė, kad Izraelis turėtų atlyginti už ten padarytą žalą ir atstatymą. ...
-
Kosovo valdančioji partija laimėjo rinkimus
Kosovo ministro pirmininko Albino Kurti valdančioji partija per visuotinius rinkimus surinko daugiausia balsų, tačiau neužsitikrino daugumos, leidžiančios formuoti vyriausybę, pirmadienį pranešė rinkimų komisija. ...
-
Apskaičiuota, kiek gali kainuoti Grenlandija
Jungtinių Valstijų prezidento Donaldo Trumpo sumanymas įsigyti Grenlandiją iškėlė gana paprastą klausimą – kiek gi galėtų kainuoti ši milžiniška ledu padengta sala? Suskaičiuoti nėra taip paprasta, bet olandų žurnalist...
-
ES neketina nuolaidžiauti Trumpui dėl tarifų
Pirmadienį paskelbtame Europos Komisijos pareiškime teigiama, kad Europos Sąjunga „nepateisina“ JAV tarifų įvedimo ES plieno ir aliuminio eksportui. ...
-
Zelenskis: Rusija nebegali išnaudoti energijos kaip ginklo prieš Baltijos šalis
Baltijos šalių atsijungimas nuo Rusijos elektros tinklų atėmė iš Maskvos galimybę panaudoti elektrą kaip ginklą prieš jas ir padarė Europą dar labiau vieningą, sekmadienį pareiškė Ukrainos prezidentas Volodymyras Zelensk...
-
Trumpas neatsisako savo žodžių dėl Kanados prijungimo prie JAV
Jungtinių Valstijų prezidentas Donaldas Trumpas sekmadienį transliuotame interviu sakė, kad rimtai vertina savo pareiškimus, kuriais siūlo Kanadai tapti 51-ąja JAV valstija. ...
-
Paryžiuje vyksta viršūnių susitikimas dėl DI politikos
Politikos ir technologijų pramonės lyderiai pirmadienį renkasi Paryžiuje į dviejų dienų aukščiausiojo lygio susitikimą dėl dirbtinio intelekto (DI), tikėdamiesi rasti bendrą kalbą apie technologiją, galinčią sukrėsti pasaulio verslą ir...
-
Jungtinėje Karalystėje suimta daugiau nei 600 nelegaliai dirbusių asmenų
Jungtinės Karalystės leiboristų vyriausybei įgyvendinant kovos su neteisėta migracija ir žmonių kontrabandos gaujomis planą, sausį buvo suimta daugiau nei 600 asmenų – 73 proc. daugiau nei tuo pačiu laikotarpiu prieš metus, pirmadienį ...
-
Scholzas ir Merzas rinkimų debatuose susikirto dėl kraštutinių dešiniųjų
Vokietijos kancleris Olafas Scholzas sekmadienį apkaltino savo varžovą rinkimuose Friedrichą Merzą sulaužius duotą žodį ir priėmus kraštutinių dešiniųjų „Alternatyvos Vokietijai“ (AfD) paramą, kad parlamente būtų prast...
-
Netanyahu: Trumpo planas Gazai yra revoliucinis ir kūrybingas
Izraelio ministras pirmininkas Benjaminas Netanyahu sekmadienį teigiamai įvertino „revoliucinį“ JAV prezidento Donaldo Trumpo pasiūlymą amerikiečiams perimti karo nuniokoto Gazos Ruožo kontrolę ir iškeldinti palestiniečius iš...