Biurokratija laivuose nuolat plečiasi

Jei koks nors XIX a. burlaivio kapitonas prisikeltų, jis greičiausiai vėl griūtų negyvas pamatęs, kiek įvairiausių dokumentų privalo būti šiuolaikiniame laive.

Biurokratija suklestėjo

Nuo šių metų spalio Lietuvoje įsigaliojo naujas jūrų laivuose privalomų būti dokumentų sąrašas.

Mūsų laikų jūriniuose laivuose privalo būti trijų tipų dokumentų rinkiniai.

Pirmąjį iš jų sudaro konvencijos, kodeksai ir kiti su laivyba susiję teisės aktai. Lietuvos jūrų laivų registre įregistruotuose laivuose privalo būti 29 tipų šio pobūdžio dokumentų rinkiniai.

Nors gyvename elektronikos amžiuje, laivuose dokumentai privalo būti tiek popieriniai, tiek skaitmeniniai variantai. Laivų įguloms tai sukelia tam tikro keblumo, nes dokumentai privalo būti atnaujinami, kai tik atliekami kokie nors jų pakeitimai.

Įprasta, kad laivuose už dokumentų atnaujinimą, jų saugojimą atsakomybė paprastai yra skiriama vienam iš laivo kapitono padėjėjų. Taip pat įprasta, kad dokumentai turi būti laikomi bet kuriam įgulos nariui lengvai prieinamoje vietoje. Įprastai tai būna vieta šalia laivo kapitono tiltelio.

Biurokratija laivuose ypač suklestėjo maždaug nuo XX a. vidurio. Iš pagrindinio jūros laivų konvencinių dokumentų paketo seniausiai, 1965 m., yra priimta Konvencija dėl tarptautinės jūrų laivybos sąlygų lengvinimo (FAL).

Visiems ir atskiriems laivams

Pagal Lietuvos klasifikaciją, išskiriami 9 tipų jūriniai laivai: keleiviniai, tanklaiviai, konteinervežiai, sausakrūviai, krovininiai ir krovininiai keleiviniai jūrų keltai, kroviniai, SGD laivai-saugyklos, žvejybos, nekonvenciniai. Tarptautinėje klasifikacijoje laivų yra dar daugiau.

Įvairių dokumentų yra tiek daug, kad jau sugalvotas netgi atskiras privalomų laivų žurnalų registras.

Visuose šiuose laivuose privalo būti keturi dokumentai: 1973 m. Tarptautinė konvencija dėl teršimo iš laivų prevencijos (MARPOL), 1972 m. Konvencija dėl tarptautinių taisyklių, padedančių išvengti laivų susidūrimų jūroje (COLREG), 1979 m. Tarptautinė jūrų paieškos ir gelbėjimo konvencija (SAR) ir 1965 m. Konvencija dėl tarptautinės jūrų laivybos sąlygų lengvinimo (FAL).

Bene svarbiausias tarptautinis laivybos dokumentas yra 1974 m. priimta Tarptautinė konvencija dėl žmogaus gyvybės apsaugos jūroje (SOLAS), bet ji nėra privaloma žvejybos ir nekonvenciniams laivams. Jūrininkams itin svarbi 2006 m. Konvencija dėl darbo jūrų laivyboje (MLC), tačiau ji taip pat nėra privaloma žvejybos ir nekonvenciniams laivams.

Žvejai turi savą, tik jiems vieniems skirtą dokumentą – 2007 m. Konvencija dėl darbo žvejybos sektoriuje (Konvencija Nr. 188).

Tam tikra prasme dar svarbesni yra lietuviški teisės dokumentai. Iš 29 laivuose privalomų būti jūrinės teisės aktų 12 yra Lietuvos įstatymai, statutai, taisyklės ar aprašai.

Laivuose su Lietuvos vėliava privalo būti nuolat atnaujinamas Lietuvos saugios laivybos įstatymas, Lietuvos prekybinės laivybos įstatymas, išskyrus žvejų laivus, Klaipėdos valstybinio jūrų uosto naudojimo taisyklės, laivų avarijų ir incidentų tyrimų aprašas, pranešimų apie laivų avarijas aprašas, tarnybos Lietuvos jūrų laivuose statutas, su darbo sauga ir priešgaisrine sauga susiję dokumentai.

Atsirado net žurnalų registras

XIX a. burlaivio kapitonui visos tos konvencijos, įstatymai ar taisyklės būtų tarsi siuntiniai iš pragaro. Jo laikais visuose burlaiviuose buvo privalomas vienintelis dokumentas – laivo žurnalas.

Dabar laivuose, be laivo žurnalo, yra privalomi dar 65 įvairūs žurnalai, planai, vadovai, instrukcijos, procedūrų aprašymai, sąrašai. Iš esmės viskas, kas vyksta laive, privalo būti fiksuojama kokiame nors atskirame žurnale, išraše ar dar kokiame dokumente.

Įvairių dokumentų yra tiek daug, kad laivuose jau sugalvotas netgi atskiras privalomų laivų žurnalų registro žurnalas.

Dar vieną 66 dokumentų rinkinį laivuose sudaro įvairūs liudijimai (sertifikatai). Laivuose privalo būti vos ne viską, kas juose vyksta, patvirtinantys liudijimai, sertifikatai, specifinių reikalavimų dokumentai ir panašiai. Laivuose turi būti netgi triukšmo lygio matavimo protokolai, reiso duomenų registratoriaus atitikties liudijimas, automatinės indentifikavimo sistemos ataskaitos forma, laivo istorijos tęstinio įrašo dokumentas, netgi laivo navigacinių žibintų atitikties sertifikatai. Taip pat laivuose privalo būti sertifikuoti vos ne visi jų svarbiausi veiklos, saugumo ir energetiniai mazgai ir elementai.



NAUJAUSI KOMENTARAI

Galerijos

  • Po incidento progimnazijoje prabilo apie mokyklų saugumą: reikia daryti du dalykus
    Po incidento progimnazijoje prabilo apie mokyklų saugumą: reikia daryti du dalykus

    Klaipėdoje vyrui patekus į progimnaziją ir pavogus moksleivių telefonus, švietimo, mokslo ir sporto viceministras Ignas Gaižiūnas teigia, kad stiprinant ugdymo įstaigų saugumą, svarbiausia užtikrinti aplinkos stebėjimą ir patekimo į pastat...

  • Mokslininkai įminė 80 metų senumo mįslę: nustatė senojo Nidos švyturio vietą
    Mokslininkai įminė 80 metų senumo mįslę: nustatė senojo Nidos švyturio vietą

    Baigiantis Švyturių metams Neringoje ir Klaipėdoje bei minint senojo Nidos švyturio įžiebimo 150 metų sukaktį, Vilniaus Gedimino technikos universiteto („Vilnius tech“) mokslininkai nustatė tikslią senojo švyturio viet...

  • Eglučių kiemelio konkurse – 45 dalyviai
    Eglučių kiemelio konkurse – 45 dalyviai

    Į gruodį vyksiantį Kalėdų eglučių kiemelio konkursą užsiregistravo net 45 klaipėdiečių organizacijos. Lapkričio 20-oji buvo paskutinė registracijos diena, tačiau dar devynių dalyvių sulaukta kitą dieną, terminui jau oficialiai pasibaigus. ...

  • Lietuvos kariams – padėka ir pagarba
    Lietuvos kariams – padėka ir pagarba

    Žvarbų penktadienio vidurdienį klaipėdiečiai kartu su kariais atžygiavo į Kruizinių laivų terminalą, kuriame vyko Lietuvos kariuomenės 106-ųjų atkūrimo metinių ceremonija. Skambėjo sveikinimo kalbos, aidėjo salvės, virš susirinkusiųj...

  • Terminalo pavadinimas – ne vienas
    Terminalo pavadinimas – ne vienas

    Kruizinių laivų terminalas gali būti vadinamas dvejopai – ne tik visiems įprastu oficialiu pavadinimu, bet ir kitu – Karo ir kruizinių laivų terminalu. Taip esą nuspręsta dėl to, kad šiame terminale švartuojasi ne tik kruizin...

  • Kam važiuoti į Laplandiją, jei turime Palangą?!
    Kam važiuoti į Laplandiją, jei turime Palangą?!

    Nuo jaukių vakarienių, pramogų šeimai iki energingų renginių ir fejerverkų – šventiniu laikotarpiu Palanga stengiasi patenkinti kiekvieno poreikius. Šiųmetis švenčių laukimas mylimiausiame kurorte prie jūros bus pers...

    3
  • Lapkričio pabaiga – nežiemiška
    Lapkričio pabaiga – nežiemiška

    Sinoptikų pranešimai pajūryje gyvenantiems žmonėms neleidžia tikėtis nei didesnių šalčių, nei ypatingos šilumos. Viskas bus taip, kaip ir paprastai būna lapkričio gale – stiproki vėjai vaikys debesis, o kai jie nurims, ga...

  • Į svečius pas merą – „pasimatuoti“ kėdės
    Į svečius pas merą – „pasimatuoti“ kėdės

    Klaipėdos vadovo Arvydo Vaitkaus feisbuko paskyroje atsirado šmaikštus vaizdo įrašas, kuriame visiems žinomas aktorius klaipėdietis Giedrius Savickas prašo „pasimatuoti“ mero kėdę. Šiuo vaizdo įrašu ...

    1
  • Dėl keistos antenos – spėlionės
    Dėl keistos antenos – spėlionės

    Žmones šią savaitę stebino neįprastas objektas. Jie nepatikliai dairėsi į vieną automobilį, pastatytą Gargžduose prie prekybos centro. Mat iš transporto priemonės stogo netikėtai į orą iškilo stovas su grybo formos įrenginiu...

    3
  • Vakarų Lietuvoje – sniego pusnys: dalis žmonių liko be elektros
    Vakarų Lietuvoje – sniego pusnys: dalis žmonių liko be elektros

    Vakarų Lietuvą penktadienio rytą pasitiko žiema. Socialiniuose tinkluose žmonės dalijosi įvairiuose miestuose užfiksuotais sniego pusnių vaizdais. ...

Daugiau straipsnių