- Vidmantas Matutis
- Teksto dydis:
- Spausdinti
Vietinių vidaus vandenų kelių nesugebančios tvarkyti savivaldybės siekia, kad jie būtų įtraukiami į valstybinį sąrašą.
Nauji vandens keliai
Lietuvoje į valstybinių vidaus vandenų kelių sąrašą netrukus gali būti įtraukti nauji keliai. Valstybinių vidaus vandens kelių sąrašą siūloma papildyti 45,1 kilometro ilgio vidaus vandenų kelių atkarpomis.
Į valstybinių vidaus vandenų kelių sąrašą siūloma įtraukti ruožą nuo Atmatos žiočių į Ventės ragą. Taip pat laivybos reikmėms numatytas pritaikyti – planuojamas valyti ir gilinti – Rusnės salos Pakalnės ir Rusnaitės upes.
Šiuo metu Lietuvoje yra 822 kilometrai valstybinės reikšmės vidaus vandenų kelių ir 71,5 kilometro vietinės reikšmės vidaus vandenų kelių.
Vietinės reikšmės vidaus vandenų kelių tinklą stengiamasi mažinti, nes rajonų savivaldybės, daugiausia Šilutės ir Klaipėdos, yra pareiškusios, kad upių keliams tvarkyti neturi pakankamo finansavimo, technikos ir kompetentingų specialistų.
Reikalingus specialistus, žemsiurbes, žemkases, baržas, plaukiojančius kranus, motorlaivius, infrastruktūros bazę vandenų keliams tvarkyti turi tik Lietuvos vidaus vandens kelių direkcija, kuri atsakinga už valstybinės reikšmės kelius.
Stokoja pinigų
Kada paminėti keliai bus įtraukti į valstybinės reikšmės vidaus kelių sąrašą, priklausys nuo Vyriausybės sprendimo.
Įtraukdama naujus kelius į valstybinės reikšmės vidaus kelių sąrašą Vyriausybė privalėtų numatyti ir papildomas jų tvarkymo lėšas. Preliminariai papildomai prašoma 3,2 mln. eurų.
Benzino akcizas yra 466 eurai už tūkstantį litrų. Motorinių vidaus vandens laivų akcizo dalis per metus siektų apie 2 mln. eurų.
Šiuo metu valstybė neskiria pakankamai lėšų visiems valstybinės reikšmės sąrašo vidaus vandens keliams prižiūrėti. 2020 m. iš 822 km ilgio vandenų kelių realiai priežiūrai skirta 54 proc. arba 443 km kelių.
Lietuvos vidaus vandens kelių direkcija yra pateikusi prašymus papildomai kelių eksploatacijai kasmet skirti po 1 mln. eurų.
Taip pat yra pateikti duomenys kokios technikos ir kokios infrastruktūros jai reikėtų. Sąraše numatyta priemonių už 54 mln. eurų.
Dar papildomų lėšų reikėtų ir per daugelį metų neeksploatuotiems valstybinės reikšmės vidaus vandenų keliams išvalyti ir gilinti.
Numato alternatyvų finansavimą
Lietuvos susisiekimo ministerija yra parengusi alternatyvų siūlymų sąrašą dėl Vidaus vandens kelių direkcijos veiklos finansavimo būdų ir šaltinių.
Siūloma, kad Vidaus vandens kelių direkcijai atitektų dalis degalų akcizo pinigų, kuriuos sunaudoja vidaus vandens transportas. Vertinama, kad Lietuvoje yra 22 tūkst. motorinių laivelių, kurie per sezoną sunaudoja apie 4,4 tūkst. litrų kuro – kiekvienas vidutiniškai po 200 litrų.
Benzino akcizas yra 466 eurai už tūkstantį litrų. Motorinių vidaus vandens laivų akcizo dalis per metus siektų apie 2 mln. eurų.
Siūloma įvesti ir papildomą vidaus vandens laivų mokestį. Jis būtų surenkamas atliekant laivų techninę apžiūrą ir atitektų vidaus vandenų keliams tvarkyti. Siūloma vidaus vandenų keliams skirti ir dalį šiuo metu surenkamo mokesčio už aplinkos teršimą iš mobilių taršos šaltinių – automobilių, geležinkelio, oro, vandens transporto. Kodėl reikėtų vidaus vandenų keliams atiduoti aplinkosauginį mokestį? Logikos yra, nes būtų skatinamas mažiau taršus, ES institucijų rekomenduojamas laivybos vidaus vandenyse transportas.
Dar vienas mokestis galėtų būti vidaus vandenų kelių naudotojų – krovininių laivų valdytojų mokestis, kas atitiktų automobilių transporto sistemą, kur krovininis transportas už naudojimąsi keliais moka papildomai. Svarstoma ir apie vandenų kelio mokestį keleiviniams laivams. Tarp pinigų surinkimo idėjų yra ir savivaldybių vandenų kelio ir infrastruktūros priežiūros mokestis, kuris būtų skaičiuojamas pagal savivaldybės teritoriją kertančio valstybinio vidaus vandenų kelio ilgį.
Kai kurie siūlymai dėl papildomų mokesčių įvairiose Lietuvos valdžios institucijose sulaukė ir nepritarimo. Jau dabar yra numatyta laivų rinkliava, todėl dar vienas laivų mokestis būtų tarsi nesusipratimas.
Finansų ministerijoje nemanoma, kad kam nors galima būtų skirti papildomų lėšų, nes dėl COVID–19 pajamų į biudžetą gaunama mažiau, nei planuojama. Aplinkos ministerija laivus laiko ne mažiau taršiais ir nemano, kad dalis taršos mokesčio turėtų atitekti vidaus vandenų laivybai, nes „vandens kelių plėtra juos pritaikant krovinių gabenimui gali didinti riziką užteršti vandenis, daryti žalą žuvininkystei, vandens paukščiams, augmenijai ir gyvūnijai“.
SUSIJĘ STRAIPSNIAI
-
Po incidento progimnazijoje prabilo apie mokyklų saugumą: reikia daryti du dalykus
Klaipėdoje vyrui patekus į progimnaziją ir pavogus moksleivių telefonus, švietimo, mokslo ir sporto viceministras Ignas Gaižiūnas teigia, kad stiprinant ugdymo įstaigų saugumą, svarbiausia užtikrinti aplinkos stebėjimą ir patekimo į pastat...
-
Mokslininkai įminė 80 metų senumo mįslę: nustatė senojo Nidos švyturio vietą
Baigiantis Švyturių metams Neringoje ir Klaipėdoje bei minint senojo Nidos švyturio įžiebimo 150 metų sukaktį, Vilniaus Gedimino technikos universiteto („Vilnius tech“) mokslininkai nustatė tikslią senojo švyturio viet...
-
Eglučių kiemelio konkurse – 45 dalyviai
Į gruodį vyksiantį Kalėdų eglučių kiemelio konkursą užsiregistravo net 45 klaipėdiečių organizacijos. Lapkričio 20-oji buvo paskutinė registracijos diena, tačiau dar devynių dalyvių sulaukta kitą dieną, terminui jau oficialiai pasibaigus. ...
-
„Pražuvusi Klaipėda“ nukeliavo į sandėlį2
Ne vienerius metus klaipėdiečiams rodęs, kaip šiame mieste gyventa prieš kelis šimtus metų, kūrinys dingo iš įprastos vietos. Šioje tvirtovės įtvirtinimų vietą ženklinančiame plote netrukus bus įrengtas kitas akc...
-
Lietuvos kariams – padėka ir pagarba
Žvarbų penktadienio vidurdienį klaipėdiečiai kartu su kariais atžygiavo į Kruizinių laivų terminalą, kuriame vyko Lietuvos kariuomenės 106-ųjų atkūrimo metinių ceremonija. Skambėjo sveikinimo kalbos, aidėjo salvės, virš susirinkusiųj...
-
Terminalo pavadinimas – ne vienas
Kruizinių laivų terminalas gali būti vadinamas dvejopai – ne tik visiems įprastu oficialiu pavadinimu, bet ir kitu – Karo ir kruizinių laivų terminalu. Taip esą nuspręsta dėl to, kad šiame terminale švartuojasi ne tik kruizin...
-
Uostamiestyje lapus šluos ir gruodį1
Rudeninių lapų šlavimo ir išvežimo darbai vyks iki gruodžio vidurio. Šią savaitę vien iš Skulptūrų parko išvežta net 20 tonų lapų. Didžioji dalis šaligatvių – nuvalyti, pamažu valomi ir kiti parkai ...
-
Kam važiuoti į Laplandiją, jei turime Palangą?!3
Nuo jaukių vakarienių, pramogų šeimai iki energingų renginių ir fejerverkų – šventiniu laikotarpiu Palanga stengiasi patenkinti kiekvieno poreikius. Šiųmetis švenčių laukimas mylimiausiame kurorte prie jūros bus pers...
-
Lapkričio pabaiga – nežiemiška
Sinoptikų pranešimai pajūryje gyvenantiems žmonėms neleidžia tikėtis nei didesnių šalčių, nei ypatingos šilumos. Viskas bus taip, kaip ir paprastai būna lapkričio gale – stiproki vėjai vaikys debesis, o kai jie nurims, ga...
-
Į svečius pas merą – „pasimatuoti“ kėdės1
Klaipėdos vadovo Arvydo Vaitkaus feisbuko paskyroje atsirado šmaikštus vaizdo įrašas, kuriame visiems žinomas aktorius klaipėdietis Giedrius Savickas prašo „pasimatuoti“ mero kėdę. Šiuo vaizdo įrašu ...