- Vidmantas Matutis
- Teksto dydis:
- Spausdinti
Žvejyba yra viena iš dosniausiai ES finansuojamų sričių, todėl čia ir dažnesni įvairūs galimi piktnaudžiavimo ar nesupratimo atvejai.
Susikirto pozicijos dėl pinigų
Šių metų birželio 21 d. Lietuvos vyriausiajame administraciniame teisme neskundžiama nutartimi padėtas taškas Klaipėdos žvejybos bendrovės „Banginis“ byloje gauti ES paramą pagal laikiną žvejybos nutraukimą.
Tai yra istorija, kurioje dar nuo 2021 m. susikirto „Banginio“ ir Nacionalinės mokėjimo agentūros prie Žemės ūkio ministerijos pozicijos. Valstybės institucija 2021 m. kovą priėmė sprendimą neskirti „Banginiui“ paramos pagal 2020 m. gruodžio 17 d. paraišką už žvejybos laivus „Insė“ ir „Mingė“. Tokiai Nacionalinės mokėjimo agentūros pozicijai pritarė ir Žemės ūkio ministerija.
Nacionalinė mokėjimo agentūra pateikė argumentą, kad nors laivai „Insė“ ir „Mingė“ nuosavybės teise priklauso bendrovei „Banginis“, jais 2020 m. tam tikrą laiką naudojosi, o tiksliau minėtais laivais buvo išduotas leidimas žvejoti bendrovei „Baltijos šprotai“.
Bendrovė „Banginis“ laikėsi nuostatos, kad jei jai nuosavybės teise priklauso laivai, tai ir parama už verslinės žvejybos nutraukimą turėjo būti mokami jai.
Parama už verslo nutraukimą
Ne kas kitas, o pats „Banginis“ dėl šios istorijos ir kreipėsi į teismus, įsitikinęs savo teisumu. Vilniaus apygardos administracinis teismas 2022 m. birželio 6 d. „Banginio“ skundą atmetė kaip nepagrįstą.
Prašiusi paramos už verslinės žvejybos veiklos vykdymo sustabdymą už tris laivus – „Mingė“, „Insė“ ir „Tovė“, bendrovė gavo 21 134 eurus tik už „Tovę“.
Vilniaus apygardos administracinis teismas „prisirišo“ prie nuostatos, kas yra žvejybos licencija ir kaip ji galioja konkrečiam laivui. Pagal Europos Komisijos žvejybos reglamentą aiškėja, kad vienas ES žvejybos laivas tuo pačiu metu gali turėti tik vieną galiojančią žvejybos licenciją.
Nuosavybės teisė į laivus kai kuriais atvejais gali turėti ir išimčių.
Pagal dokumentus, laivo „Mingė“ naudotoju 2020 m. balandžio 14 d. – 2020 m. gruodžio 31 d. buvo bendrovė „Baltijos šprotai“, nes jos vardu šiam laivui išduotas žvejybos leidimas. Laivui „Insė“ žvejybos licencija „Baltijos šprotų“ vardu išduota nuo 2019 m. lapkričio 25 d.
Verta priminti, kad buvo nustatyta, jog už įvestą draudimą žvejoti Baltijos jūros 25–26 pakvadračiuose nuo 2020 m. gegužės 1 d. iki 2020 m. rugpjūčio 31 d. bus mokama parama kaip už verslo nutraukimą.
Teismas padarė, o tiksliau pakartojo Nacionalinės mokėjimo agentūros logišką išvadą, kad bendrovė „Banginis“ neturėjo teisės gauti paramos už verslinės žvejybos veiklos nutraukimą laivais „Mingė“ ir „Insė“, nes šie laivai tuo laikotarpiu turėjo kitos bendrovės žvejybos licencijas.
Atmetė taikos sutartį
Nepaisant „Banginio“ atžvilgiu neigiamo Vilniaus apygardos administracinio teismo 2022 m. birželio 6 d. sprendimo, minėta bendrovė jį skundė Lietuvos vyriausiajam administraciniam teismui.
Bendrovė laikėsi nuostatos, kad jei laivai „Mingė“ ir „Insė“ jai priklauso nuosavybės teise ir ji su jais prieš tai dvejus metus vykdė žvejybą, ji ir turinti gauti paramą.
Aiškėja, kad dar 2021 m. siekiant gauti bent kažkokią paramą už laivus „Mingė“ ir „Insė“ Nacionalinei mokėjimo agentūrai buvo siūloma taikos sutartis. Ji ją atmetė, nes buvo įsitikinusi, kad yra visiškai teisi. Tą po beveik dvejų metų patvirtino Lietuvos vyriausiasis administracinis teismas, kuris neskundžiama nutartimi priėmė „Banginiui“ nepalankų sprendimą. Jis konstatavo, kad laivai „Mingė“ ir „Insė“ neatitiko paramos gavimo kriterijų 2020 m. gegužės–rugpjūčio žvejybos draudimo laikotarpiui. Tie kriterijai buvo tokie: laivas nuosavybės teise turėjo priklausyti pareiškėjui, taip pat laivas privalėjo turėti pareiškėjo vardu išduotą žvejybos leidimą (licenciją). Pirmą kriterijų „Banginis“ atitiko – niekas neginčijo, kad laivai jam priklauso, o antrojo – ne.
Paramos negalėjo gauti ir bendrovė „Baltijos šprotai“. Nors jai buvo išduota žvejybos licencija, laivai nuosavybės teise jai nepriklausė.
Ar nepanašu, kad šiuo atveju verslininkai, gal ir priklausantys vienai ir tai pačiai verslo grupei, tarsi pergudravo patys save? Ne veltui tarp „Banginio“ argumentų teismams buvo ir toks – jei pareiškėjas būtų žinojęs, kad parama už žvejybos veiklos nutraukimą bus skiriama jam tik tuo atveju, jeigu nurodytu žvejybos laikotarpiu būtent jam bus išduoti nurodytų laivų žvejybos leidimai, jis būtų šiuos leidimus turėjęs.
SUSIJĘ STRAIPSNIAI
-
Licėjuje – prieššventinis šurmulys
Klaipėdos licėjuje prieš šventes prasidėjo renginių maratonas, į kurį mokyklos bendruomenė įtraukia ir miestiečius. Šįkart jiems teko galimybė susipažinti su japonų kultūra ir jų šventinėmis tradicijomis. Licėjus ta...
-
Neįprasta akcija Palangoje: skautai matavo kurorto alėją
Jaunieji skautai surengė neįprastą akciją Palangoje – pasaulio skautų judėjimo pradininko Roberto Baden-Povelio vardu pavadintą alėją išmatavo įvairiausiais būdais. ...
-
Žyma uostamiestyje sukėlė daug klausimų
Uostamiesčio gyventojams įtarimų sukėlė Smilties Pylimo ir Viršutinės gatvių sankryžoje atsiradęs kelio ženklinimas. Miestiečiai net įtarė, kad taip nubrėžta linija veikiausiai buvo savavališkai – esą darbas atliktas atmesti...
-
Įspėja: erkės aktyvios ir žiemą
Erkes netoli uostamiesčio pastebėję klaipėdiečiai nustebo, esą gruodžio pradžioje dar niekada nebuvo aptikę šių kraujasiurbių. Ekspertai tikina: šie parazitai dabar aktyvūs būna dar ilgą laiką, o grėsmės žmonių sveikatai nebeke...
-
Bronius Markauskas: 2024-ųjų pasiekimai ir ateities projektai
Metai eina į pabaigą ir man asmeniškai vienas didžiausių 2024-ųjų pasiekimų – prasidėjusios naujos mokyklos ir darželio statybos Sendvaryje, Trušeliuose. Gegužę įkasus statybų pradžią žyminčią kapsulę ateities kartoms, pa...
-
Pamaryje – paukščių būriai it vasarą
Ventės rage ornitologai stebi tūkstančius varnėnų. O į žieduotojų rankas vis dar pakliūva tokie paukščiai, kurie pas mus dažniausiai matomi tik vasarą. ...
-
Rūkoriai įgriso: nepaiso nei garbaus amžiaus žmonių, nei vaikų2
Autobuso stotelėse laukiantiems klaipėdiečiams įgriso rūkoriai. Šie rūko nepaisydami to, kad šalia stovi ir kenksmingais dūmais priversti kvėpuoti garbaus amžiaus žmonės ir mažamečiai vaikai. Nors už tokį elgesį numatyta administr...
-
Klaipėdiečiai piktinasi: vairuotojai savo gamtinius reikalus atlieka viešoje vietoje
Uostamiesčio gyventojai suirzę – šalia Klaipėdos arenos esančioje automobilių stovėjimo aikštelėje tralus, mažesnius sunkvežimius ir kitas transporto priemones stato atvykėliai, kurie veikiausiai mieste ilgam likti neketina. Jie n...
-
Gera žinia vairuotojams: automobilių stovos vietų daugės
Klaipėdoje per šiuos metus įrengta pusantro tūkstančio vietų automobiliams. Kitąmet planuojama jų įrengti dar daugiau – daugiau nei du tūkstančius. ...
-
Naujovė Klaipėdos autobusuose: vietoj baudos – kontrolės bilietas1
Nuo 2025 m. sausio 1 d. Klaipėdos miesto viešajame transporte bus galima įsigyti naują kontrolės bilietą. Šis sprendimas leis keleiviams, kurie kontrolės metu neturės tinkamai pažymėto ar aktyvuoto bilieto, įsigyti bilietą vietoje ir i...