- Jolanta Garnytė-Jadkauskienė
- Teksto dydis:
- Spausdinti
Režisierius Aleksandras Špilevojus į maršrutą Vilnius–Panevėžys įtraukė ir Kauną – Nacionaliniame Kauno dramos teatre (NKDT) repetuoja spektaklį „Kai mes būsim jauni“ pagal Daivos Čepauskaitės pjesę, kuri pasirodys jau lapkričio 11-ąją.
Spektaklyje vaidmenis kuria teatro žvaigždynas, tad smalsu su režisieriumi pakalbėti apie kūrybos procesą ir lauktiną rezultatą.
– Šio spektaklio kūrybos procesas prasidėjo nuo teatro meno vadovo pasiūlytos temos apie senatvę, pasiūlymo dirbti su NKDT brandžiosios kartos aktoriais, žvaigždėmis: Jūrate Onaityte, Inesa Paliulyte, Liubomiru Laucevičiumi, Vilija Grigaityte, Liucija Rukšnaityte, Algirdu Pintuku, Lili Stepankaite. Pjesę šiam pastatymui specialiai rašė dramaturgė D. Čepauskaitė. Tai gana neįprasta jums. Papasakokite apie šį procesą.
– Taip, man tai visiškai nauja patirtis. Paprastai pradedu kurti spektaklį, kai gimsta mane patį labai užkrečianti pjesės idėja. Tuomet pamažu ją vystau, brandinu, dalijuosi ja su savo būsimo spektaklio bendrakūrėjais – kompozitoriumi, dailininke, rašau pirmuosius juodraščius. Rašydamas pjesę imu vaizduotėje režisuoti būsimą spektaklį, atrasti jo stilių, atmosferą, estetiką, formą, įvardyti spektaklio temas ir t. t. Šiuo atveju viskas vyko kitaip.
Teatras pasiūlė man sukurti spektaklį, kurio tema, idėja ir daug kitų spektaklio komponentų jau buvo apibrėžti, bet pjesės dar nebuvo. Buvo suplanuota, kad ją parašys D. Čepauskaitė. Kalbant atvirai, iš pradžių maniau, kad mandagiai atsisakysiu šio pasiūlymo, nes pirminis NKDT įvardytas sumanymas pernelyg stipriai priminė mano prieš kelerius metus sukurtą spektaklį „Bagadelnia“ Valstybiniame Šiaulių dramos teatre, o reprodukuoti tai, ką jau esu kūręs anksčiau, man neįdomu. Tačiau mano nuomonę pakeitė tai, kad šią pjesę sutiko rašyti D. Čepauskaitė, kuri turėjo labai gražių minčių ir idėjų būsimai pjesei. Taip atsidūriau Kaune.
– Verta priminti, kad už minėtą spektaklį apie senelių namus „Bagadelnia“ buvote apdovanotas „Auksiniu scenos kryžiumi“. Tačiau, kaip pats sakote, sąskambių tarp šių kūrinių nebus?
– Ne. Dabar jau galiu užtikrintai pasakyti, kad tai labai, labai skirtingi spektakliai. Skirtinga estetika, meninė forma, aktorinis atlikimas. Netgi temos labai skiriasi. „Bagadelnioje“ stengiausi pažiūrėti į mūsų dienas iš tam tikros distancijos – pjesėje veikiantys senelių globos namų gyventojai tam puikiai tiko, nes jie jau nebegyvena visuomenėje, bet dar yra labai, labai gyvi.
Žmonės, su kuriais kuriamas spektaklis, nulemia repeticijų proceso atmosferą ir galutinį kūrybos rezultatą ne mažiau nei išankstinės pastatymo idėjos.
Spektaklyje „Kai mes būsim jauni“ tyrinėjamas laikas, jo tėkmė, iššvaistymas, mėginimas jį sustabdyti. Tad, nors abiejuose šiuose spektakliuose vaidina vyresnės kartos aktoriai, personažai – visiškai skirtingi. Ir nors jie išgyvena nenumaldomai artėjantį susitikimą su mirtimi, spektakliai – labai, labai skirtingi. Visiškai skirtingos ir kūrybinės komandos – dramaturgai, scenografijos, kostiumų, šviesų, vaizdo dailininkai ir, žinoma, aktoriai. Tik kompozitorius Paulius Trijonis dirbo kartu su manimi kuriant abu šiuos spektaklius. Žmonės, su kuriais kuriamas spektaklis, nulemia repeticijų proceso atmosferą ir galutinį kūrybos rezultatą ne mažiau nei išankstinės pastatymo idėjos, pasirinkta pjesė, joje gvildenamos temos ir t. t.
– Aktoriai, su kuriais šiuo metu kuriate repeticijų erdvėje, yra sukaupę didelę patirtį, dirbę su Lietuvos teatro grandais. Ar tarp jūsų vyksta sinergija, – matydamas jų patirtį, pasisemiate naujos patirties sau ir kartu perduodate savo idėjas, matymą, teatrinę kalbą?
– Žinoma, kūrybiniai mainai vyksta. Tiesą sakant, neįsivaizduoju kūrybos proceso, kuriame jie nevyktų. Pastaruosius kelerius metus daugiausia dirbu su Juozo Miltinio dramos teatro aktoriais, su kuriais kasmet susikalbame vis geriau, jaučiame ir pažįstame vieni kitus giliau. Kurti su savais žmonėmis yra palaima. Tačiau man patinka dirbti ir su menininkais, kurie man nėra gerai pažįstami, kurių teatro mokykla, patirtys, požiūriai, kūrybos metodai visai kitokie nei mano. Ne paslaptis, kad tokiais atvejais gaunu unikalią galimybę daug iš jų mokytis ir plėsti savo pasaulėjautą, gilinti turimas žinias, stiprinti profesinius įgūdžius.
Dirbdamas su NKDT aktoriais gaunu naujų pamokų kas savaitę. Gal net kasdien. Ir kaip režisierius, ir kaip žmogus. Labai tai vertinu ir branginu. Slapta tikiuosi, kad kada nors ateityje turėsiu progų dar sykį susitikti su čia sutiktais aktoriais kituose kūrybos pasauliuose. Pavyzdžiui, būtų smagu vieną dieną sukurti bendrą spektaklį su visais spektaklių „Bagadelnia“ ir „Kai mes būsim jauni“ aktoriais. Esu tikras, kad užsikurtų nepamirštamas, daug ryškių prieskonių turintis repeticijų procesas. Galima būtų sukurti spektaklį, kuriame legendiniai abiejų teatrų aktoriai vaidintų ne viską mačiusius pagyvenusius žmones, bet aistringus, naivius jaunuolius arba darželio žaidimo aikštelėje susitinkančius mažus vaikus. Kokie gražūs galėtų būti jų susitikimai, kokie tyri dialogai, kokie emocionalūs monologai! Kaip smagu būtų tokį spektaklį vieną mėnesį rodyti Kaune, kitą – Šiauliuose, paskui – vėl Kaune... Pakeliui būtų galima aplankyti ir mano gimtąjį Panevėžį. Gal tikrai nebloga mintis ateičiai?
– Kam skiriate spektaklį „Kai mes būsim jauni“? Koks jo žanras?
– Tai drama, kuri apsimeta esanti komedija. Gal net situacijų komedija. Todėl stebėti pjesės istoriją ir pažinti jos veikėjus visų pirma yra smagu. Tačiau žiūrovai greit pajus, kad šiame spektaklyje tik žaidžiama pagal situacijų komedijos žanro taisykles. Žaisti pagal žanro taisykles man labai patinka. Žanras suteikia aiškią meninę kalbą, padiktuoja formą. Tačiau kai tu valdai žanrą, o ne jis tave, gali taikyti žanro principus kurdamas tam žanrui mažiau būdingą turinį. Tikiuosi, kad taip nutiks ir šiame mūsų spektaklyje.
Jei man reikėtų kam nors skirti šį spektaklį, skirčiau jį patiems aktoriams, kurie vaidina jame. Manau, jie, kaip ir aš, daug pasisemia iš šio proceso, labiausiai – vienas iš kito. Visi jie talentingi, tačiau labai skirtingi, todėl tikrai turi ko vieni iš kitų pasisemti. O žiūrovai... Manau, kad labiausiai šis spektaklis patiks žiūrovams, pasiilgusiems gerų teatrinių istorijų, ryškių personažų, patenkančių į dramatiškas, o kartais – ir absurdiškas situacijas.
Žinoma, kad spektaklis taps reikšmingu įvykiu tiems žiūrovams, kurie seniai stebi ir žavisi jau kelis dešimtmečius trunkančiu šio spektaklio aktorių kūrybos keliu. Tačiau kadangi kartu su aktoriais kuria ir kitų kartų menininkai (vienas jų esu aš pats), tikiu, kad mūsų siūloma meninė kalba, estetika, kūrybos kryptis bus įdomi gana plačiai ir įvairialypei auditorijai. Juolab kad spektaklyje tyrinėjamos gana universalios, faktiškai nemirtingos temos – laikas, gyvenimo baigtinumas, individualus praeities pojūtis, nerimas dėl ateities ir visa ko pabaigos.
– Aleksandrai, o jūs pats susimąstote apie savo senatvę?
– Tikrai taip. Dažniau susimąstau ir apie tuos pokyčius, kurie neišvengiamai vyksta jau šiandien manyje. Iš tikrųjų dabar išgyvenu laiką, kai pradedu matyti ne tik tai, kiek man dar daug liko sukurti, nugyventi ar aplankyti, bet ir tai, kad jau nebe viskam užteks laiko šiame gyvenime, jau ne viską, kas man įdomu, išmoksiu, ne viską, kas man atrodo smagu, patirsiu. Dabar pradedu gyventi kiek lėčiau, skirti kiek daugiau laiko įvairiems procesams, kurių imuosi, ir stengtis labiau atsirinkti, ko imtis, ko ne, nes suprantu, kad nesu amžinas ir laiko lieka vis mažiau ir mažiau.
NAUJAUSI KOMENTARAI
SUSIJĘ STRAIPSNIAI
-
99 proc. erdvės, 1 proc. šokio lygu 100 proc. tikroviškumo
Neseniai susimąsčiau: kur ir kaip baigiasi mūsų galaktika? Kas slypi už jos ribų? Ar už visatos ribų tęsiasi tiesiog beribė tuštuma, kurioje net aidas nuskęstų nepasiekiamoje tyloje? Apie tokius dalykus galvojau dar vaikystėje – dar...
-
Kultūros ir sporto renginiai gruodžio 23–29 d.
Gruodžio 23 d. Senoji Zapyškio Šv. Jono Krikštytojo bažnyčia: 18–20 val. „Kūčios ir tradicijos: papročių seminaras“ (su registracija, iki 15 žmonių). Registracija. Gruodžio 24 d. Tado Ivanausko Obelynės sod...
-
A. Keliuotytė: gyvenimas nėra lygtis, kurią gali išspręsti2
Išgirdus Keliuočių pavardę prieš akis iškyla šviesuoliai, palikę gilų pėdsaką Lietuvos kultūros istorijoje. Šį kartą kalbėjomės su šiemet jubiliejų atšventusia Nacionalinio Kauno dramos teatro (NKDT...
-
Žiemos šventės: iliuzijų anatomija pagal A. Vaitkūnienę3
Užklydusiam į parodą iš pirmo žvilgsnio ji pasirodys jauki, šviesi, kalbanti apie linksmą švenčių laikotarpį, tačiau nesileiskite menininkės būti apgauti. Ausis užbūrus Mariah Carey dainai „All I Want for Christmas Is Yo...
-
NKDT 104-ąjį gimtadienį vainikavo „Auksinių teatro rūtos šakelių“ apdovanojimai ir koncertas1
Gruodžio 19 dieną Nacionalinis Kauno dramos teatras paminėjo sukaktį – 104-ajį gimtadienį, į šventinį renginį sukviesdamas teatro darbuotojus, partnerius bei bičiulius. ...
-
Dainius Bervingis: užsidedi ledo, susileidi vaistų – ir į sceną6
Su Kauno valstybinio muzikinio teatro (KVMT) aktoriumi, choreografu Dainiumi Bervingiu susitinkame teatre. Sužinojęs, kad kalbėsime sveikatos tema, vyras šypsosi ir rodo į dešinės kojos kelį – pasirodo, laukia vizitas pas traumatolog...
-
„90's Disco Fest“ paskelbė naują 2025-ųjų datą ir atlikėjus
„Žalgirio“ arena ir „Legends concerts Europe“ renginių organizatorius 2025-aisiais surengs vienintelę ir didžiausią 90-ųjų diskoteką Baltijos šalyse „90‘s DISCO FEST“. 90-ųjų festivalis „90&lsquo...
-
Kauno muzikiniame teatre įspūdingą eglutę kūrusi Šmidtienė: drugelis – tarsi rojaus nuojauta14
Laikas iki jaukiausių metų švenčių sparčiai tirpsta. Kiekviename žingsnyje jau galime pajausti kalėdinę nuotaiką. Kauno valstybinis muzikinis teatras taip pat pasiruošė ir nekantraudamas šį magišką jausmą perteikia savo...
-
Kultūros ir sporto renginiai gruodžio 16–22 d.
Gruodžio 16 d. Ežerėlio kultūros centro salė: 14 val. Kauno „Vyturio“ gimnazijos jaunių choro koncertas „Skambantis adventas“. Gruodžio 17 d. Rokų laisvalaikio salė: 15 val. Mažylių kinas „Mergaitė su degtukais&ld...
-
Išskirtiniai Vilniaus miesto ansamblio NIKO 2024-ieji ir paskutinysis šių metų koncertas Kaune
Šiemet Vilniaus miesto ansamblis NIKO savo biografiją papildė ne vienu reikšmingu įrašu. Jau beveik du dešimtmečius Europoje koncertuojantis ansamblis 2024-aisiais pasirodė ir didžiosiose Europos scenose. C...