„Fyodor Golan“ aukštosios mados paroda Rygoje

Lūkesčiai – sunkiai prognozuojamas dalykas: kartais tikiesi patekti į Žydrąją pakrantę, o atsiduri Šventojoje. Tačiau būna ir atvirkščiai: tikiesi nedidelio saldainiuko, o esi apdovanojamas tortu, fejerverku ir paskatinamąja premija. Būtent taip pasijutau atsidūrusi prekių ženklo „Fyodor Golan“ retrospektyvinėje parodoje Rygoje. Patekau į ją atsitiktinai, nieko per daug nesitikėdama, nes nieko nežinau apie „Fyodor Golan“ (nors 370 redakcija ir pavadino mane mados eksperte – net kelis kartus, cha! – tačiau tiesa ne visai tokia). Ir visa laimė, kad neturėjau laiko domėtis, nes visiškai neplanuotai patekau į aukštosios mados rojų.

Plunksnos, žvyneliai, blizgūs audiniai, karoliukai, ryškios spalvos, batai su platforma, raukiniai, ant trosų siūbuojantys demonstraciniai torsai – Latvijos nacionalinio muziejaus Saugyklų pastate įrengta paroda užhipnotizuoja tarsi besisukantys kaleidoskopo vaizdai ir nejučia pradedu suktis ratu tarsi mados karuselėje. Žvilgėjimas, žėrėjimas ir kitos blizgesio formos, įmantrūs siluetai, plonytės talijos ir superekstramini dydžio (sakyčiau, kokio 32-ojo) dizaino drabužiai byloja, kad atsidūriau tarp aukštosios mados objektų – ir juos net galima paliesti! (Na, oficialaus kvietimo tam tikrai nebuvo, bet draudžiančių užrašų taip pat nepastebėjau.) Kur dar Įdomybių kabinetas – stiklo vitrinose išdėlioti bateliai, karūnos, perukai, vėriniai, kaukės ir madų žurnalai su straipsniais apie prekių ženklą „Fyodor Golan“ ir jo drabužius dėvinčiomis megažvaigždėmis – akivaizdi ir taip kuklių mano šiuolaikinės mados žinių spraga...

K. Stankevičiūtės nuotr.

Rygos kultūros ir pramogų gidas neighborhood.lv pristato Fyodoro Podgorny ir Golano Frydmano kūrybinį duetą kaip „mados daktaro Džekilo ir misterio Haido“ (gerojo daktaro ir piktojo žudiko priešpriešą to paties pavadinimo Roberto Louiso Stevensono romane, virtusią gėrio ir blogio metafora). Dueto kūrybos braižo ir jo sėkmės paslaptis – organiška kontrastingų elementų jungtis, užkoduota ir retrospektyvinės parodos pavadinime. „Harmoninga kolizija“ atspindi ženklo estetiką – tai skirtingų kūrybos idėjų, neįprastų tekstūrų kombinacijų, audinių ir spalvų pasirinkimas. Net podiumo pasirodymų muzika siekiama jungti priešybes naudojant roko, operos ir popmuzikos takelius viename šou, o tai kuria „galingą vizualinę harmoniją, gimstančią iš chaoso“, rašoma neighborhood.lv interviu su F. Podgorny. Dueto nariai apibūdina save kaip absoliučiai skirtingus – nuo interesų iki išvaizdos. Iš šių dramatiškų skirtybių gimsta dabar jau puikiai atpažįstama ženklo „Fyodor Golan“ estetika.

K. Stankevičiūtės nuotr.

F. Podgorny gimė Latvijoje, Ventspilyje, 1985 m. Pasimokęs Dizaino ir meno koledže Rygoje, išvyko į Belgiją, Karališkąją dailiųjų menų akademiją Antverpene, išugdžiusią daugybę šiuolaikinės mados korifėjų. Pabaigęs mokslus, 2007 m. įsikūrė Londone, pradėjo dirbti pas Issey Miyake. Šiame mieste ir susipažino su savo alter ego – G. Frydmanu. Kolega dizaineris iš Izraelio 2008 m. baigė mados dizaino studijas Londono Marangoni institute ir, atlikęs praktiką pas Richardą Nicollą, 2009–2010 m. darbavosi pas Alexanderį McQueeną.

K. Stankevičiūtės nuotr.

Parodos apraše skelbiama, kad prekių ženklas „Fyodor Golan“ įkurtas 2009 m., o „Wikipedija“ rašo, kad tai įvyko 2011 m. Būčiau labiau linkusi pasikliauti parodoje pateikiama informacija, nes mažai tikėtina, kad per metus laiko įmanoma pasiekti tokių aukštumų: jau antroji jauno prekių ženklo kolekcija „Flowers of Evil“, įkvėpta Ch. Baudelaire’o eilėraščio, laimėjo prestižinį „Fashion Fringe“ apdovanojimą, o 2012 m. (tik po trejų metų nuo įkūrimo!) buvo surengta pirmoji retrospektyvi paroda Viktorijos ir Alberto muziejuje Londone. Tai jauniausias prekių ženklas istorijoje, kuriam suteikta tokia garbė.

K. Stankevičiūtės nuotr.

Šiandien prekių ženklas „Fyodor Golan“ pripažįstamas ant pasaulinių podiumų, kompanijos drabužius dėvi Lady Gaga, Jennifer Lopez, Rihanna, Madonna, Zendaya, Ariana Grande ir kitos žvaigždės, kurios renkasi koncertuoti ar pasirodyti renginiuose su šio prekių ženklo kūriniais. Parodos rengėjai su pasididžiavimu nurodo, kad „Fyodor Golan“ bendradarbiauja su pasaulinio garso ženklais „Coca-Cola“, „Sonic the Hedgehog“, „Chupa Chups“, „Powerpuff Girls“, „My Little Pony“. Tvarumo idėjos irgi nesvetimos šiems aukštosios mados kūrėjams – jau daugelį metų „Fyodor Golan“ siekia atkreipti savo auditorijos dėmesį į vandenynų taršą, nuo 2019 m. kūryboje nebenaudoja plastiko.

K. Stankevičiūtės nuotr.

Londono mados savaitės puslapis „Fyodor Golan“ kūrybos dvasią apibūdina kaip „pozityvų intelektualizmą – aistringos saviraiškos judėjimą, pasižymintį ryškiomis spalvomis ir technologiniais sprendimais, kuriuos įgyvendinant gimsta progresyvi sportinių drabužių estetika“. Čia tikriausiai omenyje turimas 2014 m. bendradarbiavimas su „Microsoft“, kai „Fyodor Golan“ savo rudens / žiemos kolekcijai sukūrė interaktyvų sijoną, pagamintą iš 80-ies išmaniųjų telefonų „Nokia Lumia 1520“. Vaizdiniai jų ekranuose buvo suprogramuoti taip, kad keistųsi reaguodami į dėvinčiojo judesius ir taip kurtų audinio iliuziją. Išskirtinė vizualinė kalba ir inovatyvus kūrybos požiūris atsispindėjo ir kitame kūrinyje – sijonas-parašiutas, prisipučiantis pradėjus eiti, pateko ant žurnalo „Times“ viršelio.

K. Stankevičiūtės nuotr.

Latvijos nacionalinio muziejaus Saugyklų pastate, kuriame įkurdintas vadinamasis Skulptūrų miškas – muziejaus kolekcijoje esančių Antikos ir Renesanso skulptūrų kopijų nuolatinės parodos erdvė, šių technologinių mados stebuklų neišvysime, tačiau nusiminti nevertėtų. Parodoje demonstruojama daugiau nei 120 modelių iš kolekcijų, pristatytų Londono mados savaitėse,  aksesuarų ir drabužių, kuriuos dėvėjo ne tik minėtos popkultūros žvaigždės, bet ir įžymūs Latvijos kultūros veikėjai. Retrospektyva apima 2009–2022 m. laikotarpį (šiuo metu prekių ženklo veikla sustabdyta, F. Podgorny tęsia savo veiklą atskirai) ir pristato Latvijos dizainerio asmeninę perspektyvą ir kūrybos viziją.

Būtent Fyodoro, anot jo paties, įnašas į dueto kūrybą – ryškios spalvos. Pavyzdžiui, neonine geltona jis žavėjosi nuo vaikystės ir visada norėjo dirbti su spalvomis, kurios išsiskiria iš aplinkoje vyraujančios pilkumos (ak, tas cepelininis Baltijos kraštų dangus – jis ir Rygoje pilkas). Be spalvų, kiti du svarbiausi dalykai Fyodorui – tekstūros ir siluetai. Konstrukcija, forma, įdomios linijos nulemia siluetą, o tekstūros suteikia drabužiams gyvybės, juos norisi liesti. Dizaineris sako, kad stengiasi suteikti savo kūriniams jėgos, vidinės stiprybės, kad asmuo, apsirengęs jais, pasijustų galintis „įspirti į užpakalį“.

K. Stankevičiūtės nuotr.

Šią vidinę stiprybę, mano kuklia nuomone, visų pirma garantuoja ypatinga visų trijų elementų – silueto, audinio tekstūros ir spalvų – dermė, taip pat neįtikėtina rankų darbo meistrystė: siuvinėjimas, dekoro elementų apdirbimas, visos papildomos detalės verčia pagarbiai nulenkti galvą prieš amato virtuozus. Ryškios, žaižaruojančios spalvos, prigludusios, moteriškos figūros linijas pabrėžiančios formos kuria ryškų charakterį ir išskirtinumo aurą.

K. Stankevičiūtės nuotr.

Ekspozicija suskirstyta į kelias temas: Skaitmeninė romantika, Kritinė padėtis, Įdomybių kabinetas, Pusiausvyros aktas, iš kurių reikšmingiausia – ir įspūdingiausia – eksponuojama Skulptūrų miško salėje. Neighborhood.lv puslapis teigia, kad būtent ši erdvė geriausiai reprezentuoja prekių ženklo „Fyodor Golan“ įprastinę estetiką – netikėtą skirtingų pradų sujungimą: klasikinės skulptūros ir šiuolaikinės mados. Skulptūrų miško salėje, tarp antikinių skulptūrų ir žaižaruojančių suknelių, žiūrovas staiga pasijunta parodos dalimi, atrasdamas harmoniją tarp išorinių ir vidinių sąskambių. Arba disonansų, nes harmonija gali rastis iš jų abiejų.

K. Stankevičiūtės nuotr.

Man harmonijos sąskambius užkodavo parodos eksponavimo komanda: žaismingai pateikti vakarinės aprangos suknelių modeliai mezga pokalbius su skulptūromis. Štai įvairaus amžiaus vyriškų galvų sekstetas mąsliai žvelgia į grakščią baltais žvyneliais dekoruotą moterišką figūrą – akivaizdžiai tyčinė pokalbio provokacija. Netoliese ryškiai raudonas švarkelis išdidžiai atsukęs nugarą kažkokiam Renesanso epochos nuogaliui;  mini melsva žvynelių suknutė kalbina senosios Romos kario skulptūrą koketiškai atlapota tunika.

Kaip ir kiekviename kolektyve, išryškėja keli autoritetai. Šioje parodoje įspūdingiausia – balta, tarsi iš matinių dangiško vaško žvynelių nulipdyta suknia, atrodo, net kvepianti medumi. Violetinė (tikriausiai) taftos suknia, dekoruota masyviu karoliukų siuviniu ant krūtinės, – įstabus rankų darbo pavyzdys, atlikimo meistriškumas ir dizainas tiesiog gniaužia kvapą. Trys bičių geltonio suknelės su keletu juodos spalvos dryksnių tęsia medaus ir vaško temos interpretaciją – visos dekoruotos iš audinio iškarpytais vieno cm dydžio skrituliukais (vien nuo minties, kiek laiko ir kantrybės reikalauja šie kūriniai, apmiršta visos blusos). Iš bendro konteksto iškrinta avietinio moherio kostiumas – visų pirma, dėl to, kad yra akivaizdžiai šiltas ir todėl tinkamas galbūt tik slidinėjimo kurorto vakarėliui, antra – dėl to, kad vyriškas. Tačiau kokia spalva! Dėl jos galėčiau iškęsti ir karštį, ir moherio kutenimą (ir, žinoma, labai daug grožio kostiumui priduoda mintis, kad gal net pavyktų į jį įtilpti).

K. Stankevičiūtės nuotr.

Rausvos spalvos euforija tęsiasi paskutinėje parodos salėje – specialiu rausvos žolės kilimu išklotame kambarėlyje galima prigulti ir daugiau sužinoti apie šio prekių ženklo istoriją, transliuojamą ant lubų įtaisytame ekrane (tai daugiausia ištraukos iš podiumų šou). Užliūliuota rausvos harmonijos sąskambių, vos neužmirštu pasiimti savo lagamino iš viešbučio.

K. Stankevičiūtės nuotr.

„Fyodor Golan“ paroda – nuostabi galimybė pamatyti aukštąją madą iš labai arti. Jei kam nors kyla abejonių dėl šios dizaino rūšies paskirties ir prasmės, aprašytas reginys jas vienareikšmiškai išsklaido.

Paroda vyks iki rugsėjo (bet jau dabar kalbama, kad bus pratęsta), taigi tikrai spėsite nuvykti. Verta važiuoti specialiai. 



NAUJAUSI KOMENTARAI

Galerijos

Daugiau straipsnių