- Asta Cibienė
- Teksto dydis:
- Spausdinti
Svarstote, gal atšilus orams iškeisti automobilį į dviratį? Svarstyti verta, mat taip ne tik sutaupysite pinigų, pasimankštinsite, bet ir įkvėpsite kur kas mažiau ore sklandančių teršalų.
Salone oras blogesnis
"Ne, tikrai nepersėsiu ant dviračio. Visai nenoriu kvėpuoti tais teršalais iš automobilių išmetamųjų vamzdžių", – ne vienas vairuotojas būtent tokiais argumentais atremia raginimus rinktis dviratę transporto priemonę.
Tačiau tyrimai parodė, kad užterštu oru tose pačiose miesto teritorijose daugiau kvėpuoja žmonės, sėdintys automobiliuose, o ne ant dviračių. Į automobilių salonus patekusios kietosios dalelės ilgai neišsiskirsto. O dviratininkai jų įkvepia mažiau, mat kenksmingas daleles išnešioja vėjas. Ypač didelę teršalų dozę gauna spūstyse stovinčių automobilių vairuotojai ir keleiviai.
Tokią išvadą padarė ES projekto VECTOR dalyviai – dviratininkų organizacijos iš Olandijos, Vengrijos, Vokietijos ir Lietuvos. Prieš daugiau nei dvejus metus startavusio projekto rezultatai šiomis dienomis pristatyti Lietuvos aplinkos ministerijoje.
Ypatingas dviratis
Kokiu oru kvėpuoja Vilniaus dviratininkai, tirta praėjusių metų gegužę. Tąkart po sostinę ratus suko specialia įranga "apginkluotas" dviratis. Smulkių kietųjų dalelių koncentracija ore matuota įvairiose sostinės vietose. Ne tik matuota, bet ir įrašinėtas vaizdas – taip buvo galima nustatyti taršos šaltinį.
"Važiavome gatvėmis, šaligatviais, ten, kur daugiau medžių. Apsukome ratą nuo stoties per Olandų gatvę, Senamiestį, Konstitucijos prospektą. Matavome ne bendrą taršą, o taršą kai kuriose vietose. Orą tyrėme nuo 14 iki 16 val. Galiu pasakyti, kad vidutinis automobilių greitis tuo metu buvo apie 20 km/val. Dviračiu judėjome kiek lėčiau, bet atsilikome labai mažai", – pasakojo Lietuvos dviratininkų bendrijos pirmininko pavaduotojas Frankas Wurftas, Lietuvoje gyvenantis dešimt metų.
Paaiškėjo, kad didžiausia kietųjų dalelių koncentracija buvo prie stoties – ten daug autobusų, tarša didesnė ir dėl traukinių. Apskritai daugiausia kietųjų dalelių į orą išmeta sunkvežimiai ir dyzeliniais degalais varomi automobiliai. Dviratininkui prasilenkus su jais, oro taršą matuojanti įranga į kompiuterį siųsdavo signalą, jog leistinos normos smarkiai viršytos.
Bet orą teršia ne tik automobiliai. "Mynėme pro Vilniaus universitetą. Prie jo susirinkę studentai traukė dūmą. Mūsų aparatas iš karto užfiksavo, jog šioje vietoje padidėjusi tarša", – šyptelėjo F.Wurftas.
Barjerai – efektyvūs
Tokiu pat metodu ir ta pačia įranga oro užterštumą specialistai tyrė ir Utrechte Olandijoje, Hamburge Vokietijoje bei Budapešte Vengrijoje. Budapešte ir Vilniuje oro tarša buvo dukart didesnė nei Utrechte ir Hamburge.
"Utrechto centre ribojamas automobilių eismas, o Hamburge jau seniai važinėja autobusai, kuriuose yra dyzelinių degalų filtrai. Be to, Hamburgas yra arčiau jūros, vėjas nuneša teršalus", – įvairių miestų oro taršą lygino F.Wurftas.
Didžiausia tarša paprastai fiksuojama siaurose miestų gatvėse, kuriose stūkso aukšti namai ir vėjas negali išsklaidyti kietųjų dalelių. Daug jų susikaupia ir požeminėse perėjose, tuneliuose.
Pastebėta, jog barjeras tarp važiuojamosios dalies ir dviračių tako taršą mažina. Jeigu šis barjeras – betoninė tvorelė ar tankūs krūmai, dviratininkas kvėpuoja švaresniu oru. Tačiau aukšti medžiai pažeme sklandančių kietųjų dalelių nesulaiko. Akivaizdaus skirtumo dviratininkas nepajus ir tada, jei važiuos ne gatve, o šaligatviu.
SUSIJĘ STRAIPSNIAI
-
Dainų šventėje medikų pagalbos prireikė keliems šimtams dalyvių: rimtų susirgimų nefiksuota1
Dainų šventėje budėję sveikatos priežiūros specialistai sako, kad keliasdešimt tūkstančių dalyvių pritraukęs renginys praėjo sklandžiai ir rimtų susirgimų nefiksuota. Pasak greitosios medicinos pagalbos (GMP) vadovo Nerijaus Mikeli...
-
Policija išrieda į gatves su dviračiais4
Policijos pareigūnai nusikaltėlius Vilniuje gaudys ir dviračiais. Apie tai LNK žurnalistas kalbėjosi su policijos pareigūnu–dviratininku Vaidu Maziliausku. ...
-
Pasisaugokite: masiškai dūžta automobilių stiklai – priežastis nustebins7
Socialiniuose tinkluose pasipylė įrašai, kad varnos į automobilius mėto akmenis ir net iškulia jų langus. Gamtininkai dėl tokio paukščių elgesio vieningo atsakymo neturi, anot jų, varnos tiesiog pramogauja. Draudikai teigia, ...
-
Vilniečiai išrinko naujus vardus dviem Fabijoniškių gatvėms
Internetinėje apklausoje dalyvavę sostinės gyventojai nori, kad Fabijoniškėse esančios Salomėjos Nėries ir Liudo Giros gatvės būtų pervadintos Vėtrungių ir Liongino Baliukevičiaus vardais, pirmadienį paskelbė Vilniaus miesto savivaldybė....
-
Vilniaus savivaldybė: sąvartynams ne vieta prie gyvenamųjų teritorijų
Vilniaus miesto savivaldybė siekia pradėti spręsti įsisenėjusią Salininkuose esančio sąvartyno problemą – kreiptasi į Aplinkos apsaugos agentūrą (AAA) prašant naujai peržiūrėti statybų atliekas tvarkančiai įmonei UAB „Atlie...
-
Vilniuje – liūtis, lūžo medžių šakos6
Sekmadienį dalį Lietuvos nuplovė lietus. Kaip pranešė vilniečiai, sostinę skalauja liūtis, lūžta medžių šakos. ...
-
Žada: neseniai asfaltuotas, bet jau nelygus kelias prie stoties Vilniuje bus tvarkomas2
Prieš keletą mėnesių paklotas, tačiau jau nelygus asfaltas šalia Vilniaus geležinkelio stoties bus sutvarkytas, tikina sostinės savivaldybės ir jį klojusios įmonės atstovai. ...
-
Per Dainų šventės renginį dingęs berniukas surastas11
Vilniaus Vingio parke per finalinį Dainų šventės renginį buvo pasimetęs 7-erių berniukas. ...
-
Šimtmečio Dainų šventės finalas: visa Lietuva kartu giedojo himną18
Šeštadienio vakarą Vilniuje aidi baigiamasis jubiliejinės šimtmečio Dainų šventės koncertas „Kad giria žaliuotų“. Vieningai sugiedotas ir Valstybės himnas. ...
-
Sostinėje atvertas atnaujintas Liuteronų sodas
Šią savaitę lankymui atvertas šalia sostinės Santuokos rūmų esantis rekonstruotas Liuteronų sodas. ...