- Marius Eidukonis
- Teksto dydis:
- Spausdinti
Vairavimo aikštelės yra viena iš vairuotojų rengimo sistemos atgyvenų, – įsitikinę VĮ "Regitra" atstovai. Susisiekimo ministerijos tarnautojai jų atsisakyti neketina. Tad, kur slypi tiesa?
Galima pamėginti
Praėjusią savaitę dienraštis jau rašė, kad pradedantiesiems vairuotojams, kurie VĮ "Regitra" laikys egzaminą B kategorijos vairuotojo pažymėjimui gauti, nebereikės praktinio egzamino metu demonstruoti automobilio valdymo gebėjimų uždaroje aikštelėje – viskas perkeliama į realias gatves. Tokios praktikos, pasak vairuotojų egzaminavimo specialistų, jau seniai laikosi visos Vakarų Europos šalys.
Tiesa, nors per egzaminą vairo sukioti uždaroje aikštelėje nereikės, tai reikės daryti atkeliavus į vairavimo mokyklą. Atrodo, kad Susisiekimo ministerijos valdininkai, kuriems pavaldi Valstybinė kelių transporto inspekcija ir prižiūri vairavimo mokyklų veiklą, nėra pasirengusi tokiems pokyčiams, nors kalbintų vairavimo mokyklų atstovai tvirtina, kad aikštelių atsisakymas ir vairavimo mokykloms yra svarstytinas variantas.
Vairavimo mokykos "ARV – Auto" vadovas Valdas Šlepikas teigia, kad pirmiausia aikštelių galėtų atsisakyti mažesnių miestelių vairavimo mokyklos.
"Man pačiam yra tekę darbuotis Prienuose, Kazlų Rūdoje, tad manau, kad tokiuose miesteliuose, kur transporto srautas neintensyvus, pirmuosius manevrus galima atlikti ir gatvėje arba erdvesnėje aikštelėje. Vis dėlto didmiesčiuose tokį procesą įsivaizduoju daug sunkiau, nes net ir nuošalesnėse Kauno gatvėse trasnporto intensyvumas yra per didelis, kad žmogus pradėtų mokytis vairuoti ir jaustųsi saugiai", – dienraščiui tvirtino pašnekovas.
Individualus reikalas
V.Šlepikas kartu piktinosi ir tais, kurie vairavimo aikšteles laiko vietomis, kuriose šlifuojami automobilių statymo pratimai. Pasak ilgametę patirtį rengiant vairuotojus turinčio vyro, vairavimo aikštelė yra reikalinga tam, kad prie automobilio vairo sėdęs mokinys galėtų susipažinti su automobiliu saugioje ir kontroliuojamoje aplinkoje.
"Juk atsiranda žmonių, kurie tik atėję į vairavimo mokyklą pirmą kartą atsisėda prie automobilio vairo. Patikėkite, neretai jiems tai būna itin įtemptos akimirkos", – patirtimi dalijosi vairavimo mokyklos vadovas. Pasak jo, vairavimo aikštelėje mokinys neturėtų bandyti kuo tiksliau pastatyti automobilio tarp gairelių, tačiau turėtų galimybę padidinti greitį, įjungti bent antrą ar trečią pavarą, susipažinti, kaip veikia vairo mechanizmas, kad spėtų susigaudyti, kaip elgiasi jo valdomas automobilis.
"Man pačiam tenka matyti, kaip kai kurie vairavimo instruktoriai, palikę mokinį automobilyje, verčia jį zulinti tuos pačius manevrus aikštelėje – tai nėra tinkama praktika ir manau, kad tokiu atveju mokinys turėtų pareikalauti galimybės reikalingus manevrus išbandyti kokioje nors realias eismo sąlygas atitinkančioje aikštelėje arba kelyje", – komentavo V.Šlepikas.
Kartu vairuotojų rengimo specialistas pastebėjo, kad negalima visiems ateinantiems mokytis vairuoti taikyti vienodos rengimo schemos. Vieni žmonės yra drąsesni ir imlesni naujovėms, greit perpranta veiksmus, kuriuos reikia atlikti, kad automobilis važiuotų, kitiems – priešingai – reikia nemažai laiko.
"Tokiu atveju mes taip pat negalime leisti važiuoti žmogui į gatvę, kai jis dar bijo važiuoti ir aikštelėje, kur eismo visiškai nėra. Instruktorius pirmiausia turi suvokti, su kokiu mokiniu susidūrė, stebėti, kaip jam sekasi ir, įvertinęs mokinio galimybes, priimti sprendimą, kada jam galima išriedėti į gatves", – pasakojo V.Šlepikas.
Jis neneigė, kad neretai pasitaiko atvejų, kai jau atėjęs į vairavimo mokyklą žmogus moka vairuoti, po pasivažinėjimo su šeimos nariais ir panašiai. "Tuomet tikrai reikia svarstyti, kad tokiam mokiniui gaišti aikštelėje neverta", – įsitikinęs pašnekovas.
Ministerija nepasirengusi
Susisiekimo ministerijos atstovai atsiųstame atsakyme teigia, kad laikosi pozicijos, jog būsimasis vairuotojas, pradėjęs mokytis vairuoti motorinę transporto priemonę, iš pradžių turėtų ugdyti gebėjimus vairuoti uždaroje aikštelėje ir tik po to važiuoti keliais ar gatvėmis.
"Siūlymas atsisakyti praktinio vairavimo aikštelių yra abejotinas saugaus eismo prasme, nes būsimasis vairuotojas imtų važinėti keliais dar neturėdamas bent minimalių vairavimo įgūdžių ar gebėjimų valdyti motorinę transporto priemonę. Tai būtų pavojinga eismo saugumo požiūriu", – įsitkinę ministerijos atstovai.
Siūlymas atsisakyti praktinio vairavimo aikštelių yra abejotinas saugaus eismo prasme, nes būsimasis vairuotojas imtų važinėti keliais dar neturėdamas bent minimalių vairavimo įgūdžių ar gebėjimų valdyti motorinę transporto priemonę. Tai būtų pavojinga eismo saugumo požiūriu.
Be to, pasak jų, atsisakius specialių aikštelių ir atliekant specialiuosius važiavimo manevrus šiam tikslui neskirtoje transporto priemonių stovėjimo aikštelėje, kur gali vykti gana intensyvus ne tik transporto priemonių, bet ir pėsčiųjų (tarp jų ir vaikų, dviratininkų ir pan.) eismas, tam tikrais atvejais kiltų pavojingų ar net avarinių situacijų, kurios keltų grėsmę eismo saugumui bei eismo dalyvių sveikatai, gyvybei ir turtui.
Buvęs lenktynininkas, ekologiško ir saugaus vairavimo instruktorius Artūras Pakėnas tokius ministerijos teiginius laiko nepagrįstais.
"Juk kiekvienas vairavimo instruktorius automobilyje turi pedalus, kuriais taip pat valdo automobilį. Gali prireikus nuspausti stabdį, akceleratoriaus pedalą, įjungti rankinį stovėjimo stabdį. Taigi sudarytos visos reikiamos priemonės, kad būtų užkirstas kelias klaidoms", – įsitikinęs pašnekovas.
Atpigintų kursus?
Aikštelių vairavimo mokyklose atsisakymas galėtų šiek tiek pakoreguoti ir vairavimo kursų kainą, nes šalies didmiesčiuose veikiančios vairavimo aikštelės priklauso didžiosioms vairavimo mokykloms, kurios jas nuomoja mažesniems rinkos dalyviams. Vidutiniškai vienam automobiliui naudojimasis aikštele per mėnesį kainuoja nuo 50 eurų, taigi tikėtina, kad vairavimo kursų kaina galėtų sumažėti bent pora dešimčių eurų.
Tiesa, pats egzaminas, kai bus atsisakyta egzamino aikštelėje, žvelgiant buhalteriškai pabrangs. Dabar jo kaina siekia 31 eurą. Ją sudaro bendra praktinio egzamino kaina 16,80 euro ir 14,20 euro už automobilio VĮ "Regitra" automobilio naudojimą egzamino metu. 7,10 euro – tiek kainuoja naudojimasis automobiliu tiek aikštelėje, tiek ir laikant egzaminą gatvėse. Įsigaliojus naujajai tvarkai ši suma nebus skaidoma. Liks 14,20 euro. Visi, kuriems nepasisekė tinkamai atlikti pratimų aikštelėje ir neišlaikė egzamino, gali kitam kartui palikti 7,10, už kitą egzamino dalį. Dabar taip nebus. Tačiau VĮ "Regitra" generalinio direktoriaus pavaduotojas S.Šuminas tvirtina, kad norinčiųjų susigrąžinti kiek daugiau nei 7 eurus – mažuma.
"Būsimajam vairuotojui patyrus nesėkmę egzamino metu ir padarius atitinkamą skaičių klaidų, egzaminuotojas pasako, kad egzaminas neišlaikytas ir jis turi teisę nebetęsti egzamino. Vis dėlto dauguma egzaminuojamųjų nusprendžia išbandyti savo jėgas ir gatvėse. Tai labai gera taktika, nes būsimasis vairuotojas susipažįsta ir su "Regitros" automobiliu ir su tuo, ko iš jo reikalaujama egzamino metu", – vardijo S.Šuminas.
Tarp dviejų institucijų
Apskritai mūsų šalyje susidariusi situacija, kai vairuotojų rengimą prižiūri ir reguliuoja viena institucija – Susisiekimo ministerija ir VKTI, tačiau pagal vienos institucijos nurodymus parengtus vairuotojus egzaminuoja ir žinias pagal savo nustatyus kriterijus vertina kitai ministerijai – Vidaus reikalų – pavaldi VĮ "Regitra. Todėl dabar neretas vairavimo mokykloje parengtus egzamino testo klausimus sprendęs būsimasis vairuotojas nustemba pamatęs, kad, prisėdus prie kompiuterio "Regitros" teorijos salėje, jie suformuluoti visiškai kitaip.
Anksčiau apie egzamino užduotis pasakojęs "Regitros" generalinio direktoriaus pavaduotojas tvirtino, jog klausimai suformuluoti taip, kad egzaminuojamajam tektų pagalvoti ir išmąstyti atsakymą, o ne aklai iškalus tiesingus variantus bandyti tiesiog pataikyti.
"Kartais viename klausime gali būti net ir dviejų Kelių eismo taisyklių samplaika. Tad būsimasis vairuotojas turi pagalvoti daugiau ir įvertinti kelias aplinkybės", – anksčiau kalbėjo S.Šuminas.
Neoficialiomis žiniomis, net ir vairavimo mokyklos būtų už tai, kad pasikeistų juos prižiūrinti institucija, tačiau ar pokyčiai vairavimo mokyklose įvyks, sunku pasakyti, nes ir praktikos egzamino pokyčiai "Regitroje", kol buvo priimti, ministerijų koridoriais keliavo bevek dvejus metus.
SUSIJĘ STRAIPSNIAI
-
Bilotaitės pasiteisinimas dėl vairavimo egzamino: sprendimas nebuvo priimtas vienasmeniškai8
Buvusi vidaus reikalų ministrė Agnė Bilotaitė tvirtina, kad dabartinio ministro Vladislavo Kondratovičiaus teiginiai, jog sprendimas uždrausti laikyti vairavimo egzaminus rusų kalba buvo priimtas vienasmeniškai, nesiderinant su kitomis institucij...
-
Ministras: sprendimas atsisakyti vairavimo egzaminų rusų kalba nebuvo tinkamai suderintas2
Metams atidėjus sprendimą atsisakyti vairavimo egzaminų rusų kalba, Vidaus reikalų ministras Vladislavas Kondratovičius sako, jog toks žingsnis nebuvo tinkamai suderintas su atsakingomis institucijomis. ...
-
VRM atidėjo sprendimą atsisakyti vairavimo egzaminų rusų kalba7
Vidaus reikalų ministras Vladislavas Kondratovičius penktadienį pasirašė įsakymą, kuriuo metams nukėlė sprendimą atsisakyti vairavimo egzaminų rusų kalba. ...
-
Šventinė karštinė įsibėgėjo: Kalėdoms išpuošia ir automobilius2
Kol tarp miestų vyksta amžina kova, kurio gi eglė gražiausia, išradingumu kartais nenusileidžia ir paprasti žmonės. Štai ir automobilių mylėtojai bando įrodyti, kad ne prasčiau moka išpuošti savo ratuotas transporto priem...
-
Bilotaitė turi kategorišką nuomonę dėl vairavimo egzamino2
Buvusi vidaus reikalų ministrė konservatorė Agnė Bilotaitė nepagrįstu ir nesuprantamu vadina naujojo vidaus reikalų ministro siekį stabdyti sprendimą nuo sausio vairavimo egzaminus Lietuvoje organizuoti tik lietuvių arba kitomis oficialiomis Europos ...
-
Vežėjų parką papildys elektriniai lokomotyvai2
Krovinių pervežimo bendrovė „LTG Cargo“ įsigijo septyniolika elektrinių lokomotyvų, jie į Lietuvą atvyks 2027-ųjų pradžioje. ...
-
Žali – patys saugiausi, oranžiniai – autsaideriai
Manoma, kad automobilio spalva neturi įtakos, kaip dažnai jis patenka į avarijas, tačiau ryškių spalvų transporto priemonės neretai laikomos saugesnėmis. ...
-
Naujovę „Regitrai“ padiktavo klientai4
„Regitra“ plečia savo asortimentą: įregistravę naują automobilio numerį iš karto galėsite įsigyti ir rėmelį. ...
-
Lūžio belaukiant: kas augins konkurenciją1
Europos naujų automobilių pardavimo statistika liudija: tebekaraliauja kompaktinės klasės modeliai. Daugeliui tai optimalus variantas dėl patrauklios kainos, gausios komfortą ir saugumą užtikrinančios įrangos, automobilio dydžio. Paklausiausių de&s...
-
Lietuviškas paradoksas: uždarbiai – geri, bet mechanikų trūksta6
Lietuva pagal kelių transportu gabenamus krovinius užima trečią vietą Europoje. Tokį srautą pervežančią sunkiasvorę techniką reikia nuolat prižiūrėti ir remontuoti. Tad kodėl mūsų šalyje smarkiai stinga kvalifikuotų sunkvežimių mech...