- Kauno.diena.lt inf.
- Teksto dydis:
- Spausdinti
Malonia rudeniška šiluma lepinęs spalis kiek atidėjo padangų keitimo bumą, tačiau pastarąją savaitę eilės prie ratų servisų pamažu ilgėja. Artėjant žiemos sezonui, daugelis vairuotojų ima aktyviau domėtis kuo apauti savo transporto priemones.
Kainos stabilizavosi
Iki lapkričio 10-osios, kai pagal Kelių eismo taisyklių reikalavimus Lietuvoje uždraudžiama važinėti vasarinėmis padangomis, liko dvi savaitės. Tačiau uoliausi vairuotojai šalčiams jau pasirengė ir ratų keitimu rūpinasi iš anksto.
Gera žinia automobilių savininkams – pastaraisiais metais nuosekliai augusi padangų keitimo paslaugos kaina stabilizavosi ir šiemet menkai tesiskiria nuo pernykštės. Už 15 colių ratų keitimą nedideliame miesto servise teko sumokėti po 7 eurus už ratą. Pačių padangų kainos taip pat nebesistiebia taip, kaip keletą pastarųjų sezonų.
Anot specialistų, Lietuvoje, kur žiemos sąlygos yra ypatingai permainingos, tinkamų padangų pasirinkimas ir priežiūra gali reikšmingai sumažinti eismo įvykių riziką. Skaičiuojama, kad apie 10 proc. eismo įvykių šaltuoju sezonu yra susiję su prastos būklės padangomis – nuo per mažo protektoriaus gylio iki netinkamai prižiūrėto ar pasenusio automobilių apavo. Tiek pat procentų dėl netinkamai prižiūrimų padangų gali padidėti ir degalų sąnaudos.
Tinkamiausios minkštesnės
Kaipgi išsirinkti tinkamas žiemines padangas?
Šaltuoju metų laiku Lietuvoje vieną dieną keliai gali būti padengti storu ledu, kitą – pažliugę nuo pliaupiančio lietaus. Todėl renkantis padangas patartina atsižvelgti į vairavimo sąlygas ir regioną.
„Minkšto mišinio padangos yra puikus pasirinkimas tiems, kurie dažnai važinėja slidžiais keliais ar per sniegą, nes jos pasižymi puikiu sukibimu esant apsnigtai ar ledu padengtai kelio dangai“, – aiškino Adomas Staškus.
MELGA tinklo vieno iš autoserviso vadovų teigimu, nors pastaraisiais metais mūsų žiemomis ledą dažniau pakeičia šlapia kelio danga, kur minkšto mišinio padangos yra mažiau pranašios, visgi tai yra geriausias variantas siekiant išvengti netikėtumų kelyje. Juk važiuojant šlapia danga yra daug paprasčiau pasirinkti saugų greitį, nei suvaldyti slystantį automobilį ant apledėjusio kelio ar pakilti apledėjusia įkalne. Šios padangos padeda sumažinti stabdymo kelią, o tai žiemos sąlygomis yra itin svarbu.
Pagal naują ES padangų ženklinimą etiketėse, minkšto mišinio padangos žymimos ledo stalagmito simboliu.
Universalu: minkšto mišinio padangos gerai sukimba ir su ledu, ir su supluktu sniegu. / L. Balandžio/BNS nuotr.
Triukšmingos, bet patikimos
Kieto mišinio (Europos šalių) padangos tinka važinėjantiems gerai valomais keliais mieste ir greitkeliais. Pasak eksperto, dėl kietesnio gumos mišinio šios padangos yra tinkamos eksploatuoti ant sausos arba šlapios kelio dangos, efektyviai pašalina pažliugusį sniegą, purvą ir vandenį.
Šios padangos taip pat gana gerai važiuoja puriu sniegu, tačiau pasižymi prastesnėmis savybėmis važiuojant slidžia kelio danga (ant suvažinėto sniego, ledo). Taigi tai nėra idealus pasirinkimas, jeigu dažnai susiduriate su atšiauriomis sąlygomis, nevalomais keliais.
Dygliuotos padangos gali būti geriausias pasirinkimas vairuojantiems regionuose, kur dažnai keliai apledėję.
Dygliuotos padangos turi aukščiausią sukibimo lygį ant ledo, kartu yra efektyvios tiek ant sniego, tiek ant šlapios ar sausos kelio dangos. Pagrindinis dygliuotų padangų trūkumas, kad didžiojoje dalyje Europos valstybių jų naudojimas yra ribojamas.
Be to, dygliuotos padangos paprastai skleidžia daugiau triukšmo, tačiau tobulėjant technologijoms ir gamintojams modeliuojant optimalesnį dyglių išdėstymą, sukuriami padangų modeliai, skleidžiantys vis mažiau triukšmo. Taip pat mieste jos gali būti mažiau efektyvios ir didinti kuro sąnaudas.
Netvarkinga automobilio važiuoklė ir netinkama ratų geometrija yra vienos pagrindinių priežasčių, dėl kurių padangos dėvisi netolygiai.
Nuo važiuoklės iki slėgio
Naudotų padangų ilgaamžiškumui didelę įtaką daro keletas esminių faktorių, kurių vairuotojai dažnai neįvertina.
„Netvarkinga važiuoklė ir netinkama ratų geometrija yra vienos iš pagrindinių priežasčių, dėl kurių padangos dėvisi netolygiai. Tai gali ne tik sumažinti tarnavimo laiką, bet ir sukelti pavojų eismo saugumui“, – aiškino A. Staškus.
Jis rekomenduoja reguliariai tikrinti automobilio važiuoklę ir atlikti ratų suvedimą, ypač po remonto darbų ar padangų keitimo.
Ne mažiau svarbu reguliariai tikrinti ir oro slėgį padangose. Specialistai rekomenduoja tai daryti bent kartą per mėnesį, ypač prieš ilgesnes keliones. Tiesa, automatinė slėgio kontrolės sistema, įdiegta naujesniuose, po 2014 m. pagamintuose, automobiliuose, gali pati pranešti apie nukrypimus nuo normos ar kitus nepageidaujamus pokyčius.
„Per mažas arba per didelis slėgis daro įtaką netolygiam padangų nusidėvėjimui – esant per dideliam slėgiui greičiau nudėvi vidurinė dalis, o per mažam – kraštai. Taip pat esant netinkamam oro slėgiui padangose, ilgėja stabdymo laikas“, – pridūrė pašnekovas.
Patariama ir reguliariai tikrinti padangų protektoriaus gylį – kuo didesnis protektorius, tuo geriau padanga sukimba su kelio danga.
Pagal Lietuvoje galiojančius reikalavimus, žieminių padangų protektoriaus gylis turi būti ne mažesnis kaip 3 mm, tačiau siekiant maksimalaus saugumo rekomenduojama padangas keisti naujomis, kai protektoriaus gylis pasiekia 4 mm.
Riboja: dygliuotos padangos labai tinka važinėjantiems prasčiau valomais rajonų keliais, tačiau kai kuriose Europos šalyse jų naudojimas ribojamas. / E. Ovčarenkos/BNS nuotr.
Sandėliavimo patarimai
Verta atkreipti dėmesį ir į važiavimo stilių, kuris taip pat turi didelę įtaką padangų ilgaamžiškumui. Agresyvus važiavimas, staigus stabdymas ar posūkių įveikimas dideliu greičiu gali stipriai pagreitinti padangų dėvėjimąsi.
Esminė priežiūros dalis, kurią reikia atlikti kaskart keičiant padangas, yra ratų balansavimas.
„Nors daugeliui vairuotojų atrodo, kad balansavimas yra nereikalingas, iš tiesu tolygiai paskirstytas svoris kiekvienam ratui gali žymiai sumažinti padangų nusidėvėjimą ir padidinti automobilio stabilumą“, – argumentavo A. Staškus.
Didelę įtaką padangų ilgaamžiškumui turi ir jų saugojimo sąlygos.
„Daugelis vairuotojų pamiršta, kad netinkamai laikomos padangos praranda savo savybes. Jas būtina laikyti vėsioje, sausoje ir tamsioje vietoje, apsaugotoje nuo tiesioginių saulės spindulių“, – sakė specialistas.
Nesilaikant sandėliavimo taisyklių gali atsirasti padangų susiplojimo fenomenas, tačiau jis įprastai pranyksta pašildžius padangą.
Padangas patariama laikyti vertikalioje padėtyje. Siekiant išvengti deformacijos, jos neturėtų būti sudėtos ar sukrautos viena ant kitos. Padangų sandėliavimas su ratlankiais yra dar geresnis pasirinkimas. Jas rekomenduojama laikyti horizontalioje padėtyje. Priešingai nei be ratlankių, padangos su ratlankiais gali būti dedamos viena ant kitos.
Taip pat galima kiekvieną padangą dėti į plastikinį maišą, paliekant kuo mažiau oro ir taip apsaugoti padangą nuo dulkių ir drėgmės. Sandėliuojant padangas su oro kamera, iš jų turėtų būti išleista pusė oro.
Deformacijos pavojai
Padangas galima laikyti ir ant nenaudojamo automobilio ratų. Kad nesugadintumėte padangų, svarbu, kad jų neslėgtų to automobilio svoris, todėl šis turėtų būti laikomas ant atramų. Jei tam nėra galimybių, reikia 25 proc. padidinti padangų slėgį ir kas tris mėnesius pakeisti automobilio stovėjimo padėtį.
Nesilaikant sandėliavimo taisyklių, gali atsirasti padangų susiplojimo efektas, tačiau jis įprastai pranyksta pašildžius padangą. Vis dėlto deformacija, atsiradusi dėl ilgo padangos gulėjimo jos nepasukant (daugiau nei šešis mėnesius), jau gali sukelti nepataisomą žalą.
Aukštos klasės padangos su aukštu greičio indeksu yra ne tokios jautrios deformacijai, nes jų gumos sudėtyje yra itin elastingo nailono. Tas pat pasakytina ir apie siauras padangas.
Neįprasta: padangas galima saugoti ir ant nenaudojamo automobilio ratų, tačiau reikia tolygiai paskirstyti svorį. / P. Peleckio/BNS asociatyvi nuotr.
Investuoja į kokybę
Pastaruoju metu vairuotojai ima ieškoti ne tik tinkamų padangų, bet ir lankstesnių būdų jas įsigyti. Pasak „Inbank“ Pardavimo skyriaus vadovo Donato Mickaus, vis daugiau jų renkasi padangas įsigyti išsimokėtinai.
„2024 m. vidutinė finansuojama suma padangoms siekia nuo 431 iki 435 eurų. Palyginti su pernai metais, suma paaugo 9 proc.“, – skaičiavo jis.
Be to, pastebimas ryškus moterų aktyvumo augimas – jei 2023 m. jos sudarė tik 16 proc. visos finansuotos sumos, šiemet šis rodiklis pasiekė 19 proc.
„Tai gali būti ženklas, kad moterys vis labiau dalyvauja sprendimų priėmime dėl automobilio priežiūros ir labiau vertina finansavimo lankstumą, – pažymėjo D. Mickus. – Matome, kad išsimokėtinai perkantys vairuotojai siekia išskaidyti mokėjimus per tris mėnesius. Tai leidžia išvengti staigios finansinės naštos ir skatina investuoti į kokybiškesnes, ilgaamžiškesnes padangas.“
Daugiausia padangų finansavimo sutarčių sudaroma rudenį, spalio–lapkričio mėnesiais, taip pat pavasarį, kai vairuotojai ruošiasi sezoniniam padangų keitimui.
SUSIJĘ STRAIPSNIAI
-
AAD teigia: Lietuvos transporto parkas atsinaujina3
Aplinkos apsaugos departamento (AAD) pareigūnams nuo šių metų rugpjūčio kelių reiduose pradėjus tikrinti transporto priemonių taršą, per tris mėnesius visoje Lietuvoje aplinkosaugininkai sustabdė 472 transporto priemones, iš kur...
-
Transporto sektoriui metai klostėsi sudėtingai: rinka liko nestabili, griežtėja reguliacinė aplinka
Lietuvos transporto ir logistikos įmonės šiuos metus vertina kaip sunkius – nors įmonių pajamingumas šiek tiek padidėjo, bet darbuotojų trūkumas neleido pilnai pasinaudoti pagerėjusia situacija. ...
-
Bilotaitės pasiteisinimas dėl vairavimo egzamino: sprendimas nebuvo priimtas vienasmeniškai9
Buvusi vidaus reikalų ministrė Agnė Bilotaitė tvirtina, kad dabartinio ministro Vladislavo Kondratovičiaus teiginiai, jog sprendimas uždrausti laikyti vairavimo egzaminus rusų kalba buvo priimtas vienasmeniškai, nesiderinant su kitomis institucij...
-
Ministras: sprendimas atsisakyti vairavimo egzaminų rusų kalba nebuvo tinkamai suderintas3
Metams atidėjus sprendimą atsisakyti vairavimo egzaminų rusų kalba, Vidaus reikalų ministras Vladislavas Kondratovičius sako, jog toks žingsnis nebuvo tinkamai suderintas su atsakingomis institucijomis. ...
-
VRM atidėjo sprendimą atsisakyti vairavimo egzaminų rusų kalba7
Vidaus reikalų ministras Vladislavas Kondratovičius penktadienį pasirašė įsakymą, kuriuo metams nukėlė sprendimą atsisakyti vairavimo egzaminų rusų kalba. ...
-
Šventinė karštinė įsibėgėjo: Kalėdoms išpuošia ir automobilius2
Kol tarp miestų vyksta amžina kova, kurio gi eglė gražiausia, išradingumu kartais nenusileidžia ir paprasti žmonės. Štai ir automobilių mylėtojai bando įrodyti, kad ne prasčiau moka išpuošti savo ratuotas transporto priem...
-
Bilotaitė turi kategorišką nuomonę dėl vairavimo egzamino2
Buvusi vidaus reikalų ministrė konservatorė Agnė Bilotaitė nepagrįstu ir nesuprantamu vadina naujojo vidaus reikalų ministro siekį stabdyti sprendimą nuo sausio vairavimo egzaminus Lietuvoje organizuoti tik lietuvių arba kitomis oficialiomis Europos ...
-
Vežėjų parką papildys elektriniai lokomotyvai3
Krovinių pervežimo bendrovė „LTG Cargo“ įsigijo septyniolika elektrinių lokomotyvų, jie į Lietuvą atvyks 2027-ųjų pradžioje. ...
-
Žali – patys saugiausi, oranžiniai – autsaideriai
Manoma, kad automobilio spalva neturi įtakos, kaip dažnai jis patenka į avarijas, tačiau ryškių spalvų transporto priemonės neretai laikomos saugesnėmis. ...
-
Naujovę „Regitrai“ padiktavo klientai4
„Regitra“ plečia savo asortimentą: įregistravę naują automobilio numerį iš karto galėsite įsigyti ir rėmelį. ...