- Vytenis Radžiūnas, LRT.lt
- Teksto dydis:
- Spausdinti
Atėjus tamsesniam paros metui, specialistai ragina „perkrauti“ vairavimo įpročius. Slidūs keliai, trumpesnės dienos, nepakankamai apšviestos gatvės, iš vieno miško į kitą migruojantys gyvūnai bei rudeniniai lietūs sunkina eismo sąlygas.
Saugaus vairavimo instruktorius Artūras Pakėnas tikina – rudenį reikia prisiminti atsargesnius vairavimo įgūdžius. „Mūsų toks klimatas, kad temsta anksti. Žmonės rudenį ir žiemą išvažiuoja į darbą su tamsa ir grįžta taip pat sutemus. Vis dėlto mūsų akys nepritaikytos nakčiai, todėl naktį viskas matyti šiek tiek kitaip, negu yra realybėje. Dėl to mums reikia pagalvoti apie bėdas ir pavojus“, – portalui LRT.lt sako A. Pakėnas.
Pasak vairavimo mokytojo, daugelis vairuotojų yra įsitikinę, kad jie gerai mato eismą, nes užtenka šviečiančių žibintų, tačiau esą ir jie dažnai iškreipia vaizdą – ne veltui pasigirsta kalbų apie tariamus vaiduoklius, kurie esą pasirodė kelyje. „Mūsų akys nėra skirtos tamsai, todėl ir pėsčiųjų tamsiu paros metu žūva katastrofiškas kiekis. Jei Lietuva susitvarkytų su pėsčiųjų žūtimis tamsiu paros metu, mūsų avaringumo padėtis, mano požiūriu, Europos Sąjungoje (ES) būtų visai nebloga“, – tęsia pašnekovas.
Ruduo pasižymi ir gausiais lietumis. A. Pakėnas tikina, kad pavojingiausia yra lietaus pradžia, mat mūsų keliai neplaunami ir apsinešę dulkių sluoksniu. „Tas sluoksnis, prasidėjus lietui, sumirksta ir tampa purvo tyrele ant asfalto. Ratų sukibimas su danga sumažėja mažiausiai dvigubai. Daugelis vairuotojų galvoja, kad lietus dar tik prasidėjo, tačiau, kai prie sankryžos stabdo, stabdymo kelias būna dvigubai ilgesnis. Štai todėl, prasidėjus lietui, sankryžose matome tiek daug avarijų“, – aiškina A. Pakėnas.
Jis siūlo atsižvelgti į tai, kad miestų senamiesčių keliai, grįsti akmenimis ar granito plytomis, palijus arba pasnigus taip pat būna labai slidūs. „Reikia įvertinti ir mažiau prižiūrimus keliukus, kurie apkris šlapiais lapais. Tiesiog pagalvokime, ar einant pėsčiomis būtų slidu, ar ne. Važiuojant bus dar slidžiau“, – priduria vairavimo instruktorius.
Pasak A. Pakėno, padangas vairuotojai keis dar negreitai – po mėnesio ar dviejų, tačiau reikia pagalvoti apie tokį pavojingą reiškinį kaip akvaplaningas, dar kitaip vadinamą šlapiame kelyje susidarantį vandens pleištą tarp padangos protektoriaus ir kelio dangos.
„Akvaplaningas didžiąją dalimi priklauso nuo protektoriaus ir greičio. Nelėkime. Stebėkime kelią, analizuokime. Kartais sėdi su žmogumi, kalbiesi prie kavos puodelio ir girdi jo geras ir teisingas mintis apie saugų eismą. Tačiau kai žmogus atsisėda prie vairo, dažnai pradeda galvoti apie kitus dalykus – darbą, laisvalaikį, perskaitytą knygą, būsimą vakarą – tik jokiu būdu ne apie vairavimą. Tuomet įvažiuoja į gilesnę balą, nepastebi pasikeitusios asfalto spalvos, kuri praneša apie dangos slidumą ar šiurkštumą. Važiuojant reikia galvoti apie važiavimą. Proto visiems užtenka, nesame idiotai. Tiesiog pamirštame, kad tai yra svarbu“, – LRT.lt portalui komentavo A. Pakėnas.
Rekomenduoja būti atidesniems iki spalio pabaigos
Gamtininkas Selemonas Paltanavičius teigia, kad laikas iki spalio 20-osios bus ypač pavojingas keliuose. „Dabar vyksta ir briedžių, ir elnių ruja. Žvėrys keliauja iš vienų miškų į kitus, jie gali būti visiškai netikėtose vietose, todėl visu reikia labai atsargiai keliauti“, – pataria gamtininkas.
S. Paltanavičiaus teigimu, yra tik viena patikima priemonė išvengti skaudžių eismo įvykių – saugus greitis.
„Pamačius ant kelio žvėrį, reikėtų stabdyti. Jokių signalų, nes jis gali sukelti priešišką žvėries reakciją. Šviesų mirksėjimai taip pat tik saviapgaulė, nes tik mes patys nusiraminsime, tačiau žvėries nuo kelio tai nenuvys. Iš tiesų neįmanoma prognozuoti, ką darys gyvūnas – apsisuks ar grįš atgal, o gal šoks per kelią? Todėl geriausia pasikliauti atsargumu“, – tvirtina S. Paltanavičius.
Gamtininko teigimu, susidūrimas su miško gyvūnu gali sukelti labai skaudžių pasekmių. „Įsivaizduokite: jei automobilis važiuos bent 50-60 km/h greičiu ir susidurs su 100 kg sveriančiu šernu, nekalbu jau apie briedį, tai praktiškai tai bus ne tik šiaip eismo įvykis, o labai rimta avarija, kuri gali grėsti ir žmogaus gyvybei“, – perspėja S. Paltanavičius.
NAUJAUSI KOMENTARAI
SUSIJĘ STRAIPSNIAI
-
Šaligatvių barstymas druska: sostinės valdžia atsakė į dažniausius klausimus
Įsivyraujant žiemiškesniems orams, vilniečiams kyla klausimų, kaip ir kiek beriama druskos ant šaligatvių. Savivaldybė atsakė į dažniausiai kylančius klausimus apie takų priežiūrą žiemą. ...
-
Meteorologai – apie išskirtinius metus Lietuvoje
Lietuvos hidrometeorologijos tarnyba pranešė, kad 2024 metai buvo šilčiausi stebėjimų istorijoje, o kritulių kiekis – dešimtadaliu mažesnis nei vidutiniškai. ...
-
Apie migrantų ydas prabilęs Ilchomdžonas sukėlė pyktį: dabar jie mane keikia, bet rytoj padėkos8
Drąsus ir atviras tadžiko politinio pabėgėlio Ilchomdžono Jakubzodos pokalbis su kauno.diena.lt apie masinės imigracijos keliamus iššūkius susilaukė daugybės reakcijų. Tarp jų ir plataus išeivių iš Vidurio Azijos pasipik...
-
Sprogimų daugiabučiuose pamokos: ką turėtų žinoti kiekvienas gyventojas?1
Pernai sprogimas Viršuliškėse sugriovė daugiabutį, o gyventojai atgal sugrįžti galėjo tik maždaug po metų. Šiemet sprogimas apgadino daugiabutį sostinės Dzūkų gatvėje. Abiem atvejais iš karto kilo klausimų, kas už nel...
-
Paskelbtas 2025 metų šauktinių sąrašas: pasitikrinkite11
Lietuvos kariuomenė penktadienį paskelbė šių metų karo prievolininkų sąrašus. ...
-
Šalia prekybos centrų esantys betoniniai statiniai – ne tik dėl estetikos
Žinoma, kad parduotuvėse žmonių saugumą užtikrina vaizdo kameros, apsaugininkai, bet yra ir kitų saugos priemonių, kurias pastebi ne kiekvienas. ...
-
SAM siūlo skirti daugiau valstybės finansuojamų rezidentūros studijų vietų
Sveikatos apsaugos ministerija (SAM) siūlo skirti 20 papildomų valstybės finansuojamų medicinos rezidentūros studijų vietų ir dešimt papildomų vietų į odontologijos rezidentūros studijas, penktadienį pranešė ministerija. ...
-
Tyrimas: Lietuva ir kitos Vakarų šalys Rusijai tiekia kare naudojamas technologijas
Lietuva ir kitos Vakarų šalys pernai ir užpernai į Rusiją eksportavo technologijas, kurias rusai galimai panaudojo savo artilerijoje kare prieš Ukrainą, penktadienį pranešė LRT radijas. ...
-
„Treti metai, kaip nepalaidoti“: kas vyksta su Leipalingyje rastų partizanų palaikais?
Valstybei neskiriant lėšų įrengti specialų memorialą Leipalingio kapinėse Druskininkų savivaldybėje, daugiau kaip 40-ies partizanų palaikai kelerius metus saugomi nepalaidoti. ...
-
Ramybė baigėsi: pasienyje su Baltarusija apgręžti keturi neteisėti migrantai
Lietuvos pasienyje su Baltarusija praėjusią parą apgręžti keturi neteisėti migrantai, penktadienį pranešė Valstybės sienos apsaugos tarnyba (VSAT). ...