- Kauno.diena.lt inf.
- Teksto dydis:
- Spausdinti
Hibridinės mašinos ir elektromobiliai jau daugiau kaip dešimtmetis ne tik atsikratė koncepcinių modelių statuso, bet pamažu tapo vienais pagrindinių eksponatų visose specializuotose technikos parodose.
Visiškai akivaizdu, kad būtent šia linkme evoliucionuoja transporto pasaulis ir kad kol kas jokios kitos alternatyvos rimtai nesvarstomos. Tačiau vos tik kalba pakrypsta apie automobilių sportą, lenktyniniai elektromobiliai sarkastiškai palyginami su nealkoholiniu alumi. Ar tikrai viskas taip keblu, o perspektyvos tokios niūrios?
Priverstinė elektrifikacija
Automobilių sporto elektrifikacija oficialiai prasidėjo 2012-aisiais, kai buvo pristatyti "Formula E" eskizai ir užsakyta pirmoji didelė bolidų, neturinčių vidaus degimo variklių, partija. Šį projektą nuo pat pradžių lydėjo nemažai skepticizmo, vis dėlto "Formula E" sulaukė tiek solidžių automobilių gamintojų ir pasaulinių korporacijų paramos, tiek tituluotų lenktynininkų dėmesio, todėl pastaraisiais metais vykę čempionatai tiesiog tapo dar viena alternatyva klasikinėms F1 batalijoms.
Tiesa, nors elektrinė technika gali pasigirti gana įspūdingais parametrais – 250 kW galia, 280 km/val. maksimaliu greičiu, spurtu iki 100 km/val. per 2,8 sek. – vis dėlto pervilioti auditorijos iš automobilių sporto karalienės nepavyko. Kas yra kas gana gerai iliustruoja bilietų į varžybas kainos: "Formula E" kovas tribūnoje galima stebėti paklojus 20 eurų (16 metų nesulaukusiems žiūrovams reginys nemokamas), o norint pasigirti pabuvojus F1 etape tektų piniginę paploninti maždaug 300 eurų.
Formulių pasaulyje elektrinė revoliucija prasidėjo ir vyko be jokios prievartos, o kitose lenktynių disciplinose žaisti demokratija FIA neketina. Pasaulio ralio kroso čempionatas per artimiausius dvejus metus privalės mutuoti iš "World RX" į EWRX. Teoriškai šiam revoliuciniam sprendimui įgyvendinti numatyti dveji pereinamieji metai, tačiau vienos populiariausių pastarųjų metų automobilių sporto varžybų serijų, vykstančių su FIA vėliava, organizuojančios kompanijos IMG strategai iš dabartinių komandų ir automobilių gamintojų reikalauja iki šių metų kovo 29-osios oficialiai patvirtinti savo įsipareigojimus dalyvauti elektrifikuotame čempionate. Deja, dar nepasibaigus 2018-ųjų sezonui viena po kitos apie pasitraukimą iš "World RX" pareiškė "Audi", čempioniškoji "PSRX Volkswagen Sweden", "Peugeot" ir "Ford".
Elektrinis ralis
Teoriškai toks ūmus komandų lyderių ir charizmatiškų lenktynininkų sumažėjimas turėjo išgąsdinti FIA strategus. Praktiškai vienintelė emocija, kurią viešai pademonstravo FIA prezidentas Jeanas Todtas, – apgailestavimas, kad lig šiol automobilių gamintojai pernelyg vangiai į "kovinę" techniką diegė aplinkai nekenkiančius sprendimus: ralio pasaulyje nėra nei hibridų, nei kokių nors ekologiškų technologijų. Neseniai vykusio Monte Karlo ralio metu duodamas interviu leidiniui "Motorsport News" jis patikino, kad netrukus padėtis pasikeis – jau šiais metais bus paskelbtas naujas ralio reglamentas, pagal kurį parengti automobiliai WRC startuos 2022-aisiais.
"Šiek tiek keista, kad visose didžiosiose automobilių parodose Frankfurte, Paryžiuje, Tokijuje ar Ženevoje rodomos šie tiesų įspūdingos technologinės naujovės, tačiau į ralį lig šiol niekas nebuvo perkeliama, nes taisyklės to nereikalavo. Dabar padėtis pasikeis, nes mūsų technikos ekspertai drauge su gamintojais derina naują reglamentą, todėl bent jau hibridinės jėgainės svarbiausiame FIA čempionate 2022-aisiais tikrai atsiras", – pareiškė Ž.Todtas.
Kita vertus, nors FIA vadovai tikina, esą laiko perprasti naujas žaidimo taisykles bus daugiau nei pakankamai, WRC startuojančių komandų vadovai akcentuoja būtinybę itin atidžiai įsiklausyti į jų lūkesčius ir išnagrinėti galimybes. Akivaizdu, kad standartiniai automobiliai ir juose naudojamos technologijos su profesionaliai lenktynėms paruoštomis mašinomis dažnai turi tik bendrą pavadinimą ir kėbulo siluetą. Todėl kalbant apie tokius iš pirmo žvilgsnio žemiškus dalykus kaip hibridinės jėgainės, reikia itin aiškiai apibrėžti visas smulkmenas, pradedant sistemos įtampa ir baigiant atskirų detalių tiekėjais.
Bandymų poligonas
LASF prezidentas Romas Austinskas, komentuodamas permainų eskizus ir padėtį mūsų šalyje, atkreipė dėmesį, kad ligšioliniai "žaidimai su elektra" su sportu iš tiesų turėjo labai nedaug bendro.
"Lietuvoje keletą kartų vyko lenktynės elektromobiliais iš Vilniaus iki Palangos, buvo pasirodymų kai kuriuose mini ralio etapuose, kuriuos galima vertinti tik kaip automobilių importuotojų rinkodaros renginius. Vis dėlto būtent nuo to viskas prasideda ir didžiajame sporte. Kokybiškai organizuojamos varžybos sutraukia milžiniškas auditorijas ir tampa išskirtinai gera vieta naujoms technologijoms pristatyti. Todėl net neabejoju, kad automobilių sporto elektrifikaciją ženklinantis skepsis labai greitai išsisklaidys. Su FIA vėliava rengiamas "Formula E" čempionatas vyksta nepriekaištingai. Priežasčių, dėl ko galėtų strigti analogiški ralio kroso ar ralio projektai, tiesiog nėra. Reikia tik šiek tiek laiko ir kantrybės", – teigia R.Austinskas.
Labai panašiai situaciją apibrėžia ir Lietuvos elektromobilių asociacijos lyderiai. Jų teigimu, kai kurie gamintojai labai aiškiai siekia lyderystės šioje rinkoje, todėl testuoja technologijas visose įmanomose platformose.
"Automobilių sportas yra vienas geriausių būdų patikrinti įvairių konstrukcijų ir inžinerinių sprendimų efektyvumą, nes čia technika eksploatuojama nepaprastai intensyviai, o visos klaidos išlenda labai greitai. Žinoma, ne visi automobilių gamintojai šiuo metu turi vienodai didelį įdirbį kuriant hibridines technologijas ar elektromobilius, tačiau neabejoju, kad kai FIA paskelbs naujas žaidimo taisykles, darbas taps gerokai intensyvesnis. Juo labiau kad tai sutampa su būtinybe prisitaikyti prie naujų ES aplinkosaugos reikalavimų. Kaip žinoma, jau 2020-aisiais lengvieji automobiliai į aplinką galės išmesti vidutiniškai 95 g/km CO2, todėl nemažai kompanijų turės arba atsisakyti kai kurių jėgos agregatų, viršijančių šias normas, arba gerokai didinti hibridinių modelių ir elektromobilių dalį bendrame nuo konvejerio nuriedančių automobilių tiraže. T.y., jei kam nors susidarė įspūdis, esą nieko nevyksta, galiu drąsiai sakyti, kad technologijų vystymas dabar vyksta pasiutusiais tempais. Artimiausiais metais didžioji dalis gamintojų savo gamoje pristatys nuo trijų iki penkių elektromobilių. Kai tik šie gyvybiškai svarbūs klausimai bus išspręsti – atitinkamo dėmesio sulauks ir automobilių sportas", – tikina vienas Lietuvos elektromobilių asociacijos narių Mindaugas Plukys.
NAUJAUSI KOMENTARAI
SUSIJĘ STRAIPSNIAI
-
SAM: norintiems atgauti vairuotojo pažymėjimą – nauja prevencinė programa2
Sausio mėnesį Sveikatos apsaugos ministerija (SAM) pradėjo vykdyti prevencinę programą, skirtą asmenims, norintiems atgauti teisę vairuoti transporto priemones su įrengtu alkobloku. ...
-
Techninės apžiūros specialistai siūlo neatidėlioti pavasariui1
Lietuvos automobilininkų gyvenime vis dar itin ryškus sezoniškumas. Dalis jų šaltuoju metų laiku apskritai susilaiko nuo kelionių slidesniais keliais, šeimos transporto parko atnaujinimą atideda pavasariui, o tuomet tvarko ir v...
-
Ekspertas atskleidė, ko tikėtis elektromobilių vairuotojams10
Praėjusiais metais Lietuvoje reikšmingai augo tiek elektromobilių rinka, tiek ekologiškoms transporto priemonėms skirta infrastruktūra. Visgi ekspertai pastebi, kad nors bendras įkrovimo stotelių skaičius atrodo didelis, vairuotojai dar ga...
-
Nepaiso naujos tvarkos: per pirmąsias dvi savaites nubausta šimtai vairuotojų30
Per pirmąsias dvi šių metų savaites dėl negaliojančios sveikatos pažymos nubausta 250 vairuotojų, BNS informavo Policijos departamentas. ...
-
Lietuvos teritorijoje nebegali būti šių automobilių45
Nuo šeštadienio lengvieji automobiliai su baltarusiškais registracijos numeriais nebegali būti Europos Sąjungos (ES), taip pat ir Lietuvos teritorijoje. ...
-
Naudotų automobilių rinka atsigauna?
Lietuvoje pernai pirmą kartą įregistruota 167,9 tūkst. naudotų lengvųjų automobilių – 9 proc. daugiau nei užpernai, kai šis skaičius siekė 154,2 tūkst., remdamasi preliminariais „Regitros“ duomenimis, penktadienį skelbia b...
-
Vairuotojus stebina nemalonus siurprizas3
Šaltuoju metų laikotarpiu klaipėdiečiai susiduria su neįprasta problema. Šildant automobilį, kai kada subyra langų stiklai. Daugelis mano, kad tai įvyksta dėl karšto ir šalto oro kontrasto, tačiau specialistai pabrėžia, k...
-
Greičio matuokliai sustatyti nesilaikant tvarkos: kuriuos paliks, o kurių nebeliks9
Naujasis susisiekimo ministras Eugenijus Sabutis sako, jog išgirdo vairuotojų skundus ir žada keliuose mažinti greičio matuoklių skaičių. Anot ministro, dabar jie skirti pasipinigavimui, bet ne saugumui. O auditas parodė, kad dalis matuoklių pa...
-
Europoje – „Renault“, JAV – „Honda“1
„Būtent šis mūsų modelis gali tapti pokyčių elektromobilių rinkoje varomąja jėga“, – pareiškė „Renault“ vadovas Fabrice’as Cambolive’as, atsiėmęs pagrindinį tradicinio konkurso „Metų au...
-
Iš sostinės gatvių išnyks kledarai2
Vilnius planuoja, kad iki 2030 m. ne mažiau nei 55 proc. visų viešojo transporto priemonių sudarys varomos elektra arba alternatyviu kuru. ...