- Remigijus Bielinskas, Roma Pakėnienė, BNS
- Teksto dydis:
- Spausdinti
„Lietuvos geležinkeliai“ (LTG) po vasario 1-osios negabens į JAV sankcijų sąrašus įtrauktos vienos didžiausių pasaulyje kalio trąšų gamintojų ir eksportuotojų „Belaruskalij“ trąšų, kaip to prašė trys Baltarusijos bendrovės-tarpininkės.
LTG pranešė neišpildžiusi bendrovių prašymų vežti kalio trąšas. Jei jos pateiktų naujus prašymus su naujais argumentais, tokiems prašymams atmesti reikėtų tvirto teisinio pagrindo, rašoma pranešime spaudai.
LTG taip pat gavo dar dviejų bendrovių – Lietuvos „Lit Salt Trade“ ir „Belintertrans Baltik“ – paraiškas vežti „Belaruskalij“ trąšas. Dėl pirmosios LTG jau kreipėsi į vyriausybinę nacionalinio saugumo komisiją, dėl antros – ketina kreiptis.
„Lit Salt Trade“ komercijos direktorė Laima Vosylė BNS nekomentavo įmonės planų.
Praėjusią savaitę LTG gavo kitų trijų Baltarusijos bendrovių prašymus vežti „Belaruskalij“ trąšas. Juos pateikė Baltarusijos valstybės valdoma viena didžiausių šalies ekspeditorių „Belintertrans“, „Belkali-Migao“, kurią „Belaruskalij“ įkūrė kartu su Kinijos įmone „Migao Corporation Ltd“, ir „Belaruskalij“ antrinė trąšų eksporto bendrovė „Belorusskaja kalinaja kompanija“ (BKK) – pastaroji norėjo vežti jau nuo sausio 24 dienos.
Visos jos kartu prašo vežti maždaug tiek trąšų, kiek per mėnesį įprastai gabena „Belaruskalij“ – apie 1 mln. tonų, BNS pranešė LTG.
Dėl visų trijų prašymų LTG praėjusią savaitę kreipėsi į vyriausybinę strateginių įmonių sandorius tikrinančią komisiją. BNS žiniomis, komisija jau pradėjo nagrinėti prašymus, tačiau sprendimų dar nėra.
„Kol komisija nagrinėja dokumentus, LTG priėmė sprendimą nesiimti jokių veiksmų dėl BKK prašymo sudaryti sutartį dėl trąšų vežimo. Kitų dviejų pareiškėjų prašymai buvo atmesti, nes jie kreipėsi dėl krovinio vežimo pagal sutartis, kurios jau negalioja, arba sutarčių su LTG neturi“, – rašoma pranešime.
„Atsižvelgiant į trijų bendrovių argumentaciją, LTG galėjo atsisakyti išpildyti jų prašymus arba nesiimti dėl jų jokių veiksmų“, – teigia LTG.
Pasak grupės, Vyriausybė yra priėmusi sprendimą dėl LTG ir „Belaruskalij“ 2018 metų sutarties nutraukimo, tačiau nėra priimto aiškaus draudimo vežti kalio trąšas pagal kitas sutartis.
„Todėl ateityje gali susiklostyti situacija, jog esami ar potencialūs klientai pateiks prašymus gabenti baltarusiškas trąšas remdamiesi tarptautiniuose susitarimuose ir taisyklėse įtvirtintais būdais. Tuomet norint atsisakyti vežti trąšas ir taip stabdyti jų tranzitą per Lietuvą, LTG bus reikalingas tvarus teisinis pagrindas. Jei jo nesant LTG atsisakytų vežti kalio trąšas, tai sukeltų ieškinių tiek LTG, tiek ir valstybei riziką“, – teigia LTG.
LTG praėjusią savaitę pranešė sausio 17 dieną oficialiai informavę „Belaruskalij“ apie Vyriausybės nutarimą nuo vasario 1 dienos nutraukti bendrovių sutartį, o sausio 18 dieną bendrovei taip pat pranešta, kad pagal ilgalaikę sutartį teikiamos paraiškos jos krovinių vežimui nuo vasario 1 dienos nebus suderintos.
Vyriausybė tikisi, kad jos sprendimas padės išvengti itin didelių nuostolių, jei „Belaruskalij“ pateiktų ieškinius teismams.
Pagal 2018 metais pasirašytą ir iki 2023 metų pabaigos galiojančią sutartį LTG per metus perveža apie 11 mln. tonų kalio trąšų. Pagal sutartį ją galima nutraukti apie tai perspėjus prieš 12 mėnesių.
Pernai gruodžio 8 dieną įsigaliojo JAV sankcijos „Belaruskalij“, tačiau trąšos per Lietuvą toliau važiuoja. Balandžio 1-ąją įsigalios pernai gruodžio pradžioje paskelbtos JAV sankcijos ir „Belorusskaja kalinaja kompanija“.
Dvi bendrovės savo planų nekomentuoja
„Lietuvos geležinkeliams“ (LTG) po vasario 1-osios nebegabensiant į JAV sankcijų sąrašus įtrauktos vienos didžiausių pasaulyje kalio trąšų gamintojų ir eksportuotojų „Belaruskalij“ trąšų, LTG trečiadienį pranešė gavusi dar dviejų bendrovių-tarpininkių prašymus vežti „Belaruskalij“ trąšas arba druską keliams. Bendrovės savo planų nekomentuoja.
Baltarusijos valstybei priklausančios vienos didžiausių Baltarusijos ekspeditorių įmonių „Belintertrans“ valdomos Klaipėdos įmonės „Belintertrans Baltic“ vadovas Artūras Gaidauskas BNS atsisakė komentuoti šią informaciją.
„Jokių komentarų nebus“, – BNS sakė A. Gaidauskas.
Praėjusią savaitę jis BNS teigė, kad įmonė paraiškos vežti trąšas nėra pateikusi ir su „Belaruskalij“ ji esą neturi jokių sąsajų.
Registrų centro duomenimis, Baltarusijoje registruota „Belintertrans“ valdo 100 proc. „Belintertrans Baltic“ akcijų. 2020 metais pastarosios apyvarta buvo 35,7 mln. eurų, pelnas – 34,6 tūkst. eurų.
Vilniuje įsikūrusios „Lit Salt Trade“ komercijos direktorė Laima Vosylė trečiadienį BNS taip pat nekomentavo įmonės planų.
Įmonė nurodo, kad atstovauja „Belaruskalij“ ir trims Baltijos šalims didmena tiekia trąšas bei techninę druską keliams barstyti. Vienintelis įmonės akcininkas yra jos vadovas Piotras Kravčenka. Su juo BNS susisiekti nepavyko.
Viešuosius pirkimus registruojančio portalo duomenimis, pernai „Lit Salt Trade“ Lietuvoje laimėjo 9,6 mln. eurų vertės „Kelių priežiūros“ ir Vilniaus savivaldybės administracijos užsakymų tiekti „Belaruskalij“ druską keliams barstyti žiemą.
Registrų centrui pateiktoje „Lit Salt Trade“ ataskaitoje nurodoma, kad jos pajamos 2020 metais siekė 34,3 mln. eurų, grynasis pelnas – 848 tūkst. eurų.
SUSIJĘ STRAIPSNIAI
-
Tobulėjimo ir augimo šimtmetis išaugino dvi stiprias LSMU klinikas2
„Per šimtmetį neurologijos srityje įvykę pokyčiai – milžiniški. Prieš 100 metų didelė dalis paciento ištyrimo būdavo atliekama tiesiog neurologiniu plaktuku. Tačiau vien per pastaruosius dešimtmečius vai...
-
Ekspertas: jei per metus gynybos obligacijomis pavyks surinkti bent 1 euru daugiau, bus reikšmingas pasiekimas3
Įsibėgėjęs Lietuvos gynybos fondas tapo pirmuoju realiu postūmiu šalies gynybos finansavimui didinti. Prie kritiškai svarbių šalies gynybos poreikių gali prisidėti kiekvienas norintis, o vienas iš būdų yra įsigyti būtent...
-
Du techniniai prižiūrėtojai ir statybos bendrovė kaltinami korupciniais nusikaltimais
Panevėžio apygardos prokuratūra perdavė teismui baudžiamąją bylą, kurioje du statybos techniniai prižiūrėtojai ir jų atstovaujama bendrovė kaltinami kyšininkavimu, o viena statybos bendrovė ir jos direktorius – papirkimu. ...
-
IAE išmontuojant garo būgnus, jai konsultuos JAV įmonė „Amentum“2
Nebeveikiančiai ir uždarymo darbus įgyvendinančiai Ignalinos atominei elektrinei (IAE) išmontuojant garo būgnus-separatorius bei susijusias sistemas konsultuos JAV inovatyvių technologijų bendrovė „Amentum“. ...
-
LTG grupė steigs atskirą verslo aptarnavimo įmonę „LTG kompetencijų centras“2
Valstybės valdoma „Lietuvos geležinkelių“ (LTG) grupė steigs atskirą verslo aptarnavimo bendrovę „LTG kompetencijų centras“, kuri turėtų pradėti veikti nuo kitų metų vasario. ...
-
„LTG Cargo“ nuo kitų metų 6–20 proc. didina krovinių pervežimo įkainius
Valstybės valdomų „Lietuvos geležinkelių“ (LTG) grupės krovinių vežimo bendrovės „LTG Cargo“ dalies paslaugų verslui baziniai tarifai nuo kitų metų brangsta 6–20 proc. ...
-
Daugiabučių modernizavimas: rasti resursų padeda administratoriaus profesionalumas
Nuo namo fasado krintantys plytgaliai, išpuvę vamzdynai, kiauras stogas – tokia yra dažno seno daugiabučio kasdienybė. Tačiau vos per kelis mėnesius šis vaizdas gali pasikeisti. Tam padeda namų modernizacijos programos, apie kurių p...
-
Ragina skleisti šviesą – su žvakele aplankykime apleistus kapus
„Nė vieno kapo be žvakutės“ – šia iniciatyva laidojimo paslaugų įmonė „Tylos namai“ kviečia pasirūpinti visais kapais. Ragina nušviesti ir neaplankytus kapus, taip pagerbiant juose palaidotų žmonių atminim...
-
Seimo BFK pritarė siūlymui ILTE pripažinti nacionaliniu plėtros banku
Trečiadienį Seimo Biudžeto ir finansų komitetas (BFK) pritarė finansų ministrės Gintarės Skaistės inicijuotam įstatymo projektui, kuriuo numatoma nacionalinei plėtros įstaigai ILTE („Investicijos Lietuvos ekonomikai“, buv. „Invega...
-
Amerikiečių bendrovė „Hollister“ investuos 25 mln. eurų į naują gamyklą Kaune3
Kauno laisvojoje ekonominėje zonoje veikianti JAV medicinos produktų gamintoja „Hollister Incorporated“ į gamybos plėtrą investuoja 25 mln. eurų. ...