- LNK inf.
- Teksto dydis:
- Spausdinti
Statistika rodo, kad kasmet lėktuvų pilotai su stipria turbulencija susiduria 5 500 kartų. Taip pat pastebima, kad dėl klimato kaitos šie reiškiniai tampa vis agresyvesni. Meteorologai prognozuoja, kad iki 2050 m. turbulencijų, susidarančių esant geroms oro sąlygoms, skaičius padvigubės. LNK apie šį reiškinį papasakojo „Avia Soliutions Group“ aviacinės saugos vadovė Ugnė Maciejauskaitė.
– Ar turbulencija pavojinga?
– Turbulencija yra normalus reiškinys, bet tokios jos pasekmės, kokias matėme iš paskutinių dviejų įvykių, yra itin retos.
– Ar dažnai lėktuvai pakliūva į turbulencijos zoną? Ar pilotai gali numatyti tas zonas?
– Taip, pakliūva, į jas gali pakliūti ir kiekvieno skrydžio metu. Tai yra vėjo blaškos. Tačiau jos nėra sudėtingos, pilotai dažniausiai tai mato radaruose, esančiuose pilotų kabinoje. Skrydžio metu lenkiant debesį, galima užkabinti kokią mažą dalį debesies ir nežinosi, kokio stiprumo gali būti vėjo blaška.
– Tai galima ją numatyti, bet neaišku, kokio stiprumo ji bus ir kokios bus pasekmės, ar ne?
– Yra galimybė ir nenumatyti turbulencijos. Yra tokia siauro vėjo srovė, lietuviškai ji vadinasi sraujymė. Ji dažniausiai yra tikėtina. Iš piloto kabinos jų nesimato, bet žemėlapiuose, kuriuos pilotai tikrina prieš skrydį, jos matomos. Pilotai mato, kokiose zonose, kokiose šalyse tų sraujymių yra daugiau. Taigi galima numatyti, kad bus turbulencija. Tačiau yra trečioji kategorija, kurios negalima numatyti, nes ji gali susidaryti nuo virš tavęs praskridusio lėktuvo. Jei virš tavo lėktuvo paskrenda didelis lėktuvas, didesnis už tavo, jis sukuria tam tikrų vėjo bangų, kurios yra nenumatomos. Dažniausiai mūsų skrydžio valdymo žmonės reguliuoja lėktuvus, kad jie skirtų vienas nuo kito tinkamu atstumu ir išvengtų kito lėktuvo sukeltų vėjo blaškos efektų.
Visas LNK reportažas – vaizdo įraše:
– Kur jų dažniau pasitaiko?
– Sunku pasakyti, kur dažniau. Tačiau, tarkime, virš Indijos vandenyno, visoje Azijos dalyje tai yra labai dažnas reiškinys. Pažiūrėjus į žemėlapį, toje vietoje matyti didelė debesų, kurie savo viduje gali turėti galingų audrų, tikimybė. Taip pat ir sraujymių tikimybė ten yra didesnė. Tačiau jų yra ir skrendant iš Vilniaus į Varšuvą.
– Tai tokio stiprumo turbulencijos, kurios įvyko per pastarąsias dvi savaites, yra reti reiškiniai?
– Itin reti reiškiniai. Prieš mūsų pokalbį patikrinau pasaulinę statistiką, per dešimt metų tokių nelaimingų įvykių, kurie nutiko dėl turbulencijos, buvo apie 180. Nežuvo nė vienas, tiesiog buvo tam tikrų mažų sužeidimų. Taigi jų vyksta, bet jų nėra drastiškai daug.
– Tiesa ar mitas, kad turbulencija yra pavojingesnė didesniems lėktuvams?
– Mitas, nes didesnis lėktuvas yra stabilesnis, jis stabiliau perneša vėjo blaškas, kurių pasitaiko skrydžio metu.
– Per paskutinį tokį įvykį nukentėjo ir įgulos narių, ir keleivių. Ką turėtų žinoti keleiviai, jei lėktuvas patenka į turbulencijos zoną?
Didesnis lėktuvas yra stabilesnis, jis stabiliau perneša vėjo blaškas, kurių pasitaiko skrydžio metu.
– Svarbu yra prisisegti saugos diržus. Šiaip rekomenduojama visada būti prisisegus diržu, net jei kapitonas ir išjungia saugos diržų ženklą skrydžio metu. Geriau būti juo prisisegus visą kelionės laiką, nors tai ir nepatogu, nes, kaip ir kalbėjome, turbulencijos gali būti netikėtos ir jų stiprumą kartais sunku nuspėti.
– Kas gali nutikti keleiviams, kurie nėra prisisegę diržu?
– Matome, kad gali būti įvairių susižalojimų, nusibrozdinimų, gali būti sutrenkta galva. Tačiau priklauso ir nuo to, kiek esi laimingas, kitaip tariant, lucky. Gali būti, kad tau nieko nebus, o gali būti ir sužeidimų, priklausomai nuo to, ar tu esi vienas, ar šalia kažkas yra, ar kažką laikai, ar imi kokį daiktą, kur esi, jei eini kabina, gali užkliūti, pargriūti. Tos traumos būna smūginės.
– Bendra rekomendacija keliaujantiems ar besiruošiantiems keliauti...
– Visada būti prisisegus diržu ir, be abejo, klausyti įgulos nurodymų, tiek palydovų, tiek skrydžio pilotų.
SUSIJĘ STRAIPSNIAI
-
LEA – apie prieššventinės savaitės vidutinę elektros kainą biržoje
Prieššventinės savaitės vidutinė elektros kaina biržoje sudarė 0,056 Eur/kWh ir buvo viena mažiausių 2024-aisiais, o per savaitę šalyje pagaminta net 88 proc. visos suvartotos elektros energijos. Kaip praneša Lietuvos energe...
-
Interneto parduotuvių atstovai: „Juodojo penktadienio“ savaitė ateityje aplenks kalėdinę
Prekybininkai pastebi, kad „Juodojo penktadienio“ išpardavimų savaitė ne vienerius metus iš eilės tampa bene didžiausiu apsipirkimo įvykiu Baltijos šalyse ir reikšmingai konkuruoja su kalėdinio laikotarpio pardavim...
-
LEA: degalai šiuo metu pigesni nei pernai
Šiemet švenčių dienomis degalai Lietuvos degalinėse 3–4 proc., arba 4–5 centais už litrą pigesni nei pernai tuo pačiu metu, praneša Lietuvos energetikos agentūra (LEA). ...
-
Ekonomistai įvertino, kas 2025 m. brangs labiausiai
Statistikams gruodį fiksuojant 1,8 proc. išankstinę metinę bei 0,1 proc. mėnesio infliaciją, BNS kalbinti ekonomistai prognozuoja, jog vartotojų kainų indeksas kitais metais toliau augs. ...
-
Panevėžio savivaldybė: pabėgėliai iš Ukrainos ir kitąmet galės naudotis lengvatomis1
Penktadienį posėdžiavusi Panevėžio miesto savivaldybės taryba nusprendė pratęsti nuo 2022 m. pavasario Ukrainos karo pabėgėliams taikomas viešojo transporto lengvatas. ...
-
Čmilytė-Nielsen: Žemaitaitis kelia įtampą koalicijoje visai kitu tikslu45
Liberalų sąjūdžio pirmininkė Viktorija Čmilytė-Nielsen sako, kad socialdemokratų vedamos Vyriausybės programos vykdymas reikalaus ambicingų ir skausmingų planų, kaip surinkti daugiau lėšų į valstybės biudžetą. Politikė jau dabar įžv...
-
Uostamiesčio skolų kreivė: kaip klaipėdiečiai tvarko savo finansus?
Baigiantis kalendoriniams metams, paprastai siekiama nepalikti skolų naujiesiems. Tačiau tarp klaipėdiečių yra tokių, kurie šių nuostatų nepaiso. Vis dėlto antstoliai, vertinantys uostamiesčio skolininkų situaciją, konstatuoja, kad Klaipėdo...
-
Mažmeninė prekyba šiemet augo, o restoranų apyvarta smuko1
Mažmeninė prekyba per 11 šių metų mėnesių, palyginti su tuo pat laiku 2023 metais, augo 4,3 proc. ir siekė 17,6 mlrd. eurų. ...
-
Skelbia, kaip kitąmet bus vertinamos užsiimančių individualia veikla pajamos4
„Sodros“ pensijos taško vertė kitąmet sudarys 7,16 euro, o kad jį įgytų individualia veikla pagal pažymą užsiimantis asmuo 2025-aisiais turės uždirbti ne mažiau kaip 40 169 eurų pajamų, penktadienį rašo „Verslo ži...
-
Vaičiūnas įvertino pažeisto elektros kabelio grėsmes: reikia griežtesnių priemonių3
Per Kalėdas įvykęs povandeninio kabelio tarp Suomijos ir Estijos gedimas skatina persvarstyti papildomus elektros gamybos pajėgumus, sako energetikos ministras. ...