- Alfredas Zdramys
- Teksto dydis:
- Spausdinti
Du trečdaliai Lietuvos įmonių pernai augino pajamas, didėjo jų pelnas, rodo Registrų centro atlikta įmonių finansinių ataskaitų analizė. Preliminariais duomenimis, bendra visų ataskaitas pateikusių įmonių apyvarta 2021 m. siekė 94 mlrd. eurų ir buvo penktadaliu didesnė nei 2020-aisiais.
Pelnai ir nuostoliai
Registrų centro duomenų analitikas Paulius Rudzkis sako, kad įmonių pajamas pernai augino gerėjanti bendra šalies ekonominė padėtis, augančios gyventojų pajamos ir lygiagrečiai po pandemijos atsigavęs vartojimas.
„Tarp labiausiai pajamas auginusių įmonių galima rasti visiems gerai žinomus pramonės, energetikos ar prekybos sektoriaus atstovus. Buvo ir tokių, kurių apyvarta, nepaisant ekonomikos augimo, vis dėlto sumažėjo: tarp tokių įmonių galima atrasti didmeninės ir mažmeninės prekybos atstovų, taip pat statybos sektoriaus įmonių“, – komentavo P.Rudzkis.
Pelningai praėjusiais metais dirbo (uždirbo ikimokestinio pelno) maždaug trys ketvirtadaliai visų ataskaitas pateikusių įmonių, likusi dalis patyrė nuostolių. Kartu pelningos įmonės uždirbo apie 9,5 mlrd. eurų ikimokestinio pelno – maždaug ketvirtadaliu daugiau. Ikimokestinis nuostolis siekė 950 mln. eurų, o užpernai jis buvo apie 5,5 mlrd. eurų.
„Ryškiausias praėjusių metų pelno ir nuostolių eilutės pokytis – sumažėję įmonių nuostoliai. 2020 m. didžiąją dalį įmonių nuostolių neabejotinai lėmė pandemija, o žvelgiant į praėjusių metų rezultatus jau galima matyti, kad nemažai daliai bendrovių pavyko išbristi iš nuostolių, o bendra nuostolių suma sumažėjo keliskart“, – sakė P.Rudzkis.
„Tarp pelningiausių įmonių galima rasti įprastų verslo banginių, o nuostolingiausių bendrovių sąrašo viršūnėje matome neseniai veiklą pradėjusių įmonių, kai pirmaisiais veiklos metais nuostoliai yra įprasta, arba jau bankrutuojančių bendrovių“, – kalbėjo jis.
Mažėjo darbuotojų
Finansinių ataskaitų duomenimis, trečdalis bendrovių didino darbuotojų skaičių, penktadalyje – darbuotojų sumažėjo, o 43 proc. įmonių vidutinis apdraustų darbuotojų skaičius išliko nepakitęs.
Labiausiai darbuotojų skaičius augo tose srityse ir įmonėse, kurios pernai aktyviai plėtėsi, pavyzdžiui, nuotolinės prekybos ar įdarbinimo įmonėse, taip pat telekomunikacijų, paslaugų ir technologijų bendrovėse. Ryškiausi neigiami darbuotojų skaičiaus pokyčiai pastebimi mažmeninės prekybos, maitinimo ir transporto sektoriaus įmonėse.
Ryškiausias praėjusių metų pelno ir nuostolių eilutės pokytis – sumažėję įmonių nuostoliai.
Ataskaitas pateikia ne visi
Kiekvienais metais juridiniai asmenys vasarą pasitinka Registrų centrui teikdami praėjusių metų finansinės atskaitomybės dokumentus. Maždaug pusė Lietuvoje registruotų įmonių šią prievolę įvykdo laiku ar nedaug pavėlavę. Deja, bet nemaža dalis juridinių asmenų tai padaro pavėlavę arba duomenų apie praėjusių metų rezultatus apskritai nepateikia.
Iš viso 2021 m. finansines ataskaitas Registrų centrui yra pateikę apie 95 tūkst. įmonių, tačiau analizei buvo pasitelkta apie 50 tūkst. įmonių, kurios iki birželio 23 d. pateikė užpildytas pelno ar nuostolių ataskaitas.
Registrų centro Registrų tvarkymo direktorius Kazys Maksvytis atkreipia dėmesį į tai, kad finansinių ataskaitų nepateikimas gali turėti neigiamų pasekmių įmonės ar organizacijos reputacijai.
„Finansinių ataskaitų teikimas užtikrina juridinių asmenų skaidrumą, gerina jų reputaciją, o duomenų apie savo rezultatus nepateikusių įmonių vadovams gali grėsti ir teisinės pasekmės, įmonė gali susilaukti baudų ir netekti paramos gavėjo statuso, susidurti su kitais veiklos trukdžiais“, – sako K.Maksvytis.
Vis dėlto jis džiaugiasi, kad didelė dalis įmonių ir organizacijų ataskaitas pateikė laiku, ir teigia, kad tiems, kas to dar nepadarė, bus skirtas papildomas dėmesys.
„Siekiame palaikyti atvirą dialogą su verslu ir pelno nesiekiančiomis organizacijomis – kaip ir kasmet ataskaitų iki šiol nepateikusių juridinių asmenų vadovams elektroniniais laiškais išsiųsime priminimus apie prievolę ir pateiksime pagrindinę informaciją, kaip tai padaryti, o prireikus pasiūlysime ir konsultacinę pagalbą. Tikimės, kad taip paskatinsime daugiau įmonių ir organizacijų pateikti savo ataskaitas“,– teigia Registrų centro atstovas.
Kodėl svarbu?
Juridinių asmenų teikiamų ataskaitų tikslas – patenkinti informacijos vartotojų poreikius gauti teisingą informaciją apie įmonės finansinę būklę, veiklos rezultatus ir pinigų srautus, kurie daugeliui finansinių ataskaitų vartotojų padeda priimti ekonominius sprendimus. Tai ne tik didina verslo ir organizacijų skaidrumą, prisideda prie visuomenės pasitikėjimo verslo aplinka, bet ir padeda priežiūrą vykdančioms institucijoms, žiniasklaidai ir visuomenei objektyviai vertinti juridinių asmenų veiklą ir jų finansinę padėtį, geriau atlikti savo darbą.
Nors skaičiuojama, kad prievolę pateikti 2021 m. finansines ataskaitas turi daugiau kaip 194 tūkst. juridinių asmenų, iš šio skaičiaus reikėtų eliminuoti kelias dešimtis tūkstančių juridinių asmenų, kurie jau ne vienus metus Registrų centrui išvis neteikia jokių duomenų apie save ar savo veiklą ir Registrų centras inicijuoja jų likvidavimą. K.Maksvytis atkreipia dėmesį į tai, kad finansinės atskaitomybės dokumentus turi pateikti ir šiuo metu veiklos nevykdantys juridiniai asmenys.
„Finansines ataskaitas turi pateikti ir tie juridiniai asmenys, kurių veikla yra sustabdyta. Teisės aktuose nėra numatyta atleisti nuo prievolės pateikti finansines ataskaitas, jeigu juridinis asmuo laikinai nevykdo veiklos ir Valstybinė mokesčių inspekcija yra priėmusi sprendimą dėl laikino atleidimo nuo mokesčių deklaracijų pateikimo. Taigi, nepaisant to, kad įmonė jau kurį laiką veiklos nevykdo, ji savo finansines ataskaitas vis tiek turi pateikti. Jeigu neketinama juridinio asmens veiklos atkurti, tuomet patartina priimti sprendimą tokį juridinį asmenį likviduoti, o atlikus likvidavimo veiksmus – išregistruoti“, – komentavo jis.
Gresia baudos
Laiku nepateikus finansinės ataskaitos rizikuojama užsitraukti administracinę atsakomybę – Administracinių nusižengimų kodekse numatyta, kad finansinių ataskaitų nepateikimas laiku užtraukia baudą juridinio asmens vadovui nuo 200 iki 3 tūkst. eurų. Svarbu pažymėti, kad atsakomybė tenka asmeniui, kuris oficialiai Juridinių asmenų registre nurodytas kaip juridinio asmens vadovas.
Be to, vėluojantys ar finansinių ataskaitų apskritai neteikiantys juridiniai asmenys gali būti likviduoti ir išregistruoti iš Juridinių asmenų registro, taip pat jie rizikuoja netekti paramos gavėjo statuso ar susidurti su keblumais dalyvaujant viešuosiuose pirkimuose.
SUSIJĘ STRAIPSNIAI
-
Buvusio Telšių karinio miestelio teritorija ruošiama investicijoms
Telšių valdžia planuoja sutvarkyti buvusio karinio miestelio teritorijos susisiekimo infrastruktūrą, pritaikant ją verslo investicijoms. ...
-
SSVA perima statybos, teritorijų ir žemėtvarkos informacinių sistemų priežiūrą
Nuo sekmadienio statybos, teritorijų ir žemėtvarkos planavimo dokumentų rengimo ir informacinių sistemų priežiūra rūpinsis Statybos sektoriaus vystymo agentūra (SSVA), praneša Nacionalinė žemės tarnyba. ...
-
Du trečdaliai gyventojų galvoja, kad reikalai Lietuvoje blogėja5
Naujausia šalies gyventojų apklausa rodo, kad spalį ir lapkritį du trečdaliai gyventojų padėtį Lietuvoje įvertino kaip blogėjančią. Lyginant su rugsėju, pesimistiškai padėtį šalyje vertinančių gyventojų dalis padidėjo 3 p...
-
Aplinkos projektų valdymo agentūra: dėl daugiabučių renovacijos tikimės gauti per 500 paraiškų
Aplinkos projektų valdymo agentūrai (APVA) nuo lapkričio 11 d. leidus teikti paraiškas seniems daugiabučiams atnaujinti, kreipimųsi dar nesulaukta, informuoja agentūros Pastatų modernizavimo departamento direktorė Gintarė Burbienė. Tačiau, ka...
-
Netikėtai pabrango degalai: specialistai atskleidė priežastis10
Netikėtai pabrango degalai, ypač dyzelinas. Degalinių atstovai tikina, kad paprasčiausiai pradėtas tiekti žieminis dyzelinas, esą kainų šuolis – tradicinis. Vis dėlto kainas stebintys ekspertai pastebi, kad degalinėse degalai brango dvig...
-
„Juodojo penktadienio“ karštinė: kada pirkėjai pasimauna ant prekybininkų kabliuko?2
„Juodojo penktadienio“ karštinės pagauti gyventojai skubėjo pirkti. Kai kurie net specialiai ruošėsi: susiplanavo laisvadienius ir net važiavo į didžiuosius miestus, kur didesnis prekių pasirinkimas. Specialistai ragina nepames...
-
Griežtėja prašymų išduoti leidimus gyventi Lietuvoje sąlygos2
Nuo sekmadienio griežtėja prašymų išduoti leidimus gyventi Lietuvoje pateikimo per išorės paslaugų teikėją sąlygos, į juos nuo šiol kreiptis gali tik tos valstybės piliečiai, kurioje veikia padalinys. ...
-
R. Pocius: centralizuotas šildymas kitąmet turėtų kainuoti panašiai1
Valstybinei energetikos reguliavimo tarybai (VERT) paskelbus, kad gruodį centrinis šildymas brangs, reguliuotojo vadovas Renatas Pocius tikina, kad 2025-aisiais šildymo kainos turėtų laikytis panašiame lygyje. ...
-
Pienocentrą Kaune valdanti įmonė dėl paveldosaugos pažeidimų neteks miesto paramos4
Kauno Laisvės alėjoje esančių Pienocentro rūmų savininkas dėl Kultūros paveldo departamento (KPD) nustatytų fasado tvarkybos pažeidimų neteks miesto paramos, tačiau galės jos prašyti vėl, sako savivaldybė. ...
-
I. Ruginienė – už savanorišką kaupimą pensijai, 4 dienų darbo savaitę, ilgesnes atostogas48
Pretendentė į socialinės apsaugos ir darbo ministrės postą Inga Ruginienė teigia iš darbo profsąjungose į politiką atėjusi norėdama griežtesnės politinės valios priimant svarbius darbuotojams bei socialiai pažeidžiamiems žmonėms sprend...