- Vidmantas Matutis
- Teksto dydis:
- Spausdinti
Latvijoje ir Estijoje neliko nė vieno uosto, o Rusijos Baltijos jūros regione tik du, kurių krova šiemet didesnė nei pernai. Vienintelis Klaipėdos uostas ir Būtingės naftos terminalas išlaikė ir netgi padidino praėjusių metų krovos tempus.
Krovinių perviliojimai
Bendra rytinės Baltijos jūros regiono krova 1,5 proc. arba 3,3 mln. tonų mažesnė nei pernai. Labiausiai regione mažėjo anglių ir trąšų krova.
Išlieka aiški tendencija, kai Rusijos Ust Lugos uostas toliau perima krovinius ne tik iš Estijos Talino ar Latvijos Ventspilio ir Rygos uostų, bet ir pačios Rusijos Sankt Peterburgo uosto.
Aiškiausias pavyzdys – trąšų krova. Ji Ust Lugoje šiemet didesnė net 106 proc. arba 983 tūkst. tonų. Tuo tarpu Sankt Peterburge trąšų krova sumažėjo 17,7 proc. arba 789 tūkst. tonų.
Šiemet ryškiai mažiau trąšų krauna ir Klaipėdos uostas. Bendras jo birių krovinių praradimas, pagrinde dėl trąšų siekia per 800 tūkst. tonų. Tai aiškinama pokyčiais pasaulinėje trąšų rinkoje. Tačiau, kodėl tuo pat metu Rygos uosto trąšų krova yra 8 proc. arba 126 tūkst. tonų didesnė nei pernai. Susidaro įspūdis, kad Rygos uostas perima dalį baltarusiškų trąšų, kurios anksčiau buvo kraunamos per Klaipėdą.
Kaltino ir skandalus
Latvijos uostai labiausiai praranda anglių krovinius. Ventspilio uoste anglių krauta 50 proc. mažiau nei pernai arba 1,66 mln. tonų mažiau. Paskutinis laivas su anglimis šiame uoste buvo balandžio mėnesį. Rygos uoste anglių krovos sumažėjimas siekia 19 proc. , o tonomis – net 1,67 mln. tonų.
Anglių krova mažėjo ir Rusijos Ust Lugos uoste – tik ne taip ryškiai – 2 proc. arba 237 tūkst. tonų mažiau nei pernai. Vienintelis Rusijos Vysocko uostas išlaikė ryškų anglių krovos kilimą. Jo krova didesnė 15 proc. arba 455 tūkst. tonų. Bet kitų krovinių šiame uoste smarkiai sumažėjo.
Bendra Rusijos Baltijos jūros regiono krova siekė 135,7 mln. tonų. Ji buvo 2,1 proc. didesnė nei pernai.
Bendrai Latvijos uostų krova šiemet per 7 mėnesius yra 13,7 proc. arba maždaug 6 mln. tonų mažesnė nei pernai. Ventspilio uosto krovos kritimas siekia 22 proc. arba 3,4 mln. tonų, Rygos kritimas – 10,4 proc. arba 2,5 mln. tonų, Liepojos - 1,6 proc. arba 48 tūkst. tonų.
Latvijos uostų kroviniai iškeliauja per pačios Rusijos uostus, dalis krovinių, kaip anglys yra permetamos į Tolimųjų Rytų regioną.
Nepaisant akivaizdaus Rusiškų krovinių perorientavimo į savus uostus iš Latvijos uostų, Rygos uosto administracija svarbiu akcentu, kuris neva mažinantis Rygos krovą iškėlė ir šiais metais išpūstus skandalus dėl Rygos uosto valdymo. Šio uosto administracijos vadovams teko aiškintis teisėsaugai dėl projektų, kurie susiję su uosto veikla.
Skandalai neaplenkė ir Talino uosto. Jie kilo dėl konkursų. Įtarimų dėl neskaidrumo kilo vykdant Talino uosto administracijos užsakymą statyti keturis naujus keltus.
Kaimyninių uostų skandalai iš dalies tarsi persimetė ir į Klaipėdos uostą. Čia įtarus ėmus kyšį buvo sulaikytas vienas iš Uosto direkcijos vadovų, kuris uoste jau nebedirba.
Ne viskas blogai
Tiek Latvijos, tiek iš esmės ir Klaipėdos uosto viltys šiemet siejamos su grūdų krova. Bet lietingas sezonas gali jų krovą ryškiai sumažinti.
Iki šiol grūdų krova visuose rytinės Baltijos uostuose buvo su ryškiu teigiamu aspektu, išskyrus Latvijos Liepojos uostą. Čia grūdų nežymiai mažėjo. Tai aiškinama tuo, kad padidėjo Klaipėdos uosto grūdų krovos pajėgumas. Todėl dalis lietuviškų grūdų, kurie keliavo per Liepojos uostą sugrįžo į Klaipėdą.
Teigiama tendencija yra ir tai, kad rytinės Baltijos jūros regione atsigauna konteinerių krova. Bendrai konteinerių šiemet per 7 mėnesius krauta 1,75 mln. TEU. Ryškus lyderis Sankt Peterburgas, kur konteinerių dalis siekė per 1,02 mln. TEU. Antra – Klaipėda su 250 tūkst. TEU. Rygos uosto dalis sudarė 216 tūkst. TEU, Talino – 112 tūkst. TEU. Ryškiai – net 18 proc. daugiau konteinerių krovė Kaliningrado uostas. Iš viso 106 tūkst. TEU.
Kita ryški rytinės Baltijos uostų veiklos tendencija tai, kad juose daugėjo keleivių ir krovinių jūrų keltuose. Netgi Ventspilio uoste, kur beveik visi krovos rodikliai šiemet yra ryškiai blogesni, krovinių gabenimas jūrų keltais geresnis net 10 proc. Iš viso Ventspilyje „Noord Natie Ventspils Terminals“ į jūrų keltus pakrovė ar iškrovė 1,4 mln. tonų krovinių.
SUSIJĘ STRAIPSNIAI
-
Ministrų kabinetas – už siūlymą įsteigti mobiliąsias vaistines
Ministrų kabinetas palaiko Seimo konservatoriaus Antano Matulo siūlymą įsteigti mobiliąsias vaistines. ...
-
Vyriausybė – už nulinius akcizus biodujoms
Vyriausybė trečiadienį pritarė iniciatyvai skatinti gaminti daugiau biodujų bei didinti jų vartojimą, joms bei jų daliai energinių produktų mišiniuose netaikant akcizų tarifų. ...
-
Seimo komitetas – už daugiau lėšų vaikų dienos centrams, algoms Migracijos departamente
Seimo Socialinių reikalų ir darbo komitetas (SRDK) palaiko iniciatyvas kitąmet skirti daugiau lėšų vaikų dienos centrams, padidinti finansavimą Migracijos departamento darbuotojų atlyginimams. ...
-
LEA: spalį daugiausia elektros energijos generavo vėjo ir saulės elektrinės
Antrąjį rudens mėnesį Lietuvoje iš viso buvo pagaminta 59 proc. vartojimui reikalingos elektros energijos. Atsinaujinančius išteklius naudojančių elektrinių indėlis, pasak Lietuvos energetikos agentūros (LEA), spalį nacionalinėje gamy...
-
Seimo komitetas siūlo 2025 m. valstybės biudžete numatyti papildomus 118 mln. eurų policijai ir ugniagesiams
Seimo Valstybės valdymo ir savivaldybių komitetas (VVSK) siūlo kitų metų valstybės biudžete numatyti 118,8 mln. eurų didesnį finansavimą policijai ir ugniagesiams – didžioji dalis šios sumos, 105,1 mln. eurų būtų skirti pareigūnų d...
-
TTLA siūlo patvirtinti maksimalią užsieniečių įdarbinimo kvotą
Tarptautinio transporto ir logistikos aljansas (TTLA) Socialinės apsaugos ir darbo ministerijai bei kitoms atsakingoms institucijoms pateikė siūlymą 2025 metams patvirtinti maksimalų užsieniečių įdarbinimo kvotos dydį, skelbiama pranešime žin...
-
Keičiasi reikalavimai mėšlu laukus tręšiantiems ūkininkams1
Mėšlu laukus tręšiantiems ūkininkams keičiasi tręšimo planų rengimo tvarka, skelbia Žemės ūkio ministerija (ŽŪM). ...
-
Pripažinęs Lietuvą antra geriausia turizmo kryptimi, „Lonely Planet“ įteikė apdovanijimą
Vienas didžiausių pasaulyje kelionių gidų leidėjas „Lonely Planet“ pripažinęs Lietuvą antra geriausia turizmo kryptimi kitąmet, šalies atstovams įteikė tą žymintį apdovanojimą, trečiadienį pranešė „Keliauk Liet...
-
„Rail Baltica“ projektui skirta papildoma 1,16 mlrd. eurų ES parama
Europos klimato, infrastruktūros ir aplinkos vykdomoji įstaiga (CINEA) ir trijų Baltijos šalių susisiekimo ministerijų įgaliota bendra įmonė „RB Rail AS“ projektui „Rail Baltica“ skyrė papildomą beveik 1,16 mlrd. eurų ...
-
Lietuva ir Šveicarija pasirašė sutartį dėl 10 mln. eurų pilietiniam įsitraukimui
Finansų ministrė Gintarė Skaistė ir Šveicarijos ambasadorius Lietuvai Martinas Michelet (Martinas Mišelė) trečiadienį pasirašė dvišalio bendradarbiavimo sutartį dėl 10,36 mln. eurų finansavimo šalies pilietinio įs...