Istorinių kolonoje – ir princo Čarlzo bei dainininko Stingo mėgstamiausias automobilis

  • Teksto dydis:

Savaitgalį finišavo „Saugus ratas“ rengiamas tradicinis „Vilduja istorinių automobilių ralis“, kurio dalyviai riedėjo rečiau lankomų pietryčių Lietuvos apylinkių keliais.

Startavę Lietuvos istorinėje sostinėje Trakuose renginio dalyviai per Ropėjų girininkiją, Onuškį, Pivašiūnus, Varėną, Eišiškes suko Šalčininkų link, o vakare finišavo Šalčininkėliuose, kur buvo pagerbti bemaž 200 km besidriekusio ralio nugalėtojai ir prizininkai.

„Tikrai buvo verta pasukti iš visiems įprastų ir žinomų kelių, kad atrastum dar nematytą, išgražėjusią Lietuvą“, – laukdami apdovanojimų pasibaigusį ralį vertino jo dalyviai.

Turėjo ką parodyti

Istorinių automobilių ralio dalyviai ne tik džiaugėsi naujais atradimais, bet ir patys turėjo ką parodyti. Renginyje startavo 33 slegiami nemenkos metų naštos, tačiau tviskantys kaip nauji skirtingų markių ir modelių automobiliai.

Daugiausia jų – septyni – buvo lietuvių kultiniais laikomų vokiečių gamintojų „Mercedes Benz“ (280 CE, 500E, 500SL, 380 SLK, 250, 240D bei 124 ir šeši - „Volkswagen“ (Scirocco, Scirocco Tropic, Karmann GHIA, Kaefer 1303, Transporter ir Kaefer Cabrio).

D. Kibirkščio nuotr.

Pietryčių Lietuvos keliais važiavo keturi BMW, trys buvusios sovietų sąjungos gamybos - VAZ 20011, 2107 ir ZAZ 965, po du „Volvo“, MG ir „Porsche“, po vieną - „Peugeot“, „Honda“, „Jaguar“, „Audi“, „Lexus“, „Ford“ ir „Jeep Willys“.

Beje, šis JAV kariuomenei skirtas lengvasis visureigis buvo seniausias istorinių automobilių kolonoje. „Jeep Willys“ pagamintas 1942 m., netrukus po to, kai 1940-aisiais JAV vyriausybė paskelbė konkursą sukurti kariuomenės vadovybės ir žvalgybos lengvąjį automobilį.

Nemažiau įdomios ir šio kariško visureigio atsiradimo Lietuvoje peripetijos. Mūsų šaliai atkūrus nepriklausomybę, Danijos vyriausybė keletą tokių automobilių perdavė Lietuvos krašto apsaugos ministerijai. Lietuvos kariuomenėje šie visureigiai buvo naudojamai motorizuotos žvalgybos pratyboms ir jų aprūpinimui.

Vėliau šis visko matęs automobilis parduotas aukcione, o iš jo laimėtojo „Willys“ prieš keletą metų įsigijo dabartinis jo šeimininkas Algirdas Brazinskas.

„Jį įsigyti labiausia skatino idėja, gimusi prieš septynetą metų, – pasakojo anksčiau motociklus restauravęs A. Brazinskas. – O kai užvaldo idėja, anksčiau ar vėliau pavyksta ją realizuoti. Tad dabar džiaugiuosi nusišypsojusia sėkme, nepaisant, jog teko daug paprakaituoti smėliuojant kiekvieną detalę ir, labiausia, pavykus su savo svajone jau įveikti pirmuosius 500 km.“

Dvigubai didesnį atstumą su bet kurioje ralio stotelėje dėmesį irgi traukusiu gražuoliu „Volvo Amazon“ šiemet jau įveikė ir kauniečiai Rolandas ir Jokūbas Setkauskai.

D. Kibirkščio nuotr.

Tačiau kai Rolandas parodė Švedijoje prieš ketverius metus įsigyto „Amazon“ nuotraukas, sunku buvo patikėti, jog tai tas pats, tačiau naujai atgimęs automobilis. Jo savininkas „Amazon“ buvo įsigijęs kaip detalių donorą jo turimam naujesniam. Tačiau kauniečiams pavyko švedą perkalbėti.

Žvelgdamas į jį niekaip negalėtum patikėti, jog tai 1960 m. Švedijos gamintojų sukurtas, žavesio nepraradęs keturratis.

Ir tokių – ne vienas. Kiekvienas istoriniame ralyje važiavęs automobilis vertas atskiros istorijos.

Ir pažįstami, ir nauji veidai

Per antrą dešimtmetį, kai „Saugus ratas“ rengia istorinių automobilių ralius, susiformavo ištikimų renginio gerbėjų būrys, kasmet kaip didžiausios šventės laukiantis starto.

Renginys randa ir naujų gerbėjų. Štai šiemet ralyje debiutavo žinomas šalies automobilių sporto meistras Juzef Malevski iš Šalčininkų, kuris kartu su šturmanu Ruslanu Malinovskiu yra laimėjęs ne vieną pergalę šalies automobilių ralio pirmenybėse, o dar anksčiau Juzef garsėjo kaip žiedinių lenktynių meistras.

Debiutantas kaip žuvis vandenyje jautėsi ralio programoje buvusiose slalomo varžybose, tačiau kitose rungtyse teko paprakaituoti ir jam.

Lygiai prieš dešimtmetį kelią į istorinių automobilių ralį atrado uteniškis Vaidas Jurka.

Šįkart sėkmės trasoje kartu su Vaidu ir jo žmona Andželika ieškojo ir jau ūgtelėję jų vaikai Vincentas ir Adelė.

D. Kibirkščio nuotr.

„Auga graži senovinių automobilių mėgėjų pamaina“, - atžalų ištverme džiaugėsi Andželika.

Renginio į gimtadienio užstalės pasisėdėjimą neiškeitė ir kaunietis Justas Vaitekūnas, kurį su šia švente sveikino ne tik ralyje irgi važiavęs brolis Andrius, bet ir visi dalyviai bei organizatoriai.

Pergalė iš daugelio sudedamųjų

Istorinių automobilių ralis – tai ne vien lengvas pasivažinėjimas akį traukiančiais automobiliais ar grožėjimasis pro langus įstabiais Lietuvos vaizdais.

Tai ir tikros slalomo rungtys, kaip Šalčininkuose patraukiančios pusės miestelio dėmesį, ir važiavimas pagal organizatorių pateiktas laiko normas, ir saugaus vairavimo patirtys su paspirtuku, ir Ropėjų girininkų ekologijos pamokos, ir tokios praktiškos rungtys kaip rąsto pjovimas dvirankiu pjūklu ar vinies įkalimas į kaladę, ir net su raliu siejamo kryžiažodžio sprendimas laisvalaikiu, žinoma, jei jo lieka.

Tik susumavę visų šių užduočių rezultatus teisėjai skelbia nugalėtojus ir prizininkus.

„Vilduja istorinių automobilių ralio 2023“ „Youngtimer“ (iki 1990 m pagaminta originali automobilinė technika) klasėje pergalę su „Ford Capri“ iškovojo Laurynas ir Ina Narakai, pranokę antruosius prizininkus šiauliečius Donatą Devenį su Dariumi Ambložiejumi („Volkswagen Scirocco“) ir trečiąją vietą su „Honda Legend“ užėmusius Žydrūną ir Iną Jatautus.

„Youngtimer“ klasėje varžėsi 21, o dar senesnių „Oldtimer“ grupėje, kuriai priskiriami iki 1980 m. gamybos išsaugoti arba atstatyti, išlaikant autentišką išvaizdą bei konstrukciją, nenaudojami kasdieninėms kelionėms automobiliai ir motociklai, kurie gali būti vertinami kaip techninis ar kultūrinis paveldas) – 12 automobilių.

Kiek netikėta, tačiau pirmąsias tris bendrosios įskaitos vietas laimėjo būtent „Oldtimer“ klasės dalyviai, o tik ketvirtoji atiteko „Youngtimer“ nugalėtojams.

Pirmąją vietą „Oldtimer“ klasėje laimėjo Darius ir Vilius Gaidukevičiai, vairavę „Mercedes Benz 280 CE“.

Jie pranoko šiemet antrąją vietą užėmusius pernykščius absoliučios įskaitos nugalėtojus Andrių Vaitekūną su Domantu Kaminsku („Volkswagen Transporter“) ir trečiuosius prizininkus R. ir J. Setkauskus su „Volvo Amazon“.

„Kaip ir dera, gausiausių ovacijų susilaukė ralio bendrosios įskaitos nugalėtojai Ramūnas Žilionis ir Linas Žvinakevičius, į finišą atvairavę britiškąjį grynakraujį „MG B GT Sebring“, o išvairuoti galėję „apavę“ jį laimėtu pagrindiniu prizu - naujomis „Goodyear“ padangomis.

„Didžiojoje Britanijoje labai populiarioms Sebringo 12 val. lenktynėms 1967 m. specialiai sukurtos „MG B GT Sebring“ legendos, kurią kažkada buvo labai pamėgę ir jomis didžiavosi princas Čarlzas (dabar karalius Karolis III) ir dainininkas Stingas, ieškojau ilgai, - pasakojo pirmąją pergalę jam atnešusio bolido savininkas R. Žilionis. - Į dabar gražiąja gulbe tapusį prieš devynerius metus pavyko aptikti Varšuvoje, po to šešerius restauravau jį pats, o štai dabar kaip atpildas ir pergalė“.

Didelę naštą kelia daug rankų

Dėkodamas renginio pagalbininkams – dujų įrangą montuojančiai ir ją besirūpinančiai įmonei „Vilduja“, kurios atstovai Tadas Vitkevičius ir Feliks Krivickij su egzotiškuoju ZAZ 965 konkurencingiausioje „Oldtimer“ klasėje liko ketvirti, „Valdores“ ir kitiems ralio organizatorius Valdas Juozas Vilūnas akcentavo, jog didelę naštą sutelktomis pastangomis įmanoma pakelti tik bendraminčių būriui.

„Kiekvieno jų indėlis, pradedant Trakų, kur startavo ralis, ar Šalčininkų savivaldybėmis ir baigiant Ropėjų girininkijos miškininkais ar skaniomis dzūkiškomis bandomis vaišinusiomis Pivašiūnų bei išradingoms Šalčininkėlių „Idea“ kavinės šeimininkėmis, - svarus ir reikšmingas, įtakojęs gerą renginio atmosferą“, – sakė V. J. Vilūnas.

Nugalėtojams ir prizininkams įveiktą ralį primins ne tik iškovotos vietos ar pelnyti originalūs prizai, bet ir specialiosios „Liqui Molly“ alyvos, geriausiai tinkančios būtent istorinės technikos motorams.



NAUJAUSI KOMENTARAI

Galerijos

Daugiau straipsnių