Nors danai kaip visi skandinavai pamišę dėl ekologijos, elektra varomų automobilių projektas buksuoja, planus iki 2020-ųjų parduoti 200 tūkstančių elektromobilių tenka mažinti 10 kartų, o Danijos enegetikos bendrovė „DONG“ nutarė nutraukti elektromobilių programą Danijoje įgyvendinančios bendrovės finansavimą.
Nors projektas išgyvena sunkius laikus, taško dėti negalima, nes žalioji energetika ir tranportas – svarbi vyriausybės politikos dalis, praneša LRT televizijos laida „Pasaulio panorama“.
Visoje Europoje – lenktynės dėl elektromobilių, šalys skelbia viena už kitą ambicingesnius planus – kuri bus „žalesnė“. Bet Danijos vyriausybė konkrečiai ir aiškiai palaikė projektą. Didžiausia Danijos energetikos bendrovė „DONG“ kartu su Kalifornijoje įkurta bendrove ėmėsi kurti įkrovimo stotelių ir paslaugų tinklą. Tiesa ambicijų taip pat netrūko – tikėtasi, kad iki 2020-ųjų Danijoje bus parduota daugiau elekromobilių negu varomų įprastu kuru. Savo ruožtu bendrovė reno įsipareigojo patiekti 100 tūkstančių elektromobilių.
Renkantis „keturis ratus“ daug lemia lėšos, tad norint paskatinti pirkti būtent ekologišką automobilį, nustatytos jų pirkėjams palankios saąlygos – jokio registavimo mokesčio, kuris Danijoje gali siekti iki 180-ies procentų automobilio kainos, taip net ir gerokai brangesnis elektromobilis taptų pigesnis. Ekspertai suskaičiavo, kad elektromobilis dėl mokesčių lengvatų šioje šalyje atsieitų bent jau 20-čia procentų pigiau negu varomas įprastu kuru.
„Danija išsikiskira savo labai dideliais mašinų registravimo mokesčiais, automobilių negaminame, visas mašinas įsivežame, bet elektromobiliams netaikomi registravimo mokesčiai, jie nuliniai. Taigi, elektromobilis kainuos nebrangiau negu dyzeliniu kuru varoma mašina. Danija pirmoji šalis, kurioje renkantis elektromibilį nereikai galvoti apie kainą“, – sako elektromobilių propagavimo bendrovės atstovas Mikkelis Linnetas.
Bet reikia galvoti apie ką kitą – kur ir kaip pakrauti baterijas, kad automobilis nesustotų, kai to mažiausia reikia. Elektromobilius propaguojanti bendrovė ėmėsi įrengti mažiausiai 18 įkrovimo stotelių visoje šalyje.
Tačiau entuziazmu persėsti į elektromobilius tauta, kurios simbolis dviratis, nedega. Iš pradžių, kai pradėta elektromobilių kampanija, iki 2020-ųjų planuota parduoti 400 tūkstančių elektra varomų mašinų, vėliau skaičius tapo kuklesnis – 200 tūkstančių, bet ir tą reikia gerokai mažinti. Dabar abejojama, ar realu, kad iki 2020-ųjų pavyks parduoti 20 tūkstančių elektromobilių. Nes laukia dar ilgas kelias – kol kas Danijoje parduota apie 1120 elektromobilių, bet tik nedidelė dalis jų važinėja Danijos keliais. Šalyje jų – apie pustrečio šimto. Įkrovimo stotelės, į kurias labai retai užsuka elektromobiliai, patiria milžiniškų nuostolių. Tad Danijos energetikai nutarė – pakaks.
„Didelė rizika daugiausia dėmesio skirti baterijų keitimui. Negalima pasiklaiuti viena technologija. Kiti gamintojai ir propaguotojai siūlo galimybę greitai pakrauti baterijas, kai Danijoje automobilius propaguojanti bendrovė vienintelė daugiausia siūlo keisti baterijas“, – sako Danijos automobilininkų asociacijos vadybinkas Torbenas Lundas Kudskas.
Tuo metu tyrimai rodo, kad elektromobilių vairuotojai ima ieškoti, kai kyla degalų ir kuro kainos, bet kai jos ne itin tuština piniginę, susidomėjimas gerokai mažėja. Tegu nereikia mokėti automobilio registravimo mokesčių, bet įkrauti baterijas kainuoja. Ir žmonių konservatyvumas, naujų technologijų baimė nenuveda toliau demonstravimo salės.
Nors Danijoje dėta daug pastangų. Įsisąmoninti elektromobilų naudą aplinkai galėjo jauni ir seni, mokiniai ir verslo rykliai, danai ir užsieniečiai – teoriškai ir praktiškai.
Nors Danijos energetikos bendrovė nenori leisti pinigų šios elektromobilius propaguojančios bendrovės projektui, bet taško dėti nevertėtų, ekologiško transporto Danija neatsisako juolab ambcijų turi ir kitos šalys, Europs Sąjunga taip pat bando įnešti savo dalį, kad esą iki 2050-ųjų miestuose važinėtų tik elektromobilai. Jie padės sumažinti taršą, tik kalusimas – kaip gaminama elektra, kuria pakraunamos jų baterijos. Jeigu kaip Lenkijoje, kur daug elektrinių kūrenama anglimis, tuomet iš tikrųjų elektromobilai terš labiau negu varomi įprastu kuru. Danijoje padėtis kita – bet tapę elektromobilių pionierais danai galės laisvai važinėti savo šalies ribose, vykdami į užsienį turės nuomoti įprastu kuru varomą automobilį.
SUSIJĘ STRAIPSNIAI
-
Eismo sąlygas naktį sunkins rūkas
Penktadienio naktį eismo sąlygas sunkins rūkas, įspėja Automobilių kelių direkcija. 16 val. duomenimis, dėl dulksnos ir silpno lietaus didžiojoje Lietuvos dalyje magistralinių, krašto ir rajoninių kelių dangos buvo šlapios. Klaipėdo...
-
Į ekonomiškiausio titulą pretenduoja ir dyzeliniai, ir hibridiniai automobiliai3
Jau trečią savaitę vykstančiame konkurse „Metų automobilis 2014” vis didesnio šalies gyventojų dėmesio susilaukia ne tik pretendentai į „Tautos automobilį 2014“. Pastaruoju metu, kai degalinėse paliekamos sumos sudaro ...
-
Keičiamas eismas Vakarinio aplinkkelio, Sidaronių ir Šešuolių gatvėse
Vilniaus miesto savivaldybė informuoja, kad nuo lapkričio 21 dienos keičiamas eismas Vakarinio aplinkkelio, Sidaronių, Šešuolių gatvėse. Iš Sidaronių g. ir Viršuliškių skg. išvažiavimai bus galimi deši...
-
Šiemet vilkikų sukeltiems eismo įvykiams atlyginti BTA jau skyrė 23 mln. litų
Ne gyvybės draudimo bendrovės BTA duomenimis, per 2013 m. 10 mėnesių vilkikų patiriamoms žaloms atlyginti bendrovė skyrė daugiau kaip 23 milijonus litų. O tai yra 5 procentais daugiau nei pernai tuo pačiu laikotarpiu. Vilkikų eismo įvyk...
-
Rytoj 10 Vilniaus autobusų ir troleibusų stotelių savanoriai dalins gerves ir tulpes4
VŠĮ „Savanorių centras“ rytoj Vilniuje rengs akciją „Labas rytas, Vilniau!“, kurios metu 40 savanorių dešimtyje Vilniaus autobusų ir troleibusų stotelių išdalins 3000 gervių ir tulpių. Pasak centro vadov...
-
Rekonstruos dar vieną transeuropinio tinklo kelio E77 ruožą
"Avesko kelių" įmonių grupei priklausanti kelių tiesimo ir tiltų statybos įmonė "Šiaulių plentas" už 32,867 mln. litų rekonstruos transeuropinį kelią Ryga-Kaliningradas. Automobilių kelių direkcija pranešė, jog...
-
Naktį eismo sąlygas sunkins rūkas
Trečiadienio naktį eismo sąlygas sunkins rūkas, perspėja Automobilių kelių direkcija. Be to, vietomis gali palyti, temperatūra kai kur nukris iki 0 laipsnių. 16 val. duomenimis, antradienį Telšių apskrityje bei Akmenės rajone magistralini...
-
Ar Kauno autobusuose ir troleibusuose – saugu?8
Statistika teigia, kad nusikalstamų veikų viešajame transporte mažėja. Vis dėlto visuomenę vis dar sukrečia ciniški chuliganizmo, vagysčių atvejai, o kartais net kraujo dėmės troleibuso salone. ...
-
Kelių direkcijos vadovas: pavasarį penktadalis kelių gali būti nepravažiuojami
Lietuvos automobilių kelių direkcijos vadovas perspėjo, kad trūkstant finansavimo keliams, kitą pavasarį penktadalis šalies kelių gali tapti nepravažiuojami. Skirmanto Skrinsko teigimu, po 2009 metų ekonominės krizės metinis kelių finansavi...
-
Vakarinio aplinkkelio II etapas užbaigtas, projekto vertė – 211 mln. Lt
Vilniuje Vakarinio aplinkkelio II etapo statybos darbus, pradėtus prieš kiek daugiau nei dvejus metus, rangovams pavyko pabaigti šešiais mėnesiais anksčiau. Automobiliams nuo šiandien jau atverta šešių eismo ...