- „Kauno dienos“, linava.lt inf.
- Teksto dydis:
- Spausdinti
Transporto įmonės vykdo Vyriausybės iškeltus ekologijos reikalavimus, tačiau šalies biudžete numatyti beveik 240 mln. eurų – tik lašas jūroje, palyginti su realiais poreikiais.
Našta – per sunki
Skaičiuojama, kad vienas alternatyviųjų degalų arba elektrinis sunkvežimis gali kainuoti nuo vieno iki kelių šimtų tūkstančių eurų, o pertvarkyti visą transporto parką gali kainuoti ir kelis šimtus milijonų ar net milijardą.
Anot Lietuvos nacionalinės vežėjų automobiliais asociacijos „Linava“ generalinio sekretoriaus Zenono Buivydo, gerais norais grįstas iššūkis – sudėtingas, tai rimta finansinė ir administracinė našta vežėjams, o ir infrastruktūra dar neišplėtota.
Europoje transporto sektorius yra atsakingas už maždaug trečdalį išmetamų šiltnamio efektą sukeliančių dujų. Dėl šios priežasties Europos Komisija užsibrėžė tikslą iki 2050 m. tapti pirmuoju klimatui neutraliu žemynu pasaulyje.
„Palaikome dekarbonizacijos idėją, tačiau kyla daug klausimų. Vežėjai vien savo jėgomis visiškai pereiti prie alternatyviųjų degalų nepajėgs, reikia ir Vyriausybės indėlio“, – teigė Z. Buivydas.
Įvertino sąnaudas
Perėjimas prie alternatyviųjų degalų komplikuotas, tačiau nėra neįmanomas. Tai liudija Šiauliuose įsikūrusios uždarosios akcinės bendrovės „Busturas“ patirtis.
Gerais norais grįstas iššūkis – rimta finansinė ir administracinė našta vežėjams.
„Jau nuo 2011-ųjų investuojame į biometano dujomis varomų autobusų parko plėtrą. Susumavę dujomis ir dyzelinu varomų transporto priemonių eksploatacines sąnaudas, didelių skirtumų nepastebime, tačiau dujiniai autobusai kainuoja brangiau ir jų eksploatacinis laikotarpis yra trumpesnis dėl dujų balionų galiojimo termino“, – sakė „Busturo“ generalinis direktorius Vaidas Seirackas.
Siekiant užtikrinti, kad transporto priemonė galėtų saugiai, be trikdžių dirbti ne vien Lietuvos, bet ir Europos keliuose, atitiktų numatytus ekologijos reikalavimus, auga administravimo ir eksploatavimo kaštai.
Biurokratiniai stabdžiai
„Valstybės biudžete numatyti 238 mln. eurų skatinti naudoti alternatyviuosius degalus. Didžiausia dalis – miestų ir priemiestinių viešojo transporto priemonių parkui atnaujinti ir elektromobilių įkrovimo infrastruktūrai plėsti. Taršių sunkiojo transporto priemonių ir autobusų keitimą į elektra, vandeniliu ar biodujomis varomais skatinti numatytas 20 mln. eurų biudžetas“, – kalbėjo Z. Buivydas.
Iki 2030 m. Lietuva, kaip ir kitos ES narės, turi užtikrinti, kad atsinaujinančioji energija transporto sektoriuje sudarytų ne mažiau kaip 14 proc. Remiantis naujausiais duomenimis, Lietuvoje šis rodiklis dabar siekia 6,1 proc.
V. Seiracko teigimu, reikalavimai – tinkami, tačiau biurokratinės procedūros sudėtingos, o finansavimas – per mažas. Tai trukdo efektyviai ir tinkamai įgyvendinti numatytus ekologijos tikslus.
IRU išvados
Tarptautinės kelių transporto sąjungos (IRU) tyrimo duomenimis, geriausias būdas mažinti CO2 emisijų – efektyviai naudoti abu kuro tipus – dyzelį ir elektrą – ir palaipsniui įtraukti biodujas, vandenilį ar kitus alternatyviuosius degalus.
Teigiama, kad tai sumažintų CO2 emisijas maždaug 11 proc. daugiau nei elektrifikacijos ar vandenilio sistemos, kurios šiuo metu teikiamos kaip pagrindinės alternatyvos. Šis planas taip pat leistų pasaulyje transportuoti didesnį kiekį prekių ir pervežti keleivių (maždaug 10 proc. daugiau prekių ir 75 proc. daugiau žmonių).
„Vertinant esamą situaciją ir finansavimą įmonėms, užbrėžtus tikslus pasiekti bus sudėtinga. Būtina intensyviai investuoti į tinkamą infrastruktūrą, koreguoti autobusų įsigijimo kompensavimo sistemą“, – pabrėžė V. Seirackas.
NAUJAUSI KOMENTARAI
SUSIJĘ STRAIPSNIAI
-
„Litgrid“: sumažėjus importui iš Suomijos elektra brango 4 proc.1
Sumažėjus importui iš Suomijos vidutinė didmeninė elektros kaina Lietuvoje praėjusią savaitę augo 4 proc. iki 90,1 euro už megavatvalandę (MWh). ...
-
LEA: pastarąją savaitę nežymiai sumažėjo biokuro ir benzino kainos
Praėjusią savaitę Lietuvoje po 0,1 proc. sumažėjo biokuro ir benzino kainos. Tuo metu dyzelinas pabrango 1,1 proc., praneša Lietuvos energetikos agentūra (LEA). ...
-
ILTE sulaukė 8 finansavimo paraiškų iš gynybos investuotojų Lietuvoje ir užsienyje
Finansų įstaiga ILTE (buvusi „Invega“) sulaukė 8 gynybos sektoriaus įmonių, veikiančių Lietuvoje ir į rinką ateiti planuojančių iš užsienio, paraiškų gauti ketvirtadalio milijono eurų vertės finansavimą, sako ILTE vald...
-
Nuo seksualinio smurto nukentėjusiems vaikams reikia pagalbos: gal jūs – tas, kurio ieško?
Mažiau nei penkiolika specialistų visoje Lietuvoje – tiek šiuo metu šalyje dirba teismo psichologų. Psichologai ypač reikalingi apklausiant vaikus, nukentėjusius nuo fizinio smurto ar seksualinių nusikaltimų, užduodant klausimus sup...
-
ILTE: Lietuvos įmonių investicijoms trūksta 5 mlrd. eurų1
Lietuvos įmonių investicijoms 2023–2024 metais trūko 5 mlrd. eurų, rodo nacionalinės plėtros įstaigos ILTE (buvusi „Invega“) atlikta apklausa. ...
-
LB ir FNTT stiprina kritptoturto paslaugų tiekėjų priežiūrą
Lietuvos bankas ir Finansinių nusikaltimų tyrimo tarnyba (FNTT) pirmadienį pasirašys susitarimą, numatantį stiprinti bendradarbiavimą prižiūrint kriptoturto paslaugų teikėjus. ...
-
SIM kortelių taip paprastai nebenusipirksite: abejoja, kad tai pažabos sukčius7
Nuo kitų metų norint įsigyti išankstinio mokėjimo SIM korteles, bus privaloma pateikti savo asmeninius duomenis. Taip tikimasi užkirsti kelią telefoniniams sukčiams, kasmet iš žmonių išviliojantiems milijonus eurų. Vis dėlto, ka...
-
Neramina Lietuvos gimstamumas: kas laukia šalies ekonomikos?27
Lietuvos gimstamumo statistika neramina. Per pastaruosius trisdešimt metų naujagimių registruojama bent perpus mažiau, nesiekiame net Europos Sąjungos vidurkio. O kurti šeimą lietuvaičių nepaskatina net dosnios išmokos. ...
-
Po skandalo dėl „Teltonikos“ – liūdnos išvados: niekas nežino, kaip išlipti iš biurokratų pelkės13
Niekas negali pasakyti, kaip išlaisvinti valstybę iš biurokratų pelkės. Naudos Lietuvai turinčios siekti valstybės įmonės ne tik nesusikalba, bet netgi konkuruoja. Stringa tiek daug projektų, kad lėtėja visos valstybės vystymasis. Akiv...
-
Kėdainių rajone griežtinama afrikinio kiaulių maro kontrolė
Kėdainių rajone šį mėnesį nustačius afrikinio kiaulių maro (AKM) atvejį griežtinama situacijos stebėsena. ...