Laivai puošiami kaip kalėdinės eglės

Lenkija Lietuvai daugelyje sričių gali būti pavyzdžiu, kaip tvarkytis ir puoselėti tradicijas savo šalyje.

Nepriklausomybės kruizas

Kol per Lietuvą ritosi eglių puošimo bumas, kuris daugelyje miestų, su retomis išimtimis, yra panašus, Lenkijos Gdynės mieste buvo uždegta neįprasta aukščiausia „eglė“.

500 kalėdinių lempučių buvo papuoštas vienas mokomųjų Lenkijos burlaivių „Dar Mlodziezy“. Šis burlaivis yra ne kartą lankęsis ir Lietuvoje. Jis priklauso Gdynės jūreivystės universitetui.

Pasirodo, kad burlaivio „Dar Mlodziezy“ puošimas – jau kelerius metus gyvuojanti tradicija. Pirmą kartą kalėdinės lemputės šiame burlaivyje buvo įžiebtos prieš penkerius metus, kai jis prieš Kalėdas lankėsi JAV Los Andželo uoste.

Tuomet „Dar Mlodziezy“ vyko į vadinamąjį nepriklausomybės kruizą, kuris pažymėjo 100-ąsias metines, kai Lenkijos laive pirmą kartą buvo iškelta balta ir raudona nacionalinė vėliava. 100-mečio minėjimo kruize „Dar Mlodziezy“ per 248 dienas įveikė 21 131 jūrmylę, aplankė 20 uostų, 11 šalių.

Istorija: Gdynės Amerikos linijų laivo „Pilsudski“ pristatymo plakatas 1936 m. / „Geograficus.com“ nuotr.

Aukščiausia tripolio „eglė“

Laivas, kur lemputės iškeliamos net į 60 metrų aukštį, ypač įspūdingai atrodo sutemų apgaubtame jūros fone.

Šiemet burlaivio „Dar Mlodziezy“ kalėdines lemputes įžiebė garbingiausi šio miesto žmonės – meras, Gdynės jūreivystės universiteto rektorius, laivo „Dar Mlodziezy“ kapitonas.

Neužmiršta paminėti, kad burlaivio „Dar Mlodziezy“ kalėdinė eglė yra pati aukščiausia Lenkijos Gdansko įlankos tripolyje – Gdynėje, Sopote ir Gdanske.

Tiek šiame tripolyje tarp atskirų miestų, tiek ir kituose Lenkijos uostamiesčiuose, ypač Svinouiscio ir Ščecino dvipolyje, vyksta konkurencija tarp Lenkijos pajūrio miestų. Vis stengiamasi vieniems kitus nustebinti kokia nors išmone, tarp jų ir jūrine.

Taip Lenkijoje formuojasi naujos tradicijos, dažnai ir jūrinės, tokios kaip kalėdinė burlaivio „Dar Mlodziezy“ puošyba.

Gdynės jūrinės tradicijos

Nors teoriškai Lenkijos jūrine sostine laikomas Gdanskas, Gdynė turi šį tą didingo pristatyti apie savo miesto jūrinę praeitį.

Galima teigti, kad nuo Gdynės yra prasidėjusi Lenkijos jūrinės laivybos istorija. Iki 1917 m. Rusijos revoliucijos viena pagrindinių keleivinės laivybos linijų regione buvo „Rusijos Rytų Azijos laivininkystės bendrovė“, kurioje kapitonu buvo ir žymiausias visų laikų Lietuvos jūrininkas Liudvikas Stulpinas.

Po Rusijos revoliucijos šios bendrovės laivai atiteko Danijos Kopenhagos laivybos bendrovei „Baltic American Line“. Tarp jų buvo ir 1915 m. statyta „Lithuania“ (Rusijos kompanijoje buvęs „Czar“ („Caras“) laivas).

1931 m. laivus iš danų perpirko Lenkijos transatlantinės laivybos įmonė, kuri 1934 m. įsteigė laivų eksploatavimo liniją „Gdynia America Line“. Tarpukarinė Lenkija buvo viena iš pagrindinių emigrantų tiekėjų į Ameriką. Tikėtina, kad nemažai tarpukario emigrantų ir iš Lietuvos per Lenkijos Gdynės uostą pasiekdavo išsvajotąją Ameriką.

Lenkijoje formuojasi naujos tradicijos, dažnai ir jūrinės, tokios kaip kalėdinė burlaivio „Dar Mlodziezy“ puošyba.

„Gdynia America Line“, kaip ir visa Lenkija, ypač nukentėjo per Antrąjį pasaulinį karą. Vis tik 1951 m. jau komunistinėje Lenkijoje buvo atkurta, o tiksliau naujai įsteigta Lenkijos vandenyno linija. Ji tarsi gimė iš trijų buvusių Lenkijos laivų savininkų – „Żegluga Polska S.A“, „Polbryt“ (Lenkijos ir Didžiosios Britanijos partnerystė) ir jau minėtos „Gdynia America Lines“.

Nauja įmonė, pavadinta Lenkijos vandenyno linijomis (POL), buvo tarsi prieškario Lenkijos laivininkystės tradicijų tęsinys. Pagrindinė laivybos kompanijos būstinė buvo Gdynėje. Pradžioje ji turėjo 43 laivus, kurie plaukiojo 13-oje laivybos linijų nuo Baltijos iki Viduržemio jūrų, Tolimųjų Rytų ir Pietinės Amerikos pakrančių. Įmonėje tuo laikotarpiu dirbo apie 3 000 žmonių, iš kurių apie 70 proc. buvo jūrininkai. Laivynas buvo nuolat didinamas, 1960 m. jis jau siekė per 100 laivų, 1980-aisiais – daugiau nei 167 laivai ir apie 10 tūkst. darbuotojų. 1975 m. buvo sukurtas jūrinių keltų laivynas su centru Kolobžege.

POL saulėlydis prasidėjo XX a. devintajame dešimtmetyje su socialistinės sistemos žlugimu Europoje.

Tai nereiškia, kad Lenkijoje neliko laivyno. Lenkijos vandenyno linijos buvo restruktūrizuotos, jų pagrindu susikūrė naujų laivybos linijų. Šiandien Lenkijoje yra susiformavusi tradicija, kad Gdanskas yra labiau laivų statytojų, naujausios uosto veiklos miestas, o Gdynė išlaiko jūrines tradicijas, kurios primena senojo ir naujojo laivyno susiliejimą.



NAUJAUSI KOMENTARAI

Galerijos

Daugiau straipsnių