Valstybės politika – prieš šalies vežėjus

Vežėjų verslui gresia nuosmukis – į aukštumas šovusios degalų kainos, nuo gegužės triskart brangsiantis kelių mokestis transporto įmones varo į neviltį. Tačiau didžiausią nerimą kelia penktadienį paaiškėsianti ES pozicija dėl sankcijų Baltarusijai. Jos vežėjams gali smogti milijardiniais nuostoliais.

Įmones smaugia mokesčiai

Krovinių gabenimu užsiimančios Klaipėdos įmonės pripažįsta, kad jei jų interesų ir toliau nebus paisoma, vežėjai gali skelbti streiką ir blokuoti kelius.

„Mes, žemaičiai, ramūs ir kantrūs žmonės, tačiau mokesčių našta baigia pasmaugti. Transportininkų interesus turinti ginti asociacija “Linava„ užsiima tik savo naudos ieškojimu. O mes paliekami bankrutuoti“, – tikino transporto paslaugas teikiančios bendrovės vadovas Kazys Motiejauskas.

Vyriausybei drastiškai padidinus kelių mokesčius sunkiasvorėms ir komercinio transporto priemonėms, jie nuo 1,6 tūkst. pakilo iki 3,4 tūkst. litų.

„Metai prasidėjo itin liūdnomis nuotaikomis – degalų kainos šovė į viršų, pabrango keltų mokestis, o dar keliai pabrangs. Norėdamas išsiųsti vieną vilkiką į užsienio kelionę, turiu investuoti 8 tūkst. litų – reikia įpilti lietuviškų degalų, sumokėti už draudimą, kelto bilietą. Šiuo metu mes dirbame tik tam, kad dirbtumėme, jokio pelno neturime“, – aiškino K.Motiejauskas.

Interesų nėra kam ginti?

Anksčiau Žemaitijos krašto transportininkai turėjo savo asociaciją.

„Tačiau dabar jos nebeliko. Mūsų interesus turinti ginti “Linava„ nežinia kuo užsiima. Kas mums beliks? Sustatysime automobilius ant kelio – tegul valdžia galvoja, ką daro. Juk Lietuva – tranzitinė šalis. Šitiek žmonių dirba transporto sektoriuje, kaip reikės algas išmokėti, sunku net pagalvoti“, – teigė K.Motiejauskas.

Transportininkams šiemet pabrango ir draudimo paslaugos.

„Anksčiau civilinės atsakomybės draudimas vilkikui su priekaba kainuodavo apie 5,5 tūkst. litų metams. Šiemet toks draudimas kainuoja jau apie 14 tūkst. Viena draudimo kompanija man pasiūlė 30 tūkst. litų draudimą automobiliui“, – tikino K.Motiejauskas.

Persikelti keltu – brangiau

Dėl pabrangusių degalų pabrango ir keltų mokestis.

„Per metus kelto kaina vis kilo, kol pasiekė 250 eurų už bilietą į vieną pusę. O dar visi kiti mokesčiai – “Sodrai„, taršos ir kiti. Greitai daugybė transporto įmonių bankrutuos“, – mano K.Motiejauskas.

Pasak jo, klaipėdiečiai transportininkai į užsienio šalis gabena ir lietuviškus krovinius.

„Mes vežame klaipėdietiškų kompanijų produkciją – žuvis, baldus ir kitus gaminius“, – teigė K.Motiejauskas.

Be būtinų išlaidų ir mokesčių, vežėjai pakloja nemažus pinigus ir už transporto priemonių techninę apžiūrą.

„Už vieno automobilio su puspriekabe apžiūrą, kurią reikia atlikti kiekvienais metais, sumoku apie 2 tūkst. litų. O dar mokestis už tachometro priežiūrą. Kol neapmokestino oro, dar kvėpuojame, tačiau prognozės kol kas yra liūdnos“, – pastebėjo K.Motiejauskas.

K.Motiejauskas tikino, kad ir Vakarų Europos šalyse tenka mokėti kelių mokestį.

Rinką iškreipė naujokai?

Vienos stambesnių Klaipėdos autotransporto įmonės savininkas Antanas Gricius tikino, kad pajūrio krašto vežėjams, be mokesčių naštos, koją kišą ir viena nauja Vakarų Lietuvoje pasirodžiusi transporto kompanija.

„Dempinguoja kainas naujas vežėjas, taip mėgindamas įsitvirtinti rinkoje“, – tikino A.Gricius.

Pasak jo, konkurentai šiuo metu iš Lietuvos į Belgiją yra pasišovę krovinį nugabenti už 800 eurų (2760 litų).

„Ką galima uždirbti tokiomis kainomis? Kelių mokesčius juk mes mokame ir Europoje. Mokesčius kelia ir lenkai. Mūsų transportas važinėja po visą Europą, o Lietuvos keliai mums mažiausiai įdomūs, tačiau teks mokėti gerokai daugiau“, – pabrėžė A.Gricius.

Įmonės savininko teigimu, Lietuvos vežėjai Europoje brangiausiai moka už dokumentą, kurį turint iš ES gabenamos prekės į trečiąsias šalis. Tai TIR knygelės.

„Jos kaina nuo 200 litų pakilo iki 300. Bandėme kartą streikuoti, tik nėra vienybės. Kiti kolegos kalba, kad kelsis iš Lietuvos, tačiau tai nėra taip paprasta, juk investavome į bazes“, – tikino A.Gricius.

Tačiau didžiausia bėda klaipėdietis įvardijo iškreiptą vežėjų rinką.

„Pernai džiaugėmės, kad rusai susipyko su lenkais ir buvo geri įkainiai. O dabar dirbame be pelno. Mes juk priklausomi ir nuo krovinio – vežame mėsą. Jei dar kokią ligą atras kurioje nors šalyje, tai smogs galutinai vežėjui“, – pridūrė A.Gricius.

Diplomatinis karas

Vežėjų verslui galutinį smūgį gali suduoti įsiplieskęs diplomatinis konfliktas su Baltarusija. Jis gali virsti ekonominėmis sankcijomis.

„Penktadienį ES paskelbs, kokių priemonių imsis. Tikėtina, kad atsako sulauksime ir iš Baltarusijos“, – tikino vežėjų interesams Užsienio reikalų ministerijoje vykusiame pasitarime atstovavęs transporto ekspedicinės kompanijos „Daimanta“ vadovas Dainius Abramavičius.

Vežėjai prognozuoja, kad kaimynė šalis gali imtis paprastų priemonių – pavyzdžiui, išduoti tiek pat leidimų įvažiuoti, kiek jų mūsų šalyje prašo baltarusiai.

„Lietuvos vežėjai iš Baltarusijos gauna apie 120–130 tūkst. leidimų, o baltarusiams išduodama vos 65 tūkst. Jei baltarusiai nuspręs laikytis pariteto, tik kas antras vežėjas galės įvažiuoti į Baltarusiją. Vadinasi, teks į Rusiją važiuoti per Latviją. Tai juk papildomos išlaidos vežėjui bei prognozuojamos spūstys Rusijos pasienyje“, – aiškino D.Abramavičius.

Sankcijos virs nuostoliais

Galimas verslo santykių atšalimas su Baltarusija palies ne tik vežėjus, bet ir ne vieną uosto įmonę.

Vien 2011 m. Klaipėdos uoste buvo perkrauta 11,4 mln. t Baltarusijos krovinių.

„Pajūrio vežėjus ši situacija gali ypač paveikti. Baltarusiškų krovinių Klaipėdos uoste – labai daug. Baltarusijos tranzito trukdžiai vežėjams kirstų ypač skaudžiai, tai gali būti tikras Damoklo kardas šiam verslui. Pramonininkai skaičiuoja, kad tokios sankcijos gali atnešti milijardinius nuostolius“, – teigė vežėjų asociacijos „Linava“ atstovas Gytis Vencevičius.

Prieš keletą metų Lietuvos vežėjai jau turėjo progos išmėginti apsunkintas tranzito sąlygas Baltarusijoje.

„Lietuviai turėjo rinktis aplinkkelius. Juk buvo mokama už krovinių konvojus, kitus krovinius net konfiskuodavo“, – tikino G.Vencevičius.

Komentarai

Algimantas Kondrusevičius

Vežėjų asociacijos „Linava“ prezidentas

Mūsų sektorius ypač jautrus mokesčiams. Patys matote, kas dedasi su degalų kainomis. Pati valdžia transporto sektoriui uždeda svarčius ir liepia bėgti bei varžytis su tais, kurie neturi tokių svarmenų ant kaklo. Mūsų vežėjai yra kantrūs. Tačiau mes juk negyvename uždaroje erdvėje, mes konkuruojame su lenkais, baltarusiais, rusais, čekais, kurie gali pasiūlyti pigesnes paslaugas. Valstybė, švelniai tariant, nelabai padeda, o transporto sektorius neša auksinius kiaušinius, kuriais maitinamas biudžetas. Mūsų veikla juk yra viena skaidriausių, vežėjus kontroliuoja 8 institucijos. Kiekviena mūsų darbuotojo valanda yra apskaityta ir apmokestinta. O devynių kailių lupimas nuo vežėjų tik naikina gyvybingumą ir konkurencingumą. Tačiau nemanau, kad streikai ką nors pakeis. Trejus metus kalbėjome apie kelių mokestį, jis šiuo metu yra minimalus Lietuvai. Tai stojimo į ES sąlyga. Juk šioje sąjungoje yra šalių, kur mūsų vežėjai yra atleidžiami nuo mokesčio.

Zigmantas Povilas Balčytis

Europarlamentaras

Kalbant apie santykius su Baltarusija, sunku pasakyti, kaip viskas dėliosis. Tačiau aišku, kad laimėjusiųjų nebus. Vis dėlto aš turiu vilčių, kad diplomatinėmis priemonėmis situacija bus išspręsta. Strasbūro sesijoje prieš balsuojant už rezoliuciją dėl padėties Baltarusijoje, buvo paprašyta atidėti balsavimą. Tai nutinka labai retai, kai dokumentą pristatęs pranešėjas prieš balsavimą paprašytų pasisakyti. Jis paaiškino, jog situacija Baltarusijoje keičiasi, esą buvo paleisti keli politiniai kaliniai, tad buvo pasiūlyta kol kas nebalsuoti už sankcijas Baltarusijai. Manau, dabar yra puikus momentas mūsų šalies vadovams imtis tam tikrų žingsnių. Artimiausia parlamento sesija bus kitą savaitę. Jei bus priimta griežta rezoliucija, spėju, bus konfrontacija visose srityse.


Šiame straipsnyje: vežėjai

NAUJAUSI KOMENTARAI

Vallio

Vallio portretas
Valstybes politika - apmokestinti ir nubausti... skatinti ne taip pelninga :Ø)

jo

jo portretas
vilkas.......LABAI ALKANAS,,,,,,,,kada pasisotins neeaiskuuuu o jei rimtai tai labai nuostulingas verslas

.....

..... portretas
Blokuokit kelius, pilnai palaikau
VISI KOMENTARAI 21

SUSIJĘ STRAIPSNIAI

Galerijos

  • Neringos savivaldybė prašys UNESCO lėšų krantinių rekonstrukcijai: tam reikėtų 40 mln. eurų
    Neringos savivaldybė prašys UNESCO lėšų krantinių rekonstrukcijai: tam reikėtų 40 mln. eurų

    Sausio pradžioje dėl pasenusių ir nepakankamai aukštų krantinių Kuršių marios užliejo Nidą, Pervalką ir Juodkrantę. Todėl reaguodama į tai Neringos savivaldybė planuoja dėl krantinių rekonstrukcijai reikalingų lėšų kreipt...

  • Pajūrio kempingas turi perspektyvą: juo mėgaujasi ne tik lietuviai
    Pajūrio kempingas turi perspektyvą: juo mėgaujasi ne tik lietuviai

    Giruliuose esančio kempingo veikla yra pelninga. Per trejus metus pajamos iš kempingo veiklos išaugo daugiau nei penkis kartus. Tai paaiškėjo po atlikto audito. Pajūrio kempingą yra pamėgę tiek lietuviai, tiek užsieniečiai. ...

  • Medžiai irgi kuria miesto istoriją
    Medžiai irgi kuria miesto istoriją

    Klaipėdos universiteto biologas Egidijus Bacevičius, uostamiestyje ėmęsis ieškoti ir aprašyti vardinius bei ypatingoms progoms pasodintus medžius, suprato – šis darbas neturi pabaigos, kaip jos neturi ir miesto istorija. ...

  • Rietavo policijos komisariatui vadovaus Donatas Lukas
    Rietavo policijos komisariatui vadovaus Donatas Lukas

    Konkursą Rietavo policijos komisariato vadovo pareigoms užimti laimėjo Donatas Lukas, paskelbė Klaipėdos rajono Vyriausiasis policijos komisariatas (VPK). ...

  • Uostamiestyje bus šilčiau
    Uostamiestyje bus šilčiau

    Baigiantis sausiui, uostamiestyje vyraus nežiemiška oro temperatūra, nestiprūs vėjo gūsiai, taip pat sulauksime lietingų dienų, tad apskritai sausio pabaiga labiau primins vėsų rudenį. Anot sinoptikų, paskutinis kalendorinės žiemos mėnuo, ...

  • „Okinaviečiams“ – šūsnis įvertinimų
    „Okinaviečiams“ – šūsnis įvertinimų

    Klaipėdos sporto klubo „Okinava“ sportininkai, treneriai ir teisėjai metiniame Kyokushin karate federacijos renginyje gavo gausybę apdovanojimų už 2024 metais pasiektus rezultatus. 2024 metų trenere išrinkta Diana Mačiūtė, kurios au...

  • Susitikimas moksleiviams paliko įspūdį
    Susitikimas moksleiviams paliko įspūdį

    „Aukuro“ gimnazistai viešėjo dienraščio „Klaipėda“ redakcijoje. Vizito metu moksleiviai susipažino su žurnalistų darbo specifika ir profesiniais iššūkiais. Po viešnagės gimnazistai pripažino s...

  • Sportui Palangoje – prioritetas
    Sportui Palangoje – prioritetas

    Palanga – vienas nedaugelio Lietuvos miestų, kuriame vaikai sporto treniruotes lanko nemokamai. Palangos meras Šarūnas Vaitkus įsitikinęs – palangiškiai turi kuo pasidžiaugti, kartu neatmeta realybės ir yra pasiryžęs spręsti ...

  • Auga išvykstančiųjų iš uostamiesčio skaičiai: kur kraustosi klaipėdiečiai?
    Auga išvykstančiųjų iš uostamiesčio skaičiai: kur kraustosi klaipėdiečiai?

    Per pastaruosius kelerius metus stebimi ir toliau augantys išvykstančiųjų iš uostamiesčio skaičiai. Klaipėdos priemiestį ar aplink esančias gyvenvietes, Kretingą gyventojai renkasi vis dažniau. Veikiausiai žmonės kraustosi į nuosavus...

  • Apie Atgimimo aikštę – Seimo nariams: tai yra nenormalu
    Apie Atgimimo aikštę – Seimo nariams: tai yra nenormalu

    Klaipėdos meras Arvydas Vaitkus vakar Vilniuje dalyvavo Seimo nacionalinio saugumo ir gynybos komiteto posėdyje ir kalbėjo apie nenormalią padėtį dėl vis dar neišminuotos uostamiesčio Atgimimo aikštės. ...

Daugiau straipsnių