- Vidmantas Matutis
- Teksto dydis:
- Spausdinti
Artimiausiu metu Lietuvos valdžios laukia demokratijos išbandymas – bus sprendžiama, ar Klaipėdos miestui perleisti 30 proc. Uosto direkcijos akcijų.
Naudą susigriebia Vilnius
Šiuo metu akcinę bendrovę Klaipėdos valstybinio jūrų uosto direkciją 100 proc. valdo valstybė.
Praėjusių metų lapkričio 25 d. Klaipėdos miesto taryba kreipėsi į Vyriausybę su prašymu miesto savivaldybei perleisti 30 proc. Uosto direkcijos akcijų.
Iškeltas argumentas, kad Klaipėdos miestas ir uostas dėl geografinio artumo turi didžiulę abipusę priklausomybę. Didžiausias šalies logistinis mazgas yra greta istorinio miesto centro ir gyvenamųjų teritorijų. Miestas dėl to kenčia. Nėra bendro uosto valdymo sąsajų ir naudos miestui iš uosto, nes jo turto mokesčiai nepatenka į miesto biudžetą.
Klaipėdos miestui tenka uosto tarša, triukšmas, didžiulis nepatogumas dėl sunkiojo transporto, o naudą iš uosto susigriebia Vilnius, kuris neaišku, kaip panaudoja iš uosto gautus pinigus.
Šiuo metu jau yra parengtas Klaipėdos valstybinio jūrų uosto įstatymo pakeitimas dėl 30 proc. akcijų perdavimo Klaipėdos miestui. Šis įstatymas, jei jo priėmimas Seime neužstrigs, įsigaliotų nuo šių metų birželio 30 d.
Yra tikimybė, kad sprendimas gali ir užsitęsti ar netgi būti atmestas jo svarstymo metu iškėlus kokių nors neįtikėtinų argumentų. Šiuo metu 30 proc. Uosto direkcijos akcijų perdavimui Klaipėdos miestui yra pritarusi Teisingumo ministerija.
Ieškos konstitucinio pateisinimo
„Kabliukų“ perdavimo procese ieško Seimo kanceliarijos Teisės departamentas. Iškeltas klausimas, ar perdavus 30 proc. akcijų savivaldybei būtų privaloma jos atstovus įtraukti į Uosto direkcijos stebėtojų tarybą ir valdybą. Pagal galiojančią tvarką, pagrindinis akcininkas, o juo liktų valstybė, akcininkų susirinkime gali to ir neleisti. Taip tarsi iš anksto dėl uosto įkalamas pleištas tarp savivaldos ir šalies valdymą iš Vilniaus vykdančios valdžios.
Seimo teisininkai iškėlė klausimą ir dėl to, kodėl siūloma perduoti 30 proc., o ne kitą akcijų skaičių, nes tai esanti santykinai didelė valstybės kapitalo dalis.
Atkreiptas dėmesys, kad Klaipėdos uostas yra paskirtas į pirmos kategorijos nacionaliniam saugumui užtikrinti įmonių grupę, todėl 30 proc. akcijų neva gali neatitikti teisėkūros proporcingumo ir tikslingumo principų. Be to, Nacionaliniam saugumui užtikrinti svarbių objektų apsaugos įstatymas numatantis, kad tokių objektų akcijos galinčios priklausyti valstybei, savivaldybei ar valstybės valdomai bendrovei, bet nenumatantis, kad jos tuo pat metu gali priklausyti kartu ir valstybei, ir savivaldybei.
Seimo teisininkai pateikė ir tokį argumentą, kad Konstitucinis teismas dar 2003 m. buvo priėmęs nutarimą, jog valstybei nuosavybės teise priklausančio turto perdavimas konstituciškai pateisinamas tik tada, kai tai gali duoti didelę naudą visuomenei. Iškeliama abejonė, ar Uosto direkcijos dalies akcijų perdavimas Klaipėdos miesto savivaldybei duotų naudą visuomenei. Seimo kanceliarijos Teisės departamento atstovai pasiūlė akcijų perdavimą įvertinti naudos visuomenei aspektu.
Nei Seime, nei Vyriausybėje nieko neturėtų stebinti Klaipėdos miesto noras valdyti dalį uosto akcijų.
Dominuoja municipaliniai uostai
Kol Vilniuje ieškoma „kabliukų“, kaip dalies uosto valdymo akcijų neperleisti Klaipėdos miesto savivaldybei, galima pasižvalgyti, kokia praktika yra kitose Vakarų Europos valstybėse prie Baltijos jūros.
Skandinavijos šalyse uostus valdo viešojo kapitalo bendrovės, kur didesnė dalis akcijų priklauso vietos savivaldoms. Jungtiniame Kopenhagos–Malmės uoste 50 proc. akcijų valdo Kopenhagos miestas, po 25 proc. – Malmės savivaldybė ir privataus kapitalo bendrovė. Danijos Orhuso uoste visos akcijos priklauso šio miesto savivaldai.
Suomijos uostuose didesnė dalis jų bendrovių akcijų taip pat priklauso vietos savivaldoms.
Vokietijoje taip pat dominuoja municipaliniai, tai yra savivaldos, uostai. Kylio uoste 100 proc. akcijų priklauso miesto savivaldai. Liubeke po 50 proc. akcijų dalijasi miestas ir federalinė regiono valdžia. Rostoke 74,9 proc. akcijų priklauso miesto savivaldai, o likusi dalis – regiono federalinei valdžiai.
Lenkijos Gdansko, Gdynės ir Ščecino–Svinouiscio uostuose viešojo kapitalo valdymo akcijas maždaug lygiomis dalimis dalijasi šalies vyriausybė, savivaldybė ir su uostų veikla susijęs privatus verslas.
Jungtiniame Talino jūrų uoste 67 proc. akcijų priklauso valstybei, likusios laisvai kotiruojamos biržoje.
Nei Seime, nei Vyriausybėje nieko neturėtų stebinti Klaipėdos miesto noras valdyti dalį uosto akcijų. Jų dalies perleidimas Klaipėdos miestui bus savotiškas Lietuvos demokratijos patikrinimas, kiek toli šalies valdžia pažengė nuo sovietinio uostų valdymo modelio, kai viskas buvo centralizuota ir valdoma iš „paties protingiausio centro“, kuris dažniausiai uosto valdymo niuansų net nesuvokia.
SUSIJĘ STRAIPSNIAI
-
Po incidento progimnazijoje prabilo apie mokyklų saugumą: reikia daryti du dalykus
Klaipėdoje vyrui patekus į progimnaziją ir pavogus moksleivių telefonus, švietimo, mokslo ir sporto viceministras Ignas Gaižiūnas teigia, kad stiprinant ugdymo įstaigų saugumą, svarbiausia užtikrinti aplinkos stebėjimą ir patekimo į pastat...
-
Mokslininkai įminė 80 metų senumo mįslę: nustatė senojo Nidos švyturio vietą
Baigiantis Švyturių metams Neringoje ir Klaipėdoje bei minint senojo Nidos švyturio įžiebimo 150 metų sukaktį, Vilniaus Gedimino technikos universiteto („Vilnius tech“) mokslininkai nustatė tikslią senojo švyturio viet...
-
Eglučių kiemelio konkurse – 45 dalyviai
Į gruodį vyksiantį Kalėdų eglučių kiemelio konkursą užsiregistravo net 45 klaipėdiečių organizacijos. Lapkričio 20-oji buvo paskutinė registracijos diena, tačiau dar devynių dalyvių sulaukta kitą dieną, terminui jau oficialiai pasibaigus. ...
-
„Pražuvusi Klaipėda“ nukeliavo į sandėlį1
Ne vienerius metus klaipėdiečiams rodęs, kaip šiame mieste gyventa prieš kelis šimtus metų, kūrinys dingo iš įprastos vietos. Šioje tvirtovės įtvirtinimų vietą ženklinančiame plote netrukus bus įrengtas kitas akc...
-
Lietuvos kariams – padėka ir pagarba
Žvarbų penktadienio vidurdienį klaipėdiečiai kartu su kariais atžygiavo į Kruizinių laivų terminalą, kuriame vyko Lietuvos kariuomenės 106-ųjų atkūrimo metinių ceremonija. Skambėjo sveikinimo kalbos, aidėjo salvės, virš susirinkusiųj...
-
Terminalo pavadinimas – ne vienas
Kruizinių laivų terminalas gali būti vadinamas dvejopai – ne tik visiems įprastu oficialiu pavadinimu, bet ir kitu – Karo ir kruizinių laivų terminalu. Taip esą nuspręsta dėl to, kad šiame terminale švartuojasi ne tik kruizin...
-
Uostamiestyje lapus šluos ir gruodį
Rudeninių lapų šlavimo ir išvežimo darbai vyks iki gruodžio vidurio. Šią savaitę vien iš Skulptūrų parko išvežta net 20 tonų lapų. Didžioji dalis šaligatvių – nuvalyti, pamažu valomi ir kiti parkai ...
-
Kam važiuoti į Laplandiją, jei turime Palangą?!3
Nuo jaukių vakarienių, pramogų šeimai iki energingų renginių ir fejerverkų – šventiniu laikotarpiu Palanga stengiasi patenkinti kiekvieno poreikius. Šiųmetis švenčių laukimas mylimiausiame kurorte prie jūros bus pers...
-
Lapkričio pabaiga – nežiemiška
Sinoptikų pranešimai pajūryje gyvenantiems žmonėms neleidžia tikėtis nei didesnių šalčių, nei ypatingos šilumos. Viskas bus taip, kaip ir paprastai būna lapkričio gale – stiproki vėjai vaikys debesis, o kai jie nurims, ga...
-
Į svečius pas merą – „pasimatuoti“ kėdės1
Klaipėdos vadovo Arvydo Vaitkaus feisbuko paskyroje atsirado šmaikštus vaizdo įrašas, kuriame visiems žinomas aktorius klaipėdietis Giedrius Savickas prašo „pasimatuoti“ mero kėdę. Šiuo vaizdo įrašu ...