„Šokantys“ Klaipėdos autobusai – nauja asmenukių žvaigždė

  • Teksto dydis:

Tai, kas, regis, dar visai neseniai atrodė ne tik sunkiai pasiekiama, bet ir suvokiama, tapo realybe. Dar daugiau – realybe, pranokusia drąsiausius lūkesčius. Vos porą mėnesių Klaipėdos gatvėmis kursuojantys elektriniai autobusai „Dancer“, privertę suklusti pasaulio žiniasklaidą, jau pateko ir į uostamiesčio „privalu pamatyti ir išbandyti“ sąrašą.

Vairuotoja tapo gide

Nuostaba, susižavėjimas, galiausiai – asmenukių fotosesija. Klaipėdos autobusų parko vairuotoja Laura Brunevičiūtė pripažino, jog įsitaisius prie naujojo elektrinio „Dancer“ autobuso vairo tokias keleivių reakcijas jai tenka stebėti kone nuolat.

„Ypač – pačiomis pirmosiomis dienomis. Tik įlipa ir susizgrimba, kad tai ir yra tas naujasis autobusas, vienareikšmiškai – asmenukės, – šypteli Laura bei sakosi pastaruoju metu mielai atliekanti ir savotiškas gidės pareigas: – Žmonės prieina pafotografuoti ir tuomet, kai privažiuoju krautis, tad jei turiu laiko, papasakoju apie inovacijas, aprodau vidų – surengiu tarsi mini ekskursiją.“

Kaip juokavo pašnekovė, apie „Dancer“ negalėtų pasakyti nė vieno prasto žodžio – tiesiog per didelis malonumas dirbti su šia transporto priemone.

„Prieš tai važinėjau dyzeliniu autobusu, ir nebuvo jokių problemų ar nusiskundimų. Tačiau kai pavairuoji elektrinį ir palygini, nebesinori persėsti į dyzelinį – skiriasi kaip diena ir naktis. Pirmiausia „Dancer“ autobusas yra daug tylesnis, taip pat kur kas manevringesnis, jį vairuoju kaip automobilį. Labai ergonomiška vairuotojo vieta, paprastas, neperkrautas valdymas – kartais gamintojai prigalvoja dalykų, kurių visai nereikia, o čia viskas padaryta racionaliai ir sumaniai. Tik buvo kiek neįprasta, kad vietoje veidrodėlių prie vairo įrengti monitoriai“, – įspūdžiais dalijosi „Dancer“ vairuotoja.

Įvaizdis: „Dancer“ įvertintas prestižiniu tarptautiniu dizaino apdovanojimu. (Bendrovės „Vėjo projektai“ nuotr.)

Prabangos pojūtis

Dar gerokai iki klaipėdietiškam elektriniam autobusui pasirodant miesto gatvėse jį išbandžiusi Veiklių mamų klubo atstovė Elina Grigutė linkusi manyti, jog ši inovacija daugeliui klaipėdiečių galėtų būti reali paskata iš nuosavo automobilio persėsti į viešąjį transportą.

„Su „Žemynos“ gimnazijos mokiniais turbūt buvome vieni pirmųjų, susipažinę su „Dancer“ autobusu. Ką jau kalbėti apie vaikus, kurie buvo sužavėti – aš pati ilgai visiems pasakojau, kokį unikalų autobusą mes turime Klaipėdoje, – prisiminusi šyptelėjo karjeros specialiste mokykloje dirbanti E.Grigutė. – Pirmiausia nustebino, kad viskas taip kompiuterizuota, nėra net veidrodėlių. Ir, žinoma, labai tylus, patogus važiavimas, veikia kondicionieriai. Jautiesi tarsi naujausio modelio prabangioje mašinoje – manau, daugelis neturi tokio komforto netgi važiuodami asmeniniu automobiliu.“

Anot pašnekovės, ne tik savo laikmetį lenkiančios inovacijos, ekologiškumas, bet ir akį traukiantis stilingas dizainas – visos šios dedamosios susiliejo į unikalų darinį, kuris šiandien garsina ne tik Klaipėdos, bet ir Lietuvos vardą.

„Manau, kad „Dancer“ autobusus miesto svečiams drąsiai galime pristatyti kaip vieną lankytinų Klaipėdos objektų, galbūt kartu su pažintiniu maršrutu po Klaipėdą“, – svarstė Veiklių mamų klubo atstovė.

Neįprasta: veidrodėlius transporto priemonėje atstoja šalia vairo įrengti monitoriai.

Pasaka, virtusi realybe

Lietuvos „Lancia“ klubo vadovas bei vienas „Aurum 1006 km lenktynių“ organizatorių Rimantas Stapulionis kalbėjo dar drąsiau.

„Ko gero, šiandien pasaulyje „Dancer“ yra geriausias tokio pobūdžio produktas – kol kas neteko girdėti, kad kas nors sukūrė kažką tobulesnio“, – teigė automobilių entuziastas.

Kaip prisipažino R.Stapulionis, nuo pat idėjos užgimimo susižavėjęs šia bendrovės „Vėjo projektai“ iniciatyva, įdėmiai sekė ir visą projekto įgyvendinimo eigą.

„Iš pradžių daug kas skeptiškai žiūrėjo – neva visa tai pasakos, ne lietuviams tai įgyvendinti. Visokių reakcijų buvo. O dabar galime pasakyti, kad tai gal ir ne stebuklas, bet arti to. Projekto įgyvendintojai yra pionieriai autobusų gamyboje ir, kiek žinau, eina dar toliau. Be abejo, tai ir didelis Klaipėdos universiteto indėlis, reikia padėkoti ir Klaipėdos autobusų parkui, savivaldybei, kad ryžosi rizikuoti. Nes tai buvo išties didžiulė rizika ne vien finansine prasme – jei projektas būtų nepasiteisinęs, kritikos strėlių, patikėkite, būtų buvę labai daug“, – teigė pašnekovas.

O jie tikrai šoka!

Anot specialisto, tiek inovacijų, tiek dizaino prasme „Dancer“ su tradiciniais dyzeliniais ar dujiniais autobusais tiesiog nesulyginami.

„Kartais šiuos elektrinius autobusus „pasigaunu“ mieste ir važiuoju paskui – smagu juos stebėti. Autobuso gale yra ekranas, kuriame gali matyti visa, kas vyksta priekyje, tai yra gali matyti tai, ką mato vairuotojas. Ir miesto gatvėmis jie iš tikrųjų tarsi skraido – kaip yra sakęs meras Vytautas Grubliauskas, šie autobusai yra tikri šokėjai. Nėra ką lyginti nei su dyzeliniais, nei dujiniais autobusais, kurie burbia, vibruoja“, – kalbėjo R.Stapulionis.

Pašnekovo pastebėjimu, itin reikšminga ir tai, jog didžiulį tarptautinį potencialą turintis „Dancer“ projektas iš esmės ženklina autopramonės atsiradimą Lietuvoje.

Anot R.Stapulionio, Klaipėda gali didžiuotis unikaliu projektu, būtent todėl „Dancer“ bus pristatytas ir lenktynėse, kur jis vežios keleivius ir susirungs su dyzeliniu autobusu: „Tai bus žinia ne vien Lietuvai – į renginį atvažiuoja ne tik tūkstančiai tautiečių, bet ir užsieniečiai sportininkai, ir svečių šalių turistai.“

Tiesa, jau dabar „Dancer“ nestokoja tarptautinės žiniasklaidos dėmesio – vien apie šių autobusų debiutą Klaipėdos gatvėse pasirodė per 60 publikacijų 18 pasaulio kalbų, tarp jų net tokiomis egzotiškomis kaip tajų, katalonų ar korėjiečių.

Iki šiol joks Klaipėdoje gaminamas produktas, o kartu su juo ir uostamiestis nėra sulaukęs tokio tarptautinio žiniasklaidos dėmesio.

Pokyčiai neišvengiami

Prancūzijos garbės konsulas Klaipėdoje Olivier Criou, uostamiestyje gyvenantis ir dirbantis jau ne vienerius metus, prisipažino su įdomumu sekęs ne tik Prancūzijos žiniasklaidoje pasirodžiusią informaciją apie „Dancer“ projektą, bet ir internautų diskusijas.

„Labai malonu, kad prancūzų žurnalistai kalba apie šį autobusą, kuris pagamintas Lietuvoje ir konkrečiai Klaipėdoje. Skaitytojų diskusijų sulaukė ne tik tai, kad autobusas yra inovacija kalbant apie elektrą kaip kurą, bet ir kad jo gamybai naudojamas perdirbtas plastikas. Buvo akcentuojama, kad tai autobusą padaro lengvesnį, tad jam reikia mažiau elektros. Mano manymu, tai puikus sprendimas ir tuo aspektu, kaip mes galime perdirbimui panaudoti plastiką“, – įžvalgomis dalijosi pašnekovas.

Pro O.Criou akis neprasprūdo ir informacija, jog Vilnius dairosi į kiniškus elektrinius autobusus.

„Tai atrodo nenormalu, kai mes turime tokius puikius ir inovatyvius Klaipėdoje gaminamus autobusus“, – stebėjosi pašnekovas.

Dažniau dviračiu, viešuoju transportu nei automobiliu keliaujantis O.Criou prisipažino, jog kol kas tik kartą pasitaikė proga įsėsti į naująjį elektrinį autobusą: „Žinoma, įspūdžiai puikūs – modernu, didžiulis komfortas. Tradicinių autobusų trūkumai – didelė vibracija, triukšmas, tarša. Čia viso to tiesiog nebelieka.“

Iš Bretanės regiono kilęs vyras neabejoja netolima inovatyvaus ir netaršaus viešojo transporto ateitimi.

„Manau, tik tokie autobusai ir turėtų važinėti po Klaipėdą. Juolab kad jau yra įrodymas, jog tai veikia. Ir žmonėms tai patinka. Apskritai miesto centre turėtų būti draudžiama važinėti mašinomis – tik autobusais. Ir tokių pavyzdžių jau yra nemažai Europoje. Kažkada ta banga ateis ir iki Klaipėdos, paminėsite mano žodį, – tai yra neišvengiama“, – šyptelėjo pašnekovas.


Faktai ir skaičiai

Klaipėdoje sukurtas ir gaminamas autobusas „Dancer“, kurio pavadinimas angliškai reiškia „šokėjas“, yra ekologiškiausias autobusas pasaulyje.

Jame įdiegtas šilumos siurblys, naudojantis baterijų šilumą kondicionieriaus ir šildymo reikmėms, – panašų dar tik planuojama įrengti „Tesla“ „Cybertruck“.

Kėbulas gaminamas naudojant perdirbtus PET butelius.

Varomas elektros energija.

Pažangi regeneracija, baterijos papildomai įkraunamos stabdymo ir riedėjimo metu.

Autobusas suvartoja apie 0,8 kWh elektros energijos 1 km, maždaug tiek, kiek šiuolaikiška A+++ energijos efektyvumo klasės indaplovė per valandą.

8 tonų „Dancer“ autobusas yra lengviausias pasaulyje, palyginimui – kiti naujausi panašaus dydžio elektriniai autobusai sveria per 13 tonų.

„Dancer“ yra greičiausiai įkraunamas pasaulyje. Visiškai įkrauti jį užtrunka mažiau nei 10 min, arba net 15 kartų greičiau nei „Tesla“ elektromobilį.

Autobusas išsiskiria saugumu ir patogumu – elektrine rampa vežimėliams ir neįgaliesiems, permatomumą suteikiančiu galiniu ekranu, pažangiomis stabdymą ir važiavimą kontroliuojančiomis elektroninėmis sistemomis.

„Dancer“ neseniai pelnė didžiausių pasaulyje dizaino apdovanojimų „A‘Design“ auksą. Šį apdovanojimą skiria daugiau nei 200 įvairių sričių Tarptautinės dizaino akademijos (IDA) sudaryta ekspertų komisija.

Pirmus du autobusus įsigijo Klaipėdos autobusų parkas, taip pat pasirašyti ketinimų protokolai dėl bandymų Vilniuje, Briuselyje ir kitose Europos sostinėse.



NAUJAUSI KOMENTARAI

Klaipeckas

Klaipeckas portretas
Grigute kvaila pute, bent karta atsisestum uz 20metu senumo bmw, gal tada suprastum kas yra prabanga. Vaziavau as su tuo nauju autobusu - visiska tragedija, sedynes kietos nepatogios, nei vienas langas neatsidaro, viskas traska barska grynai pigus plastikas ir isibegiejant pastoviai girdi dulkiu siurblio garsa. Pigiena-gaidiena, lietuviai niekada nemokedavo nieko gaminti ;)

Darius

Darius portretas
Turbut surenkami, bet negaminami, ar yra bent detalė, kuri pagaminama Lietuvoje šiam autobusui? Gal yra nustatytas procentas pagaminamų dalių, kada mechanizmą galima vadinti pagaminamu šalyje, o ne tik surenkamu iš "lego kaladeliu".

Tai kad

Tai kad portretas
Jis surinktas gal ir Klaipėdoj, tsčiau juk detalės tai kiniečių, o dar kiek pamenu kaina jo ar ne 2 milijonai euriukų!!!! ....kodėl neviešinama!
VISI KOMENTARAI 14

Galerijos

Daugiau straipsnių