- Asta Aleksėjūnaitė
- Teksto dydis:
- Spausdinti
-
Emocijos: klaipėdietis Donatas tikino nejaukiai pasijutęs, kai perskaitė konteineryje rastą raštelį – vaikinas pamanė, kad tai paskutinė į nelaimę patekusių jūrininkų žinutė.
-
Versijos: kapitonai E.Ringis ir E.Zacharevičius ilgai neužtruko aiškindamiesį, kokį radinį atnešė klaipėdietis, vaikštinėjęs Neringos pakrante.
-
Įranga: lietuviai rado šio lenkų laivo „Podlasie“, kuris šiuo metu yra Maroke, gelbėjimo plausto identifikavimo kortelę.
-
Technologijos: uosto kapitono pavaduotojas E.Ringis aiškino, jog atviroje jūroje radus gelbėjimo plaustą be žmonių, pirmiausia būtų ieškoma štai tokios identifikavimo kortelės.
Emigrantų klaipėdiečių viešnagė gimtajame pajūryje lėmė staigmeną. Islandijoje dirbantis ir gyvenantis Donatas su bičiuliais vaikštinėdamas Neringos pajūriu aptiko keistą radinį. Plastikiniame inde rastas raštelis užminė mįslę: ar tai ne paskutinė jūroje žūvančių žmonių žinia pasauliui?
Kilo mintis apie nelaimę
"Trumpų atostogų gimtinėje metu su draugais nuvažiavome į Nidą. Žingsniavome pajūriu Juodkrantės link. Buvome nuėję ne vieną kilometrą, kai mūsų dėmesį patraukė keistas daiktas smėlyje", – pasakojo Donatas.
Apžiūrėję sprindžio dydžio plastikinį daiktą, jaunuoliai pastebėjo, jog jis yra tvirtai užsuktas, o konteinerio sriegis yra apipiltas specialia derva ar vašku.
"Supratome, kad viduje kažkas turėtų būti. Ant balto konteinerio korpuso buvo nupiešti keisti ženklai. Iš jų sprendėme, kad daiktas skirtas kažkokiai žiniai saugoti ir perduoti", – savo svarstymais dalijosi jaunuolis.
Atsukę radinio dangtelį, klaipėdiečiai viduje rado raštelį. Jame anglų kalba buvo užrašyta – Indetification card (tapatybės kortelė).
"Lentelėje buvo užpildytos dvi žymos. Pažymėti dviejų laivų pavadinimai. Įrašyta net tai, kad vienas jų plaukioja su Bahamų vėliava. Be tarptautinio šaukinio numerio, kitoje pusėje buvo pažymėtos dvi datos – 2015 m. birželis ir 2016 m. spalis", – pasakojo Donatas.
Klaipėdiečiai pajūrį lankė kaip tik po lietingo, smarkiu vėju pasižymėjusio laikotarpio.
Tik galvoje kirbėjo klausimas – ką šis raštelis reiškia?
"Supratome, kad raštelis su konteineriu ne šiaip sau atsirado čia. Jis į jūrą pateko iš kažkokio laivo. Tik galvoje kirbėjo klausimas – ką šis raštelis reiškia? Gal tai nelaimės signalo ženklas? Bet kodėl du laivai pažymėti? Tačiau ar skęstančio laivo įgulos nariai spėtų užpildyti lentelę ir įmesti raštelį į jūrą? Būtų įdomu išsiaiškinti, ką mes radome", – dienraščiui "Klaipėda" kalbėjo jaunuolis.
"Podlasie" šiuo metu Maroke
Apžiūrėjus klaipėdiečių radinį, išties buvo matyti dviejų skirtingų laivų duomenys.
Vienas jų – su Norvegijos vėliava plaukiojantis žvejybinis laivas "Edna Synnove", pastatytas 1998 m.
Šiuo metu šis laivas vadinamas "Kingsholm" vardu.
Kitoje grafoje buvo pažymėtas laivas "Podlasie", plaukiojantis su Bahamų vėliava.
2008 m. pastatytas krovininis laivas priklauso vienai didžiausių Lenkijos jūrų transporto kompanijų "Polsteam", kuri turi 54 laivus.
Ščecine įsikūrusios kompanijos laivais kroviniai gabenami po visą pasaulį.
Pats "Podlasie" laivas šiuo metu yra Kasablankos (Marokas) uosto išoriniame reide.
"Kingsholm" šiuo metu yra prie Norvegijos krantų.
Informacija – šifruose
Klaipėdos valstybinio jūrų uosto direkcijos uosto kapitono pavaduotojas Eduardas Ringis, vos išgirdęs kokią skaitytojo mįslę narplioja žurnalistai, iš pradžių suko galvą.
"Nematydamas daikto, kurį rado žmogus, prisigalvoji visokių dalykų. Iš pradžių maniau, kad tai kelių kvadratinių metrų dydžio konteineris. Vėliau galvojau, ar tai bus žinutė butelyje, lyg koks žaidimas. Tačiau, perskaičius raštelyje pažymėtus duomenis, viskas aiškėja", – apžiūrinėdamas radinį kalbėjo E.Ringis.
Paaiškėjo, jog užrašas "Liferaft servising record" nereiškia jokių nerimastingų žinių, tai tik gelbėjimo plausto techninių patikrinimų kortelė.
"Tai yra gelbėjimosi plausto identifikavimo kortelė" – patikslino Uosto priežiūros skyriaus kapitonas konsultantas Evaldas Zacharevičius.
Pasak uostininkų, kortelėje žymimi keli dėmenys – laivo pavadinimas, kuriam priklauso gelbėjimo plaustas, laivo identifikavimo numeris ir šalis, su kurios vėliava plaukioja laivas.
"Pažymėta, kur ir kada atlikta patikra. Parašas byloja asmenį, kuris atsakingas už patikrą. Čia pažymėtas šio įrenginio identifikavimo numeris. Kitoje grafoje pažymėta, ar buvo patikrintas paleidimo mechanizmas. Čia pažymėta – "No" (angl.), vadinasi, pirmajame laive nebuvo paleidimo mechanizmo. Tai speciali gervė, kuria plaustas nuleidžiamas į vandenį. Pirmasis laivas buvo žvejybinis, gal jame tokio įrenginio ir nebuvo?" – svarstė E.Ringis.
2016 m. spalį atlikto patikrinimo metu toje pačioje grafoje jau pažymėta – N/A.
"Tai reiškia "not available". Netaikoma. Vadinasi, kitame laive nebuvo vadinamosios strėlės šiam plaustui paleisti. Veikiausiai jis metamas į vandenį rankomis", – aiškino E.Ringis.
Plaustą pardavė?
Aiškindamiesi, kodėl techninės patikros lapelis buvo įkištas į 18 cm ilgio ir 2,5 cm pločio konteinerį, vyrai atidžiai apžiūrinėjo internete rastų tokių gelbėjimo plaustų nuotraukas.
"Kodėl šis daiktas atsirado Lietuvos pajūryje, aišku, mes negalėsime atsakyti. Galime tik spėlioti. Tačiau pagal techninius parametrus plausto identifikavimo kortelės dėklas turi būti tvirtinamas prie plausto. Matyti, kad šio konteinerio vienas galas yra nulaužtas. Šioje vietoje turėjo būti kilpa, kuria jis tvirtinamas prie plausto", – tikino E.Ringis.
Pats tokios technologijos plaustas yra supakuojamas į plastiko lopšį. Įmestas į vandenį, plaustas pats prisipučia.
"Mano galva, tokios kolektyvinio gelbėjimo priemonės, kai jos pasensta, dažniausiai nurašomos. Bet šiuo atveju, panašu, kad plaustas buvo parduotas kitam laivui", – svarstė E.Ringis.
Pats plaustas laive tvirtinamas specialiomis jungtimis.
"Jis negali būti nepajudinamai pritvirtinamas. Kitaip jis nelaimės atveju neišsiskleistų. Plaustas tvirtinamas specialia jungtimi. Kam to reikia? Jei laivas nuskendo, o įgula nespėjo jo išmesti į vandenį, plauste esantis hidrostatinis įrenginys pats išskleis plausto lopšį, jei jis ims skęsti kartu su laivu. Plaustas tvirtinamas 20-ies metrų lynu. Laivui skęstant, o plaustui kylant į paviršių, lynas nutrūks ties silpniausia grandimi, ir taip plaustas prisipūs oro", – pasakojo E.Ringis.
Tikrino rusų uoste
Pasižvalgęs po duomenų bazes, E.Zacharevičius aptiko įrašus, jog lenkų laivas Vakarų Europoje lankėsi ne kartą.
"Techninė apžiūra plaustui pastarąjį kartą atlikta 2016 m. spalį. Taip rašoma šioje kortelėje. Daugiau įrašų nėra. Tad klausimas, ar jie patį plaustą pametė, ar tik identifikavimo kortelę? 2016 m. rudenį laivas buvo prie Norvegijos krantų, lankėsi keliuose Europos uostuose", – teigė E.Zacharevičius.
Pasak jo, pastarąjį kartą "Podlasie" laivo gelbėjimo įrangos techninė apžiūra buvo vykdyta Rusijos Federacijos Vysocko uoste, esančiame Suomijos įlankoje.
Tai byloja kompiuterinės laivų patikros bazės.
Ko sausakrūvis plaukė į vos 1,2 tūkst. gyventojų turintį nuošalų uostą – mįslė. Iš suomiško Uuras į Vysocką perkrikštytas uostas garsėja tik anglių ir naftos kroviniais bei buvusia karine pasieniečių laivyno baze.
"Tai buvo šių metų spalio 6 d. Rašoma, kad buvo viena pastaba dėl locmano trapo. Dėl plaustų jokių pastabų nepareikšta. Tikėkime, kad viskas vietoje. Laivus tikrina kas pusę metų", – konstatavo E.Zacharevičius.
Spalį šis laivas plaukiojo ties Rusijos krantais. Rugsėjį jis krovinį gabeno į Viduržemio jūrą, plaukiojo ties Šiaurės ir Vakarų Europa.
SUSIJĘ STRAIPSNIAI
-
Po incidento progimnazijoje prabilo apie mokyklų saugumą: reikia daryti du dalykus
Klaipėdoje vyrui patekus į progimnaziją ir pavogus moksleivių telefonus, švietimo, mokslo ir sporto viceministras Ignas Gaižiūnas teigia, kad stiprinant ugdymo įstaigų saugumą, svarbiausia užtikrinti aplinkos stebėjimą ir patekimo į pastat...
-
Mokslininkai įminė 80 metų senumo mįslę: nustatė senojo Nidos švyturio vietą
Baigiantis Švyturių metams Neringoje ir Klaipėdoje bei minint senojo Nidos švyturio įžiebimo 150 metų sukaktį, Vilniaus Gedimino technikos universiteto („Vilnius tech“) mokslininkai nustatė tikslią senojo švyturio viet...
-
Eglučių kiemelio konkurse – 45 dalyviai
Į gruodį vyksiantį Kalėdų eglučių kiemelio konkursą užsiregistravo net 45 klaipėdiečių organizacijos. Lapkričio 20-oji buvo paskutinė registracijos diena, tačiau dar devynių dalyvių sulaukta kitą dieną, terminui jau oficialiai pasibaigus. ...
-
„Pražuvusi Klaipėda“ nukeliavo į sandėlį2
Ne vienerius metus klaipėdiečiams rodęs, kaip šiame mieste gyventa prieš kelis šimtus metų, kūrinys dingo iš įprastos vietos. Šioje tvirtovės įtvirtinimų vietą ženklinančiame plote netrukus bus įrengtas kitas akc...
-
Lietuvos kariams – padėka ir pagarba
Žvarbų penktadienio vidurdienį klaipėdiečiai kartu su kariais atžygiavo į Kruizinių laivų terminalą, kuriame vyko Lietuvos kariuomenės 106-ųjų atkūrimo metinių ceremonija. Skambėjo sveikinimo kalbos, aidėjo salvės, virš susirinkusiųj...
-
Terminalo pavadinimas – ne vienas
Kruizinių laivų terminalas gali būti vadinamas dvejopai – ne tik visiems įprastu oficialiu pavadinimu, bet ir kitu – Karo ir kruizinių laivų terminalu. Taip esą nuspręsta dėl to, kad šiame terminale švartuojasi ne tik kruizin...
-
Uostamiestyje lapus šluos ir gruodį1
Rudeninių lapų šlavimo ir išvežimo darbai vyks iki gruodžio vidurio. Šią savaitę vien iš Skulptūrų parko išvežta net 20 tonų lapų. Didžioji dalis šaligatvių – nuvalyti, pamažu valomi ir kiti parkai ...
-
Kam važiuoti į Laplandiją, jei turime Palangą?!3
Nuo jaukių vakarienių, pramogų šeimai iki energingų renginių ir fejerverkų – šventiniu laikotarpiu Palanga stengiasi patenkinti kiekvieno poreikius. Šiųmetis švenčių laukimas mylimiausiame kurorte prie jūros bus pers...
-
Lapkričio pabaiga – nežiemiška
Sinoptikų pranešimai pajūryje gyvenantiems žmonėms neleidžia tikėtis nei didesnių šalčių, nei ypatingos šilumos. Viskas bus taip, kaip ir paprastai būna lapkričio gale – stiproki vėjai vaikys debesis, o kai jie nurims, ga...
-
Į svečius pas merą – „pasimatuoti“ kėdės1
Klaipėdos vadovo Arvydo Vaitkaus feisbuko paskyroje atsirado šmaikštus vaizdo įrašas, kuriame visiems žinomas aktorius klaipėdietis Giedrius Savickas prašo „pasimatuoti“ mero kėdę. Šiuo vaizdo įrašu ...