Radinys jūros dugne sukėlė sumaištį

Vokiečių žurnalistės ir nardytojos Sabine Kerkau socialiniame tinklalapyje paviešintos fotografijos apie netoli Lietuvos teritorinės jūros ribos dugne aptiktą laivo varpą suglumino vietos mokslininkus ir paveldosaugininkus. Sunerimta, kur dingo šis retas radinys, apie kurį jie sužinojo tik iš interneto?

NZ 55 ekspedicija

Įspūdingos fotografijos, užfiksuotos 60 metrų gylyje prie nuskendusio laivo Baltijoje netoli Lietuvos krantų, gniaužia kvapą.

Seno krovininio laivo liekanos dar ne itin suirusios, matyti netgi anglių likučiai – paskutinysis krovinys, kurio įgula taip ir neatgabeno, nes ištiko katastrofa.

Matyti moderniai įrengtas vonios kambarys ir tualetas, šachmatine tvarka kadaise suklijuotos grindų plytelės, nuotraukose užfiksuoti ir kiti narams dar prieinami skenduolio užkaboriai.

Ten nardytojai aptiko puikų trofėjų – puikiai išlikusį laivo varpą, pozavo su juo po vandeniu, vėliau – jau krante, jiems už nugaros matyti laivas NZ 55.

Šios nuotraukos paskelbtos vokiečių žurnalistės ir nardytojos S.Kerkau socialiniame tinklalapyje. Pasirodo, ji su dar 8 bendraminčiais ne taip seniai dalyvavo ekspedicijoje prie Lietuvos krantų.

Gegužės 1-osios rytą iš Klaipėdos uosto į atvirą jūrą leidosi klaipėdiečiui priklausantis laivas NZ 55. Juo plaukė kapitonas su dar vienu įgulos nariu bei devynių nardytojų komanda. Tarp jų – lietuvis, amerikietis ir 7 vokiečiai.

Apie pusę vienuoliktos ryto laivas sustojo už 4 jūrmylių nuo Lietuvos teritorinės ribos, šalies ekonominiuose vandenyse. Ten jis plūduriavo beveik tris valandas.

Būtent šiame taške nardytojai nėrė į 60 metrų gylį ir tyrinėjo laivą skenduolį, iš kurio vėliau ištraukė 42 kg varinį varpą.

Dienraščio žiniomis, iš šios ekspedicijos S.Kerkau rengia keliolikos puslapių reportažą solidžiam vokiečių žurnalui.

Kur dingo varpas?

Žinia apie šį nardytojų unikalų radinį tuoj pasklido ir Klaipėdoje.

Pradžioje netrūko ir slogių įtarimų. Buvo kalbama, kad varpas išgabentas iš Lietuvos, prabilta apie juodąją archeologiją ir net varpo vagystę.

"Šiaip, pagal Lietuvos įstatymus, visi šalies teritorijoje rasti radiniai, jei nėra nustatytas jo savininkas, priklauso valstybei. Tie piliečiai radinį turėtų perduoti muziejui. Apmaudu, kad viskas vyksta už mūsų nugaros", – dėstė paveldosaugininkas Laisvūnas Kavaliauskas.

Vis dėlto minėtas varpas buvo rastas ne Lietuvos teritorinėje jūroje, o – už jos ribų.

Tai liudija ir pasieniečių duomenys apie NZ 55 tos dienos dislokaciją, ir skenduolio koordinatės, tai yra vieta, prie kurios nardė minėta komanda.

Ji yra už 4 jūrmylių nuo Lietuvos jūros sienos, ekonominėje zonoje.

Taigi šiuo atveju radinys tarsi ir nepriklausytų mūsų valstybei.

"Kur tas varpas, nežinome. O gal jį ir išsivežė, nes nėra įstatymo, kuris įpareigotų pranešti apie tokį radinį. Tik dabar yra pateiktos pataisos, kurios įpareigotų laivų kapitonus, ką nors aptikus, informuoti Kultūros paveldo departamentą. Dabar yra tokia tvarka arba netvarka: kažkas kažką suranda, kažkam perduoda koordinates, kažkas padaro biznį, pasikviečia panardyti, ką nori išsikelia, išvažiuoja, ir viskas", – piktinosi Klaipėdos universiteto Povandeninių tyrimų centro vadovas prof. Vladas Žulkus.

Tariama vagystės versija subliūško, kai dienraštis susisiekė su pačia S.Kerkau.

Užklausus, kas dabar turi tą radinį ir ką ketina su juo daryti, kolegė iš Vokietijos atrašė: "Varpas buvo paliktas NZ 55 kapitonui. Jis ketina juo pasirūpinti ir įteikti jį Klaipėdos muziejininkams. Tai ir buvo ta priežastis, kodėl mes jį ištraukėme iš dugno."

Kapitonas ruošia dovaną

Lietuvos jūrų muziejaus istorikas Romualdas Adomavičius pripažino, kad jau girdėjo apie ruošiamą dovaną muziejui, tačiau esą su juo dar niekas nesusisiekė.

"Nuotraukas, kaip atrodo tas laivo varpas, mačiau internete. Žinau, kad varpas yra Klaipėdoje ir kad jis bus perduotas mūsų muziejui. Reikia palaukti ir pamatysime", – teigė R.Adomavičius.

NZ 55 laivo kapitonas Linas, plukdęs nardytojų ekspediciją, patvirtino, kad artimiausiu metu ketina varpą perduoti Lietuvos jūrų muziejui.

"Nuskendusį laivą atradome dar prieš metus. Jis glūdi 60 metrų gylyje, Lietuvoje nėra tokių nardytojų, kurie galėtų dirbti šitokiame gylyje. Todėl šios tarptautinės komandos nardymai buvo labai naudingi, po vandeniu jie užfiksavo apie tūkstantį unikalių laivo nuotraukų. Kodėl iškėlėme varpą? Nes dar po metų smėlis tą varpą būtų užpustęs ir jo būtų nelikę, dabar bent jau jis bus eksponuojamas muziejuje", – sakė Linas.

Kapitono teigimu, ilgai nebuvo galima identifikuoti, koks tai laivas, būtent todėl ir reikėjo rasti kokią nors smulkią detalę, kad būtų lengviau nustatyti laivo tapatybę.

Varpas tam idealus daiktas, nes ant jo visada būna iškaltas laivo pavadinimas. Tačiau ant jo matomas užrašas "SS Marsdiep 1920" užminė dar daugiau mįslių.

Dramatiška laivo lemtis

Nardytojai surinko informacijos apie laivą "Marsdiep". Tai buvo krovininis garlaivis.

Pasirodo, jis pastatytas Danijoje tais pačiais 1920-aisiais, kurie ir nurodyti ant varpo.

Po kelerių metų laivas buvo parduotas ir pakeistas jo pavadinimas į "Jessie Maersk". Teigiama, kad laivo varpas taip pat pakeistas.

Taigi rastasis skenduolis negali būti "Jessie Maersk".

Ir štai aptikta papildomos informacijos: 1925 m. pastatytas dar vienas identiškas laivas "Rita Maersk" ir būtent jam perduotas "SS Marsdiep" varpas, kurį ir rado nardytojai.

"Rita Maersk" buvo parduotas 1939 m. vokiečiui Eduardui Bosselmannui. Tačiau iki 1941-ųjų laivas vis dar plaukiojo su Danijos, vėliau – su nacistinės Vokietijos vėliava.

Pradžioje jis buvo pervardytas "Edith", neilgai trukus jo savininkas jam suteikė "Edith Bosselmann" pavadinimą.



NAUJAUSI KOMENTARAI

hmm

hmm portretas
O kodėl dabar kas nori negali nardyti ir kelti į viršų įvairius artefaktus? O kodėl turi būti monopolis valstybei? Už valstybinius pinigus nori finansuoti ekspedicijas, o radinius pas save spintelėje pasidėti.

nardantis

nardantis portretas
mulkiai ta žulkaus kontora ir viskas...Nedraudžiama nardyti. Kurgi ne, blyn. O kieno iniciatyva jūrlapiuose atsirado žymos "historical wreck" su draudimu prie jų būti, nardyti, žvejoti??

Adolis

Adolis portretas
Žulkus vienas dabar prie laivo nardys. Senatvė daro savo,
VISI KOMENTARAI 11

Galerijos

  • Po incidento progimnazijoje prabilo apie mokyklų saugumą: reikia daryti du dalykus
    Po incidento progimnazijoje prabilo apie mokyklų saugumą: reikia daryti du dalykus

    Klaipėdoje vyrui patekus į progimnaziją ir pavogus moksleivių telefonus, švietimo, mokslo ir sporto viceministras Ignas Gaižiūnas teigia, kad stiprinant ugdymo įstaigų saugumą, svarbiausia užtikrinti aplinkos stebėjimą ir patekimo į pastat...

  • Mokslininkai įminė 80 metų senumo mįslę: nustatė senojo Nidos švyturio vietą
    Mokslininkai įminė 80 metų senumo mįslę: nustatė senojo Nidos švyturio vietą

    Baigiantis Švyturių metams Neringoje ir Klaipėdoje bei minint senojo Nidos švyturio įžiebimo 150 metų sukaktį, Vilniaus Gedimino technikos universiteto („Vilnius tech“) mokslininkai nustatė tikslią senojo švyturio viet...

  • Eglučių kiemelio konkurse – 45 dalyviai
    Eglučių kiemelio konkurse – 45 dalyviai

    Į gruodį vyksiantį Kalėdų eglučių kiemelio konkursą užsiregistravo net 45 klaipėdiečių organizacijos. Lapkričio 20-oji buvo paskutinė registracijos diena, tačiau dar devynių dalyvių sulaukta kitą dieną, terminui jau oficialiai pasibaigus. ...

  • „Pražuvusi Klaipėda“ nukeliavo į sandėlį
    „Pražuvusi Klaipėda“ nukeliavo į sandėlį

    Ne vienerius metus klaipėdiečiams rodęs, kaip šiame mieste gyventa prieš kelis šimtus metų, kūrinys dingo iš įprastos vietos. Šioje tvirtovės įtvirtinimų vietą ženklinančiame plote netrukus bus įrengtas kitas akc...

    2
  • Lietuvos kariams – padėka ir pagarba
    Lietuvos kariams – padėka ir pagarba

    Žvarbų penktadienio vidurdienį klaipėdiečiai kartu su kariais atžygiavo į Kruizinių laivų terminalą, kuriame vyko Lietuvos kariuomenės 106-ųjų atkūrimo metinių ceremonija. Skambėjo sveikinimo kalbos, aidėjo salvės, virš susirinkusiųj...

  • Terminalo pavadinimas – ne vienas
    Terminalo pavadinimas – ne vienas

    Kruizinių laivų terminalas gali būti vadinamas dvejopai – ne tik visiems įprastu oficialiu pavadinimu, bet ir kitu – Karo ir kruizinių laivų terminalu. Taip esą nuspręsta dėl to, kad šiame terminale švartuojasi ne tik kruizin...

  • Uostamiestyje lapus šluos ir gruodį
    Uostamiestyje lapus šluos ir gruodį

    Rudeninių lapų šlavimo ir išvežimo darbai vyks iki gruodžio vidurio. Šią savaitę vien iš Skulptūrų parko išvežta net 20 tonų lapų. Didžioji dalis šaligatvių – nuvalyti, pamažu valomi ir kiti parkai ...

    1
  • Kam važiuoti į Laplandiją, jei turime Palangą?!
    Kam važiuoti į Laplandiją, jei turime Palangą?!

    Nuo jaukių vakarienių, pramogų šeimai iki energingų renginių ir fejerverkų – šventiniu laikotarpiu Palanga stengiasi patenkinti kiekvieno poreikius. Šiųmetis švenčių laukimas mylimiausiame kurorte prie jūros bus pers...

    3
  • Lapkričio pabaiga – nežiemiška
    Lapkričio pabaiga – nežiemiška

    Sinoptikų pranešimai pajūryje gyvenantiems žmonėms neleidžia tikėtis nei didesnių šalčių, nei ypatingos šilumos. Viskas bus taip, kaip ir paprastai būna lapkričio gale – stiproki vėjai vaikys debesis, o kai jie nurims, ga...

  • Į svečius pas merą – „pasimatuoti“ kėdės
    Į svečius pas merą – „pasimatuoti“ kėdės

    Klaipėdos vadovo Arvydo Vaitkaus feisbuko paskyroje atsirado šmaikštus vaizdo įrašas, kuriame visiems žinomas aktorius klaipėdietis Giedrius Savickas prašo „pasimatuoti“ mero kėdę. Šiuo vaizdo įrašu ...

    1
Daugiau straipsnių