- Vidmantas Matutis
- Teksto dydis:
- Spausdinti
Baltijos jūros regione bręsta didžiulis skandalas dėl netinkamai panaudotos ES paramos vystant jūrų keltų linijas.
Milijoninis linijos rėmimas
Vienas iš Baltijos jūros ypatumų yra tai, kad čia ypač smarkiai išvystytas jūrų keltų linijų tinklas.
Iki pandemijos jūrų keltų linijų apkrovimas nuolat augo. Per visus Baltijos uostus, panašiai kaip Klaipėdoje, nusirito jūrų keltų didinimo banga. Juos lydėjo uostų infrastruktūros plėtra, kuriems, panašiai kaip ir Klaipėdoje, dalis pinigų buvo skiriama ir iš ES programų.
Didžiulę paramą gavo Lenkija kartu su Švedija dėl Svinouiscio – Istado linijos vystymo.
2017 m. buvo pasirašyta net 130 mln. eurų sutartis.
Keltai: „Polferries“ ir „Unity Line“ laivai Svinouiscio uoste.
Už tuos pinigus Istade turėjo būti sutvarkytos dvi krantinės, įrengta dujų pildymo stotis, pritaikyta priimti du didelius iki 228 metrų ilgio jūrų keltus. Juos taip pat su parama įsipareigojo pastatyti Lenkijos laivybos kompanija „Polska Zegluga Baltycka“ arba „Polferries“.
Parama jūrų keltų statybai siekė per 100 mln. eurų.
Laivų statybos sustojo
Švedijos Istado uosto administracija atnaujino krantines. Tam ji išleido 950 mln. Švedijos kronų (apie 94 mln. eurų). Iš jų 250 mln. Švedijos kronų arba apie 25 mln. eurų sudarė ES parama.
Tačiau nauji keltai tarp Švedijos ir Lenkijos taip ir nepradėjo plaukioti.
Abu jūrų keltai turėjo būti statomi pačioje Lenkijoje – vienas Ščecine, kitas Kolobžege. Ščecine pradėtas statyti laivo kylis ir darbai sustojo. Kolobžege jis net nepradėtas statyti, toliau projektavimo čia niekas nepažengė.
Partneriai: Istado uostas įvykdė savo programą, bet to paties nesulaukė iš partnerių Lenkijoje.
Dėl to, kad nevyksta laivų statyba, kaltinama laivybos kompanija. Ji prasidėjus pandemijai susidūrė su sunkumais ir nesugebėjo surasti laivų statybai reikalingų savos dalies pinigų.
Blogiausia yra tai, kad minėta Lenkijos laivybos kompanija yra valdoma valstybės. Dėl joje įvykusio skandalo dėl nepradėtų laivų statybos surastas ir „iešmininkas“ atleistas kompanijos „Polska Zegluga Baltycka“ prezidentas Piotras Redmerskis.
Grasina susigrąžinti paramą
Ši istorija Lenkijoje tapo rimta problema, kurios negali pajudinti nei Lenkijos infrastruktūros, nei Jūrų transporto ministerijos.
Pandemijos metu užstrigusios jūrų keltų statybos nepavyksta atnaujinti, nors laivų statybos daliai išleista per 12 mln. zlotų (per 2,5 mln. eurų). ES jau grasina atsiimti finansinį šio projekto įnašą.
Norai: „Polferries“ planavo atnaujinti jūrų keltus. Bet koją kiša pandemija.
Finansavimas gali būti atimtas ir iš Istado miesto administracijos, kuri yra uosto savininkė, nors ši ir įvykdė savo įsipareigojimo dalį – ir krantines sutvarkė, ir dujų degalinę laivams įrengė.
Neseniai ES pareikalavo iš laivybos kompanijos „Polferries“ garantijų, kad dujomis varomi keltai į eksploataciją bus įvesti iki 2024 m. Lenkijos infrastruktūros ministerija ėmėsi tarpininkavimo ir garantavo, kad keltai iki to laiko bus pastatyti. Tačiau nėra nurodyta jokių šaltinių, iš kur bus paimta jų statybai koofinansuoti reikalinga dalis pinigų. Laivybos kompanija yra menkos. Jos 2020 metų pelnas siekė vos 22 mln. zlotų (apie 4,8 mln. eurų).
SUSIJĘ STRAIPSNIAI
-
Po incidento progimnazijoje prabilo apie mokyklų saugumą: reikia daryti du dalykus
Klaipėdoje vyrui patekus į progimnaziją ir pavogus moksleivių telefonus, švietimo, mokslo ir sporto viceministras Ignas Gaižiūnas teigia, kad stiprinant ugdymo įstaigų saugumą, svarbiausia užtikrinti aplinkos stebėjimą ir patekimo į pastat...
-
Mokslininkai įminė 80 metų senumo mįslę: nustatė senojo Nidos švyturio vietą
Baigiantis Švyturių metams Neringoje ir Klaipėdoje bei minint senojo Nidos švyturio įžiebimo 150 metų sukaktį, Vilniaus Gedimino technikos universiteto („Vilnius tech“) mokslininkai nustatė tikslią senojo švyturio viet...
-
Modernus „Vaikystės sodo“ darželis: naujos erdvės vaikams Klaipėdos centre1
Įvairūs moksliniai tyrimai rodo, kad kokybiškas ankstyvasis ugdymas yra itin svarbus ikimokyklinio amžiaus vaikų raidai ir jų ateities sėkmei. Šis ugdymas yra tvirtas pamatas, ant kurio formuojasi vaikų intelektinis, emocinis ir socialinis...
-
Eglučių kiemelio konkurse – 45 dalyviai
Į gruodį vyksiantį Kalėdų eglučių kiemelio konkursą užsiregistravo net 45 klaipėdiečių organizacijos. Lapkričio 20-oji buvo paskutinė registracijos diena, tačiau dar devynių dalyvių sulaukta kitą dieną, terminui jau oficialiai pasibaigus. ...
-
„Pražuvusi Klaipėda“ nukeliavo į sandėlį3
Ne vienerius metus klaipėdiečiams rodęs, kaip šiame mieste gyventa prieš kelis šimtus metų, kūrinys dingo iš įprastos vietos. Šioje tvirtovės įtvirtinimų vietą ženklinančiame plote netrukus bus įrengtas kitas akc...
-
Lietuvos kariams – padėka ir pagarba
Žvarbų penktadienio vidurdienį klaipėdiečiai kartu su kariais atžygiavo į Kruizinių laivų terminalą, kuriame vyko Lietuvos kariuomenės 106-ųjų atkūrimo metinių ceremonija. Skambėjo sveikinimo kalbos, aidėjo salvės, virš susirinkusiųj...
-
Terminalo pavadinimas – ne vienas
Kruizinių laivų terminalas gali būti vadinamas dvejopai – ne tik visiems įprastu oficialiu pavadinimu, bet ir kitu – Karo ir kruizinių laivų terminalu. Taip esą nuspręsta dėl to, kad šiame terminale švartuojasi ne tik kruizin...
-
Uostamiestyje lapus šluos ir gruodį1
Rudeninių lapų šlavimo ir išvežimo darbai vyks iki gruodžio vidurio. Šią savaitę vien iš Skulptūrų parko išvežta net 20 tonų lapų. Didžioji dalis šaligatvių – nuvalyti, pamažu valomi ir kiti parkai ...
-
Kam važiuoti į Laplandiją, jei turime Palangą?!3
Nuo jaukių vakarienių, pramogų šeimai iki energingų renginių ir fejerverkų – šventiniu laikotarpiu Palanga stengiasi patenkinti kiekvieno poreikius. Šiųmetis švenčių laukimas mylimiausiame kurorte prie jūros bus pers...
-
Lapkričio pabaiga – nežiemiška
Sinoptikų pranešimai pajūryje gyvenantiems žmonėms neleidžia tikėtis nei didesnių šalčių, nei ypatingos šilumos. Viskas bus taip, kaip ir paprastai būna lapkričio gale – stiproki vėjai vaikys debesis, o kai jie nurims, ga...