Lietuvos laivyno flagmanu netapęs „Maistas“

Lietuvos valstybės laivyno kūrimo gairės pagrindine laivybos kompanija planavo padaryti sėkmingiausiai eksportu užsiėmusią „Maisto“ bendrovę.

Valdžia ketino remti

1930 m. vasario 27 d. Kaune įvyko pirmasis organizacinis komiteto pasitarimas Lietuvos prekybiniam laivynui steigti. Jame patvirtinta Lietuvos Susisiekimo ir Finansų ministerijų pozicija remti prekybos laivyno steigimą.

Jau ir iki tol Lietuvoje buvo privačių bendrovių bandymų steigti laivybos kompanijas. Jos patyrė nesėkmes. Steigėjai neturėjo laivyno naudojimo patirties. Jie, susidūrę su kitų šalių laivų konkurencija, palūždavo. Rimta nesėkmių priežastis buvo tai, kad privataus laivyno steigimo nepalaikydavo tuometinė Vyriausybė.

1930 m. spręsti klausimą dėl Lietuvos laivyno steigimo jau buvo bandoma racionaliau suvokus, kad, be valdžios palaikymo ir aiškaus plano, įkurti laivyną neįmanoma.

Buvo numatyta, kad didžiausių to meto Lietuvos organizacijų „Lietūkis“ (daugiausia importavo trąšas, cukrų, cementą, druską, anglis) ir „Pienocentras“ atstovai parengs analizę ir pranešimus apie šalies eksportą, gabenimą laivais, laivyno finansavimo ir organizavimo niuansus.

Su laivyba susijusi bendrovė „Sandėlis“, kuriai atstovavo Martynas Reišys, turėjo analizuoti importo galimybes ir laivybą. Iš Lietuvos jūrininkų sąjungos laukta atsakymų apie laivų techninius reikalavimus ir jų eksploatacijos ypatumus.

Tų pačių 1930 m. birželio 4 d. nuspręsta organizuoti laivininkystės bendrovę, kurioje valstybė turėtų ne mažiau kaip 51 proc. akcijų. Pradžioje prekybos laivyno steigimo veiklą buvo nuspręsta patikėti akcinei bendrovei „Maistas“. Paraleliai turėjo kurtis ir atskira laivininkystės bendrovė.

1930 m. lapkritį jau detaliau kalbėta, kiek reikėtų laivų ir kokią produkciją jie gabentų. Pagrindiniai to meto Lietuvos eksporto produktai buvo sviestas, kiauliena (bekonai), grūdai ir kiaušiniai.

Procesas: 50 m ilgio, 542 BRT laivą „Rimfrost“ „Maistas“ iš pradžių nuomojo, o vėliau perpirko iš norvegų, 1936 m. vasarį įregistravo Klaipėdoje ir pavadino „Kretinga“. / Lietuvos jūrų muziejaus nuotr.

Susidūrė lietuvių ir anglų interesai

1930-ieji ir vėlesni metai Lietuvai buvo itin svarbūs. Pradėtas vykdyti tuo metu brangiausias 9 mln. litų pareikalavęs Žiemos uosto rekonstrukcijos projektas, kuris baigtas 1932 m.

Tais pačiais 1932 m. atidaryta ir Telšių–Kretingos geležinkelio linija, kuri visai Lietuvai tapo pagrindiniu transporto koridoriumi į Klaipėdos uostą.

Paraleliai turėjo būti kuriamas ir lietuviškas laivynas. Suburtas Tautinio laivyno komitetas, kurio tikslas – skatinti nacionalinio laivyno steigimą. 1932 m. nuspręsta, kad tokį laivyną pradės kurti AB „Maistas“. Bendrovė supirkdavo bekoninių kiaulių ir paukščių, kurie buvo parduodami gyvi, skersti arba iš jų buvo gaminami mėsos produktai. Klaipėdoje „Maistas“ jau turėjo skerdyklą, buvo pasistatęs mėsos ir sviesto eksporto šaldytuvus. Iš jų prekės buvo kraunamos tiesiai į laivus.

1932 m. kurti laivyną buvo palanku. Dėl pasaulinės krizės daug užsienio kompanijų laivų stovėjo. Buvo siūloma pigiai įsigyti laivų iš Švedijos. Pigiai mainais už maisto produktus Lietuvai statytis laivus siūlė italai.

Kuriant lietuvišką laivyną ne viskas ėjo taip sklandžiai. Vyko Lietuvai nepalankus Anglijos kišimasis į laivyno steigimą. Išgirdusi apie Lietuvos planus kurti savo laivyną, Lietuvos ir Anglijos prekybą aptarnavusi „United Baltic Corporation“ ėmėsi veiksmų užsitikrinti, kad nebūtų pažeisti jos interesai. Ji pasiūlė sudaryti metines prekių transportavimo sutartis su tarifų nuolaidomis. Lietuvos Vyriausybė 1932 m. nusprendė nuo laivų pirkimo susilaikyti. Buvo nurodyta Lietuvos bendrovėms gautų nuolaidų dalimi kaupti lėšas, kurios būtų panaudotos ateityje.

Išsinuomojo laivus iš norvegų

1930–1933 m. planuoto sukurti lietuviško laivyno vizija buvo atidėta keleriems metams, tiksliau iki 1936-ųjų. Per tą laiką vyko įvairios diskusijos dėl laivų pirkimo. Pasitarusi su Jūrininkų sąjungos Klaipėdoje nariais, Susisiekimo ministerija svarstė pirkti pigesnius naudotus laivus.

Pradžioje prekybos laivyno steigimo veiklą nuspręsta patikėti „Maistui“, bet paraleliai turėjo kurtis ir atskira laivininkystės bendrovė.

Bendrovei „Maistas“, kuri daugiausia vykdė eksportą, reikalingiausi buvo laivai-šaldytuvai. Tą norą jai įgyvendinti trukdė ir 1934 m. pasirašyta Lietuvos ir Anglijos prekybos sutartis. Joje buvo įtvirtinta Anglijos kompanijų monopolija gabenti lietuviškas prekes į Angliją.

Tai sukėlė tam tikrą jūrinės visuomenės nepasitenkinimą, nes ji norėjo, kad Lietuva kurtų savo laivyną. Lietuvos valdžios nuostata išliko tokia, kad Lietuva negali ir nenori jūrose konkuruoti su Anglija – ji tuo metu buvo didžiausia pasaulyje jūrinė valstybė su įvairiomis kolonijomis.

Šioje sudėtingoje situacijoje bendrovė „Maistas“ rado išeitį. Ji 1935–1936 m. nusipirko tris laivus-šaldytuvus, kurių jai labiausiai ir reikėjo. Vengiant konflikto su Anglija, „Maisto“ bendrovės laivai produkciją plukdė į Belgijos Antverpeno ir Nyderlandų Roterdamo uostus. Tą lėmė ir faktas, kad Lietuvos santykiai su Vokietija, 1933 m. į valdžią atėjus naciams, blogėjo, taip pat ir dėl Klaipėdos krašto. Vokietija bet kuriuo metu galėjo blokuoti lietuviškų prekių gabenimą sausuma per jos teritoriją.

Bendrovė „Maistas“ dar 1935 m. iš Norvegijos kompanijos „A/S Kjöleskibene“ išsinuomojo du nedidelius, 1920 m. statytus garlaivius-šaldytuvus „Rimfrost“ ir „Barfrost“. Jie iš Grenlandijos gabendavo banginių mėsą, taip pat į Angliją plukdė kiaulieną. Tų pačių metų rugsėjį buvo pasirašyta sutartis dėl šių laivų pirkimo.

„Rimfrost“ pirmuoju šturmanu paskirtas Bronius Krikštopaitis, „Barfrost“ pirmuoju šturmanu – Feliksas Marcinkus. Kapitonas B. Krikštopaitis savo atsiminimuose mini, kad pirmosios išnuomoto „Barfrost“ kelionės su maisto produktais (bekonas, sviestas, sūris, kiaušiniai ir paukštiena) buvo į rytinės Anglijos uostą Halą. Vėliau nusistovėjo „Rimfrost“ ir „Barfrost“ reisai kas dvi savaites į Belgijos Antverpeno ir Olandijos Roterdamo jūrų uostus. Pagal susitarimą ir draudimo sąlygas, laivų pavadinimai, didžioji įgulos dalis ir vėliava pusę metų negalėjo keistis. Pradiniai reisai į Angliją turėjo sukelti anglų nepasitenkinimą, bet juos galėjo užmaskuoti Norvegijos vėliava, tad galbūt laivų perregistravimo procesas iki 1936 m. rudens buvo specialiai vilkinamas.

„Maisto“ laivai tapo įnašu

Pirmuoju tikru Lietuvos jūrų laivu derėtų vadinti 1935 m. gruodžio 16 d. Vokietijoje bendrovės „Maistas“ įsigytą garlaivį „Coldair“. Švedijoje statyto laivo pavadinimas 1936 m. sausį buvo pakeistas į „Maistas“.

Hamburgo uoste laivas buvo pervadintas ir ant laivo bortų atsirado užrašai „Maistas“ ir „Klaipėda“. Su laivo pirkimu susijusius reikalus tvarkė „Lietuvos eksporto“ ir „Maisto“ fabriko Klaipėdoje direktorius Vladas Grudzinskas.

1936 sausio 29 d. „Maistas“ įplaukė į Klaipėdos uostą. Kapitonu buvo paskirtas B. Krikštopaitis, kuris įgulą surinko iš lietuvių ir latvių jūreivių (pirmuoju šturmanu paskirtas K. Daugėla, antruoju šturmanu – A. Šimkus-Šimkevičius).

Taip „Maisto“ bendrovės ir jos personalo pagrindu susiformavo bazė kurtis specializuotai ir didesnes valstybės ūkio pajėgas sujungiančiai jūrų laivininkystės kompanijai.

Vėliau lietuviškais tapo ir „Rimfrost“ bei „Barfrost“, kurie buvo pavadinti „Kretinga“ ir „Utena“.

1936 m. lapkričio 21 d. įkurta laivininkystės ir ekspedicijos akcinė bendrovė „Lietuvos Baltijos Lloydas“, kurios vienu iš steigėjų buvo ir bendrovė „Maistas“. Kuriant šią Lietuvos valstybės kapitalo bendrovę „Maistas“ kaip savo dalį įnešė laivus „Maistas“, „Utena“ ir „Kretinga“.


Publikacija parengta įgyvendinant Klaipėdos miesto savivaldybės iš dalies finansuojamą 2023 m. kultūros ir meno sričių projektą „Klaipėdos prijungimo prie Lietuvos 100-metis – atverti jūrų vartai į pasaulį ”, skirtą Klaipėdos krašto prijungimo prie Lietuvos 100-mečiui.



NAUJAUSI KOMENTARAI

Gugis

Gugis portretas
Per tarpukario dvidesimtmeti Lietuvos valdzia pasieke dideles aukstumas ir atkure tautine valstybe. Dabar gi, jau virs 30 metu lauzomi valstybes, bei tautiskumo pamatai. Kada Lietuviai susiims ir duos atkirti kumpanosiams masonu pakalikams is rytu?
VISI KOMENTARAI 1

Galerijos

  • Vaistų leidimasis namuose: procedūra – elementari, bet rizikos yra
    Vaistų leidimasis namuose: procedūra – elementari, bet rizikos yra

    Sveikatos negalavimų kamuojami žmonės neretai skausmus gali numalšinti tiesiog vaistais. Į raumenys leidžiami vaistai veikia ne tik efektyviau, bet ir jų poveikis išlieka ilgesniam laikui. Specialistai pabrėžia, jog leidžiant vaistus nam...

    1
  • Vėtros gatvės ruožą sutvarkys dar šiemet?
    Vėtros gatvės ruožą sutvarkys dar šiemet?

    Pirmojoje Melnragėje nuo praėjusių metų likę keli šimtai metrų Vėtros gatvės ruožo veikiausiai bus sutvarkyti iki šių metų pabaigos. Žadama, kad atnaujinus ruožą pokyčiai bus akivaizdūs – bus įrengtas apšvietimas, p...

  • Uostamiesčio eglė stovės kitoje vietoje
    Uostamiesčio eglė stovės kitoje vietoje

    Uostamiestyje tęsiamos pagrindinės miesto šventinės žaliaskarės paieškos. Šiemet iš viso sulaukta 15 kandidačių pasiūlymų, o šios savaitės pabaigoje paaiškės nugalėtoja, kuri lapkričio 30-ąją bus įžieb...

  • Jūrinis erelis – vienas įspūdingiausių plėšriųjų paukščių
    Jūrinis erelis – vienas įspūdingiausių plėšriųjų paukščių

    Jūrinis erelis (Haliaeetus albicilla) yra vienas didžiausių Eurazijos vidutinių ir šiaurinių platumų dieninių plėšriųjų paukščių. Kūno ilgis – 69–92 cm, patinų kūno masė – apie 4 100 g, patelių – 5 ...

  • Nukentėjusiems nuo gaisro Klaipėdos daugiabutyje – savivaldybės parama
    Nukentėjusiems nuo gaisro Klaipėdos daugiabutyje – savivaldybės parama

    Gyventojus, nukentėjusius nuo vasarą Klaipėdoje kilusio daugiabučio namo gaisro, pasiekė savivaldybės kompensacijos už prarastą turtą, dar papildomai skirta lėšų namo stogo ir teritorijos sutvarkymui. ...

  • Audra siaubė ir Klaipėdos kapines
    Audra siaubė ir Klaipėdos kapines

    Visų Šventųjų ir Vėlinių savaitgalis buvo nemenkas išbandymas Klaipėdos kapinių lankytojams. Dvi dienas siautusi audra taršė kapų papuošimus – gėlių ir apverstų žvakių buvo pilni takai, tačiau didesnių nuostoli...

  • Lapų krytis: kova su vėjo malūnais
    Lapų krytis: kova su vėjo malūnais

    Skveruose, parkuose, pėstiesiems skirtuose takuose apstu prikritusių rudeninių lapų. Gyventojai skundžiasi, kad nors kai kur lapai ir sugrėbti bei sudėti į maišus, ilgą laiką nebuvo išvežami. ...

  • Paplūdimiai – lyg podukros vietoje?
    Paplūdimiai – lyg podukros vietoje?

    Šią vasarą kiekvieną dieną Klaipėdos paplūdimiuose – tiek Smiltynėje, tiek Melnragėje ir Giruliuose – apsilankydavo dešimtys tūkstančių poilsiautojų. Ir nors uostamiesčio pliažus kasmet bandoma priartinti prie europini...

  • Į Klaipėdos gatves atklydo briedis
    Į Klaipėdos gatves atklydo briedis

    Rudeninis gamtos šauksmas vėl atvijo miškų galiūną briedį į Klaipėdą. Antradienį ryte suaugęs gyvūnas blaškosi ties judriomis Minijos ir Nemuno gatvėmis. ...

    3
  • Mokyklos gatvės tiltu – 50 km/val. greičiu
    Mokyklos gatvės tiltu – 50 km/val. greičiu

    Vairuotojai turėtų būti atidesni važiuodami Mokyklos gatvės tiltu. Nuo lapkričio 1-osios įsigaliojo 50 km/val. maksimalus leistinas greitis šiame ruože. ...

Daugiau straipsnių