- Vidmantas Matutis
- Teksto dydis:
- Spausdinti
Lietuva, kaip ir Lenkija, turi valstybės tarnautojų, tarp jų ir ministrų, atsakomybę apibrėžiančią teisinę sistemą, bet ja nesinaudoja.
Smarkiai pabrangusi statyba
Jei Lietuvoje būtų bent kažkas panašaus į teisingumą ir kovą su korupcija kaip Lenkijoje, ne dėl vieno dabartinės valdžios ministro po šios kadencijos turėtų būti pradėti teisiniai tyrimai.
Tokią mintį sukėlė praėjusį penktadienį pasirodžiusi žinia, kad Gdansko apygardos prokuratūra pradėjo tyrimą dėl netinkamo buvusio Lenkijos jūrų ūkio ir vidaus vandenų laivybos ministro Mareko Grobarczyko pareigų vykdymo.
Yra prielaidų manyti, kad galėjo būti piktnaudžiavimo 2019 ir 2020 m. įrengiant vandens kelią iš Baltijos jūros į Vyslos marias per jas skyrusią Vyslos neringą.
Šio kelio įrengimas nuo 880 mln. zlotų (207 mln. eurų) išaugo iki 2 mlrd. zlotų (470 mln. eurų). Statybos pabrangimas sudarė net 125 procentus.
Įprasta, kad Lietuvos objektuose, kai daug procentų išauga kainos, tai nurašoma papildomiems darbams, infliacijai, sugalvojama ir kitokių priežasčių.
O Lenkijoje, įrengus praplaukimo kelią ir paskelbus galutinę statybų kainą, tyrimo misijos ėmėsi Lenkijos aukščiausioji kontrolės tarnyba. Pagal jos atliktą tyrimą, Gdansko apygardos prokuratūra ir pradėjo teisinį tyrimą, kuriame pagrindiniu įtariamuoju įvardintas ne koks nors statybos projekto vadovas, aikštelės viršininkas, o pats ministras.
Lietuvoje tokiu atveju ministras išplauktų švarus, gal dar pareikštų norą užimti kokį nors aukštą postą kur nors Briuselyje, kad jo „netampytų“. Jei reikėtų surasti kaltininką, juo greičiausiai būtų įvardintas koks nors „iešmininkas“.
Kainos negali būti išpūstos
Lietuvoje panašiu atveju būtų „užsukta“ ir propagandinė mašina – neva „vatnikai“ nori labai gerą darbą padariusio ministro galvos.
Lenkijai buvo itin svarbu, kad ji, įsirengusi savo 5 metrų gylio laivybos kelią per kopas, nebesinaudotų Rusijos Baltijsko uosto jūros vartais.
Apie tai, kad Lenkija įgijo nepriklausomą išėjimą iš Baltijos jūros į Vyslos marias, plačiai nuskambėjo ir 2023 m. rugsėjo 17 d., kai po statybų buvo atidarytas šis kanalas.
Lenkijoje precedentas jau yra, kai netinkamų pareigų atlikimu įtariamas buvęs ministras, o Lietuvos istorijoje, tiek tarpukaryje, tiek po nepriklausomybės atkūrimo, nieko panašaus nėra buvę.
Tuomet daug kalbų buvo pasakyta ir apie visą Vyslos regiono vystymą, įskaitant Elbingą ir kitus šio regiono uostus. Tą tarsi patvirtino ir toks faktas, kad neseniai po rekonstrukcijos buvo atidarytas prie Vyslos marių esantis Fromborko uostas.
Tiesa, kad regionas vystysis, bet Lenkijoje, matyt, yra gerokai ūkiškesnis požiūris nei Lietuvoje, kad net ir itin svarbių objektų, kurie susiję su nepriklausomybe nuo Rusijos, kainos negali būti išpūstos.
Pradėtas Lenkijos Gdansko apygardos prokuratūros tyrimas turės atsakyti, ar statybos kainos išsipūtimas įvyko dirbtinai, ar jį lėmė kokios nors ekonominės aplinkybės. Taip pat turės būti atsakyta į klausimą, ką padarė ir iš viso ar ką nors darė tuometinis Lenkijos jūrų ūkio ir vidaus vandenų laivybos ministras M. Grobarczykas?
Lietuvos ir Lenkijos teisė
Greičiausiai Lenkijoje ne tiek svarbu, ar bus nuteistas buvęs ministras, ar ne. Svarbiau yra pats precedentas, kad Lenkijos prokuratūra vykdo tyrimą prieš buvusį aukštą valdininką.
Šis faktas rodo, kad Lenkijoje yra sveikas požiūris, jog niekam neturi būti leista įgyvendinti svarbių investicinių projektų, jei jie kertasi su teisėtumo, patikimumo, ekonomiškumo ir tikslingumo principais. Juos iškėlė ir šiame projekte įžvelgė ne kas kitas, o Lenkijos aukščiausioji kontrolės arba audito tarnyba.
Buvęs Lenkijos jūrų ūkio ir vidaus vandenų laivybos ministras M. Grobarczykas įtariamas tinkamu pareigų nevykdymu. Pagal Lenkijos teisę, valstybės pareigūnas, kuris, viršydamas savo įgaliojimus arba nevykdydamas savo pareigų, veikia pažeisdamas viešąjį ar privatų interesą, baudžiamas laisvės atėmimu iki 3 metų. Jei tą jis daro siekdamas finansinės ar asmeninės naudos, baudžiama laisvės atėmimu iki 10 metų.
Lietuvos baudžiamajame kodekse taip pat yra straipsnis apie tarnybos pareigų neatlikimą. Jame nurodoma, kad valstybės tarnautojas ar jam prilygintas asmuo, dėl neatsargumo neatlikęs savo pareigų ar jas netinkamai atlikęs, jeigu dėl to valstybė, Europos Sąjunga, tarptautinė viešoji organizacija, juridinis ar fizinis asmuo patyrė didelės žalos, baudžiamas bauda arba areštu, arba laisvės atėmimu iki dvejų metų.
Dar yra straipsnis apie piktnaudžiavimą, kur už panašią veiklą kaip tarnybos pareigų neatlikimas, kai siekiama turtinės ir asmeninės naudos, Lietuvoje baudžiama bauda arba laisvės atėmimu iki septynerių metų.
Palyginę Lietuvos ir Lenkijos baudžiamuosius kodeksus galime pastebėti, kad net ir už rankos pagautas ministras Lietuvoje išsisuktų sumokėjęs baudą, o Lenkijoje gautų realią laisvės atėmimo bausmę.
Lenkijoje precedentas jau yra, kai netinkamų pareigų atlikimu įtariamas buvęs ministras. Lietuvos istorijoje, tiek tarpukaryje, tiek po nepriklausomybės atkūrimo, nieko panašaus nėra buvę. Lietuva iš esmės tebesėdi sovietinio raugo statinėje, kai neaiškiomis, netgi įtartinomis aplinkybėmis per kadenciją pasakiškai praturtėję ministrai elgiasi įžūliai, nes gal mano, o gal ir žino, kad kišeninė teisėsauga neišdrįs jų paliesti.
SUSIJĘ STRAIPSNIAI
-
STT atsisakė pradėti ikiteisminį tyrimą dėl Klaipėdos universiteto ligoninės16
Specialiųjų tyrimų tarnyba (STT) atsisakė pradėti ikiteisminį tyrimą dėl Klaipėdos universiteto ligoninės (KUL) praėjusios vadovybės sprendimų, lėmusių prastą įstaigos finansinę būklę. ...
-
Šv. Magdalenos naktis Klaipėdoje primins apie krūties vėžį
Klaipėdoje šeštadienį tradiciškai vyks krūtų vėžio prevencijai skirti Šv. Magdalenos nakties renginiai. ...
-
Lietuvos jūrų muziejus Jūros šventėje: pagarba tradicijoms, nauja ekspozicija ir „Dangės flotilė“
Lietuvos jūrų muziejaus renginiai jau tapo neatsiejama Jūros šventės tradicija. ...
-
Terliojimas Klaipėdos požeminėje perėjoje nesibaigia12
Baltijos prospekto naujosios estakados požeminės perėjos sienos tebeterliojamos grafičiais. Kadangi rangovas Klaipėdos savivaldybei objekto oficialiai dar neperdavė, už terlionių pašalinimą atsakingas būtent jis. Taip pat žadama, kad visi gra...
-
Dainų šventė privertė patikėti stebuklais
Jau istorija tapusios Dainų šventės atgarsiai vis dar verčia ją prisiminti. Prieš pat jai prasidedant Klaipėdoje lankęsis JAV pastaruoju metu gyvenantis Ernestas Lukoševičius dar nežinojo, kokie netikėtumai jo laukia Dainų &scaro...
-
Kaip išvengti pavojingų jūros srovių?1
Baltijos jūra kasmet pareikalauja gyvybių. Bangos sukuria pavojingų srovių, kurioms atsispirti reikia labai daug jėgų ir sugebėti labai gerai plaukti. Kokios tai srovės, kaip jas pastebėti, LNK žurnalistas klausė Loretos Kelpšaitės-Rimkien...
-
Jūros šventėje lankysis atliekų tvarkymo ekspertai iš penkių Europos valstybių6
Ar įmanoma suorganizuoti daugiadienę šventę su daugybe renginių, šimtais tūkstančių lankytojų, kad po viso to neliktų šiukšlių kalnų, nereikalingų dekoracijų, nebūtų užteršta gamta? Kol kas atsakymas – n...
-
Prieš „Aurum 1006 km lenktynių“ kvalifikaciją mechanikai varžėsi bėgdami2
Jau 25-us metus iš eilės tradicinių „Aurum 1006 km powered by Hankook” lenktynių organizatoriai atiduoda duoklę komandų mechanikams. ...
-
Vidurvasaris žada malonius orus
Pajūryje savaitgalį ir visą ateinančią savaitę numatomi tobuli lietuviškos vasaros orai – be gausesnio lietaus, be stiprių vėjų, šiltos naktys ir nekarštos dienos. Švenčiantieji ir atostogautojai galės mėgautis vis...
-
Duotas startas unikaliam vasaros lenktynių festivaliui – „108 km Moterų iššūkiui“4
Gražų 25-ąjį jubiliejų pasitinkančių „Aurum 1006 km powered by Hankook” lenktynių savaitgalis jau nebeįsivaizduojamas be išskirtinio renginio, skirto tik moterims – penktadienį buvo duotas startas jau septintajam „108 k...