Solistas A. Švilpa: pradėjęs nuo mažai, pasieki daug

„Pasaulinio garso dirigentas Stefanas Solteszas buvo mano vadovas Aalto muzikiniame teatre Esene 17 metų: jis mane priėmė tada, kai pradėjau dainuodamas Mazeto partiją „Don Žuane“, o jam išeinant aš dainavau Votaną „Valkirijoje““, – apie karjerą, vykusią paraleliai su kolegiška draugyste su žinomu dirigentu, pasakoja lapkričio 25-ąją Klaipėdos Žvejų rūmuose į savo jubiliejinį vakarą „Dedikacija Klaipėdai“ kviečiantis garsiausiose Europos scenose dainuojantis bosas-baritonas Almas Švilpa.

Savo pirmąjį solidų jubiliejų A. Švilpa pasitinka supamas artimų bičiulių, mokytojų ir scenos partnerių. Koncerte dalyvauja ne vien Lietuvoje žinomi šalies solistai: A. Švilpos buvęs dėstytojas, bosas, profesorius Vladimiras Prudnikovas, sopranai Kamilė Balabonaitė-Bonté ir Rita Petrauskaitė, mecosopranas Ieva Prudnikovaitė, tenoras Kristian Benedikt, baritonai Laimonas Pautienius ir Mindaugas Rojus. Atvyksta ir dirigentas Stefanas Soltészas, kurio pavardė puikuojasi geriausių pasaulio dirigentų dešimtuke. Koncerte Klaipėdoje su A.Švilpa dainuos ir S. Soltesz žmona, tarptautinį pripažinimą pelnęs mecosopranas Michaela Selinger.

Sėkmė priklausoma nuo pedagogo

Sakyčiau, solisto profesiniai pasiekimai 40 proc. priklauso nuo talento, o 60 proc. nuo gero pedagogo. Noro ir pastangų būna daug, bet ne visiems viskas tinkamai susiklosto.

A. Švilpa pasakoja, kad vienas lemtingų jo gyvenimo momentų – laimė Lietuvos muzikos ir teatro akademijoje (LMTA) studijuoti pas profesorių Vladimirą Prudnikovą. „Su šiuo nuostabiu dėstytoju iki šiol palaikome labai šiltus, draugiškus santykius. Vilniuje ir įvyko lūžis mano gyvenime, kai supratau, kad galiu daug pasiekti. Sakyčiau, solisto profesiniai pasiekimai 40 proc. priklauso nuo talento, o 60 proc. nuo gero pedagogo. Noro ir pastangų būna daug, bet ne visiems viskas tinkamai susiklosto. Kiekvienais metais LMTA baigia dešimtys jaunų ir talentingų solistų, tačiau ne visi dainuoja didžiosiose scenose“, – pasakoja žinomas solistas.

Kitas sėkmingas lemties postūmis: „Laimė, kad turėjau galimybę dirbti su dirigentu S. Solteszu. Kai man buvo 25-eri, jis mane išgirdo ir pakvietė dainuoti į Aalto muzikinį teatrą Esene, kur jis tuomet ėjo vyriausiojo muzikos vadovo, operos intendanto pareigas. Šiam charizmatiškam žmogui buvo svarbu teatras, jauni dainininkai, jų likimai. Dažnam teatro vadovui nerūpi, kad solistas per anksti pagal savo balso galimybes pradeda dainuoti sunkią partiją. Apie daug labai gerų staigiai stulbinamą karjerą padariusių solistų šiandien negirdime nieko – nes nebedainuoja. Dainavimas – psichofiziologinis reiškinys. Jei balsas nuolat perkraunamas, ima nesisekti, nepasitikėjimas savimi įgauna pagreitį, ir žmogus atsiduria už savo specialybės ribų“.

S. Solteszas sudėliojo A. Švilpos karjerą

Anot A. Švilpos, jo karjera, vadovaujant S. Solteszui, prasidėjo nuo mažų vaidmenų, sekė vidutinio dydžio, vėliau – dar didesnės partijos. „Iš savo patirties pozicijų ir to, ką dabar suprantu apie dainavimą, manau, kad tai buvo labai gerai. Idealu, kai solistas pradeda nuo mažų partijų, kur tereikia išdainuoti „Stalas padengtas...“ Juk išeiti į sceną, kur dainuoja patirties turintys kolegos, kur stovi piktas dirigentas ir mosikuoja batuta, ir įstoti laiku – jau yra iššūkis. Tie iššūkiai pamažu didėja. Ir dainininkas, jei turi vadovą, kaip man pasisekė su S. Solteszu, po dešimtmečio subręsta ir gali dainuoti vadinamąsias pagrindines – sunkiausias, gražiausias, iškiliausių kompozitorių parašytas partijas“, – sako A. Švilpa.

Beveik ketvirtį amžiaus nuo 1997-ųjų A. Švilpa kuria vaidmenis Eseno Aalto muzikiniame teatre, Vokietijoje. Dainininkas taip pat yra sėkmingai pasirodęs Vienos valstybės ir Vienos liaudies operose, Zalcburgo festivalyje, Maskvos Didžiajame teatre, Vokiečių operoje Berlyne, Drezdeno, Diuseldorfo, Štutgarto, Hanoverio, Kelno, Miuncheno, Ciuricho, Ženevos, Kopenhagos, Liono, Nanto, Antverpeno, Gento, Sankt Galeno ir daugelyje kitų Europos teatrų scenose.

A. Švilpa kasmet mielai grįžta į Lietuvą bei koncertuoja įvairiuose mūsų šalies miestuose, kuria vaidmenis šalies muzikiniuose teatruose. Vienas naujausių ir ryškiausių A. Švilpos vaidmenų Lietuvoje – Olandas Klaipėdos valstybinio muzikinio teatro senajame elinge įspūdingai pastatytoje Richardo Wagnerio operoje „Skrajojantis olandas“ (2020 m.). LRT parengto spektaklio įrašo pavidalu A. Švilpa aplankė operos mylėtojus net atokiausiuose pasaulio kampeliuose, kai tarptautinė asociacija „Opera Europa“ šį įrašą transliavo savo platformoje „OperaVision“. 2021 m. už šį vaidmenį dainininkas buvo nominuotas Auksiniam scenos kryžiui.



NAUJAUSI KOMENTARAI

Galerijos

Daugiau straipsnių