- Austėja Raščiūtė
- Teksto dydis:
- Spausdinti
Tai istorija ne apie tašką, kuris stebuklingai susirado batus ir išėjo pasivaikščioti, – apie tašką drobėje, kuris verčia mus akimis keliauti per darbus, ieškoti naujo požiūrio (arba galvoti, kaip prikelti senąjį, jau spėjusį apdulkėti).
Naujausia, jau ketvirta, personalinė Luko Marciulevičiaus paroda (kuratorė dr. Jovita Aukštikalnytė-Varkulevičienė) tyrinėja tašką, liniją, spalvą ir formą. Darbuose sutinkamas vis tas pats personažas, bėgantis per erdvę, kuriantis savo istoriją – tarsi žiūrovui būtų įjungtas televizorius, leidžiantis patirti formalistinę tapybą su trupučiu turinio.
Keli iš eksponuojamų darbų buvo sukurti autoriui siekiant magistro laipsnio, todėl parodoje tvyro šviežumo ir kūrybos polėkio atmosfera. L. Marciulevičius prisipažino: parodos pavadinimą įkvėpė garsi šveicarų tapytojo Paulo Klee frazė „Linija yra taškas, kuris išėjo pasivaikščioti.“ Ši mintis simbolizuoja kūrybos paprastumo ir formos tyrumą kaip esminį meninės išraiškos pagrindą. Parodoje šis taškas įgauna įvairių formų: nuo individo – iki kolektyvo, nuo personažo – iki objekto, suteikdamas kiekvienam kūriniui panašumo į kitus, bet kartu ir savitumo.
Dėl nestandartinio kūrinių eksponavimo būdo galerijos erdvė tapo gyvybingesnė – kai kurie autoriaus darbai eksponuojami pakabinti virš grindų, tarsi pakibę ore, taip įtraukdami žiūrovą į teatrališką scenografiją. Toks ekspozicijos stilius suteikia kūrybos erdvei dinamiškumo, kuria intrigą, o meno darbai tarytum patys virsta veikėjais. Subtiliai parinktas apšvietimas pratęsia ir plėtoja darbų motyvus, sukuria daugiaplanį vizualinį patyrimą. Vis dažniau pastebima, kad būtent ši galerija ir joje besisvečiuojantys menininkai atsisako eksponavimo tradicijų, stengiasi surasti sprendimų, kurie tenkintų ne tik autorių, bet ir kviestų žiūrovą patirtį meną moderniai.
Stilistine prasme L. Marciulevičiaus kūriniai suskirstyti grupelėmis: linijiniai, grafiniai, atrodantys lyg sukurti „Adobe Illustrator“ programa. Vos įėjusius lankytojus jie patraukia spalvine raiška, ryškiomis linijomis, ritmu, tikrojo taško personažo motyvu. Keliaudamas iš kairės į dešinę, žiūrovas gali kurti individualią pasakojimo liniją, o kiekvienas paveikslas siūlo atrasti vis naujų simbolių, galinčių priminti jau matytus daiktus, įvykius ar sukurti aliuzijų į kasdienybę.
Kitos grupelės kūriniai pasižymi itin dideliu taškiškumu, spalvų triukšmu, atskleidžiančiu ne tik autorius polinkį į estetinę tapybą, pastelines spalvas, bet ir kitą, vidinę, jo būseną.
Linijos (iš taškų). 2024 m. / Organizatorių nuotr.
Vos įėjusį žiūrovą pasitinka ramūs, formą akcentuojantys darbai, kuriuose akis dar mato besikartojantį motyvą, tačiau apsisukus atsiveria autoriaus alter ego kūriniai, galintys išmušti iš vėžių arba, atvirkščiai, sujaudinti savo ekspresyvumu, kruopštumu, spalvine raiška.
Autorius klausia: ką tapyti, kodėl tapyti ir kaip tapyti? Šie filosofiniai klausimai ir mezga dialogą tarp jo ir kūrybos – tapymas nevirsta mechanizuotu darbu, lieka apmąstymo procesu, keliamų klausimų erdve, logišku būdu susidraugauti su menu ne tik iš emocinės inercijos, bet ir kalbant su juo tarsi su draugu.
Šiame kontekste „ką tapyti“ neapsiriboja formų išreiškimu ant drobės – virsta motyvu istorijai, papildančiu tiek vidinių išgyvenimų, tiek kultūrinių reiškinių atvaizdu.
Parodoje šis taškas įgauna įvairių formų: nuo individo – iki kolektyvo, nuo personažo – iki objekto, suteikdamas kiekvienam kūriniui panašumo į kitus, bet kartu ir savitumo.
Klausime „kodėl tapyti?“ galime užtikti kūrybos motyvaciją. Nesusimąstome, kad kartais ir menininkai galvoja: „Kodėl gi tapau? Ką tai man suteikia?“. Tai tampa dialogu tarp savęs ir kitų – mintys, nuotaikos, energija išlaisvina ne išsiliejant į bokso kriaušę, bet pasitelkus teptukus, kreideles ar akrilą. Kartu tai leidžia be žodžių pažinti ir patį autorių, pasinerti į jo pasaulį.
Paskutinis klausimas „kaip tapyti?“ aktualus visą gyvenimą tiems, kurie nori eksperimentuoti, pagaminti ar atrasti ką nors naujo, dar nematyto, neįtikimo. Tai panašu į vaikščiojimą vis naujais batais, naujo automobilio, naujų maisto produktų pirkimą – išbandome, nes norime. Išbandome, nes traukia. Išbandome, nes įdomu.
L. Marciulevičiaus darbuose slypi atsakymai į šiuos klausimus. Paroda atskleidžia menininko gebėjimą reflektuoti apie tapybą kaip mąstymo procesą. Ekspozicija suteikia galimybę kiekvienam kūriniui kalbėti unikaliu balsu, transformuojant tašką, liniją ir spalvą į istorijas, kurios skatina žiūrovus atrasti vis naują požiūrį.
Kūriniai atkleidžia autoriaus gebėjimą derinti estetinį patrauklumą su gilesniu turiniu, leidžiančiu sukurti individualių pasakojimo linijų. Paroda ne tik kviečia mąstyti apie meno prasmę, bet, dovanodama vizualinės ir intelektualinės patirties, skatina pažvelgti į tapybą kaip į nuolatinį dialogą su savimi ir pasauliu.
Kas? L. Marciulevičiaus paroda „Taškas, kuris išėjo pasivaikščiot“.
Kur? „Drobės“ galerijoje.
Kada? Veikia iki spalio 13 d. I–V 10–17 val., VI 11–16 val.
SUSIJĘ STRAIPSNIAI
-
Jaunieji muzikos lyderiai išpildys svajonę groti su orkestru2
„Užlipusi ant scenos pasimėgausiu akimirka, kurios taip ilgai laukiau“, – sako keturiolikmetė pianistė Kotryna Janavičiūtė. Su kitais aštuoniais jaunaisiais muzikantais ji pasirodys Kauno valstybinės filharmonijos scenoje. Kart...
-
Mitologinėse ganyklose: V. K. Slavinsko atminimui
Gaivinu atmintyje ne taip seniai įvykusį apsilankymą menininko Viliaus Ksavero Slavinsko (1943–2023) namuose. Senojo Kauno dvasią tebesaugančioje vietoje – Žaliakalnyje, prie pat Ąžuolyno. Namuose, kuriuos galima vadinti galerija dėl juose...
-
Kauno miesto muziejus kviečia laukti šv. Kalėdų kartu1
Penki Kauno miesto muziejaus (KMM) padaliniai – Kauno rotušė, Kauno pilis, M. ir K. Petrauskų namai, Tautinės muzikos muziejus bei Juozo Gruodžio namai – pradeda gyventi šv. Kalėdų laukimu. Nuo laiko kartu kuriant kalėdines dov...
-
Dainos mus lydi visada: šauliai rengia moksleivių patriotinių dainų konkursą3
Lapkričio 26 d., antradienį, 10–15 val., Lietuvos karininkų ramovėje, Kaune, jau devynioliktą kartą rengiamas tradicinis Kauno miesto ir rajono moksleivių patriotinių dainų konkursas. ...
-
Vidinės erdvės choreografiniai tyrinėjimai
Jei jautiesi supratęs save, būsi suprastas ir žiūrovų, sako šiuolaikinio šokio menininkė Ugnė Kavaliauskaitė. Kartu su šokėju, choreografu, pedagogu Pauliumi Prieveliu ji pristato savo debiutinį spektaklį „Sauliaus ir Alex...
-
Kauno valstybiniame lėlių teatre premjera – „Karalius Lyras“ suaugusiesiems2
Praėjusį savaitgalį Kauno valstybiniame lėlių teatre įvyko ilgai laukta premjera suaugusiesiems „Karalius Lyras“ (režisierė Ewa Piotrovska / Lenkija), kurią palydėjo gausios žiūrovų ovacijos. Pagrindinį personažą – Karalių Ly...
-
Būsenos tarp tikro ir sukurto pasaulio
Vytauto Didžiojo universiteto (VDU) menų galerijoje „101“ eksponuojama Jovitos Ambrazaitytės kuruojama paroda „Bardo. Trys būsenos“ kviečia žiūrovus žengti į nepažinią erdvę tarp materialaus ir minčių pasaulio, kuriame sus...
-
G. Puccini „Bohema“ – opera apie meilės ilgesį1
Kauno valstybinis muzikinis teatras lapkričio 23 d. išleidžia antrąją sezono premjerą – Giacomo Puccini operą „Bohema“. ...
-
SEL kultinis posakis „daug garso ir šviesų“ įgis naują prasmę: kai pamačiau sąskaitas – išsižiojau9
Nors surengti pasirodymą arenoje Lietuvos šou versle yra tarsi populiarumo pasitikrinimas ar net mados reikalas, akivaizdu, kad surinkti pilną salę gerbėjų pavyksta toli gražu ne kiekvienam atlikėjui. O publika tampa vis įnoringesnė. Būtent d...
-
Kultūros ir sporto renginiai Kauno rajone lapkričio 18–23 d.
Lapkričio 18 d. Vandžiogalos laisvalaikio salė: 18 val. kūrybinės dirbtuvės, kalėdinių žaisliukų gamyba. Liučiūnų laisvalaikio salė: 12 ir 18 val. neformaliojo suaugusiųjų švietimo ir tęstinio mokymosi projekto „Adatėlė devy...